voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:04

ik denk dat ik meer problemen heb met breed zitten dan met wrongen, blijkbaar. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:05

Wat dat betreft werkt het toch bij iedereen anders, net zoals er een enkeling is die zegt een zere rug te krijgen van het rijden op een Barefoot, terwijl het merendeel van de mensen juist een verlichting van hun rugklachten merken.

Voor mij was het ook altijd heel therapeutisch hoe die rug dan zo heerlijk losgewiegd werd, ik kreeg echt juist weer rugpijn als ik een paar dagen niet gereden had, en het was dan echt zalig om weer al schommelend van het erf af te stappen :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:13

Ben erg benieuwd , heb dus out of the blue besloten dat ik de lederen sample een leuk iets vondst om te gaan proberen .
Waar ik een paar dagen geleden nog bedacht dat ik echt weer een wow wilde ( en die wil ik eigenlijk nog steeds maar vindt niet alla minute een passende wow en toch weer wil gaan werken met mijn dame die en insuline resistent is en artrose heeft . Is het belangrijk dat ze in het werk blijft .
Dus ga een Barefoot erop leggen .
Ze heeft een korte rug en ik mag best een seat 2 . Daarom lijkt me de JustAdjust een perfect iets .
Ben me alleen nu al aan het afvragen hoe met het klittenband wat je blijft zien nadat de dijbeen wrongen op de plaats staan .
Maar daar kom ik vast uit .
Eerst maar eens kijken of het enigzins wil passen als hij arriveert .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:14

aha, daarom is ie weg van de site. :D
hopelijk ligt hij goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:15

Ik vind persoonlijk het klittenband niet storend, vind het wel stoer staan zo die suède zit, vind het wel matchen met die klittenbandstukken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:19

Er zijn ook smal zittende zadels zonder wrongen..... (of waar ze vanaf kunnen) Maar dan praat je wel over iets anders dan een Iberica of een aantal modellen van de Barefoot.
Van - bijvoorbeeld - de Trekker, zit de True Talent smal (geen wrongen :o ) wbt de rest heb ik ruzie met de wrongen, maar de meeste mensen vinden dat juist weer prettig en hebben niks met het minimalistische model.
Hidalgo heeft dressuurmodellen met een hele smalle zit, zonder wrongen is dat goed te doen. Ik vind de Spaanse zadels dan weer wat fijner, want die hebben een vlakkere zit en zijn ook smal (en eveneens afneembare wrongen). Maar dat is hoe IK het ervaar en ik kan nooit voor een ander spreken.
Net zo goed als dat pmarena de Iberica niet zo fijn vindt en de Butterfly weer prettig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:21

Dat hoop ik ook .
Jaren geleden eens op een test zadel gezeten van equixantos . Durfde het niet op mijn paard te leggen.
In die tijd werd het nog van tester naar tester gestuurd en ik kreeg het zo smerig opgestuurd . Dat het eerst 3 dagen in de schuur heeft liggen luchten . Heb er toen 5 min opgezeten . Maar was zo sjagho van dat vuile spul op mijn merrie dat ik het bij voorbaat afkeurde .
Van de zomer op een lexington gezeten van iemand anders op haar paard . En dat was vreselijk gesloten .
Dus ook niet al te positief ...
En nu bestel ik zomaar een nieuwe .
Maar zie mijn knollie elke dag zwaarder worden en dat is en niet goed voor haar en ze wordt er niet mooier van .

Bianca , jij hebt het IRL kunnen zien . Foto is altijd anders.
Zal je van de week foto's mailen op mijn paard . Zondag les . Wil hem gewoon gebruiken meteen .
Die mik hier maar in het topic .
Ik kan dat niet vanaf gsm of tablet .
En ben zo zielig heb even geen laptop .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:28

Haha Don, die TTT is dan ook mijn favo zadel, afgelopen zomer een paar weken mogen testen, weet je nog, ik zat er heerlijk op en poown tölte er zalig onder, maar ik kreeg het absoluut niet stil genoeg liggend.
Ik overweeg ernstig om komende zomer iemand met verstand van zaken te laten komen en die het eens echt goed op Pluis te laten leggen, wie weet moet ik er dan gelijk eentje bestellen. :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:35

pmarena, ik heb juist geen klachten van rugpijn etc..
Ik vind barefoot echt goddelijk zitten, heerlijk!
Enkelt breed , maar dat is een kwestie van wennen.
Ik ben echt ontzettend blij met mn zadel.
Tot 1 week geleden kon ik niet opstappen zonder dat ze omhoog kwam en als een gek ging bokken en vanaf het weekend kunnen we weer heerlijk ontspannen rijden.
ondanks dat mijn boomzadel gewoon geregeld werd nagekeken, heeft ze hier toch rugklachten aan over gehouden.
Nu enkelt nog een banaansingel en ik ben helemaal happy

Hier zie je goed dat het zadel netjes achter der schouder ligt:
Geen duidelijkere foto

Afbeelding

de wrong op de london vind ik erg prettig

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:51

@zinzi_jewel: deel je je ervaringen met de leren justadjust hier? :) Je hebt mijn hebberigheid effectief geblokkeerd door 'm te kopen ;) Maar ik blijf heel benieuwd naar dat zadel! :)
Vind hem interessant om dezelfde reden als jij :) (mijn paard kortere rug dan mijn kont zegmaar :P )

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:04

Maar ik begreep dat die justadjust een ruglengte van 59 a 60 cm heeft, dat is toch helemaal niet kort? Ik zou het in ieder geval op mijn beide korte pony's niet kwijt kunnen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:08

Het gaat er om hoeveel zitruimte je gebruikt, dat het zadel daar wat onderuit steekt is bij boomloos minder belangrijk. Waar je niet zit, drukt het niet of nauwelijks. Een boomzadel verdeelt in het gunstigste geval jouw gewicht over de hele lengte, dat kan dan wel te lang zijn en als het tegenzit, past hij niet en dan heb je puntbelasting - bij bruggen op schouder en lende en bij te bol voor de rug, ligt hij lekker te hobbelen in het midden :(

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:22

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:31

jokari schreef:
Haha Don, die TTT is dan ook mijn favo zadel, afgelopen zomer een paar weken mogen testen, weet je nog, ik zat er heerlijk op en poown tölte er zalig onder, maar ik kreeg het absoluut niet stil genoeg liggend.
Ik overweeg ernstig om komende zomer iemand met verstand van zaken te laten komen en die het eens echt goed op Pluis te laten leggen, wie weet moet ik er dan gelijk eentje bestellen. :D

oh -oh
effe een openbaar antwoord op een pb van Buitenzinnig, want hier is de communicatie de mist in gegaan en ik wil zeker niet dat nog andere mensen dezelfde reactie krijgen.
Ter verduidelijking, het feit dat ik iemand met verstand van zaken wil laten komen, betekent dat IK er geen verstand van heb (ik heb het zadel vorige zomer van iemand mogen lenen, die vlakbij mij woont, het was geen testzadel van Buitenzinnig) en dat ik juist WEL overweeg om aan Buitenzinnig te vragen om dat hele eind tot bij mij te rijden met een testzadel en te kijken of het echt niet goed kan liggen.

Don, ben je betoeterd, jullie geen verstand van zaken, hoe kóm je erbij. :(:) Ik ben juist heel erg te spreken over alle adviezen en berichten die ik al met jou heb mogen wisselen en heb jullie al vaak aangeprezen bij anderen. Gekkie.

Dom internet ook, zo ontstaan er natuurlijk misverstanden. Dit wou ik toch wel even verduidelijken. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:49

Y;( dat ik dat niet begrepen had..... Nu wachten op de zomer, want voorlopig vind ik het :brr:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:51

Ja echt, dat je dát niet door had. :D
Pluis is ook nog maar pas weer ontwaakt uit haar winterslaap, zadelpassen is nu nog geen optie, lig ik er gelijk af. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:16

Mijn 2e ritje met de test-arizona erop zitten en ik moet zeggen dat het mij tegenvalt. Niet zozeer over hoe ik zit; ja, ik moet wennen dat ik een heel stuk breder zit met mijn bovenbenen, en mijn benen zo van het zadel staan vanwege het missen van wrongen. Maar verder kan ik goed meekomen, in stap en draf dan. Galop voelt echt alsof ze met alle 4 de benen een andere gang doet :+ Maar haar gedrag. Dat ze druk kan zijn buiten, dat gebeurd wel eens ,maar achterlijk druk heb ik eigenlijk al in geen tijden meer gehad, en beide ritjes met dit zadel ben ik bijna moedeloos afgestapt zo achterlijk is ze aan het doen. Echt te hyper, overal van shcrikken, alles is eng, enkel maar dribbelen en doen. Dat ben ik echt niet van haar gewend. Wat ik dan wel weer apart vind - en positief??? - is dat ze wel veel sneller naar beneden komt ook buiten. Het is niet goed nageeflijkheid, ze kruipt wel achter de teugel, maar het zit idd al 1001x beter dan dat hoofd zo enorm hoog en een mega weggedrukte weg. Maar dan is daar ook alles mee gezegt. Ik heb ook het gevoel dat ik scheef zit, ben 3x afgestapt vandaag om te kijken maar lag het zadel nog prima recht evenals de beugels gelijk. Mogelijk ben ik gewoon enorm scheef :Y)

Echt een omschakeling hoor, zo'n zadel, maar ik ben niet heel lirisch erover. Ook zou ze veel dikkere inlages moeten hebben en vind ik eigenlijk de ruimte van de ruggegraad niet heel fijn. Direct naast de ruggegraad beginnen de plekken al - zweetplekken - dat zie ik liever wat breder zodat de ruggegraat meer vrijheid heeft. Maar dat zullen dikkere inlages ook kunnen geven of niet?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:48

Het kan wel zijn dat je paard druk wordt doordat ze haar lijf veel beter kan gebruiken. Wij hebben een pony gehad die een niet passend boomzadel had, zij werd met een boomlooszadel ook veel drukker en vrolijker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:59

pmarena schreef:
Kitty_ schreef:
Zien! :D

Ik heb vandaag een zooi-op-Marktplaats-zet dagje, heb deze er ook maar meteen op gezet...ziet er niet uit hoor, heb ik al jaren liggen en heb je vast wel eens eerder langs zien komen, maar werkt als een tierelier :j

Zie: http://www.marktplaats.nl/verkopers/4366518.html

heb je nog een van die seatsavers?
ik wen niet aan mijn arizona, ik zit er op zich wel comfortabel in, maar mijn jongste draaft enorm (omhoog,ruim, opzij, alle kanten op) en ik zit erop als een dweil(ik mijn benen gaan vooruit, en ik naar achter, dan gaan de benen achteruit en vlieg ik naar voor, feit dat ze nog niet stabiel is in tempo helpt ook niet)
Mijn london kan ik haar draf wel uitzitten, maar die schuift alle kanten op (en ik raak er alleen niet eens op :P)

misschien dat zon dijwrong wel kan helpen (en ik heb er toch een bontje overheen, dusseuh :P )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:01

Tancreda4: heb je geen foto van de zweetafdruk? Ruggegraat hoeft niet zo vrij te liggen als met een boomzadel (10 cm of zo hoeft dus echt niet). En in de hoogte hebben die doornuitsteeksels van de ruggewervels ook niet zo veel nodig. Lagen de haren wel mooi glad?
Dat druk worden herken ik wel van mijn pony: er hadden van tevoren ook nog niet zo heel veel ruiters zonder zadel op zijn rug gezeten en met boomloos voelt hij ineens alles van de ruiter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:20

Nee, geen foto van de zweetplek. De haren zaten onderin wat verfromfraaid, niet alles mooi glad. Maar dat had ik ook niet verwacht na zo'n bewogen ritje. Voor het paard is het opzich niet nieuw meer te voelen, want ik doe regelmatig ritjes buiten zonder zadel (al blijft dat vaak bij stappen omdat ik het niet kan uitzitten). Ik vond dit niet 'vrolijker' gedrag, maar juist stout gedrag. Toen ik echt boos werd, werd het alleen maar erger... (bekend effect in zo'n geval, maar ja, dan verlies je je geduld toch stiekem). Toen we het erf terug op kwamen werd de stap gelijk weer rustiger. Doos. In de bak is ze juist langzamer en zwaait ze enorm met haar staart... ze vind het nog maar niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:46

Tancreda4 schreef:
Mijn 2e ritje met de test-arizona erop zitten en ik moet zeggen dat het mij tegenvalt. Niet zozeer over hoe ik zit; ja, ik moet wennen dat ik een heel stuk breder zit met mijn bovenbenen, en mijn benen zo van het zadel staan vanwege het missen van wrongen. Maar verder kan ik goed meekomen, in stap en draf dan. Galop voelt echt alsof ze met alle 4 de benen een andere gang doet :+ Maar haar gedrag. Dat ze druk kan zijn buiten, dat gebeurd wel eens ,maar achterlijk druk heb ik eigenlijk al in geen tijden meer gehad, en beide ritjes met dit zadel ben ik bijna moedeloos afgestapt zo achterlijk is ze aan het doen. Echt te hyper, overal van shcrikken, alles is eng, enkel maar dribbelen en doen. Dat ben ik echt niet van haar gewend. Wat ik dan wel weer apart vind - en positief??? - is dat ze wel veel sneller naar beneden komt ook buiten. Het is niet goed nageeflijkheid, ze kruipt wel achter de teugel, maar het zit idd al 1001x beter dan dat hoofd zo enorm hoog en een mega weggedrukte weg. Maar dan is daar ook alles mee gezegt. Ik heb ook het gevoel dat ik scheef zit, ben 3x afgestapt vandaag om te kijken maar lag het zadel nog prima recht evenals de beugels gelijk. Mogelijk ben ik gewoon enorm scheef :Y)

Echt een omschakeling hoor, zo'n zadel, maar ik ben niet heel lirisch erover. Ook zou ze veel dikkere inlages moeten hebben en vind ik eigenlijk de ruimte van de ruggegraad niet heel fijn. Direct naast de ruggegraad beginnen de plekken al - zweetplekken - dat zie ik liever wat breder zodat de ruggegraat meer vrijheid heeft. Maar dat zullen dikkere inlages ook kunnen geven of niet?

Als de inlages nu te dun zijn om de ruggengraat goed vrij te houden, dan kan dat de drukte verklaren, dat doet Rena ook bij boomloosjes die ik test die niet toereikend zijn, dan wordt ze rennerig :j

Qua scheef zitten komt het heel vaak voor dat mensen een zadel testen en dit probleem ineens ervaren, waardoor ze gaan vragen bij stalgenoten enzo om even mee te kijken, en dan zeggen die dat iemand inderdaad toch wel scheef zit of zien mensen ineens dat hun paard toch best wel scheef bespierd is...komt enorm vaak voor, met zo'n zadeltje merk je gewoonlijk ineens veel meer dingen :)

Het schrikkerige kan op zich ook komen door het nieuwe gevoel dat een beetje eng is, maar dat stuiterige / schrikkerige / rennerige is bij Rena altijd een teken dat de inlages niet voldoen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-02-13 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:48

Duhelo schreef:
heb je nog een van die seatsavers?
ik wen niet aan mijn arizona, ik zit er op zich wel comfortabel in, maar mijn jongste draaft enorm (omhoog,ruim, opzij, alle kanten op) en ik zit erop als een dweil(ik mijn benen gaan vooruit, en ik naar achter, dan gaan de benen achteruit en vlieg ik naar voor, feit dat ze nog niet stabiel is in tempo helpt ook niet)
Mijn london kan ik haar draf wel uitzitten, maar die schuift alle kanten op (en ik raak er alleen niet eens op :P)

misschien dat zon dijwrong wel kan helpen (en ik heb er toch een bontje overheen, dusseuh :P )

Ik heb er nog een paar liggen :j

Ga er zelf ook weer 1 uit de stapel halen voordat ze weg zijn, wil er echt 1 houden voor eigen gebruik, deze flut-versie is een stuk soepeler dan de lederen van Barefoot en dat vind ik toch wel fijn :j

Maar is het niet gewoon een kwestie van een te ruime zitting? Dat je naar achteren gestuwd wordt in de zitting door zo'n maffe te enthousiaste hobbel-draf?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:51

ik heb idd een maat 2. (van de london trouwens ook)
het is volgens mij een beetje combi van alles, inderdaad die maffe hobbeldraf, die absoluut niet stabiel is, ik vlieg gewoon alle kanten heen, en mijn benen! :o
Was ik vroeger zo trots op mijn stille beenligging, daar zie je nu niks meer van terug ...
Wil je zowiezo zon seatsaver aan de kant leggen voor me (ik heb een bruine arizona), en pb me de betalingsgegevens, dan maak ik het vanavond nog over?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:53

Zou je me even via Marktplaats een mailtje willen sturen alsjeblieft?

Anders ben ik bang dat het ondersneeuwt en ik het vergeet, zo via Bokt :o

http://www.marktplaats.nl/verkopers/4366518.html

Voor je benen zal het ongetwijfeld helpen, die worden beperkt in een te ver naar voren gaande beweging.
Maar je billen kunnen dan natuurlijk wel nog steeds naar achteren gehobbeldebobbeld worden :P