Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:44

Beetje lastig uitleggen, maar ik doe een poging. ;)
Als de kinriem en neusriem uit 1 riem bestaan die zo ongeveer horizontaal om het hoofd ligt, dan betekent dit dat als je aan een teugel trekt, die riem gewoon rond het hoofd mee kan draaien.

Als de neusriem en kinriem met een ring met elkaar verbonden zijn en de neusriem ligt horizontaal over de neus van het paard en de kinriem hangt omlaag tegen de kin, dan vormen die twee riemen bij de verbindingsring een hoek waardoor de neusriem niet meer zo makkelijk meedraait als je een teugelhulp geeft. De ene U- wordt namelijk gevormd door de horizontaal liggende neusriem en de andere U-is de omlaag hangende kinriem die de boel stabiliseert doordat hij niet meer zo makkelijk mee zal draaien.
Dit systeem is trouwens al heel oud en ook niet door mij uitgevonden; het wordt al eeuwen gebruikt in Braziliaanse/Colombiaanse Jaquima hoofdstellen die mede om die reden zelfs een extra verzwaarde kinriem hebben:
Afbeelding

@Mariett: Bij de jaquima's zitten de verbindingsringen zelf vrij ver naar voren en ze worden zelfs gebruikt met teugelringen bovenop de neus. Het geheim van de jaquima is niet dat de teugelringen en verbindingsringen zo ver mogelijk naar achter zitten, maar dat de kinriem echt in een U-vorm is voorgevormd, verzwaard is en juist zo los mogelijk omlaag hangt.
Ik ben dus nog steeds tegen het aantrekken van neusriemen om beter te kunnen sturen en hoofdstellen minder te laten draaien, omdat ik uit de praktijk gewoon weet dat hoofdstellen die goed gemaakt zijn die zelfs met een vuist tussen neus/kin en neusriem nog stabiel blijven liggen. Op zich klopt je advies wel; hoofdstellen die slecht gemaakt zijn of niet goed passen zul je inderdaad strakker aan moeten snoeren om ze nog enigzins te laten werken en te voorkomen dat ze scheef trekken, maar 2 op elkaar staande vingers neusriemvrijheid bovenop het neusbeen geldt ook voor bitloze hoofdstellen. Dus als je een neusriem strakker moet aantrekken dan dat dan moet je hem eigenlijk gewoon niet bij dat paard gebruiken.

Dit is hoeveel kinruimte een goed zittend en goed werkend hoofdstel een paard geeft:
Afbeelding
Dit is ook de hoeveelheid ruimte die [***] heeft in al zijn bitloze hoofdstellen en die schuiven geen van alle. Dat zijn trouwens allemaal sidepulls, geen kin/kaakgekruiste hoofdstellen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 05:56

Mijn laatste ontwerp is hierop gebaseerd. Ik heb een heel bekend ontwerp gecombineerd met de Jaquima en nog paar andere aanpassingen en verbeteringen, want de oorspronkelijke Jaquima is heel hard op het kinstuk. Wie interesse heeft mag me mailen.
Ik werk bijna altijd met Jaquima kinstukken omdat het nu eenmaal beter werkt voor mijn gevoelige Iberiers....heel mooi simpel design met zeer stabiele ligging.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:23

Deze wilde ik al een tijdje en ik had het geluk dat ik mijn stalgenoot zag dat iemand uit Zwolle hem verkocht. Bleek ze ook nog in dezelfde wijk te wonen, dus direct opgehaald :) ik ben er erg tevreden over :j het is een maat full en diegene heeft wat gaatjes bij geprikt. Hoe vinden jullie hem zo zitten? Mijn stalgenoot heeft dezelfde in maat cob en die vond ik met de krap..

Afbeelding
Afbeelding

Dit is met de cob maat:

Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:33

Super interessante ontwikkelingen in dit topic.

Ik ben op dit moment ook (een beetje) op zoek naar een nieuwe zwarte sidepull met zo min mogelijk overbodig leer maar wel breed en zacht onderlegd.
Ik zou wel graag een anatomisch kopstuk willen en voldoende ruimte van de ogen.

Ik heb nu de anatomische Contour Physio op het oog maar die heeft een "normale kinriem" bevestiging en vrij veel leer. Frontriem kan er uiteraard af.

@Mariett waar heb je de jouwe vandaan ?
En @xyzutu2 of @Cambiar kunnen jullie zoiets maken :D ?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:39

jetm schreef:
Super interessante ontwikkelingen in dit topic.

Ik ben op dit moment ook (een beetje) op zoek naar een nieuwe zwarte sidepull met zo min mogelijk overbodig leer maar wel breed en zacht onderlegd.
Ik zou wel graag een anatomisch kopstuk willen en voldoende ruimte van de ogen.

Ik heb nu de anatomische Contour Physio op het oog maar die heeft een "normale kinriem" bevestiging en vrij veel leer. Frontriem kan er uiteraard af.

@Mariett waar heb je de jouwe vandaan ?
En @xyzutu2 of @Cambiar kunnen jullie zoiets maken :D ?

Ik heb jaren geleden bijna net zelfde hoofdstel ontworpen als van Mariett, met een kaakriem die je er af kan nemen, mijn 'less is more' modelletje. Trouwens mijn favoriete kaptoom om te grondwerken. Ligt trouwens heel vast zonder kaakriem, heeft zich mooi naar hoofd van paard gezet:
https://youtu.be/m8zJW2VR0LI
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-05-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:42

Iets van lijkt op die van Mariett maar dan in het zwart en met anatomsich kopstuk.
Die verbinding neusriem/keelriem waar xzutu2 het over had (en jij cambiar) dus ook gebruikt had ik nog nooit over nagedacht maar dat klinkt heel logisch.

Heb je een foto van jouw ontwerp Cambiar?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:44

Je begrijpt me toch niet weer verkeerd, xyzutu? Ik had het daar over een heel wijd zittend touwhalster, maar ik ben het er absoluut mee eens dat er minimaal 2 op elkaar gestapelde vingers tussen de neus en neusriem moeten zitten. Met een bithoofdstel, maar ook zeker met bitloos. Ik laat Marie graag even tussendoor snacken, en dan moet ze haar mond wel gewoon open kunnen doen.

jetm: ik heb hem laten maken bij Nicole's Leatherwork! Alleen een keel of een kaakriem zou niet overbodig zijn. Deze valt echt niet zomaar af (en ik vind dit zelf eigenlijk wel heel prettig), maar laatst had Marie een beetje jeuk achter haar oor toen ik erop zat. Ik was aan het uitstappen en liet haar even krabben: dus Marie ging met haar achterbeen achter haar oor krabben terwijl ik erop zat. Toen heeft ze het kopstukje wel even achter haar oor weggekrabt :+ Gelukkig is Marie gewoon op zit te sturen en te stoppen, dus er was geen probleem. Maar als je dat liever niet hebt is een kaakriempje of een keelriempje een goed idee.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:50

Mariett schreef:
Je begrijpt me toch niet weer verkeerd, xyzutu? Ik had het daar over een heel wijd zittend touwhalster, maar ik ben het er absoluut mee eens dat er minimaal 2 op elkaar gestapelde vingers tussen de neus en neusriem moeten zitten. Met een bithoofdstel, maar ook zeker met bitloos. Ik laat Marie graag even tussendoor snacken, en dan moet ze haar mond wel gewoon open kunnen doen.

jetm: ik heb hem laten maken bij Nicole's Leatherwork! Alleen een keel of een kaakriem zou niet overbodig zijn. Deze valt echt niet zomaar af (en ik vind dit zelf eigenlijk wel heel prettig), maar laatst had Marie een beetje jeuk achter haar oor toen ik erop zat. Ik was aan het uitstappen en liet haar even krabben: dus Marie ging met haar achterbeen achter haar oor krabben terwijl ik erop zat. Toen heeft ze het kopstukje wel even achter haar oor weggekrabt :+ Gelukkig is Marie gewoon op zit te sturen en te stoppen, dus er was geen probleem. Maar als je dat liever niet hebt is een kaakriempje of een keelriempje een goed idee.

Nicole van Zeeland?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-05-17 10:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:54

jetm schreef:
Iets van lijkt op die van Mariett maar dan in het zwart en met anatomsich kopstuk.
Die verbinding neusriem/keelriem waar xzutu2 het over had (en jij cambiar) dus ook gebruikt had ik nog nooit over nagedacht maar dat klinkt heel logisch.

Heb je een foto van jouw ontwerp Cambiar?

Nieuwe ontwerpen enkel pb. Je mag me altijd mailtje sturen als je interesse hebt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:58

Cambiar schreef:
Mariett schreef:

Nicole van Zeeland? Ik dacht al wat lijkt ie sterk op mijn less is more Caveçon...

Ja klopt. Alleen ik heb het ontwerp gewoon gemaakt en doorgegeven. Nicole had zelf weinig ervaring met sidepulls maken en heeft 'mijn' ontwerp (oftewel: gewoon een doodnormale sidepull) gewoon nagemaakt met de maten die ik had doorgegeven.

Zo zien een hele hoop sidepulls eruit, ze heeft niks afgepikt of nagemaakt en ik ook niet. Die toon vind ik best onprettig, zo openbaar in het topic ook.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:14

Mariett schreef:

Dankjewel Mariett !

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:26

Ik vroeg het enkel. Ettelijke jaren geleden een hoofdstel ontworpen, op het Franse Les Barokeurs gezet en iemand pikte mijn idee in en liet er een patent opzetten. Ik mag nu zelfs mijn eigen ontwerp niet meer voor anderen maken...
Mijn leraar dressuur pikte ook ideeen van me af en verdient er nu massaal geld mee. De firma bitloze hoofdstellen wou een model waar ik drie jaar aan werkte voor niets massaal laten produceren. Na al wat ik ontworpen heb, nog geen halve euro mee verdiend. Ik kan heb het geld niet, dus pikken ze mijn ideeen in en zetten er patent op.
Ik heb ook al zaken nagemaakt, zoals de micklem, maar enkel en alleen voor eigen gebruik. Zou dat nooit voor andere willen maken

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:31

Top hoe je je berichten hebt aangepast Cambiar :)
Ze zijn zo veel vriendelijker, zonder persoonlijke aanval naar Nicole of naar mij. Ik vind jouw hoofdstel trouwens ook eigenlijk meer op een 'gewone' smalle Weense kaptoom lijken met sidepullringetjes, en maar weinig op mijn hoofdstel, maar dat is denk ik 'smaak'.

Ik zie nu je nieuwe bericht: ik vind het oprecht naar dat jouw ontwerp is afgepikt. Dit betekend echter niet dat elk bitloos hoofdstel wat in de verte op jouw ontwerpen lijkt is nagemaakt of geïnspireerd op de jouwe. Er zijn nog veel meer mensen bezig met bitloos (gelukkig maar!) en daardoor kunnen mensen ook toevallig dezelfde ideeën hebben. Ik had jouw ontwerp nog nooit gezien, ik wilde gewoon iets simpels met twee ringen aan de zijkant en een kopstuk, en toen kwam dit ontwerp eruit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:34

Mariett schreef:
Top hoe je je berichten hebt aangepast Cambiar :)
Ze zijn zo veel vriendelijker, zonder persoonlijke aanval naar Nicole of naar mij. Ik vind jouw hoofdstel trouwens ook eigenlijk meer op een 'gewone' smalle Weense kaptoom lijken met sidepullringetjes, en maar weinig op mijn hoofdstel, maar dat is denk ik 'smaak'.

Ik zie nu je nieuwe bericht: ik vind het oprecht naar dat jouw ontwerp is afgepikt. Dit betekend echter niet dat elk bitloos hoofdstel wat in de verte op jouw ontwerpen lijkt is nagemaakt of geïnspireerd op de jouwe. Er zijn nog veel meer mensen bezig met bitloos (gelukkig maar!) en daardoor kunnen mensen ook toevallig dezelfde ideeën hebben. Ik had jouw ontwerp nog nooit gezien, ik wilde gewoon iets simpels met twee ringen aan de zijkant en een kopstuk, en toen kwam dit ontwerp eruit.

Dat is waar. Ik moet mijn vreselijke teleurstelling nu echt eens van me afzetten. Ik zou zo graag dit als bijberoep doen, maar lukt niet. Omdat mijn ideeen ofwel gepatenteerd worden ofwel gemaakt worden in lageloonlanden.
Nicole zit ook op mijn fb pagina van mijn ontwerpen, van haar zou ik nooit verwachten dat ze copieert. Is een enorm sympathieke vrouw.
Mijn oprechte excuses Mariett

Mariett
Blogger

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:37

Dankjewel Cambiar!

En wat je zegt over Nicole ben ik het absoluut eens, ik klets nu nog wel eens gewoon met haar omdat ze zo sympathiek is. Daarom raad ik haar ook graag aan :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:38

Ja, de less is more, is een heel simpel ontwerp, maar net de simpele zaken vind je heel moeilijk. Er hangt altijd wat aan....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:39

Mariett schreef:
Dankjewel Cambiar!

En wat je zegt over Nicole ben ik het absoluut eens, ik klets nu nog wel eens gewoon met haar omdat ze zo sympathiek is. Daarom raad ik haar ook graag aan :)

Ik klets ook graag met haar ;-), bijzonder wijze en enorm speciaal begaafde vrouw. Ze is heel goed bevriend met Hempfling, hele aparte wereld....

SecretLIN

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:42

jets mooie! staat ook op mijn verlanglijstje

ik heb nu 2 barefoot ambers

pfysio contour bridle heb ik net verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:10

Mariett schreef:

Yep, ik ben bang van wel. 8-) :o
Omdat Laura het over Sidepulls en Micklems had, vervolgens mijn tekst kopieerde en aan mij vroeg hoe het met die hoek tussen neusriem en kinriem zat, schreef ik in mijn antwoord ook weer verder over de werking van sidepulls en Micklems, aangezien touwhalsters uberhaupt geen ring hebben tussen neusriem en keelriem.
Aangezien die hoek alleen werkt als je de kinriem los laat hangen (als je de kinriem vastsnoert komt hij nl weer horizontaal te liggen in het verlengde van de neusriem en kan hij dus weer makkelijker ronddraaien) leek het me wel belangrijk om ook weer even aan te geven dat die kinriem dan wel echt los moet zitten, omdat dat hele systeem anders niet meer werkt.
Dus mijn reactie op Laura was geen reactie meer op jou, maar op Laura's vraag hoe hoofdstellen met een ring tussen neusstuk en kinstuk werken. Lekker helder. 8-)

Dat jij zelf met een nette, losse kinriem werkt weet ik natuurlijk al uit al je topics, ook met al je eigen originele ontwerpen, dus daar maak ik me helemaal geen zorgen om!

Qua ontwerpen is het natuurlijk geweldig naar als ze door anderen gejat worden. Het lastige is alleen dat ik ook ontwerpers ken die heilig overtuigd zijn van dat zij de uitvinder van een bepaald type tuig zijn, terwijl dit aan de andere kant van de oceaan al 100en jaren exact zo in gebruik is. Dan blijkt dat ze zichzelf eigenlijk gewoon enorm hebben laten inspireren door wat er al was en ze dat wat getweakt hebben. Dat klinkt dan heel bijzonder, die tweaks,, maar al die tuigmakers aan de andere kant van de oceaan doen al 100en jaren precies hetzelfde aangezien tuigmaken daar nog steeds handwerk is en iedereen alles weer een stukje verbeterd.

Als een ontwerp écht origineel is, dan is ook duidelijk dat dit uniek is en nog nooit eerder gemaakt is en dan zul je het inderdaad goed moeten beschermen, maar dat soort unieke uitvindingen zijn gewoon schaars. Heel veel blijkt dan toch ernstig geinspireerd op een oudere bron, en als je dan een ringetje groter of kleiner maakt, verder naar voren of naar achteren zet, biothane of touw gebruikt ipv leer of andersom, een riem over het voorhoofd legt ipv over de zijkant van het hoofd of een kinriem iets verandert dan zul je er toch ernstig rekening mee houden dat ook andere mensen op zulke aanpassingen van bestaande modellen kunnen komen. Sterker nog, dat waarschijnlijk al honderden mensen voor je precies hetzelfde 'originele' idee hadden. Ik ken eigenlijk maar 1 iemand die echt een origineel, revolutionair ontwerp had voor een nieuw type hoofdstel, en dat was ook maar 1 van zijn ontwerpen. De andere ontwerpen vond hij net zo revolutionair (en dus viel hij iedereen aan die op een soortgelijk idee kwam ;) ) maar waren eigenlijk niet anders dan alle andere varianten die al op het thema bestonden. Het is gewoon echt heel moeilijk om met een écht origineel idee te komen, en dat je er 1 hebt betekent ook nog niet dat al je andere ideen net zo origineel zijn.
Maar dat is weer een heel andere discussie! ;)

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:17

xyzutu2 schreef:
Beetje lastig uitleggen, maar ik doe een poging. ;)
Als de kinriem en neusriem uit 1 riem bestaan die zo ongeveer horizontaal om het hoofd ligt, dan betekent dit dat als je aan een teugel trekt, die riem gewoon rond het hoofd mee kan draaien.

Als de neusriem en kinriem met een ring met elkaar verbonden zijn en de neusriem ligt horizontaal over de neus van het paard en de kinriem hangt omlaag tegen de kin, dan vormen die twee riemen bij de verbindingsring een hoek waardoor de neusriem niet meer zo makkelijk meedraait als je een teugelhulp geeft. De ene U- wordt namelijk gevormd door de horizontaal liggende neusriem en de andere U-is de omlaag hangende kinriem die de boel stabiliseert doordat hij niet meer zo makkelijk mee zal draaien.
Dit systeem is trouwens al heel oud en ook niet door mij uitgevonden; het wordt al eeuwen gebruikt in Braziliaanse/Colombiaanse Jaquima hoofdstellen die mede om die reden zelfs een extra verzwaarde kinriem hebben:
[ Afbeelding ]

@Mariett: Bij de jaquima's zitten de verbindingsringen zelf vrij ver naar voren en ze worden zelfs gebruikt met teugelringen bovenop de neus. Het geheim van de jaquima is niet dat de teugelringen en verbindingsringen zo ver mogelijk naar achter zitten, maar dat de kinriem echt in een U-vorm is voorgevormd, verzwaard is en juist zo los mogelijk omlaag hangt.
Ik ben dus nog steeds tegen het aantrekken van neusriemen om beter te kunnen sturen en hoofdstellen minder te laten draaien, omdat ik uit de praktijk gewoon weet dat hoofdstellen die goed gemaakt zijn die zelfs met een vuist tussen neus/kin en neusriem nog stabiel blijven liggen. Op zich klopt je advies wel; hoofdstellen die slecht gemaakt zijn of niet goed passen zul je inderdaad strakker aan moeten snoeren om ze nog enigzins te laten werken en te voorkomen dat ze scheef trekken, maar 2 op elkaar staande vingers neusriemvrijheid bovenop het neusbeen geldt ook voor bitloze hoofdstellen. Dus als je een neusriem strakker moet aantrekken dan dat dan moet je hem eigenlijk gewoon niet bij dat paard gebruiken.

Dit is hoeveel kinruimte een goed zittend en goed werkend hoofdstel een paard geeft:
[ Afbeelding ]
Dit is ook de hoeveelheid ruimte die Rio heeft in al zijn bitloze hoofdstellen en die schuiven geen van alle. Dat zijn trouwens allemaal sidepulls, geen kin/kaakgekruiste hoofdstellen.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik begrijp dat ringetje nu beter. :)*
Zo'n jaquima had ik nog nooit gezien, ze zijn wel interessant. Zit de teugel bevestigd aan zowel het ringetje op de kinriem, als het ringetje tussen de neus- en kinriem, zoals op de foto? Ik heb even gegoogeld en zag dat bij sommige de teugels alleen aan de onderste ringetjes op de kinriem zitten. En hoe zit de keelriem precies? Op de tekening zit er een hele lijn aan? En weet je waar je ze kan kopen? Sorry voor het vragenvuur :o?

Super mooi hoofdstel @Mariett, het staat haar ook heel goed. <3
Ik zoek eigenlijk hetzelfde als @jetm, met gouden gespjes en ringetjes.
@Cambiar ik ben ook wel geïnteresseerd in jouw jaquima ontwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:35

Die foto was de beste die ik kon vinden, alleen hadden ze hier een soort Pelham-riempje constructie met die extra touwtjes die er normaalgesproken niet aan vast zit.
Als bv een Mangalarga Marchador daar ingereden wordt dan begint dat bitloos met een Jaquima hoofdstel. De teugels zitten dan in de ringen aan de zijkant zodat het werkt als een normale sidepull en je me brede handen ook duidelijk stelling kunt vragen als het paard het niet snapt.
Als de paarden daar goed op reageren dan komt er een extra paar teugels aan twee ringetjes onder de kinriem. Als er een ophouding wordt gegeven of de ruiter tilt zijn hand op, dan klapt de kinriem omhoog tegen de kin/kaak wat dit een oprichtende/noodrem werking geeft.
Als een paard de sidepull-functie eenmaal helemaal snapt en dus precies weet wat stelling en buiging is, dan worden de sidepull teugels weggelaten en wordt hij alleen nog op de kinriem gereden. Het nadeel van alleen op de kinriem rijden is namelijk dat je moeilijker stelling/buiging kunt vragen, vandaar dat dit 'gevorderd' is.
Op dit punt kan er ook een bit toegevoegd worden. Vaak begint het dan met 1 paar teugels aan het bit en 1 paar teugels als sidepull vastgemaakt zodat die weer even kunnen helpen met het stuurwerk.
Uiteindelijk kan dan een stangbitje gecombineerd worden met dubbele teugels aan de kinriem, of met 1 touw die van de keelriem onder de kinriem door naar de ruiter loopt. Als je dit aanrekt, dan tikt de kinriem ook weer tegen de kaak, wat oprichtend/remmend werkt.

Hier is een plaatje van twee MM merries die een touw van keelriem onder de kinriem door hebben lopen, zo fuctioneert het namelijk ook als halster:
Afbeelding

Dit is een filmpje van hoe het rijden op de kinriem functioneert:

Hier ook een filmpje van een nogal ongeduldig paard dat zich bitloos met de jaquima prima in bedwang laat houden met de teugels alleen aan de kinriem (en nog een halstertouwtje dat van keelriem naar kinriem naar het zadel loopt). Dit rijden is niet per se subtiel, maar je ziet wel hoe duidelijk dit hoofdstel naar het paard toe is en hoe goet het blijft zitten met zo'n superlosse kinriem die zelfs bij het 'zagen' niet in de ogen schuift. Dat hoef je bij een doorsnee NL hoofdstel niet te proberen tenzij je de neusriem strak aansnoert:

By the way, dit hoofdstel werkt dus alleen bij een rijstijl die gebaseerd is op doorhangende teugels als basishouding. Als je hier met steady pressure op gaat rijden zoals je bij veel kaak/kingekruiste hoofdstellen ziet dan stompt het paard er wel binnen no-time op af.

Ik vond het zelf ook superleuk om te ontdekken dat er in Zuid Amerika al eeuwen met bitloze hoofdstellen getraind wordt en het niet eens raar gewonden wordt als een paard niet doorgroeit naar een bit. Of dan alle Criollo ontwerpen die én bitloos zijn, en ook geen bakstukken hebben en in plaats daarvan alleen maar riemen over het voorhoofd die dan een de frontriem vastzitten of tussen de oren doorgaan en dan weer onder de kaak door naar het bit lopen; echt geweldig.
Twee ringetjes aan de zijkant en je hebt een geweldige sidepull die je ook met 1 of 2 teugels onder de kin kunt rijden:

Afbeelding

En dan denken we dat we in Nederland zo bijzonder zijn met al onze ontdekking van het bitloze hoofdstel. ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:51

xyzutu2 schreef:
Die foto was de beste die ik kon vinden, alleen hadden ze hier een soort Pelham-riempje constructie met die extra touwtjes die er normaalgesproken niet aan vast zit.
Als bv een Mangalarga Marchador daar ingereden wordt dan begint dat bitloos met een Jaquima hoofdstel. De teugels zitten dan in de ringen aan de zijkant zodat het werkt als een normale sidepull en je me brede handen ook duidelijk stelling kunt vragen als het paard het niet snapt.
Als de paarden daar goed op reageren dan komt er een extra paar teugels aan twee ringetjes onder de kinriem. Als er een ophouding wordt gegeven of de ruiter tilt zijn hand op, dan klapt de kinriem omhoog tegen de kin/kaak wat dit een oprichtende/noodrem werking geeft.
Als een paard de sidepull-functie eenmaal helemaal snapt en dus precies weet wat stelling en buiging is, dan worden de sidepull teugels weggelaten en wordt hij alleen nog op de kinriem gereden. Het nadeel van alleen op de kinriem rijden is namelijk dat je moeilijker stelling/buiging kunt vragen, vandaar dat dit 'gevorderd' is.
Op dit punt kan er ook een bit toegevoegd worden. Vaak begint het dan met 1 paar teugels aan het bit en 1 paar teugels als sidepull vastgemaakt zodat die weer even kunnen helpen met het stuurwerk.
Uiteindelijk kan dan een stangbitje gecombineerd worden met dubbele teugels aan de kinriem, of met 1 touw die van de keelriem onder de kinriem door naar de ruiter loopt. Als je dit aanrekt, dan tikt de kinriem ook weer tegen de kaak, wat oprichtend/remmend werkt.

Hier is een plaatje van twee MM merries die een touw van keelriem onder de kinriem door hebben lopen, zo fuctioneert het namelijk ook als halster:
[ Afbeelding ]

Dit is een filmpje van hoe het rijden op de kinriem functioneert:
[ Video ]

Hier ook een filmpje van een nogal ongeduldig paard dat zich bitloos met de jaquima prima in bedwang laat houden met de teugels alleen aan de kinriem (en nog een halstertouwtje dat van keelriem naar kinriem naar het zadel loopt). Dit rijden is niet per se subtiel, maar je ziet wel hoe duidelijk dit hoofdstel naar het paard toe is en hoe goet het blijft zitten met zo'n superlosse kinriem die zelfs bij het 'zagen' niet in de ogen schuift. Dat hoef je bij een doorsnee NL hoofdstel niet te proberen tenzij je de neusriem strak aansnoert:
[ Video ]
By the way, dit hoofdstel werkt dus alleen bij een rijstijl die gebaseerd is op doorhangende teugels als basishouding. Als je hier met steady pressure op gaat rijden zoals je bij veel kaak/kingekruiste hoofdstellen ziet dan stompt het paard er wel binnen no-time op af.

Ik vond het zelf ook superleuk om te ontdekken dat er in Zuid Amerika al eeuwen met bitloze hoofdstellen getraind wordt en het niet eens raar gewonden wordt als een paard niet doorgroeit naar een bit. Of dan alle Criollo ontwerpen die én bitloos zijn, en ook geen bakstukken hebben en in plaats daarvan alleen maar riemen over het voorhoofd die dan een de frontriem vastzitten of tussen de oren doorgaan en dan weer onder de kaak door naar het bit lopen; echt geweldig.
Twee ringetjes aan de zijkant en je hebt een geweldige sidepull die je ook met 1 of 2 teugels onder de kin kunt rijden:

[ Afbeelding ]

En dan denken we dat we in Nederland zo bijzonder zijn met al onze ontdekking van het bitloze hoofdstel. ;)

Xyzutu, gezien vanuit het standpunt van niet-ontwerper heb je gelijk hoor ;-), maar met bestaande elementen kun je als ontwerper soms toch weer tot iets unieks komen. Inderdaad door een compositie van ideeen en materiaal...dat bewees het patent in feite.

Om maar een voorbeeldje te geven hoe 'bestaande elementen', gegoten in eigen compositie toch nog gepatenteerd kan raken (wij hebben er al PB over gepraat ;-)).
Dit was het ontwerp, wat ik meer dan 10 jaar geleden ontwierp als vervolg op mijn touwhalster omdat ik een hoofdstel wou met losse neusriem (omdat ik bitloze neusriemen met nauw aansluitende neusriemen verafschuw) maar toch iets meer zijdelingse werking voor de Haflinger/Arabier kruising die ik toen had met heel veel bloed.
Deze variant op het criollo hoofdstel was meer dan 10 jaar geleden vrij nieuw in Europese bitloze wereld.
Foto van het witte paard met gekruisde riem over het hoofd, is trouwens niet mijn foto om correct te zijn en geen problemen te krijgen, maar genomen door firma FRA op hun paard met mijn ontwerp:
https://myalbum.com/album/1VmgF3ciUwIx

Voor een leek gaat het inderdaad om een compositie van bestaande elementen, maar wettelijk gezien kan blijkbaar een eigen compositie, concept, van die bestaande elementen toch nog gepatenteerd worden. De aanvraag wordt eerst uitgebreid onderzocht op originaliteit, pas als dit goedgekeurd is krijg je groen licht voor patent.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-05-17 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:22

FRA als in het merk dsr bitloze hoofdstellen en barebackpads maakt? Die zijn niet frans iig ;)

Edit: Ik zie dat je je post hebt aangepast. Kan je misschien niet onderhandelen met FRA? Het zijn hele toegankelijke mensen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:28

Daphneeeej schreef:
FRA als in het merk dsr bitloze hoofdstellen en barebackpads maakt? Die zijn niet frans iig ;)

Dat heb ik ook niet gezegd dat FRA een Franse firma is, dit is mijn hoofdstel die ik persoonlijk zelf ontworpen heb die ik even uitgeleend had aan FRA, niet het hoofdstel van de Franse firma.
De Franse firma heeft dit model gepatenteerd heb ik uitgebreid geschreven in de post hierboven...leren lezen wat er staat is ook een kunst ;-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:31

Cambiar schreef:
Daphneeeej schreef:

Dat heb ik ook niet gezegd dat FRA een Franse firma is, dit is mijn hoofdstel die ik persoonlijk zelf ontworpen heb die ik even uitgeleend had aan FRA, niet het hoofdstel van de Franse firma.
De Franse firma heeft dit model gepatenteerd heb ik uitgebreid geschreven in de post hierboven...leren lezen wat er staat is ook een kunst ;-)

Nou sorry hoor niet meteen zo gepikeerd... Iedereen leest wel eens over een post heen...