Als de kinriem en neusriem uit 1 riem bestaan die zo ongeveer horizontaal om het hoofd ligt, dan betekent dit dat als je aan een teugel trekt, die riem gewoon rond het hoofd mee kan draaien.
Als de neusriem en kinriem met een ring met elkaar verbonden zijn en de neusriem ligt horizontaal over de neus van het paard en de kinriem hangt omlaag tegen de kin, dan vormen die twee riemen bij de verbindingsring een hoek waardoor de neusriem niet meer zo makkelijk meedraait als je een teugelhulp geeft. De ene U- wordt namelijk gevormd door de horizontaal liggende neusriem en de andere U-is de omlaag hangende kinriem die de boel stabiliseert doordat hij niet meer zo makkelijk mee zal draaien.
Dit systeem is trouwens al heel oud en ook niet door mij uitgevonden; het wordt al eeuwen gebruikt in Braziliaanse/Colombiaanse Jaquima hoofdstellen die mede om die reden zelfs een extra verzwaarde kinriem hebben:
@Mariett: Bij de jaquima's zitten de verbindingsringen zelf vrij ver naar voren en ze worden zelfs gebruikt met teugelringen bovenop de neus. Het geheim van de jaquima is niet dat de teugelringen en verbindingsringen zo ver mogelijk naar achter zitten, maar dat de kinriem echt in een U-vorm is voorgevormd, verzwaard is en juist zo los mogelijk omlaag hangt.
Ik ben dus nog steeds tegen het aantrekken van neusriemen om beter te kunnen sturen en hoofdstellen minder te laten draaien, omdat ik uit de praktijk gewoon weet dat hoofdstellen die goed gemaakt zijn die zelfs met een vuist tussen neus/kin en neusriem nog stabiel blijven liggen. Op zich klopt je advies wel; hoofdstellen die slecht gemaakt zijn of niet goed passen zul je inderdaad strakker aan moeten snoeren om ze nog enigzins te laten werken en te voorkomen dat ze scheef trekken, maar 2 op elkaar staande vingers neusriemvrijheid bovenop het neusbeen geldt ook voor bitloze hoofdstellen. Dus als je een neusriem strakker moet aantrekken dan dat dan moet je hem eigenlijk gewoon niet bij dat paard gebruiken.
Dit is hoeveel kinruimte een goed zittend en goed werkend hoofdstel een paard geeft:

Dit is ook de hoeveelheid ruimte die [***] heeft in al zijn bitloze hoofdstellen en die schuiven geen van alle. Dat zijn trouwens allemaal sidepulls, geen kin/kaakgekruiste hoofdstellen.