Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:57

Bedankt voor de reacties! Voor mij niet. Voor de verkoop blijkbaar wel.. Oude eigenaresse heeft het zadel vanuit Engeland laten komen en nauwelijks gebruikt en ik heb 'm ook amper gebruikt. De zitting en zweetbladen zijn voor mij geen fijne combinatie en ik kan beter een nieuw zadel kopen dan alles te laten vervangen.

Mosh

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:21

Weet iemand toevallig ook hoe je erachter kunt komen welke panels er onder een zadel zitten? Van de onderkant af aan de vorm bijvoorbeeld. Bij mij staat het op de kussens geschreven, maar is alleen zichtbaar als het zadel uit elkaar gehaald wordt :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:12

Mosh schreef:
Weet iemand toevallig ook hoe je erachter kunt komen welke panels er onder een zadel zitten? Van de onderkant af aan de vorm bijvoorbeeld. Bij mij staat het op de kussens geschreven, maar is alleen zichtbaar als het zadel uit elkaar gehaald wordt :+

nee dat kan je niet goed zien. Maar het enige wat je hoeft te doen is 1 kussen er af schroeven, dat is toch wel te doen ?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:04

Wie heeft er in de praktijk ervaring met verschil van een 'D' en een 'DD' panel op hetzelfde paard? Maakt het erg veel uit?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:28

Jaaa van mijn eigen zadels weet ik het wel :D Probleem is dat het niet mijn zadel is en dat de verkoper 'm niet uit elkaar wil halen. Opzich zou ik de gok kunnen wagen en als het geen DWG panels zijn andere panels kunnen zoeken. Maar eigenlijk moet de verkoper ook maar weten wat er aangeboden wordt.

Of eigenlijk...... Keuze genoeg, dus ik koop wel bij een ander :+

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:59

Toen ik mijn zadel kocht kreeg ik een origineel bestelformulier erbij met alle maten van de verschillende onderdelen waarmee m'n zadel samengesteld is. Die heb ik overgenomen in m'n advertentie zodat het voor geintresseerde duidelijk is om welke maten het gaat. Deze gegevens zijn ook bij Wow bekend omdat elk zadel in unieke combinatie besteld worden dus denk ook wel opvraagbaar dmv het serienummer mocht ie kwijt zijn. Mits er natuurlijk onderdelen zijn vervangen ondertussen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:36

Mosh schreef:
Jaaa van mijn eigen zadels weet ik het wel :D Probleem is dat het niet mijn zadel is en dat de verkoper 'm niet uit elkaar wil halen. Opzich zou ik de gok kunnen wagen en als het geen DWG panels zijn andere panels kunnen zoeken. Maar eigenlijk moet de verkoper ook maar weten wat er aangeboden wordt.

Of eigenlijk...... Keuze genoeg, dus ik koop wel bij een ander :+

Als het een oud model is en er zijn nooit andere kussens onder gegaan zitten er voor zeer grote kans D of DD kussens onder. DWG etc kussens zijn pas later ontwikkeld, dacht ik.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:07

BopjeBo, zo'n formulier kreeg ik idd ook bij aankoop van mijn zadel. Bij deze helaas niet meer aanwezig.

Zadel is 1,5 jaar oud en waarschijnlijk origineel (maar kan ook niet zo zijn natuurlijk). Zag dat er nog zo'n zadel op MP staat en daar zijn het soort panels wel bekend. Denk dat ik daar voor ga. Geen zin om risico's te nemen eigenlijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:32

Er staan op boktmarkt DWG kussens te koop, van Pantarhei .....
En ooh sorry, ik begreep dat het om een oud model wow zadel ging ( van voor 2008). Ik denk dat de nieuwere wow's bijna nooit D of DD kussens hebben eigenlijk. Voor de meeste warmbloedpaarden in Nederland passen die niet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:43

Helaas is 17 inch al aan de grote kant voor mij..

Haha ja Maris, sorry voor de verwarring! Het ging eerst om mijn zadel (ouder model) en daarna over een nieuwere :P

Dus als ik het goed begrijp is bij een zadel 2008> de kans groot mits origineel, dat het om DWG kussens gaat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:45

Nee, kan ook gemakkelijk DXWG zijn. En dan nog met of zonder tab en met of zonder stiklijn ook ;) Al hoewel je die laatste 2 dingen vaak wel op een foto kan zien.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:11

De eerste wow zadels hadden een resin tree, die zit tussen curved en flat in. Ze noemen de oude boom ook vaak curved, maar hij is toch anders. Vooral ook zwaarder.
De allereerste wow zadels schijnen D of DD kussens gehad te hebben. Daarna zijn ze pas begonnen met ontwikkelen van DWG, DXWG, DDXWG en ga zo maar door. Koop je een oude wow is de kans groot dat er een D of DD panel onder zit. Koop je een nieuwe wow dan is de kans groot dat er iets anders dan D of DD onder zit.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:20

Hallo,

Ik kom even binnenvallen.
Ik had een zadel besteld bij een zadelpasser. Het zadel moest echter besteld worden. Tot die tijd kreeg ik en leen zadel. Het enige zadel dat ze had was een wow. Daar rijd ik nu dus al 8 weken mee. Opzich bevalt het zadel super! Mijn paard loopt er goed onder en heeft al veel meer spieren gekregen.

Nu is mijn eigen zadel binnen en moet ik over twee weken gaan kiezen. Ik mag mijn eigen zadel (kent & masters) nemen of dit wow zadel overnemen.

Nu kan ik weinig ervaringen van mensen vinden die al een aantal jaar met het wow zadel rijden. Wie kan mij iets vertellen over het langetermijn gebruik van deze zadels? Die kwaliteit en hoe de paarden ontwikkelen met dit zadel?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:21

Na een hele tijd ben ik weer gestart met rijden van mijn paard. Nu merk ik dat mijn wow niet stabiel ligt en wil een passer laten komen. De vorig keer had ik Kerry Sharp. Nu is dit al een tijdje geleden. Zijn er goede wow fitters bijgekomen in Brabant of zal ik Kerry maar weer laten komen?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:31

Kerry schijnt wel kritisch te zijn. Ik heb zelf iemand uit Z-H.

Over het opvragen van de leeftijd van een (oorsprokelijk) zadel: zeker aan te raden om met WoW te bellen. Kost even wat tijd, maar dan weet je het wel. Wordt bepaald aan de hand van het label en de cijfers op de ronde schroef onder het label.

Wbt WoW op lange termijn: ik ben erg blij met de mogelijkheden die het zadel biedt. Mits goed aangemeten blijven ze ook erg fijn liggen en mijn paarden lopen er goed mee.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:45

Ik heb sinds kort ook een wow zadel. Voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer fatsoenlijk in een zadel kan zitten. Ben er super blij mee.

Vond het ook leuk om te zien hoe alles op maat werd gemaakt enzo.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:35

Fitter is weer geweest en heeft mijn nieuwe aanwinst goed passend gekregen op mijn paard.

Nu heb ik een WoW zadel te koop staan, omdat ik met dat paard meer steun in de zitting wilde hebben, omdat hij lastig zit.... Maar nu moet mijn 'oude' WoW opgestuurd worden om een kopschroef te laten repareren, voordat ik 'm verkoop. En laat ik nu net mijn 4 jarige weer opgepakt hebben sinds kort, daar ligt een Anatomica Ocant op (ook passend gemaakt). Ben altijd erg blij met dit zadel geweest, maar nu schuift ie heel erg naar voren.

Dus nu twijfel ik heel erg: Anatomica verkopen en WoW houden? Ben eigenlijk heel blij met de WoW zadels en als mijn merrie kennelijk veel verandert, dan is het wel fijn om voor haar ook een WoW te hebben.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:18

Wow is op de lange termijn fijn omdat je makkelijk de lucht kunt veranderen. Volgens mij zijn in dit topic de meeste paarden juist goed ontwikkeld door het zadel! De kwaliteit is goed. Leer is wel zacht, maar blijft heel! Geen scheurtjes, althans daar heb ik nooit last van gehad.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:47

Inderdaad, eigenlijk alleen de kosten voor het passen en de onderdelen zelf zijn hoog. Eigenlijk gaf ik zelf het antwoord al :P Volgens mij wil ik (en mijn paarden) niks anders meer ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:48

De onderdelen zijn inderdaad soms wat duur, ze gaan gelukkig wel lang mee! Heb meerdere zadels gehad, doe er nu een weg omdat deze nu echt overcompleet is.
Wat ik ook een voordeel vind is dat ze drie verschillende soorten headplates hebben. Dus een V vorm, een U vorm en een UU.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

Naar voren schuiven komt vaak door een te smalle boom. Wanneer je paard ook nog eens rondgeribt is hoeft hij echt meer heel iets te smal te zijn.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:50

Merrie is 8 maanden niet onder het zadel gereden en gegroeid, blijkbaar niet alleen in stokmaat. Bedankt voor de tip, mijn eigen WoW moet nu eerst gemaakt worden, maar ik heb er nog een met een headplate 2 liggen. Eens kijken of dat beter gaat. En als mijn oude WoW terug is die maar gewoon passend laten maken.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:22

Eens een WOW, altijd een WOW :j

Ruim 5 jaar heb ik met veel plezier met een WOW zadel gereden. Deze heb ik eind 2013 echter verkocht omdat er teveel aanpassingen gedaan moesten worden voor mijn huidige paard. Het doel werd een nieuw WOW zadel. Helaas kwam er kort daarna een diagnose wat zou beteken dat ze mogelijk nooit meer onder het zadel zou komen.

Echter is er nu weer hoop dat ik in 2015 het rijden weer kan gaan oppakken....en voorzichtig kijk ik dus uit naar een WOW. Omdat onzeker is hoe het rijden gaat uitpakken, wil ik eerst gaan uitkijken naar een tweedehands WOW. Bij voorkeur een VZH i.p.v. dressuurzadel. Ik weet dat het in ieder geval een een 18 inch moet worden met 17 inch kussens. Mijn merrie is zeer rond geribt met weinig maar brede schoft en een korte,weke rug. Dan kom je toch uit bij een curved Y bar ipv flat Y bar? En welke type kussens zou ik moeten hebben, tabb of no tab, met of zonder stichline etc. ? Graag wil ik al wat meer inzicht krijgen alvorens meteen een WOW fitter te contacteren. Dus heb je tips of wil je je ervaring delen, graag!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:15

ben nieuw hier... maar heb een 2e hands wow aangeschaft en ben nu opzoek naar iemand om hem aan te laten passen.
Kunnen jullie mensen aanbevelen die komen in de Beemster voor een 2e hands zadel die niet van hun is afgenomen en geen 100,- extra rekenen omdat het zadel niet van hun is :\

groetjes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:16

met weinig schoft zou ik denken dat je wellicht nog eerder bij een flat y bar uit zou komen. curved is wel het meest gangbare.
als ze een brede schoft heeft gok ik misschien vanaf dwg met tab?
maar eigenlijk voor beiden geen idee totdat je het op het paard ziet