Bandida schreef:Ik weet niet zo goed wat de rest daar van denkt, HC, bestaat er zoiets als een ideale a-la-brida zit?
Ja, die bestaat uiteraard.
Voor verschillende gebruiksdoelen is er een natuurkundig ideale gewichtsverdeling en geometrie.
De biomechanica van een menselijk lichaam op een paardenlijf bepaalt dat ideaal.
De anatomisch correcte zit is een ander punt. Die heeft met zwaartepunte en evenwicht in relatie tot het menselijke lichaam van doen.
Niet iedereen kan anatomisch even 'correct' zitten. Op dat aspaect ligt ook het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke anatomie.
De wetenschappelijke bronnen hiervoor, voor beide punten, heb ik hier al gegeven.
Een 'natuurlijke' zit is een..... non begrip. Elk gebruiksdoel heeft een door natuurkundige spelregels ander ideaal en menig mens kan niet anatominsch correct zitten.
Paardrijden is een complexe activiteit en zelfs het fysieke aspect alleen stelt al hoge eisen aan de gesteldheid van een persoon. Net als motorracen, polsstokhoogspringen of gymnast op de balk zijn veel mensen die er gewoon niet geschikt voor zijn. Zo zijn er erg veel mensen die totaal geen invoelend vermogen hebben: die moeten niet aan paardrijden beginnen en al helemaal niet 'aan HN doen'.
Ik verwijs graag naar de opmerking van Koning Duarte: slechts weinigen hebben de eigenschappen om een goed ruiter te kúnnen worden en écht goed kan slechts een enkeling worden.
Tegenwoordig rijden heel veel mensen paard. Daardoor steeds meer die niet geschik zijn. Hun natuurlijke zit diskwalificeert hen van goed paardrijden.
Bedenk dat 'engels' een samenvoeging van technieken is met als doel zoveel mogelijk niet zo begaafde ruiters te kunnen laten jachtrijden
A-la-brida legt de lat relatief hoog. De ideale zit daarbij ligt in het uiterste spectrum van de anatomisch correcte zit.
Even één aspect eruit gelicht: het als een natte doek af laten hangen van de benen bij een achterover gekanteld bekken en een 'bolle' rug is anatomisch niet voor iedereen mogelijk.
Dat is dan nog maar één punt. het 'gewoon'je evenwicht bewaren boven je zitvalk zonder benen knijpen, schouders vastzeten of teugels vasthouden vraag motorische vaardigheid op een niveau wat niet iedereen zal kunnen bereiken.
Ja, het ideale a-la-brida bestaat en dat legt Nicholson perfect uit, vullen de Schusdziarras in en geef ik les in. Wederom verwijs ik graag naar Dom Duarte die schrijft dat hoewel slechts weinigen dat ideaal zullen kúnnen bereiken, iedereen er wel naar kan streven zich niet als een beest te gedragen.
In hedendaags NL: echt goed paardijden is dermate moeilijk dat veel mensen er niet geschikt voor zijn, maar redelijk in het zadel ziten is voor velen wel haalbaar.