voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:06

Ben ook benieuwd wat het andere nieuwe barefoot model is.
Stiekem gok ik op een spaans model, gezien de populariteit van zulke zadels op het moment. Alleen dan wel een spaans model wat net zo soepel is als de gewone BF's, niet zoals de look-like serie.

Wat ook tof zou zijn, een hipsaver achtige seatsaver. Als je hoort hoeveel mensen stoppen met een eigenlijk goed liggend BF zadel omdat ze zelf te breed zitten, lijkt me echt een gat in de markt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:07

Daar vraag ik ook al jaren om inderdaad, zijn ze een poosje mee bezig geweest maar is nu weer stil.

Ik heb het onlangs weer aangezwengeld :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:10

De hidalgo Valencia (ook een Spaans model) heeft ook een helemaal vlakke zit, je hebt wel de pommel en cantel maar die zitten er echt op zeg maar, ze zit is verder vlak. Vond het wel slim dat je daardoor een grotere zitruimte over houdt. Ik moet het zadel helaas weer verkopen maar het is wel een mooi en goed doordacht zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:11

@Pmarena: Leuk :j
Heb nog gedacht om de heather moffet seatsaver te proberen, maar die suede bovenkant houd me toch tegen, naast de prijs :+

Gek genoeg lijkt het nog steeds alsof mijn zadel steeds soepeler word. Rijd er nu toch al zowat een jaar mee, maar toch gaat het steeds lekkerder zitten :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:12

Ik heb het ook meegemaakt, maar toen ging ik steil bergop met een paardje en gleed ik inclusief Randolls naar achteren :+ Doe mij ook maar gewoon een cantle hoor :)

Ik hoop trouwens weer te kunnen gaan rijden binnenkort, wanneer de vorst nou eindelijk eens ophoudt met onze bodem te verzieken. Het kriebelt weer om er op te stappen, zelfs al vind ik het nog steeds erg eng. Al jullie gepraat over Barefoots maakt dat ik ook weer op de mijne wil :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:15

Ik wil helemaal niet op de Barefoot, ik wil op het Fellsattel :P

Maar moet hem eerst nog een beetje verbouwen, zo even paarden doen, Butterfly erop, singelstoten en alles mee en kijken hoe & wat er moet gebeuren, dan kan ik hem straks misschien meteen bij de zadelmaker afgooien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:16

Wat ga je er aan laten doen? Andere singelstoten?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:23

@ blijheid: Ik heb de hipsaver van Heather Moffet getest en vond het echt helemaal geen verschil maken. Ik kwam alleen maar hoger boven mijn paard te zitten maar niet smaller...
Als je echt super smal wilt zitten moet je in mijn opinie voor de Ghost gaan, die vond ik het smalst zitten. boomloze zadels met kussens zitten sowieso smaller, mijn Trekker is ook goed te doen maar de Hidalgo zit door de vorm van de zit denk ik weer net iets smaller. De Startrekk dressuur vond ik ook fijn smal zitten. Maar volgens mij is het zit gevoel ook weer heel persoonlijk.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:23

ik moet zeggen ik heb ooit een boomloos zadel gehad en die bleef niet stil liggen op mijn fjord en ben eigenlijk sinds dien niet meer zo van het boomloos zadel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:54

Blijheid: moet even kijken wat er precies moet gebeuren.

Sowieso langere en lederen singelstoten, want ik kreeg hele gemene blauwe plekken van die hoog liggende singelgespen.

En ik wil graag een Tixerant-singel er aan kunnen gebruiken, maar de dressuurversie daarvan gaat maar tot 80 cm.... dus wil kijken of dat haalbaar te maken is dat ik die er aan kan gebruiken en het dan ook nog allemaal een beetje netjes ligt :=

Heb zelf een gebruikte 70 cm Tixerant, en een gloednieuwe bruine (!!) van 60 cm ofzo...dat zal sowieso wel niks worden, dan moeten die allebei weer op Marktplaats zodat ik een nieuwe van 80 kan kopen...als dat wel gaat lukken. Ben benieuwd :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:55

wat voor bruine singel van 60 cm heb je? heb je een foto?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:57

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:06

als die van 60 nou eens een zwarte was geweest hé, dan was ie bij deze verkocht. :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:08

vraagprijs?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:10

Ik weet nog niet eens of ik hem ga verkopen :P

Maar zo ja dan ga ik niet al te laag zitten qua prijs gezien hij nog nieuw is met het kaartje er nog aan.
En ik een langere terug wil kopen.

Maargoed, zo eerst maar eens gaan meten en overpeinzen :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:20

haha is goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:42

@Swift: bedankt voor de info over de hipsaver. Ghost heb ik inderdaad getest, maar was voor mijn pony te lang :) ben nu opzich heel tevreden met de BF cherokee :j
@Pmarena: die blauwe plekken kreeg ik ook bij het testen van de christ Iberica :j heel vervelend gemaakt wat dat betreft...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:38

Joh, bij de Iberica? Van de singelgespen?

Daarbij zitten ze juist een stuk lager :)

Nou, ik heb het spul weggebracht, hopen dat het snel klaar is met de langere leren stoten eraan, dan kan ik pas echt goed gaan passen en meten welke maat singel het beste uit komt, spannend!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:35

@ blijheid: De Ghost werkte uiteindelijk ook niet voor mijn pony en mij, maar de zit was wel fijn smal. Fijn dat je nu tevreden bent met de Cherokee alleen wel jammer dat de zit net te breed is. Die hipsaver zou in theorie een mooie oplossing kunnen zijn maar in de praktijk vond ik het dus echt niks voorstellen.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:14

Wie kan mij aan een antwoord helpen? :P
Het zal vast heel persoonlijk zijn, maar ik ben benieuwd of je aan de wrongen van de Barefoot Stella ook echt steun hebt. Ik heb niet erg lange benen. Merk dat ik met een zadel met wrongen net wat stiller zit. Bij de dressuurmodellen van Barefoot zullen de wrongen te laag zitten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:20

pmarena schreef:
Joh, bij de Iberica? Van de singelgespen?

Daarbij zitten ze juist een stuk lager :)

Nou, ik heb het spul weggebracht, hopen dat het snel klaar is met de langere leren stoten eraan, dan kan ik pas echt goed gaan passen en meten welke maat singel het beste uit komt, spannend!

Het was ook niet zozeer de hoogte van de singelgespen, meer de plaats. Bijnde Iberica die ik getest heb zaten de singelstoten precies waar ik been hulpen gaf, ik kreeg dus blauwe plekken op m'n kuiten als ik zonder laarzen reed, en met laarzen was ik bang ze te beschadigen.
Besef me dat het stom klinkt, want hoe hard geef je nou beenhulpen....maar als je bijvoorbeeld schouderbinnen rijd en je je binnenbeen de hele tijd tegen de gespen aan houd, auw!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:57

Kan ik me wel voorstellen inderdaad :j

Voor mij zat de Ghost overigens juist te breed doordat die dijwrongetjes als een soort wig onder mijn bovenbeen lagen en deze dus wat naar buiten draaiden.

Na een uurtje rijden schoot dan echt mijn heup op slot / enorm in de kramp....heb ik met boomzadels met kniewrongen ook, heel erg vervelend :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:51

Tjelley schreef:
Wie kan mij aan een antwoord helpen? :P
Het zal vast heel persoonlijk zijn, maar ik ben benieuwd of je aan de wrongen van de Barefoot Stella ook echt steun hebt. Ik heb niet erg lange benen. Merk dat ik met een zadel met wrongen net wat stiller zit. Bij de dressuurmodellen van Barefoot zullen de wrongen te laag zitten denk ik.

Ik heb een stella en ik heb de kniewrongen zover mogelijk naar achter gedaan maar ik heb niet echt de indruk dat ze 'helpen'. Nu vind ik het wel moeilijk vergelijken want het enige andere zadel waar ik mee 'rij' is een boomzadel met echt super veel kniewrong waar je veel steun aan hebt dus misschien niet echt een goede vergelijking :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:55

pmarena, dat van een heup die op slot springt, is ook mijn grote probleem. Ik heb daar met boomloos echter veel meer last van dan met mijn boomzadel. Met de Iberica kan ik echt niet rijden op sommige momenten, tot mijn grote spijt. Bizar dat boomloos voor jou dan wél de ideale oplossing is, mss moet ik toch maar eens wat meer modellen uitproberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:01

Bij mij zijn het ook voornamelijk wrongen die zorgen voor het op slot schieten, lijkt het :j

Daardoor worden je benen naar buiten gedraaid in je heupen immers.

Heb het dus ook bij boomloosjes met wrongen, zelfs bij de Ghost dus!

Met een Barefoot Cheyenne of Nevada die ik jaren heb gehad, had ik geen enkel probleem, ook al komt dan nog het hele zweetblad en dekje er tussen. Het zit dan op zich wel breder en ronder dan een hoog zadel met veel twist maar blijkbaar is dat geen probleem, gaan daar die heupen niet zo van wringen als bij wrongen.

Bij de Sensation en de Freeforms had ik wel weer last, maarja, die hadden ook weer kniewrongen...

De Iberica daar heb ik geen uur of langer opgezeten, vond het een vervelend ding :=

Maar ik denk dat ik daar ook geen probleem mee zou hebben gehad :)