Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:10

Cambiar schreef:
Nog een belangerijk vraagje, Hempfling had het er ook over in zijn boek. Waar ligt de loodlijn eigenlijk bij een paard en waar moet je dan best zitten?
(NB, ik heb enkele interessante zaken terug gevonden in boek van Hempfling, natuurlijk paardrijden, die hier behandelt zijn in dit topic, oa verzameling aan losse teugel, zit, grondwerk....:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/natuurlijk-paardrijden/666778632/index.html)

Je bedoelt waar is bij het paard precies het middelpunt van gewichtverdeling over voor en achterkant (50 -50)?
Of bedoel je de loodlijn die bij dressuur gebruikt wordt voor het hoofd? Paard loopt achter de loodlijn...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:08

Cambiar schreef:
[Nog een belangerijk vraagje, Hempfling had het er ook over in zijn boek. Waar ligt de loodlijn eigenlijk bij een paard en waar moet je dan best zitten?

Tja, Hempfling had toen en heeft nu nog steeds geen idee over waar en hoe :D

Lees gewoon nu het topic eens. Staat hier al.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:40

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
[Nog een belangerijk vraagje, Hempfling had het er ook over in zijn boek. Waar ligt de loodlijn eigenlijk bij een paard en waar moet je dan best zitten?

Tja, Hempfling had toen en heeft nu nog steeds geen idee over waar en hoe :D

Lees gewoon nu het topic eens. Staat hier al.

Ok je hebt gelijk. Ik ga alles van uit dit topic en via de zoekfunctie uit andere topics halen die ik nodig heb en samenvatten op m'n site in duidelijke structuur (soorten zadels, soorten stijlen van rijden, de boeken...).
Alles los en door elkaar in deze topic, daar raak ik geen wijs uit...
Zal er een linkje naar zetten, voor degen die't interesseert.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:47

Ooh fijn Cambiar, ik ben erg geïnteresseerd naar je link als je zover bent!

Ik lees nog steeds trouw mee in dit topic, vind het allemaal heel fascinerend maar ik kom er helaas maar weinig aan toe om me écht goed te verdiepen. Heb nog steeds wel het artikel over vrouwenanatomie klaar staan op de pc :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:20

Solis schreef:
Ooh fijn Cambiar, ik ben erg geïnteresseerd naar je link als je zover bent!

Ik lees nog steeds trouw mee in dit topic, vind het allemaal heel fascinerend maar ik kom er helaas maar weinig aan toe om me écht goed te verdiepen. Heb nog steeds wel het artikel over vrouwenanatomie klaar staan op de pc :D

Ok, zal ik zeker doen. Alles in structuur, met de linkjes erbij. Ben al bezig, maar is niet simpel. Alles moet er in de juiste volgorde inkomen, zowel stijlen, zadels, soorten paarden, anatomie ruiter en paard, correcte zithouding en teugelvoering, stukje geschiedenis...
Ik heb gigantisch veel boeken gekocht en ben ook van plan om daar concrete zaken uit te halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:36

Cambiar schreef:
Alles in structuur, met de linkjes erbij.

Vergeet de bronvermeldingen niet.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:05

Huertecilla schreef:
Hier de stress bij vertrek:
Afbeelding

Das een mooie! Ik veronderstel dat daar nog andere paarden in de buurt waren? "Neuh, ik blijf bij m'n baas" :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:18

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Alles in structuur, met de linkjes erbij.

Vergeet de bronvermeldingen niet.

Doe ik zeker ;)

Prachtige foto's van de endurance!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:11

yole schreef:
Das een mooie! Ik veronderstel dat daar nog andere paarden in de buurt waren? "Neuh, ik blijf bij m'n baas" :D

Nog veel, véél gekker. Vraag maar eens aan Bandida wat zij denkt dat er gebeurt als er een vreemde of vreemd paard naar mij komt :D of zij _O-

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:22

Huertecilla schreef:
Nog veel, véél gekker. Vraag maar eens aan Bandida wat zij denkt dat er gebeurt als er een vreemde of vreemd paard naar mij komt :D of zij _O-

:D Ja, dat heeft ze me verteld! Uitzonderlijke band hebben jullie 2...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:49

Dan zal je ook wel over Capricho gehoord hebben.
Die heeft een wat socialer vernis doch is daaronder euhm..... oplossingsgericht :D
Ik kan met hem niet aan evenmenten meedoen en moet bij groepsdingen met vreemde paarden aan de buitenzijde blijven. Híj doet niets verkeerd, maar er zijn gewoon téveel ruiters die rare dingen doen. Het is niet menselijk om op níets te reageren en hij reageert op mij alsof we ESP-verbinding hebben.
Bor noemt wat ik met de paarden doe 'doma mental'........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:51

Huertecilla schreef:
of zij _O-

Even off-topic, voor de meelezers die het niet weten. HC zijn merrie (die van de endurance foto) is abnormaal bezitterig en zéér jaloers als er iemand anders in zijn buurt komt en ze vindt dat ze zelf recht had op de aandacht. Ik durf me niet in de buurt wagen als ze zo'n bui heeft, en toen dat per ongeluk wel eens gebeurde vertelde mijn instinct me dat ik me als de bliksem uit de voeten moest maken. Zo'n dodelijke blik.. heb geen seconde getwijfeld :+

Mijn eigen paard is de zoon van die merrie, en die heeft het ook, dat heel eenkennige trekje. Ik moet er echt voorzichtig mee zijn, en doe mijn best hem flexibel te houden op dat vlak.. genoeg contact met vreemden onderhouden en zo. En gelukkig is het een hengst, naar mijn idee is die toch wel iets minder emo als zijn moeder ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:02

Hoi :wave:

Ik ben het topic weer eens aan het doorspitten. Dat stuk over de mannen en vrouwenanatomie inmiddels ook al elkele keren gelezen. Maar dat roept ook wat vragen op.. Zoals in de drieluiken te zien is kunnen mensen overdreven gezien op 3 manieren zitten; met extreem holle rug, neutraal en met extreem bolle rug. Is die neutrale houding niet veel makkelijker met rijden? Vooral voor mensen met een van nature holle rug (en een ronde kont :+ )? Of blijf je dan te dicht bij de ala jinetta stijl, waar ook een vijfde been in de vorm van een constant aangenomen teugel bij hoort?

Wat Hempfling betreft, in het boek Mit Pferde tanzen (1993), staat er wel degelijk een heel stuk over de zit in. Voordegene die het boek hebben: Hoofdstuk Das reiten, 1 Die Bewegungskompensation en 2 Gleichgewicht und Sitz, p. 146-155.
Wat hij als natuurlijke zit beschrijft, wijkt mi niet af van wat hier eerder als ala brida is beschreven (Of heb ik dat mis?), al is hij van mening dat dat ook de zit is zoals je zonder zadel op een paard zit. Waar hij helaas geen aandacht aan besteed, is het verschil in de mannen en vrouwenanatomie.

Tussentijdse conclusie: Nog een hoop te leren :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:11

laura1986 schreef:
Zoals in de drieluiken te zien is kunnen mensen overdreven gezien op 3 manieren zitten; met extreem holle rug, neutraal en met extreem bolle rug. Is die neutrale houding niet veel makkelijker met rijden? Vooral voor mensen met een van nature holle rug (en een ronde kont :+ )? Of blijf je dan te dicht bij de ala jinetta stijl, waar ook een vijfde been in de vorm van een constant aangenomen teugel bij hoort?

Wat mij betreft primeert ontspannen met afhangende benen zitten op het plaatje. Ik weet niet zo goed wat de rest daar van denkt, HC, bestaat er zoiets als een ideale a-la-brida zit?
Je zal aanvankelijk jezelf wel wat moeten dwingen in een meer onderuit zittende positie, dat is iets wat je moet aanleren, maar het kan niet de bedoeling zijn dat je eeuwig blijft dwingen ;) Ieders anatomie heeft zo zijn beperkingen. Sommige mensen zitten echt bol (zie foto van Solinski hierboven), en bij anderen, bv met een wat holle rug, stopt het bij recht zitten. Het kan altijd beter natuurlijk, maar als je al streeft naar je bekken meer kantelen vind ik dat al heel wat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:05

Bandida schreef:
Ik weet niet zo goed wat de rest daar van denkt, HC, bestaat er zoiets als een ideale a-la-brida zit?

Ja, die bestaat uiteraard.
Voor verschillende gebruiksdoelen is er een natuurkundig ideale gewichtsverdeling en geometrie.
De biomechanica van een menselijk lichaam op een paardenlijf bepaalt dat ideaal.

De anatomisch correcte zit is een ander punt. Die heeft met zwaartepunte en evenwicht in relatie tot het menselijke lichaam van doen.
Niet iedereen kan anatomisch even 'correct' zitten. Op dat aspaect ligt ook het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke anatomie.

De wetenschappelijke bronnen hiervoor, voor beide punten, heb ik hier al gegeven.

Een 'natuurlijke' zit is een..... non begrip. Elk gebruiksdoel heeft een door natuurkundige spelregels ander ideaal en menig mens kan niet anatominsch correct zitten.

Paardrijden is een complexe activiteit en zelfs het fysieke aspect alleen stelt al hoge eisen aan de gesteldheid van een persoon. Net als motorracen, polsstokhoogspringen of gymnast op de balk zijn veel mensen die er gewoon niet geschikt voor zijn. Zo zijn er erg veel mensen die totaal geen invoelend vermogen hebben: die moeten niet aan paardrijden beginnen en al helemaal niet 'aan HN doen'.
Ik verwijs graag naar de opmerking van Koning Duarte: slechts weinigen hebben de eigenschappen om een goed ruiter te kúnnen worden en écht goed kan slechts een enkeling worden.

Tegenwoordig rijden heel veel mensen paard. Daardoor steeds meer die niet geschik zijn. Hun natuurlijke zit diskwalificeert hen van goed paardrijden.
Bedenk dat 'engels' een samenvoeging van technieken is met als doel zoveel mogelijk niet zo begaafde ruiters te kunnen laten jachtrijden :)*
A-la-brida legt de lat relatief hoog. De ideale zit daarbij ligt in het uiterste spectrum van de anatomisch correcte zit.
Even één aspect eruit gelicht: het als een natte doek af laten hangen van de benen bij een achterover gekanteld bekken en een 'bolle' rug is anatomisch niet voor iedereen mogelijk.
Dat is dan nog maar één punt. het 'gewoon'je evenwicht bewaren boven je zitvalk zonder benen knijpen, schouders vastzeten of teugels vasthouden vraag motorische vaardigheid op een niveau wat niet iedereen zal kunnen bereiken.
Ja, het ideale a-la-brida bestaat en dat legt Nicholson perfect uit, vullen de Schusdziarras in en geef ik les in.
Wederom verwijs ik graag naar Dom Duarte die schrijft dat hoewel slechts weinigen dat ideaal zullen kúnnen bereiken, iedereen er wel naar kan streven zich niet als een beest te gedragen.
In hedendaags NL: echt goed paardijden is dermate moeilijk dat veel mensen er niet geschikt voor zijn, maar redelijk in het zadel ziten is voor velen wel haalbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:15

Meer over de biomechanica kun je vinden in http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... Ride1.html

Dat is de state-of-the-art wetenschappelijk onderbouwde kennis. Hét standaardwerk over het naadje van de kous van het hoe en waarom van paardrijden.
Het is het standaardwerk voor de wetenschap paardrijkunde op universitair niveau.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:25

Eigenlijk écht voorpagina-nieuws maar omdat het Bokt is....

Door een fikse investering aan kennis en tijd door Yole is een stuk belangeloze voorlichting nu in e-boek vorm on line op www.homocaballus.eu

Verwacht geen ultiem antwoord op alles wat je over paardrijden wilde weten maar nooit durfde te vragen. Het is een wegwijzer. Je zal zélf moeten investeren in kennis/kunde&vaardigheid om over die weg verder te reizen.
Het draait om de wíl; de bereidheid om duurzaam te investeren in de zwakke schakel; de ruiter.

kynshiri

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:37

dat bezitterige waar het hierboven over ging heeft mijn ruin ook... nu is het beter omdat hij intussen wat meer gewoon is om gehanteerd te worden door verschillende mensen, maar in het begin ging hij steevast tussen mij en een 'vreemde' instaan. hij heeft ook mijn vriend bij zijn eerste kennismaking met mijn paarden de weide weer uitgezet.Darwin vond duidelijk dat die met zijn fikken van mijn lijf moest blijven :+ . de tussenfase was dat hij iedereen (behalve mij) straal negeerde als die wat van hem wilden vragen (doet hij soms nog hoor)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:44

Huertecilla schreef:
In hedendaags NL: echt goed paardijden is dermate moeilijk dat veel mensen er niet geschikt voor zijn, maar redelijk in het zadel ziten is voor velen wel haalbaar.

En als daar nu eens wat meer aandacht naartoe zou gaan, zou dat veel meer gelukkige ruiters opleveren.
'Traditioneel' (hoewel ik eigenlijk geen hokjes wil maken) is het aanbod nogal mager. Vrouwen leren gewoonlijk 'Engels' rijden, op jonge leeftijd, losrijdend in een rijtje op een paard, op een mannenzadel.
Je moet al aardig geluk hebben als dat vanzelf goed komt.
Bijna niemand leert nog opstijgen, afstijgen en zitten op een bok, leert rijden zonder/met zadel en zonder de teugels aan een longe of is in de mogelijkheid te leren rijden op een zadel wat niet alleen het paard maar ook de ruiter past (als het het paard al past ;) ).
Verder wordt er niet nagedacht over rijstijl. Hup op dat veelzijdigheidszadel, voor dressuur doe je de beugels maar wat langer, en voor springen korter. Als het mee zit of je wil hard genoeg kom je daar vlot mee weg. Maar als het minder mee zit, of je hebt toch wat meer nood aan vertrouwen in je zit voor je je er in smijt, dan wordt je heel ongelukkig van het feit dat er altijd wel iets is dat niet lijkt te kloppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:30

Bandida schreef:
Bijna niemand leert nog opstijgen, afstijgen en zitten op een bok, ...

De overtreffende trap van erg is al overschreden daarbij. Instructeurs wordt geleerd een onveilige manier van opstappen aan te leren en dan ook nog gelijk met paard....
De overtreffende trap voorbíj daarbij is dat degenen die het train de trainer maken het ook niet correct weten. Denken dat ze het wel weten zonder te beseffen dat ze niet weten wat ze niet weten.
Op dát niveau weet met niet eens dat men het wellicht niet weet, is het kennisniveau onbewust onvaardig, is men ervan overtuigd dat wat men roept het gospel is zonder enige twijfel daarover dus geen kans op verbetering.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:25

Zo, ik heb al wat verzameld op mijn profiel, maar spreekt vanzelf dat ik er nog veel werk mee heb.
Ik wou even Huertecilla bedanken voor al deze info, alsook andere mensen die hier hun bijdrage hebben geleverd in dit interessante topic.
Nu wordt me stilaan erg duidelijk waar het om gaat en hoop ik de kennis nog in praktijk om te zetten.
Alle kwartjes vielen gisteren op z'n plaats, mede door het spel te zien tussen m'n paarden gisteren in het avondzonnetje.
Dit is filmje van m'n Lusitano's en m'n PRE:
http://www.youtube.com/watch?v=v6vq7UbPf_0

http://www.youtube.com/watch?v=vaUfsgSiIMk

Als ik zie op deze filmpjes hoe wendbaar m'n meiden van nature uit zijn, dan wordt het me algauw duidelijk wat de gelijkenissen zijn tussen de werkpaarden die vee moeten drijven, nml de Quarter en Mustang types enerzijds en de Iberische paarden anderzijds. Het zijn beide paarden met een vee-drijvers verleden, verschil met het archetype van de volbloeden.
Ik citeer HC:
De volbloed is snél met veel vluchtdrift, voorwaards, ideaal voor rennen...
De Iberier, quarter, goed voor het afsnijden en draaien, niet voor de grotere ruimtes.
Stijl en paard, gebruiksdoel, kan je niet los zien, dus is het logisch als je de stijl van rijden toepast waarvoor deze paarden gefokt geweest zijn.

Je ziet duidelijk op de filmpjes dat de paarden plezier hebben in het heel kort wenden en nu begrijp ik meer dat je een zadel nodig hebt met de gepaste geometrie voor deze korte, snel wendbare paarden.
Ik begrijp nu, dat je zo'n paarden gewoon ongelukkig maakt als je hen een traditionele dressuur opleiding oplegt met een daarbij passend engels zadel. Not done...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:29

Huertecilla schreef:
Door een fikse investering aan kennis en tijd door Yole is een stuk belangeloze voorlichting nu in e-boek vorm on line op http://www.homocaballus.eu

Ben hier een meelezer, maar toch even: wat mooi! Ik ben nu bezig met het boek van Inge Teblick (dát is ook een aanrader! - maar hier vast al bekend), volgens mij sluit dat er prima op aan, dus als ik dat uit heb kan ik dat er eens mooi mee vergelijken. :j

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:06

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Ik weet niet zo goed wat de rest daar van denkt, HC, bestaat er zoiets als een ideale a-la-brida zit?

Ja, die bestaat uiteraard.
Voor verschillende gebruiksdoelen is er een natuurkundig ideale gewichtsverdeling en geometrie.
De biomechanica van een menselijk lichaam op een paardenlijf bepaalt dat ideaal.

De anatomisch correcte zit is een ander punt. Die heeft met zwaartepunte en evenwicht in relatie tot het menselijke lichaam van doen.
Niet iedereen kan anatomisch even 'correct' zitten. Op dat aspaect ligt ook het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke anatomie.

De wetenschappelijke bronnen hiervoor, voor beide punten, heb ik hier al gegeven.

Een 'natuurlijke' zit is een..... non begrip. Elk gebruiksdoel heeft een door natuurkundige spelregels ander ideaal en menig mens kan niet anatominsch correct zitten.

Paardrijden is een complexe activiteit en zelfs het fysieke aspect alleen stelt al hoge eisen aan de gesteldheid van een persoon. Net als motorracen, polsstokhoogspringen of gymnast op de balk zijn veel mensen die er gewoon niet geschikt voor zijn. Zo zijn er erg veel mensen die totaal geen invoelend vermogen hebben: die moeten niet aan paardrijden beginnen en al helemaal niet 'aan HN doen'.
Ik verwijs graag naar de opmerking van Koning Duarte: slechts weinigen hebben de eigenschappen om een goed ruiter te kúnnen worden en écht goed kan slechts een enkeling worden.

Tegenwoordig rijden heel veel mensen paard. Daardoor steeds meer die niet geschik zijn. Hun natuurlijke zit diskwalificeert hen van goed paardrijden.
Bedenk dat 'engels' een samenvoeging van technieken is met als doel zoveel mogelijk niet zo begaafde ruiters te kunnen laten jachtrijden :)*
A-la-brida legt de lat relatief hoog. De ideale zit daarbij ligt in het uiterste spectrum van de anatomisch correcte zit.
Even één aspect eruit gelicht: het als een natte doek af laten hangen van de benen bij een achterover gekanteld bekken en een 'bolle' rug is anatomisch niet voor iedereen mogelijk.
Dat is dan nog maar één punt. het 'gewoon'je evenwicht bewaren boven je zitvalk zonder benen knijpen, schouders vastzeten of teugels vasthouden vraag motorische vaardigheid op een niveau wat niet iedereen zal kunnen bereiken.
Ja, het ideale a-la-brida bestaat en dat legt Nicholson perfect uit, vullen de Schusdziarras in en geef ik les in.
Wederom verwijs ik graag naar Dom Duarte die schrijft dat hoewel slechts weinigen dat ideaal zullen kúnnen bereiken, iedereen er wel naar kan streven zich niet als een beest te gedragen.

Dan volgt als vanzelf de vraag (en ik kan me zo voorstellen dat meerdere mensen dit willen weten) Hoe weet je of je anatomie goed genoeg/passend is voor de a la brida rijstijl? Is dat enkel/vooral het bekken en de bolling van de rug, zoals beschreven in het artikel over de mannen en vrouwenanatomie waar eerder naar verwezen wordt?

En als redelijk in het zadel zitten het hoogst haalbare doel is, welk zadel past daar dan bij? (bij een rijstijl die niet op snelheid is gericht en waarbij wel gestreefd wordt naar een onspannen gaand paard, met een horizontaal evenwicht)

Zijn de meer militaire zadels, zoals de UP, hier geschikt voor? Of is echt goed paardrijden dan toch niet haalbaar en kun je dan net zo goed een ´engels´ zadel (of wellicht een ´ijslands zadel´, waarbij het zwaartepunt wat verder naar achteren ligt?) aanschaffen en dan weten dat je suboptimaal bezig bent? En dat het bitloos met losse teugel en het gewicht meer op de achterhand dan misschien ook niet gaat lukken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:44

laura1986 schreef:
Dan volgt als vanzelf de vraag (en ik kan me zo voorstellen dat meerdere mensen dit willen weten) Hoe weet je of je anatomie goed genoeg/passend is voor de a la brida rijstijl? Is dat enkel/vooral het bekken en de bolling van de rug, zoals beschreven in het artikel over de mannen en vrouwenanatomie waar eerder naar verwezen wordt?

En als redelijk in het zadel zitten het hoogst haalbare doel is, welk zadel past daar dan bij? (bij een rijstijl die niet op snelheid is gericht en waarbij wel gestreefd wordt naar een onspannen gaand paard, met een horizontaal evenwicht)

Zijn de meer militaire....

1. Neem les van een terzake kundig persoon.

2. Dat zijn twee vragen. Het antwoord is een zadel wat bij dat gebruiksdoel past in een vergevingsgezinde uitvoering. Voorbeelden zijn in overvloed gegeven op dit topic.

3. Meermalen uitgebreid beantwoord al.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:46

elanor schreef:
Ik ben nu bezig met het boek van Inge Teblick (dát is ook een aanrader! - maar hier vast al bekend), volgens mij sluit dat er prima op aan, dus als ik dat uit heb kan ik dat er eens mooi mee vergelijken. :j

Dat boek staat daarom al gelijk sinds het te koop is op de betreffende pagina op mijn site.