Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:54

SuperSmurf schreef:
Lusitana schreef:
Het niet makkelijk stoppen van paarden met bit, daar is trouwens wél onderzoek naar gedaan bij renpaarden, ik heb dit denk ik eerder genoemd. Daarbij bleek dat die dus wel degelijk weglopen voor pijn etc Het bleek dat alle proefpaarden veel beter te stoppen waren zonder bit, en ook dat bv een kineton neusriem hielp. Deze haakt achter het bit en werkt dus op de neus in zodra je aan de teugels trekt.
.

M aar wat nou andersom? Dat paarden soms beter te houden zijn op een bit dan bitloos?

( en denk dat we de renpaarden hier ook net zo goed kennen hoor, ik verzorg er nl bijvoorbeeld al een aantal jaartjes 1, ex renner dan wel )

Ik moet nu weg, maar wil later wel in gaan op dat wel stoppen met bit, als een ander nog geen antwoord heeft gegeven.

(Natuurlijk zijn er ook renpaarden in Nederland, alleen zijn er verhoudingsgewijs veel meer dravers en dus ook omgeschoolde, en hebben mensen daar eerder/vaker mee te maken)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:56

Ok, maar dan dus even ervan uitgaande dat jullie allemaal eigen paarden hebben en deze ook zelf ingereden hebben? Dat is dan natuurlijk nogal een verschil. Ik rijd zelf sowieso nu helemaal niet meer ( meneer is te oud ) heb ook geen eigen paard en nog nooit een paard ingereden. En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen topruiter ben, maar heb dus sowieso al nooit echt goed les gehad. ( Simpelweg de mogelijkheden niet voor gehad ) .

Nu begint het alleen misschien wel een beetje offtopic te worden omdat het nu meer gaat over of je je paard wel of niet zonder teugel hulpen stil kunt zetten Knipoog Dit gaat nu dus ook meer over het aanleren van hulpen ( bij zowel jezelf als je paard ) Dat ga ik wel oefenen als ik straks ooit weer eens rijd Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:58

SuperSmurf schreef:
Ok, maar dan dus even ervan uitgaande dat jullie allemaal eigen paarden hebben en deze ook zelf ingereden hebben? Dat is dan natuurlijk nogal een verschil. Ik rijd zelf sowieso nu helemaal niet meer ( meneer is te oud ) heb ook geen eigen paard en nog nooit een paard ingereden. En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen topruiter ben, maar heb dus sowieso al nooit echt goed les gehad. ( Simpelweg de mogelijkheden niet voor gehad ) .

Nu begint het alleen misschien wel een beetje offtopic te worden omdat het nu meer gaat over of je je paard wel of niet zonder teugel hulpen stil kunt zetten Knipoog Dit gaat nu dus ook meer over het aanleren van hulpen ( bij zowel jezelf als je paard ) Dat ga ik wel oefenen als ik straks ooit weer eens rijd Haha!

Ik zie helaas sowieso maar heel weinig ruiters die zonder teugel hun paard stil kunnen zetten, maar hier op bokt barst het er altijd van. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:59

jasmijn78 schreef:
RedPassion schreef:
Mijn pony had geen problemen met het bit hoor. Maar ze kan nu (bitloos) wel lekker met haar mond/tong bewegen en ik merk dat ze dat toch fijn vindt.

Maar hoe weet je zo zeker dat zij het fijn vindt om met haar mond/tong te bewegen? Misschien ben jij wel anders gaan rijden doordat je bitloos bent gaan rijden? Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar mijn paarden kunnen met bit ook gewoon hun mond en tong bewegen. En toen ik voor het eerst met stang en trens ging rijden was ik mij ook heel bewust van de inwerking waardoor ik de neiging had anders te gaan rijden.

Dat is een gevoel. Ik ken haar door en door en ik zie het wel wanneer zij in haar element is. En dat is bitloos net iets meer dan met bit. Mijn mening is daar niet gekleurd over, ik heb gewoon eens bitloos geprobeerd. Het beviel en dus ging ik ermee door. Ik ben zeker niet anders gaan rijden. Ik reed met bit met een los teugeltje door het bos en ik rij bitloos met een los teugeltje door het bos.

jasmijn78 schreef:
@ Red Passion en andere bitloos-fanatiekelingen: als jullie er per definitie van uitgaan dat bitten en bit-optomingen altijd verkeerd en onkundig gebruikt worden, dan kunnen we beter stoppen met discussieren? (of verder discussieren met de mensen die wel kunnen indenken dat optomingen kundig gebruikt worden... Dat laatste lijkt mij leuker Knipoog )

Jammer dat ik nou ineens een bitloos-fanatiekeling ben. Ik heb namelijk al meerdere malen gezegd dat ik niks tegen een bit heb, maar dat ik zelf liever niks in de paardenmond zie.
En ja, die ene opmerking over te strakke neusriemen was stom, want daarvoor was ik uitgegaan van passende optomingen en correct gebruik.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:01

jasmijn78 schreef:
SuperSmurf schreef:
En ik ben dan wel geen wereld ruiter, maar ik kan dus inderdaad ook niet zonder ophouding halt houden. Weet natuurlijk dat het vooral op je zit gebeurt, maar zonder teugel hulpen?

Beetje appels en peren vergelijken. In de reguliere dressuur is een ophouding een heel gebruikelijke hulp bij het halthouden hoor (in combinatie met zit). Niets mis mee.

[

Nou ja dat bedoelde ik dus. Daarom zei ik dus ook dat ik het één niet zonder het ander kan, terwijl anderen hier beweren dat ze halthouden zonder teugelhulpen. Super natuurlijk daar niet van. Maar in dit geval kun je niet echt meer discussiern over het goed of niet goed zijn van bitloos/ bit. Maar daarom zei ik dus ook dat je toch altijd ophoudingen zal moeten maken met bepaalde hulpen en daardoor dus evengoed je teugels gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:02

SuperSmurf schreef:
Ok, maar dan dus even ervan uitgaande dat jullie allemaal eigen paarden hebben en deze ook zelf ingereden hebben?

Mijn pony wel, maar mijn verzorgpaard was al ingereden en kende geen tot weinig zithulpen toen ik met hem begon. Nu begint het er steeds meer op te lijken Knipoog Ik moet nu nog ongeveer 5 van de 10 keer een ophouding maken, en ik hoop dat dit nog minder gaat worden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:02

Nadya schreef:
Ik zie helaas sowieso maar heel weinig ruiters die zonder teugel hun paard stil kunnen zetten, maar hier op bokt barst het er altijd van. Knipoog

Dan kom je misschien op de verkeerde stallen Knipoog Bij mij op stal zijn er ook maar weinig die het op die manier doen ( zeker onder de pensionklanten ), de manegelessers worden gewoon meteen degelijk opgevoed.
En eerlijk is eerlijk, van de 20 jaar dat ik rijd, heb ik pas de laatste 5 jaar in de gaten dat het ook anders kan, namelijk sinds ik bij mijn huidige instructrice les. En weet dat ik elke dag nog het idee heb dat ik compleet opnieuw moet leren rijden, helemaal nu we met mijn jonkie aan de slag gaan die nog niet weet wat ik van hem verwacht.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:04

Nadya schreef:

Haha ja k merk het. Nou ik ben dus ook hier weer de eerste die toe zal geven dat ik dat dus níet kan Haha! En ook in mijn omgeving ken ik niemand die op die manier kan rijden.

@erleye; dat zal ongetwijfeld uitmaken ja. Ik ken nl alleen mensen die lekker op b niveau of lekker recreatief rijden. Petje af overigens dat de manege lessen bij jullie blijkbaar zo goed zijn. Hoe ik het leerde was toch vooral gewoon veel pluk werk. Bloos

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:05

Jeetje, ik voel me gewoon helemaal slechte ruiter omdat ik aan de teugels kom bij halthouden... No Cheer

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:26

@ Maanling, nou dat gevoel kreeg ik net ook wel een beetje, terwijl ik niet denk dat wij nou echt slechte ruiters zijn daardoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:36

erleyne schreef:
Nadya schreef:

Dan kom je misschien op de verkeerde stallen Knipoog Bij mij op stal zijn er ook maar weinig die het op die manier doen ( zeker onder de pensionklanten ), de manegelessers worden gewoon meteen degelijk opgevoed.
En eerlijk is eerlijk, van de 20 jaar dat ik rijd, heb ik pas de laatste 5 jaar in de gaten dat het ook anders kan, namelijk sinds ik bij mijn huidige instructrice les. En weet dat ik elke dag nog het idee heb dat ik compleet opnieuw moet leren rijden, helemaal nu we met mijn jonkie aan de slag gaan die nog niet weet wat ik van hem verwacht.

Dus ik kom al meer dan 30 jaar op de verkeerde stallen? En de maneges hier leren je wel je zit te gebruiken, maar net zo goed de teugels, hoor. Heb net een recente ervaring daarmee, mijn vriend leert zowaar paardrijden op een manege met tig sterren. Clown

Ik heb ook nog steeds het gevoel dat ik opnieuw rij, hoor, op de manier waarop ik nu bezig ben. Ik vind het fantastisch. Haha!
Zeker op mijn eigen jonkie. Dat is toch een heel ander gevoel dan op alle andere paarden van voorheen. Niet te vergelijken eigenlijk. En ook nog bitloos. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:50

tja nadya... als jij dat niet geloofd dat ruiters dat doen...
Zo moeten wij ook maar geloven dat al die bitloos ruiters op bokt diervriendelijk zijn... alleen zie ik in het echie ook anders

Waarom kun je geen goede les halen zonder eigen paard, smurf?
Ik heb tot mijn 22 ook geen eigen paard gehad, maar wel goede les gekregen.

En ja, al die jaren les gehad dat als een paard het "fout" doet dit de ruiter toch aangeeft.
En al die jaren les gehad dat je eerst rijd met de zit, dan met been en dan pas met de teugel.
En in geen 1 van die lessen reed je met wat anders als een normaal trensje.
Geen hefbomen, geen sloffen of wat ook.
Nu is brabant paarden land, zeker in mijn omgeving..of het daar aan ligt??

De lessen van nu vind ik overigens niet te vergelijken met die van vroeger... en helaas niet in de goede zin van het woord... de instructeurs zou ik daar durect het erf af schoppen.
Maar ja.. de klant is ongeduldig en daar wordt blijkbaar opin gesprongen Verdrietig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:53

Maanling schreef:
Jeetje, ik voel me gewoon helemaal slechte ruiter omdat ik aan de teugels kom bij halthouden... No Cheer

Nu schiet het weer te ver door, tis ook altijd wat hier Boos! . ER IS NIETS MIS MET EEN OPHOUDING!!!!!!
Er is wel iets niet helemaal geweldig met het aan de hulp zijn als een paard helemaal NOOIT wil halt houden door combinatie zit/been/bit en alleen te stoppen is als er iets op de neus drukt. Daar ging het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:55

Maanling en smurf, kom hier gezellig op de koffie, mogen jullie op kawa een uurtje komen halthouden Lachen
Wedden dat jullie het dan ook kunnen op de zit Haha!
Ondanks dat hij al jaren boscrosser is zal dat "knopje" vast nog wel ergens zitten Lachen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:59

Ik vrees dat de paardenwereld gewoon meer en meer verdeeld zal raken. Niet iedereen is pro bitloos en niet iedereen wil met bit rijden.
Ik denk dat over een aantal jaar je gewoon 2 verschillende soorten maneges gaat krijgen.
Op de 1 manege leer je op de 1ste lessen hoe je je paard moet vooruit laten gaan, sturen, halt houden, draven;....(zoals we dat nu gewoon zijn)
En op de andere manege zul je eerst grondwerk leren, lichaamstaal van het paard enz...
Ik ben dus ook niet echt tegen een bit. Maar als het ook zonder kan en dat kost je alleen een peitsje meer meoite waarom niet?
Het is in mijn ogen bewezen dat paarden het niet echt prettig vinden.
Ik ga toch ook geen duimspijkers in de hielen van mijn hakken schoenen steken zodat ik mooier loop als het zonder ook kan wanneer ik erop let en eraan werk ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:00

Sizzle schreef:
Maanling schreef:

Nu schiet het weer te ver door, tis ook altijd wat hier Boos! . ER IS NIETS MIS MET EEN OPHOUDING!!!!!!
Er is wel iets niet helemaal geweldig met het aan de hulp zijn als een paard helemaal NOOIT wil halt houden door combinatie zit/been/bit en alleen te stoppen is als er iets op de neus drukt. Daar ging het om.

Nou Sizzle! Niet zo boos worden meteen, jeetje! Boos!

Was maar als geintje bedoelt hoor (nouja, beetje dan, beetje ook niet Knipoog )

Jij hebt het in eerdere post heel netjes uitgelegd allemaal hoor, stel ik ook zeer op prijs OK dan!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:01

Haha, dat is nog eens een aanbod, ik zou het meteen doen!
Ik ga bijvoorbeeld as vrijdag een uurtje stappen op het paard van mijn instructrice om het sturen weer even op te frissen, op mijn zit wel te verstaan. Mijn jonkie luistert nu eenmaal niet naar gesnok aan zijn hoofd om te sturen, aangezien hij correct is ingereden, en dat is precies wat ik ga doen als ik in paniek raak ( en dat doe je als je in volle galop de omheining steeds dichter op je af ziet komen ). Dan verval ik helaas terug in mijn oude, slecht aangeleerde gewoontes.

Overigens ben ik het wel met Nadya eens dat er bij het gros van de ruiters echt wel wat ontbreekt aan de basisscholing in de omgang met het bit ( en been- en zithulpen ). Ik ben zelf ook opgevoed met het idee: naar links, dus ik trek aan de linkerteugel, ho = trekken en vooruit is schoppen ( beetje overdreven, maar toch ). En dat terwijl ik echt niet van de minsten les heb gehad. Achteraf jammer dat ik daar pas een paar jaar geleden achter ben gekomen, het kost nu enorm veel moeite om correct te leren rijden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:02

waarom kost bitloos meer moeite?
Ik vind het raar dat zelfs de bitloos promoters met die rare dingen komen Lachen

En bewezen...waar?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:03

Citaat:
Overigens ben ik het wel met Nadya eens dat er bij het gros van de ruiters echt wel wat ontbreekt aan de basisscholing in de omgang met het bit ( en been- en zithulpen ). Ik ben zelf ook opgevoed met het idee: naar links, dus ik trek aan de linkerteugel, ho = trekken en vooruit is schoppen ( beetje overdreven, maar toch ). En dat terwijl ik echt niet van de minsten les heb gehad. Achteraf jammer dat ik daar pas een paar jaar geleden achter ben gekomen, het kost nu enorm veel moeite om correct te leren rijden.

Gelukkig is dat 1 ding wat Jo heel erg goed kan en doet, 'sturen' op het been. Ik kan met losse teugels bijna een keertwending maken op het buitenbeen. Ach... ze leert het allemaal nog wel...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:06

Ik snap ook niet waarom het bitloos meer moeite zou kosten? Als het prettiger is voor het paard, zou het in mijn ogen juist makkelijker mee willen werken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:10

Maanling schreef:
Nou Sizzle! Niet zo boos worden meteen, jeetje! Boos!

Was maar als geintje bedoelt hoor (nouja, beetje dan, beetje ook niet Knipoog )

Jij hebt het in eerdere post heel netjes uitgelegd allemaal hoor, stel ik ook zeer op prijs OK dan!

Bloos sorry, dit was 1 van de vrij zeldzame momenten dat ik niet snel genoeg op mijn vingers ben gaan zitten.
Ik wordt op bokt allen vaak zo moe van het van links naar rechts doorslaan zonder middenweg waarbij alles zo grof mogelijk uit zijn verband wordt gerukt. Nu kon ik het even niet hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:14

darwin schreef:
Als je dan praat over zonder bit rijden, dan moet je even hier naar kijken, daar krijg je gewoon kippenvel van........zo mooi.

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o

Leuk!

Wel apart dat het paard de hele tijd met zijn tong loopt te k"tten. Als er een bit in ahd gezeten was dat de reden geweest in de ogen van veel mensen, dat weet ik zeker. Hier blijkt wel weer dat tong eruit hangen helemaal niets met een bit te maken hoeft te hebben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:17

Dat is gewoon een teken van ontspanning hoor, als een paard zijn mond juist stijf dicht houdt moet je je zorgen gaan maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:18

darwin schreef:
Dat is gewoon een teken van ontspanning hoor, als een paard zijn mond juist stijf dicht houdt moet je je zorgen gaan maken.

Als een dressuurruiter dat zegt dan roept bitloos bokt heeeeele andere dingen.