voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:47

Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van boomloos. Nu is mijn merrie pas 2 jaar en het duurt nog wel even voor het inrijden begint maar ik heb een vraag.

Boomloos en dan vooral de barefoot lijkt me helemaal het einde. Is het zadel ook geschikt om het meteen te gebruiken bij het inrijden? Of adviseren jullie me om dit niet te doen?

ivonne85

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:59

@ Debora17 Je kunt kijken op www.boomloosrijden.nl dat is de website met alle info over boomloos rijden en dan vooral over de barefoot zadels.
Daar staat ook dat het juist goed kan voor inrijden.
pmarena ( bianca ) is van die website en zei heeft de barefoot destijds geintroduceerd in NL.
Succes

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:28

Ivonne85, dank voor je antwoord. Ik ga gauw kijken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:47

Inderdaad even op de site kijken :) Verder, om snel antwoord te geven: Ja! Een barefoot is een supergeschikt zadel om in te rijden :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:51

Slofje schreef:
Wat lijkt dat zadeltje klein :O Bij mijn ijsco komt het zweetblad veel verder naar beneden uit.. :p

hihi dacht ik ook al, als ik zie hoe het zadel bij Udo ligt.
Hoe groot is je haf joh?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:58

Milanka, ik zou er wel een andere pad onder leggen, deze is niet voor de cheyenne namelijk en ligt dus niet goed, is te kort.

Vind je zadel netjes op Karev liggen Tamara, denk eigenlijk ook niet dat het door schuiven komt hoor, wacht maar eerst even af wat het doet als je de pad gewassen hebt, scheelt echt hoor.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:00

karev schreef:
2e hands, maar denk van lovelance hier op bokt

Ook toevallig heb bij lovelance ook van die teugels besteld, en twee touwhalsters.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 01:15

ivonne85 schreef:
@ Milanka:

Je ziet dat je met opzadelen voordat je wegging het zadel te ver naar achteren hebt gelegd.
Daarom is het zadel naar voren geschoven.
Na het rijden ligt het zadel goed., daar heb je geen banaansingel voor nodig.
Maar je kunt het precies zien en voelen achter het schouderblad en de singelstoten moeten recht naar beneden hangen als je de singel eraan hebt.
Als je de singel aan allebei de kanten op het 3e gaatje hebt ( aangesingeld ) is dat de juiste lengte van de singel... niet korter doen. Want dan gaan de gespen irriteren tegen de ellebogen aan met rijden,
Mooie had heb je trouwens!!!!!!!!!!
Maar welk dekje heb je eronder? Want dit is niet de orginele cheyenne pad toch?
En heb je de gesp van de stijgbeugelriemen onderaan bij de beugel??
Dat is wel prettiger voor de rug van je paard,,, want dan heb je minder kans op puntbelasting onder de gesp op de rug.
Wat is de lengte van je singel nu??
Mijn singel is 70 cm.

Oke, mooi dat ik dan kan zien hoe het zadel wel goed ligt :) moet zeggen dat ik dat eigenlijk bijna nergens heb kunnen vinden... Het is niet de originele cheyenne pad nee, het is een grandeur pad... Maar niet geschikt dus??? Zou wel erg jammer zijn, en ik heb ook zo niet 100 euro voor een originele cheyenne pad... De gespen zijn inderdaad naar beneden, heb er een soort hoesjes voor gekocht, daarom zie je ze niet, maar de hoesjes zie je wel zitten. Daar zitten ze onder...

De singel maat is nu 80 als ik me goed herinner, of 75..

Ik dacht dat dit dekje er geschikt voor was, heb hem overgekocht van iemand als grandeur pad geschikt voor de cheyenne.... Jammer dat dit dus niet zo is :n Dat betekend weer een zoektocht naar een andere geschikte pad, met het nodige prijskaartje eraan.

Het is een drytex :) Dan ga ik op zoek naar wel een goede pad...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:27

ivonne85 schreef:
Wat een gave foto!!!!!
Wil ik ook :D
Heb je vaker een fotograaf mee op pad??we waren met zijn 3en aan het rijden,hihi

Zo iemand moet ik ook eens regelen.
Haha
Maar idd kjou zadel ligt hier goed.
Heb jij de kniewrongen van klitteband er ook niet extra onder?ja klopt, ik verneem ze bijna niet, heb vrij kleine
Ik niet,,, het werd allemaal heel erg breedt dan.
En jij hebt dubbele stevige inlages he?ook dat klopt
Maar doe je dat omdat je vindt dat de ruggengraat niet genoeg vrij ligt?met enkele dunne inlages, voor een zadel zonder vps bleef de ruggegraat maat 1 cm rij, dat vond ik te weinig
Heb je dan niet dat je pommel knelt of te strak zit bij de schoft?Dat idee heb ik niet
Ik heb de enkele stevige inlages en heb mijn BR event dekje tussen de pad en het zadel vandaag gedaan en dat vond ik wel leuk staan :D
En zat ook goed en lekker.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:40

@ Milanka:

Het is niet een heel erge ramp dat je niet de Cheyenne pad hebt.
Maar het moet wel overal passen onder het zadel.
Om drukkingen te voorkomen.
Singelmaat is prima hoor.
Misschien 5 cm korter... maar zou ik niet doen.

Dit is de orginele Cheyenne pad: Lijkt veel op mijn Cherokee pad.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1747 ... et-inlages

En heeft de schoftvrijheid ,,, dat is echt helemaal geweldig.
Misschien kun je een pad 2e hands kopen.
Al hoewel ik daar niet echt een voorstander van ben.. het wol is wel heel fijn voor de paardenrug.
Apinc heeft niet meer schuurplekjes van de dekjes.

Succes ermee.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:49

Millanka schreef:
Een grandeur :) heb vandaag even bij de inlages gekeken, ik heb een enkele inlage... Dus zat eraan te denken om nieuwe extra te bestellen zodat ik dubbele inlages heb, misschien dat dat ook helpt met het naar rechts of links zitten..

Bananensingel is wel een idee ja. Deze singel is eigenlijk te groot, helemaal als die straks gaat afvallen dus moet toch voor een nieuwe gaan kijken :)

Waarom dubbele inlages vanwege het naar rechts of links zitten??

Ik denk dat als je je zweepje van voren naar achteren onder het zadel doorhaalt als je erop zit,, en dan aan de achterkant kijkt of hij recht op de ruggengraat eruit komt dat je zadel recht ligt op je paard.
De rest met naar rechts of links zitten, heeft met de scheefheid van je paard te maken ( mits jij niet meer gewicht op 1 stijgbeugel zet )
Dan zit je namelijk zelf scheef.
Maar dat heeft niks met de inlages te maken.
Je kunt in plaats van de enkele zachte inlages ( die je er nu wss in hebt ) http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1427 ... vps-zadels

Die eruit halen en een setje enkele stevige inlages erin doen... dat heb ik ook , http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1427 ... zonder-vps

Dan hou je het close contact en zit je niet ver boven je paard,,
Maar toch genoeg bescherming.

Je kunt ook een setje zachte inlages bestellen en erbij in doen.
Maar ik vind persoonlijk dat geheel zo hoog worden boven je paard.
En bij elk paard is het weer verschillend.

Ik heb al het mogelijke geprobeerd en mijn paardje loopt toch het beste onder de enkele stevige inlages .

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:10

Hij past niet ideaal onder de cheyenne, aan de onderkant zoals je ziet op de foto loopt ie niet echt lekker door. Dat viel me al op en vond het al raar maar omdat ik niet wist dat ik de verkeerde pad eronder had liggen dacht ik er verder niet te veel bij na...

Ik ga dus toch maar de echte bestellen en bestel er meteen een goede maat pommel bij :) Zitten er als je een pad besteld meteen inlages bij?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:18

Hoi
Ja er zitten standaard de zachte inlages in.
Welke maat pommel heb je nu dan?
M
Je haf lijkt veel op die van mij haha.. en ik heb maat L.
Maar als je de stevige inlages wilt proberen, moet je die wel apart bestellen,
Is 1 x verzendkosten dan.
Marcel van equixantosbarefoot verzend ALTIJD verzekerd , dus betaal je een klein beetje meer, maar weet je wel dat je het goed ontvangt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:26

Heb er nu een L in zitten en heb met die maatsjablonen gekeken, een L was inderdaad goed... moest er toch een keer aan geloven maar stelde het elke keer uit, als ik nu toch een andere pad moet bestellen kan die wel meteen mee.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:27

Ja met een haf is maat L vaak wel beter.
Succes.
En inderdaad kun je zo in 1 keer bestellen.
Ik ga nu naar mn paardje toe en even lekker rijden.
Fijne dag

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:36

@Millanka, het pad wat je eronder hebt liggen is dan wel niet voor een Cheyenne maar kan prima gebruikt worden zolang het paard geen last heeft van de onderste rand.
Daarbij zou ik wel de dikke inlages nemen, wat er nu in zit lijkt te dun.
Wat betreft de singel, die zou ik juist langer nemen zodat de gespen hoog genoeg zitten en het paard niet met het been tegen de gespen aan loopt.
De ligging van het zadel voor het rijden is veel te ver naar achteren, na het rijden heeft het zadel de beste plek opgezocht (zo zitten de singelstoten ook rechter naar beneden).
Een te smalle pommel kan ook zorgen voor een rare ligging van het zadel, misschien dat hij met een L wel beter ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:54

Nou , ik wilde ook net reageren maar Randy (Shyla25) hier boven zegt eigenlijk alles al dat ik wilde zeggen , prcies de punten die ik even wilde benoemen , dus daar sluit ik me dan maar bij aan :)

Enige dat nog ontbreekt is dat het me opvalt dat je stijgbeugels verkeerd-om zitten en de vraag of je het niet fijner zou vinden om de uiteindes van de riemen ook door het hoesje omhoog te steken ? Ik zou het zelf namelijk mateloos irritant vinden als dat zo naar beneden hangt en gaat flapperen tijdens het rijden :P

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:21

@Pmarena ik zie wat je bedoeld, het elastiek van een veiligheidsbeugel hoort aan de buitenzijde van de voet te komen.
Die losse flap zou ik zelf ook omhoog steken :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:11

Millanka schreef:
Hij past niet ideaal onder de cheyenne, aan de onderkant zoals je ziet op de foto loopt ie niet echt lekker door. Dat viel me al op en vond het al raar maar omdat ik niet wist dat ik de verkeerde pad eronder had liggen dacht ik er verder niet te veel bij na...

Ik ga dus toch maar de echte bestellen en bestel er meteen een goede maat pommel bij :) Zitten er als je een pad besteld meteen inlages bij?

Op MP staat volgens mij ook nog een cheyenne pad te koop, met inlages.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:30

ja dat is een goedkopere versie van de gewone barefoot dekjes ( alleen zit er geen echt wol onder )
en dat heb ik juist wel nodig voor mijn gevoelige haffie
ik heb het meteen goed aangepakt en de zwarte en de bruine barefoot cherokee pad gekocht.
:D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:37

Dat is de goedkopere optie inderdaad :D Er zit nu ook 'wol' onder de grandeur die ik nu heb maar volgens mij is dat ook geen echte wol...

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:00

is dat wel met de schoftuitsparing??
dat is ook wel echt een uitvinding :D
ga nu naar bed.. morgen weer werken haha

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:43

Voordelen, het zit heerlijk! Ik kon er uren mee rijden..
Nadelen, mijn paard kreeg er drukplekken door, dus helaas moest het zadel weg.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:54

De beugels zitten inderdaad verkeerd ja. Ben al blij dat ik eindelijk dat ding goed heb om gekregen, moet er nog even kritisch naar kijken hoe ik de beugels nou goed kan draaien... De flappen snap ik niet echt, waar zou ik die op kunnen steken?

De 2ehands pad op marktplaats kan ik niet vinden helaas...

edit

nu zie ik inderdaad dat er wel een verschil zit tussen de barefoot en de agradi.... Die van barefoot heeft inderdaad een soort schoftuitsparing die bij de pad bij agradi mist. Hoe erg is dit verschil?