[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:25

Na een omweg,komt eind volgende maand mijn Missoula. Eindelijk weer erop.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:11

jomaro schreef:
Jetta schreef:
Ik hou het bij ronde paard op een anatomisch gevormde dressuursingel. Gaat echt top nu. Kost wat, maar dan heb je ook wat :D

De anatomische singel die ik van jou heb overgenomen, werkt bij maron helaas niet.
Zijn velletje ging na een kwartier stappen kapot.
Je zag ook dat het bij zijn oksel gewoon niet goed zat. Bij een heel goedkoop merk hadden we dat ook maar dacht we nemen nu een leren maar helaas dus ;)

Heb nu een fra super singel en nu geen wondjes gelukkig. Echt rijden doen we nog niet maar stappen nu een half uurtje en zadel blijft er goed mee op zijn plek.

Werkt het dan ook wanneer de singelplek ver naar voren zit? Ik zag wel dat ze de singel ook ik maatje 90 hebben *\o/*
Had liever leer, maar misschien is dit dan ook wel wat..
Hier nog een foto van paard met zadel waar het om gaat..

Afbeelding

Zou het kunnen?? Hope so, ze zijn ook nog eens goed betaalbaar namelijk.. misschien dan met bontje proberen.. lijkt me dan net iets fijner zitten......

Lous

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:12

Mijn ervaring met een bontje,en ook veel anderen heb ik gehoord,is dat het dan juist gaat glijden.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:22

Ja, dat lijkt mij ook wel. Maar zonder lijkt me zo scherp, voornamelijk wanneer ze in haar wintervacht zit.. al die haartjes die dan vast zitten... :(

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:49

Ik gebruik tegenwoordig ook een elastische singel, een c vormige singel kreeg mijn pony alsnog wondjes van. Singelgroeve ligt ver naar voren maar met een elastische singel geen geschuif of wat dan ook meer. Ik heb deze singel destijds besteld http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/KASSA ... ingel.html
En hij bevalt mij echt super goed. Voordeel van deze is dat er een neopreen hoesje om zit zodat het niet gaat schuren oid.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:54

Zitten de gespen niet gelijk op de huid? Wanneer je hem als dressuursingel gebruikt? Of kan je er wat tussen doen?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:57

Oei dat weet ik zo niet, vergeten erbij te zetten, ik gebruik hem voor mijn bf arizona dus gebruik de westernvariant, heb de dressuurgespen er af gehaald.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:50

Ik heb die singel ook en gebruik 'm als dressuurvariant.
Ik heb er nog een extra neopreen hoesje omheen gedaan, wat zorgt dat de westerngespen bedekt zijn. Wel zie je aan de zweet- en vuilplek dat die westerngespen de druk niet ideaal verdelen. Voor extreem gevoelige paardjes misschien een probleem, voor mijn pony gaat het prima.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:35

Ik vond de FRA supersingel ook erg ruw aanvoelen toen ik hem voor het eerst in handen had. Maar mijn paardje is echt extreem gevoelig en reageerde juist heel positief op de singel (zonder bontje). Het voelt voor ons misschien 'hard', maar schijnt dat toch niet te zijn. En: geen geschuif meer, bovendien is nasingelen ook niet nodig (ik weet het, ik klink als de advertentie, maar heb er zowel een voor mijn Arizona (westernvariant) als Startrekk (dressuur, daardoor gespen niet op de huid) en ben over allebei supertevreden!)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:59

Dan ga ik het toch maar eens proberen.. maar eerst maar een singel verkopen, anders kom ik straks om in die dingen. Dus iemand geïnteresseerd in een rossner comfort van 85cm?? :')

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:38

iemand hier bekend met pfiff boomloos zadel en is het aan te raden?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:22

chriske schreef:
iemand hier bekend met pfiff boomloos zadel en is het aan te raden?

Ik ken ze niet persoonlijk maar ik vind ze zo van de afbeeldingen niet echt goed gevormd. Ze lijken de vorm van de rug niet echt te volgen. Maar misschien dat dat in het echt anders is ;)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:37

Ooit begon ik met een pfiff boomloos zadel. Geen goede ervaringen mee, verschoof, gaf drukplekken... heb het weggegeven....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:02

Nou zeg, wat balen al die slechte ervaringen met de C-vormige singels... -O-

Ook suf, eerst is iedereen super-enthousiast erover waardoor ik ze maar als mogelijke oplossing aan ga bevelen, en nu zijn er toch best veel mensen bij wie het geen succes was :=

Zal ik maar niet aanbevelen dan... wel balen, het leek echt een ideale oplossing voor de paardjes met een ver naar voren gelegen singelgroeve -O-

Het Pfiff zadeltje is best okee, als je niet te hoge verwachtingen hebt :)

Is vergelijkbaar met de Barefoots van een jaar of 10 geleden :P

Veel slapper, minder anatomisch gevormd, weinig schoftruimte en dus gewoon simpel en weinig doorontwikkeld.

Kwaliteit vond ik wel okee verder als ik hem zag liggen maar heb ze nu al een poosje niet meer gezien, de meeste mensen besteden hun geld toch liever aan bvb. een 2e hands BF Cheyenne DryTexje :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:12

Voor sommige is het gelukkig wel een oplossing die Csingel. Voor mij net niet.. Al heeft ze gelukkig geen irritatie plekjes of zo.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:13

Mijn C singel is nog steeds een goede aanwinst ;) Helaas zijn veel singelgroeves die naar voren liggen ook smal, waardoor sommige singels alsnog schuren omdat ze te breed zijn. Ook hebben niet alle paarden genoeg ruimte tussen de voorbenen zegmaar.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:21

Hoorde al meer mensen over de barefoot cheyenne, lijkt me opzich ook een fijn zadel :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:26

Morgen komt pippaa met haar zadels. Ben zooo benieuwd. M'n voorkeur is de London maat 2.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:04

Ik vraag me af wat de verschillen tussen de dressuur modellen van barefoot zijn? Zijn er favorieten?
Denk dat ik achter een aantal maanden een nodig ga hebben voor een van onze paarden.
En omdat barefoot me zo goed bevallen is wil ik er nog eentje :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:21

chriske schreef:
Hoorde al meer mensen over de barefoot cheyenne, lijkt me opzich ook een fijn zadel :)

Waar wil je het zadel voor gebruiken? Dat moet je ook meenemen in je keuze. De meeste boomloze zadels zijn niet geschikt om mee te springen bijvoorbeeld.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:51

chimello schreef:
Ik vraag me af wat de verschillen tussen de dressuur modellen van barefoot zijn? Zijn er favorieten?
Denk dat ik achter een aantal maanden een nodig ga hebben voor een van onze paarden.

Op de website van pmarena kun je heel goed de technische verschillen terug vinden. Het is van verschillende factoren afhankelijk of het zadel goed bij je past net als bij de andere type zadels. Ik ben begonnen met een Barrydale en via een Lexington bij de London beland. Dit zadel ligt het best op mijn paard en ik heb er een goede zit in. De Barrydale miste ik de kniewrong bij mijn lange benen en de Lexington lag niet optimaal maar zat wel weer heel fijn.
De London is de combinatie ertussen. Al vond ik dat ik minder breed zat in de Lexington en dat zorgt nu wel eens voor zere liezen maar ach je moet er wat voor over hebben ;)

Beste is om gewoon wat uit te proberen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:10

chimello schreef:

Ik ben ook begonnen met een Barrydale en miste daarin ook steun (ik heb juist korte pootjes). Toen bij de London beland, en daarin zit ik veel lekkerder. Echter vind ik wel dat ik erg breed zit, en daarom ben ik op zoek naar wat anders en staat mn London te koop. Als mn paard wat smaller was geweest had ik m zeker gehouden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:21

verschil tussen London en Lexington is vooral het type paard waar ze geschikt voor zijn,

de lexington heeft een vps systeem waarbij het aan de achterkant wat verhoogd is voor paarden met veel front en een lange rug,
de london is dan weer met normale vps ,
Lex past meestal niet zo goed bij korte ruggen, daar past de London meestal beter op.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:28

Zou op een forse tinker hengst komen te liggen met een ietwat langere rug. Ik zou trouwens een maat 1 nodig hebben. Ik zit in de arizona inderdaad wel wat breed, wat ik op zich niet zo'n ramp vind maar ik wil wel een 'vast' gevoel hebben. Dan zit ik dus beter met een zadel met grotere kniewrongen?
Ik ken de site van haar, ik lees altijd alles, ik vraag dit nu puur uit interesse waar de voorkeur ligt bij jullie en waarom. Is altijd fijn om te weten :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:56

Lous schreef:
chriske schreef:

Waar wil je het zadel voor gebruiken? Dat moet je ook meenemen in je keuze. De meeste boomloze zadels zijn niet geschikt om mee te springen bijvoorbeeld.

Waarom zouden de meeste zadels niet geschikt zijn om mee te springen?

Wij hebben altijd gewoon gesprongen, met zowel de BF Cherokee en Cheyenne, maar ook met onze Randolls die we nu hebben. We springen niet op hoog niveau, ruiter en deze pony zijn samen aan het leren.

Ik heb wel HD inlages liggen (wil ze ook nog steeds proberen) maar tot nu toe gaat alles prima met de HAF pad (incl bijbehorende inlages) plus een dunne moosgummi inlage van BF. Zweetplekken zien er perfect uit, pony is niet gevoelig op de rug, ruggegraat blijft altijd vrij... Ruiter zit prima (wel met dijwrongseatsaver). Wat wil je nog meer?