[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:44

Ik vraag me af wat ik mis.... ik zie iets over het hoofd denk ik.
De singelwondjes hebben rust gehad en waren dicht (nog geen haren erop maar verder gewoon dicht), vandaag besloten nog eens te proberen en dan met de wollen hoes die vroeger goed geholpen heeft. Meneer besloot om daarmee nog 2 extra wondjes te maken :? Ditmaal onder de singel. Niks ligt echt open, het is gewoon haar eraf, maar normaal is het toch niet?

Hoes was schoon (nog geborsteld voor ik ging zadelen) en na het rijden zag je echt op de hoes waar de haren weg waren. Dus het lijkt me echt door wrijving en zweet. Maar wat kan ik eraan doen? Bestaat er iets waarmee je een soort film kan leggen over die zone? Dat het de kans niet krijgt om te gaan schuren?

Blijf toch tobben over de combinatie met het zadel, hoop echt niet dat het daaraan ligt maar hoe kan ik dit zeker weten? Zo op het oog is er niks anders, hij reageert ook niet anders bij aansingelen en opstappen of tijdens het rijden. Maar hij is wel serieus verandert van vorm dus het zou wel kunnen.. hoe kom ik daarachter?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:07

Iets wat in mij opkomt.
Je hebt van die "buikbanden" die in de dressuur worden gebruikt zodat paarden geen plekken krijgen van sporen.
Is zoiets misschien een idee?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:09

hoefijzer schreef:
De kussens lijken er op de foto's scheef onder te zitten en in combinatie met de pad wordt ik echt een beetje benauwd van de ruimte die er nog tussen overblijft. (Dit is ook wel een nadeel van de ghostpad, die geen uitsparing op de ruggengraad heeft. Ik kreeg mijn zadel er ook niet passend mee. )
Die pad mag dan wel van materiaal zijn wan indeukt. Maar ook indeukend materiaal betekend druk op de wervelkolom. Deze moet ten alle tijden vrij liggen.
De zweetafdruk is moeilijk wat over te zeggen. De singelophanging houd het zadel aan de voorkant vooral vast. Dus daar krijg je snel een plek die stil heeft gelegen (geen zweet) en achteraan beweegt het veel meer waardoor je een donkerdere plek krijg. Opzich vind ik dat er niet slecht uit zien.

Dank voor je uitgebreide reactie. De ghostpad ben ik inderdaad ook niet over te spreken -O-
Dat door het zadel stil ligt, er minder zweetplek komt wist ik helemaal niet. Ik zal morgen nog eens het zadel op de kop houden om te kijken naar de kussens, misschien zijn ze ook wel opzij gezakt door haar extreme scheefheid. Ik heb nog een pad met inlages zodat ik hem eenzijdig wat kan opvullen, dat is het proberen waard.

Het zadel komt iets omhoog met rijden. Is dit iets wat ook afneemt als het zadel begint te vormen?
Ze heeft een beetje een holle rug, die ze dan (als het goed is :Y) ) wat opbolt.

Zadelmaker 1 wil het opvullen naar de gebolde vorm, zadelmaker 2 naar de holle vorm. In beide gevallen ligt zo'n zadel in de andere situatie dus absoluut niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:16

Buitenzinnig schreef:
Iets wat in mij opkomt.
Je hebt van die "buikbanden" die in de dressuur worden gebruikt zodat paarden geen plekken krijgen van sporen.

Daar heb ik ooit eens wat van gezien ja, eens kijken hoe dat juist zit, misschien wel fijn tot alles goed dicht is ofzo.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:34

[***] schreef:
Ik vraag me af wat ik mis.... ik zie iets over het hoofd denk ik.
De singelwondjes hebben rust gehad en waren dicht (nog geen haren erop maar verder gewoon dicht), vandaag besloten nog eens te proberen en dan met de wollen hoes die vroeger goed geholpen heeft. Meneer besloot om daarmee nog 2 extra wondjes te maken :? Ditmaal onder de singel. Niks ligt echt open, het is gewoon haar eraf, maar normaal is het toch niet?

Hoes was schoon (nog geborsteld voor ik ging zadelen) en na het rijden zag je echt op de hoes waar de haren weg waren. Dus het lijkt me echt door wrijving en zweet. Maar wat kan ik eraan doen? Bestaat er iets waarmee je een soort film kan leggen over die zone? Dat het de kans niet krijgt om te gaan schuren?

Blijf toch tobben over de combinatie met het zadel, hoop echt niet dat het daaraan ligt maar hoe kan ik dit zeker weten? Zo op het oog is er niks anders, hij reageert ook niet anders bij aansingelen en opstappen of tijdens het rijden. Maar hij is wel serieus verandert van vorm dus het zou wel kunnen.. hoe kom ik daarachter?

Kan het toevallig door de rui komen? Mijn merrie is ook alweer begonnen. Ik kan me best voorstellen dat haren dan makkelijker gaan afbreken/loslaten of dat de huid gevoeliger is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:43

[***] schreef:
Buitenzinnig schreef:
Iets wat in mij opkomt.

Daar heb ik ooit eens wat van gezien ja, eens kijken hoe dat juist zit, misschien wel fijn tot alles goed dicht is ofzo.

Ik zie verschillende, sommigen onder de singel bevestigd en sommige aan de singel. Succes!

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:02

Heb jij een voorbeeld van onder de singel? Want ik vind er alleen die achter de singel komen (en weet niet of je ze eronder kan trekken, want mijn probleem zit aan de andere kant natuurlijk). De prijs zullen we het maar niet over hebben := :+

Denk dat ik in eerste instantie eens ga proberen of het helpt om de plekjes voor het rijden af te sluiten met iets als zinkspray of dergelijke. En dan gewoon met hoes blijven rijden voorlopig. En eens horen of iemand op stal een neoprene te leen heeft. Kijken wat het doet.

@ tennan : dat zou misschien wel kunnen ja, zou wel verklaren waarom het nu ineens een probleem is :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:12

Met de rui had ik er met mijn shet vroeger ook veel last van. Singelplekjes dus. Was na de rui weer weg

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:25

De rui kan het best zijn ivb het snelle haaruitval. En dan vooral op de schuurplekjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:33

Ik hoop het, moet ik tenminste niet aan een nieuwe singel, of erger.. een nieuw zadel.
Terugdenkend had hij vorig jaar deze periode ook last, toen wel met ander zadel en toen was het ook echt bloed. Van daarvoor kan ik het niet zo goed herinneren, maar het zou dus best kunnen met de rui te maken hebben :j Dank jullie, ben ik toch weer wat geruster :Y)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:43

dianaw33 schreef:
Nadeel van de Delphin fork van Deuber is dat ie niet heel breed gaat, ik schat maar tot max 34 cm. Mijn bolle dame op haar breedst in zomerpostuur ging hij bij lange na niet halen helaas, en die is nu goed getraind en in topconditie al groter in boommaat: 35. Ik vind Startrekk Espaniola's echt heel fijne zadels maar voor mijn Anda helaas niet weggelegd. Het is sowieso heel lastig om de breedste maat pommels in de Startrekks te krijgen vind ik, daar moet je flinke spierballen voor hebben.

Amai dat is wel heel erg breed. Mijn merrie is ook heel breed, maar heeft iets schoft. Paste prima voor haar, maar nu 3-jaar niet meer bereden doordat haar zoon 2 jaar bij haar gelopen heeft en ik haar aan het rechtrichten ben via grondwerk.
https://myalbum.com/album/LIT6bnQVU0Aw
https://youtu.be/DLAw10KZ-hw
(Vandaag foto genomen om eens te zien hoeveel verschil er op haar schouders zit, valt redelijk mee denk ik ...)
Je ziet dat ze IR -achtige bouw heeft, enige oplossing dat ik zie is dat we regelmatig aan rustig tempo bergopbergaf wandelen. Af en toe wil ik toch eens op haar rug zitten om af te wisselen met ernaast stappen. Enkel dan ga ik haar metabolisme beter op gang krijgen (voor de rest is ze prima gezond, niet schuren, nooit ziek, goeie voetjes, zeer energiek, de alfa van de kudde, maar wel een echt vraatkopje, altijd willen eten :-)). Dus moet te doen zijn als we dat stelselmatig opbouwen.
Ga proberen met de shim onder rechter kant.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:00

[***] schreef:
Ik hoop het, moet ik tenminste niet aan een nieuwe singel, of erger.. een nieuw zadel.
Terugdenkend had hij vorig jaar deze periode ook last, toen wel met ander zadel en toen was het ook echt bloed. Van daarvoor kan ik het niet zo goed herinneren, maar het zou dus best kunnen met de rui te maken hebben :j Dank jullie, ben ik toch weer wat geruster :Y)

Mijn paardje was ook een tijd gevoelig bij de singel. Ik smeerde de plekjes dik in met vaseline. Dan glijdt het meer. Werkte bij mij perfect. Deze tip had ik ook ergens op het internet gevonden. Was voor mij de goede oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:23

Bij andere paarden maakt dat het juist alleen maar erger....het blijft een lastige kwestie die singelwondjes.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:08

[***]: en juist iets heel glads proberen daar plaatselijk over de singel? Glad stofje zoals voeringstof ofzo? Of singel wel met een dikkere hoes, of iets anders om singel dikker te maken en op stuk waar de plekjes komen het dikkere wegknippen zodat daar geen druk op komt?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:48

[***]: zou een H vormige singel misschien nog een optie zijn?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:15

[***] schreef:
Heb jij een voorbeeld van onder de singel? Want ik vind er alleen die achter de singel komen (en weet niet of je ze eronder kan trekken, want mijn probleem zit aan de andere kant natuurlijk). De prijs zullen we het maar niet over hebben := :+

http://www.dochorse.nl/media/catalog/pr ... 8773_n.jpg
de prijs inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:38

Ohja, die had ik wel gezien, wist niet dat je die bedoelde .. zat me af te vragen of die dus andersom kon, of geschoven kon worden, zodat een gedeelte aan de andere kant van de singel uitkomt... Maarja, is niet mijn eerste keus om te proberen voorlopig ;)

@ Jennyxx : geen idee, nog nooit naar gekeken, ga eens zien wat het is maar hoop het voorlopig op te lossen met alles wat ik heb liggen van vorige pogingen ...

Vaseline durf ik ook niet goed, ooit wel geprobeerd maar weet niet meer of het toen werkte of niet. Heb inderdaad schrik om alles weker en daardoor erger te maken. Ga wel proberen om het af te dekken met iets als zinkspray of dergelijke.

Verder heb ik ook al geprobeerd met polsbandjes (lekker zacht en geen wol) maar dat hielp deze keer ook niet (vorige keer wel). Even wat puzzelen en proberen maar...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:40

Ik dacht later aan een borstbeschermer, die komt vanaf de andere kant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:41

Daar zat ik ook niet aan te denken, maar is dat niet een beetje heel erg veel om mee te gaan rijden? Want dan zit toch een heel stuk paard ingepakt, vraag me af of dat niet op andere plaatsen gaat hinderen ofzo... (rijden is toch nog anders dan vrij rondlopen denk ik).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:55

Ja, geen idee eigenlijk.. Heb er nooit mee gereden. Heb er wel 1 liggen en ze hebben wel veel stretch zeg maar

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:56

Cambiar schreef:
Buitenzinnig schreef:
Cambiar,ik weet niet of je in de gelegenheid bent in oktober naar equiday te komen, maar dan heb ik verschillende modellen ghost zadels bij me

Ik vermoed dat ik dan al vertrokken ben. Ik heb ze op flanders horse expo gezien en ze zijn prachtig, alleen wou ik ze graag even testen. Nu zou ideaal zijn...

Dat kan dus..
Voor België bij beterboomloos.be en voor NL bij mij, via de webshop te bestellen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:45

@[***]; rijden met een borstbeschermer is onzin en denk niet dat er veel verbetering door komt.
Ik zou in jou geval de FreeFit leren singel van Harry's Horse proberen, kost € 70 nieuw wat nog te doen moet zijn. Ik had een Fairfax voor m'n oude paard, m'n jonge heeft een FreeFit omdat ie in de groei is en ik nog geen dure singel wilde kopen, maar deze bevalt eigenlijk net zo goed voor een stuk minder geld, pasvorm is net zo goed.
Singel bestaat uit glad leder, door de anatomische vorm worden de singelstoten mooi recht naar beneden gehouden en loopt deze iets meer naar voren naar de singelplek en hebben de voorbenen mooi ruimte. Daarom denk ik dat dit de oplossing voor je probleem zou kunnen zijn, helpt tevens ook heel goed tegen schuiven van het zadel als de singelplek van een paard verder naar voren ligt. Elke ruitersportzaak die HH verkoopt kan hem voor je bestellen mits je hem niet kunt vinden. En de maat goed lang nemen, zo'n 2 a 3 vingers onder je zadeldekje moet je singel eindigen aan beide kanten als deze aangesingelt is, zo hebben de voorbenen het minste last van de singelgespen, veel singels zijn vaak te kort aangeschaft waardoor de gespen hinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:09

Dank je voor je uitleg.
Dat is deze singel dan neem ik aan? https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .31400356/

Die randjes van de singel zelf, zijn die niet hard/scherp? Of wordt het dat niet met zweet en modder en water? (uiteraard kan je een singel schoonmaken, maar ik bedoel op een lange rit ofzo). Want daar heb ik wel schrik voor, want dat veroorzaakt juist de problemen, harde randjes ...

Mijn singel zit zeker hoog genoeg, zit momenteel op het laatste gaatje aan beiden kanten dus zit tot bijna tegen het dekje. Daarom dat ik het zo raar vind dat hij nu ineens weer last krijgt, vroeger bij andere/kortere singels kon ik me dat nog voorstellen, maar nu ...

Zo zit het tegenwoordig (maar dan weer gewoon met barefoot-dekje, dit was probeersel).
Afbeelding

Deze heb ik ook nog liggen (wel 45 cm dus weet niet of dat voor nu een optie is), een Kieffer Air Tex:
http://www.hopasport.be/cms_product_fotos/94_foto_1.jpg

Zouden ze wel minder onder zweten, dus misschien toch het proberen waard voor ik weer maar iets nieuws koop..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:28

De FreeFit singel is heel flexibel en afgerond op de randen, zacht leer en heeft foam binnenmateriaal dus geen harde/scherpe randen. Lederen singels moet je altijd schoonspoelen na gebruik ivm zweetresten gaan schuren bij volgend gebruik.
Die van Kieffer vind ik niet glad genoeg met al die naden en stuctuur van materiaal, dat schuurt zeker snel als je paard er gevoellig voor is.
Op de foto, ligt je dekje nou onder je singel? De gespen lijken over je dekje heen te vallen en dat moet je voorkomen, dekje lijkt te lang zo.
Snap je frustratie maar soms moet je wat uitproberen. Vind die van HH nog te doen qua prijsniveau, en anders iets 2e hands soortgelijk zoeken of iets lenen van een stalgenootje om uit te proberen. Persoonlijk probeer ik alles wat niet meer gebruikt wordt te verkopen om het nog beetje te kunnen bekostigen en m'n zolder leeg te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:51

Dekje van op de foto gebruik ik niet meer, was de enige foto die ik bij de hand had waar je kan zien tot waar de singel komt. Waarom is dat niet goed eigenlijk?

Ga het eens bekijken. Alles wat ik niet meer gebruik verkopen is wel fijn maar dat moet er wel iemand het willen :P