Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:25

Nope, geen last van, nu bij de Butterfly ook niet meer maar de singelstoten zitten toch wel wat onhandig hoor t.o.v. de beugelriemen, is op de foto's ook te zien :)

Tja als ik ze niet up kan loaden kan ik ze ook niet naar Bokt linken :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:29

Oke daar was ik namelijk een beetje bang voor dat je steeds die ophanging voelt.

Haha, nee dat gaat niet tja blond van nature he 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:38

De ringen van de ophanging bedoel je ?

Nee echt geen last van. Ik wil je de foto's wel mailen :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:45

ja de ringen bedoel ik.
nou je mag ze wel mailen, ben wel benieuwd .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:51

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:00

Pffft als ik zo naar de foto's kijk dan ligt de Iberica echt veel mooier....misschien toch nog even een test doen :o

Iberica onderkant, de HD inlages op maat snijden voor de Iberica en dan met Butterfly seat er op voor de fijnere verhogingen.... eens kijken hoe dat uit komt. Dan zou ik alleen maar de beugelriem ophanging wat meer naar het midden moeten verplaatsen....of misschien gewoon een paar T-beugelriemen er aan vast laten naaien, dat is pas echt een dunne bevestiging :)

Maar die inlage-vakjes zijn zo klein van de Iberica :P En ik heb geen setje HD inlages over want ze zijn alweer uitverkocht en ik heb de laatste levering geen nieuwe binnen gekregen, en als ik de mijne nu dan verknip / snij dan heb ik ze ook niet meer voor in de Butterfly...raaah getob altijd 8)7

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:29

Haha ik moet altijd wel lachen om die dingen die je zelf altijd aan het prutsen bent om het zo perfect mogelijk te maken :D

Ik vind die butterfly ook wel mooi hoor met pad eronder en de beugelriemophanging is inderdaad veel beter dan de Iberica en dat achterkantje ziet er lekker hoog uit..Waarom hebben ze dat eigenlijk zo gedaan bij de Iberica!?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:22

ik heb sinds kort ook een Iberica. Na wat gepruts met beugelriemen (ik heb een Ghost zadel dus alleen T-beugelriemen) en singel (de Westip singelvan de Ghost is veel te lang,maar ik had nog ergens een kortere versie) kan ik dan toch rijden :)
Om het zadel schoon te houden en tegen wegglijden (paard zonder schoft) heb ik er dit matje onder liggen. Het zadel ligt als een huis, glijdt minder weg dan de Ghost.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:32

Fijn dat je tevreden bent Morrie!

Pmarena, haha wat een gesleutel aan een zadel!
Vind jij het hard? Ik vind het heeeeeeerlijk zacht zitten, mijn billen zijn errúg tevreden met dit zadel :))
Wel raar dat je de Iberica dan harder vindt als de Butterfly, want ze hebben dezelfde inlages toch? Of heb je inmiddels in de Butterfly al weer andere?
Ik vind de Iberica ook een stuk mooier liggen op Rena, zo vanop de foto's..

Zijn er van Christ zelf eigenlijk nog andere inlages, of niet?
Dat westerndekje op de vorige pagina (het 'vierkante' model) zou die onder de Iberica passen, ik denk het niet he?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:34

Het allereerste Fellsattel dat ik ontving was de Butterfly (zonder plus) vandaar dat ik de westernpad er onder legde om hem uit te proberen. Dus er zaten helemaal geen inlages in :)

Heb nu ook een Butterfly Plus liggen maar die zat wat minder verend (met de HD inlages er in) dus ik ben een beetje verziekt door die dubbele laag verend zacht schaap denk ik :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:42

Ik vind die Butterfly erg inknakken (komt natuurlijk ook door de vorm van de rug, en de constructie van die Butterfly) De Iberica ligt mooier. Maar ja, jouw zitbeleving en de reactie van Rena tellen ook mee. Mogelijk toch gewoon dikkere foamlagen er in? Dus in plaats van? En niet dat gedoe met een extra pad er onder?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:00

@ pmarena,Heb ook effe je pics bekeken, vind ook de iberica mooier liggen, bij de butterfly ligt de singel slecht hij trekt naar voren en daardoor de plooien in het zadel. En als je er nu een banaan singel aan doet? Denk even mee hoor.Die dikkere foamlagen is inderdaad ook een goede optie in plaats van die dikke pad er onder.
Wat heb jij er trouwens op liggen een pony of wb?

@ morri, ik had je foto's op facebook gezien bij buitenzinnig, op jou paard dacht ik eerst dat het een pony maat was haha.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:06

uudje schreef:
@ morri, ik had je foto's op facebook gezien bij buitenzinnig, op jou paard dacht ik eerst dat het een pony maat was haha.

nee, het is het grootste model, ik dan ook een buitenmodel pony.... :+ (ik ben zelf ook buitenmodel in tegenstelling tot de dame die op de foto op Morrie zit)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:21

haha, buitenmodel hoe kom je er op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:31

Ja dat inknakken vind ik ook, plus dat het wat raar blijft zo met die singelstoten en de beugelriemen, het is gewoon een beetje te druk daar :)

Singelstoten zitten te ver naar achteren, beugelriemen blijven wat achter singelstoten hangen , gespen van singel komen of half op het paard, of teveel onder m'n been.... het is het gewoon net niet :P

En bij de Iberica dan weer dat de beugelriemen te ver naar voren liggen en die inlagevakjes zo verdraaid klein zijn.

Toch maar eens verder prutsen aan de Iberica :roll:

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:57

Bedenk eens even hoe je op je paard zit als er niets op ligt - dan hangen ook je hakken niet onder je heupen, tenzij je voorzien bent van een extra setje scharnieren in je bovenbeen :P Juist omdat je niet gestuurd wordt door een voorgevormd zadel, maar door de vorm van de rug van je paard, zit je iets in stoelzit - dat is geen drama, zolang je je daar maar bewust van bent en niet als een dolle gaat licht rijden.
Net als iedereen gaat mekkeren dat ze hun knieën niet kunnen aansluiten op een model zoals de Cheyenne. Dat kan je bij geen enkel zadel, maar daar wordt het mooi gemarkeerd door de wrongen en de kussens die de voorkant van het zadel wat naar buiten duwen en zo het zweetblad om je been vouwen. Je tenen/voeten recht naast het paard is tevens flauwekul - dan komt er een torsie in je kniegewricht, ook niet lekker - je tenen niets naar buiten, zorgt dat je gewrichten ontspannen zijn en je dus prettig kunt rijden.
Als je me niet gelooft, kijk dan eens naar al die filmpjes van de (Franse) paardenfluisteraars, die op ongezadelde en onopgetoomde paarden over het strand scheuren, allemaal in stoelzit - heeft het paard er last van? Neuh, denk het niet. Van al die debiele bewegingsbelemmerende zadels en ruiters die willen zitten als een plaatje, inplaats van relaxed en met de beweging meegaand, dáár hebben ze last van. Ik vind de Iberica de beste uitvinding sinds gesneden brood - lekker ontspannen en goed voor je balans. _/-\o_

Wat vind je klein aan de inlagevakjes?? Zijn ze te smal (dus van middenlijn tot waar ze ophouden? Langer dan de Iberica kan niet. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:06

uudje schreef:

Wel eens naast Morrie gestaan? :+ Dat model kan je niet binnen houden 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:06

(leest hier nog altijd mee)

die iberica ligt wel mooi op Rena hoor...ziet er zo comfi uit!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:18

Buitenzinnig schreef:
uudje schreef:

Wel eens naast Morrie gestaan? :+ Dat model kan je niet binnen houden 8-)

ik moet ook altijd grijnzen als iemand zegt dat ie zooooo breed zit op z'n paard.....kom es langs, dan mag je ff op Morrie zitten 8-)
Gisteren zat er een 9 jarige even op met bakslepen, die zei na afloop dat ie split had gezeten _O- (z'n 6 jarige zusje piepte er niet over trouwens)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:15

BZ, nogmaals, het plaatje maakt mij niet uit, of ik lekker en goed in balans zit wel :P

En de beugelophanging zit voor mij dus gewoon te ver naar voren om lekker / goed in balans te kunnen zitten :)

Ik denk ook dat die beugelophanging toch minstens een deel van de oorzaak is van Rena haar huppeligheid onder de Iberica, want zo reageert ze altijd op een zadel of iets waarvan er iets niet klopt en vaak is dat dan die beugelophanging die ver naar voren zit, bvb. de laatste keer dat ze het had was onder dat zadeltje van Cashel en daar zit die ophanging ook te ver naar voren op :)

Hoe langer je benen zijn hoe minder je er van merkt denk ik :)

Ja het is vooral de zijlengte van de inlagevakken inderdaad die zo ondiep is, de ophangring van de beugelriemen komt dan ook wel erg op het randje te liggen en dat vind ik ook niet handig.

Ik denk dat het nog het makkelijkste is als ik de Iberica neem en dan de Butterfly seat er op (heb ik al gedaan, past prima +:)+ ) en dan de beugelringen er af halen en riemen wat verder naar het midden er op zetten :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:23

ik heb hele korte beentjes, maar geen last van de beugelophanging van de Iberica, ik rij altijd met de beugels zo lang mogelijk, ik heb wel last van te lange beugelriemen, heb nu al 4 paar geprobeerd, maar het blijft te lang, zal wel aan mijn beugels liggen.
Met de Ghost had ik dat niet,maar daarop zit ik een heel stuk hoger (zitten kussens onder die ik opgevuld heb met schapenwol).
Maar voorlopig is het rijden weer klaar: het regent hier al uren en onweert, echt heel goor weer, de prijs voor 1 dagje zomer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:32

Ik vond nog een setje oude T-riemen, die heb ik er nu aan gehangen en dat gaat goed, was wel tobben hoor inderdaad...alles te lang en kinder-beugelriempjes waren weer te kort :P

Ik wil wel graag goed in balans kunnen lichtrijden en in verlichte zit kunnen tijdens een galopje, met mijn beugels ter hoogte van Rena haar oksels lukt dat niet, dan zit ik veels te veel rond die schoft te drukken en moet ik zelf ook te veel druk op die beugels zetten, dus voor Rena en mij werkt het gewoon echt niet zo.

Bij de Butterfly zitten ze een behoorlijk stuk verder naar achteren en dan zit ik wel gewoon lekker in balans en loopt Rena ook lekker :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:03

Ik heb ook korte benen en zit ook niet lekker als de ophanging te ver naar voren zit..Als je bv dat boek van heather moffett leest dan brengt je dat ook uit balans,ipv als het wat meer naar achteren zit..Ik heb het zadelmodel premium plus en heb hier gelukkig ook geen last van de ophanging die te ver naar voren zit,wat dat betreft ben ik toch wel blij met mijn keus..Die butterfly heb ik ook nog over zitten twijfelen vanwege de hoge achterkant,maar die is jammergenoeg zo kort..Misschien is het wel de oplossing de Iberica onderkant met de butterfly bovenkant en dan ophanging iets verder naar achteren :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:16

ik denk dat ik heel anders zit dan Pmarena: ik rij nooit licht en doe ook ooit verlichte zit, ik probeer zo min mogelijk gewicht op de voorhand te leggen en dus nooit vóór mijn balancepoint te zitten (beetje ingewikkeld en off topic om het uitte leggen, iets met Parelli enzo) dus vandaar dat ik er geen last van heb.
Ik check altijd of ik op mijn balancepoint zit en dat gaat met de Iberica een stuk beter dan met de Ghost

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:24

Ik doe niet aan Parelli, maar ga gewoon zitten.... dat helpt ook enorm. :P En wil ik licht rijden, dan gebruik ik veel mijn dijen om mee te steunen en niet de beugels, maar dat doe ik met elk zadel....
Ik zit hier aan de inrij-route van een dressuurgerichte manege en als ik het hele stel droognökers voorbij zie komen op hun dure - niet passende en slecht geplaatste - dressuurzadels voorbij zie komen, krijg ik plaatsvervangende rugpijn. Alles met een dikke slof, want het zadel doet pijn, dus drukken de arme paarden hun rug weg en dat is niet zo fijn rijden.... #)