voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:48

Geryon schreef:
@ Akshay: Kan ik nog niet zoveel over zeggen! Het staat nog erg hoog, moest heel erg wennen aan het zadel. Het zit nog erg breed enz. Ik merkte niet echt dat er nu wrongen aan zaten trouwens :P Maar vind het erg fijn dat ik de cantle kan veranderen!! Mijn nichtje van 9 rijdt er ook wel eens op en dan ga ik hem gewoon naar voren zetten.

@ PeerAppel: heb hiervoor steeds een cheyenne gehad zonder wrongen! Springen ging altijd prima, maar zit toch best onstabiel (althans, de benen) bij een verre sprong ofzo als het paard wat heet is of gek springt.
En dat is eigenlijk helemaal niet omdat het geen knie/dij wrongen heeft, maar omdat het achter de kuit niets heeft. Je benen gaan echt niet zo snel naar voren, dus die wrongen heb je niet zozeer nodig. Maar ze gaan we snel naar achter en daar heb je niets. Volgensmij heeft geen enkele Barefoot dat?

En daarom neem ik voor het springen een boomzadel! Dit is een 'speciaal' zadel ja :P Maar je kan de seatsaver ook los kopen!! Dan heb je ook kniewrongen.

Er zijn geen Barefoots met kuitknoppen nee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:54

PeerAppel schreef:
Zelf ben ik nu eigenaar van een merkloos boomloos zadel, maar al sinds het woord boomloos is gevallen droom ik weg bij de Barefoot Cheyenne.

Nu heb ik dus besloten dat ik ga sparen voor een Barefoot Cheyenne.
Hij zal op een brede Haflinger komen te liggen. Ik neem maat 1 (kledingmaat 36 ofzo?) en deze moet passen aangezien mijn Haflinger en ik al een keer een Cheyenne Dry-Tex maat 1 hebben uitgeprobeerd. Dit lag eigenlijk behoorlijk goed. Alleen nog wel een beetje hoog, maar dat zakt vanzelf wel in.

Ik heb de tijd, maar ik vraag me wel af wat jullie mij aanraden. De Cheyenne Dry Tex of toch die van Nubuck leer? Ik heb gelezen dat mensen met lange benen het irritant vinden hoe de beugelophanging is geplaatst in de Dry Tex. Nu ben ik zelf rond de 1.65 en heb ook best wel lange benen.
En hoe zit het met wrongen? Op de foto kan ik geen wrongen zien, zitten die er wel op of niet?

Wat een gek verhaal van mensen met lange benen / DryTex zadel / last van beugelophanging...dat zegt mij echt helemaal niks en ik kan het ook niet echt plaatsen gezien de beugelophanging bij een DryTex zadel van bvb. eind 2010 op zich echt niet anders is dan bij een lederen zadel van eind 2010, de opbouw is gewoon hetzelfde :P Wel kan het natuurlijk per model en maat zadel anders aanvoelen, of is een zadel meer ingereden, is de beugelophanging verplaatsbaar of vast.... waardoor het ene zadel wel anders aan kan voelen dan het andere zadel.

Maar op zich DryTex anders dan leder, nee echt niet hoor :)

En de zadels worden inderdaad alweer een poosje allemaal met verplaatsbare beugelophanging geleverd waardoor dat sowieso niet meer zou spelen nu.

De Cheyenne heeft geen wrongen.

De Stella die een poosje als "Special" zadel verkrijgbaar is geweest, die heeft wel kniewrongen. Is nu alleen nog 2e hands te koop omdat het een tijdelijk verkrijgbaar zadeltje was. De Stella was een soort kruising tussen en DryTex Cheyenne en een Cherokee, die dus kniewrongen heeft.

De JustAdjust is een nieuw zadel die gebaseerd is op de Cheyenne maar dan dijwrongen krijgt voor extra steun. Zie mijn eerdere post hierboven.

Kitty_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:27

Ik ben zelf 1.81 en rij al wat jaartjes met een drytex maat 1, nergens last van!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:39

pmarena schreef:
Sonja_vR schreef:
die verplaatsbare cantle klinkt goed, is ook lekker makkelijk te vervangen voor ene ander (zelfgemaakt) modelletje cantle denk ik ?

Tja zou kunnen, maar waarom zou je dat willen? :)

Zie de foto's op bovenstaande link, de cantle is helemaal afneembaar.

ik wil een veel vlakkere, tijdje terug eens over gehad, ik wil juist iets wat veel lager is , lekker vrij
beetje torsion island stijl zeg maar ;) maar dan wel leuk kwa prijs :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:38

Dat is precies wat mijn in de justadjust ook aanspreekt, dat de cantle er af kan blijven :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:11

Ik snap niet waar jullie zin in hebben, heerlijk juist joh zo'n hoge cantle :P

Maargoed, zo heeft ieder zijn wensen natuurlijk :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:26

ik hoop wel dat hij mettertijd in leer gaat komen...en bruin (heb niet veel eisen O:) ) maatje 1, cantle vervangen door een vlakker en zacht gevuld model en ik ben klaar :D
dan heb ik de lengte die paard kan hebben en de ruimte die ik nodig heb/wil (ik ga dan wel uit van situatie streefmaatje behaald bij mezelf he >;) ) en het kleurtje wat ik wil....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:26

Ik kan me een zadel zonder cantle echt niet voorstellen. Schuif je dan niet een beetje naar achter?

Is het slim om vandaag een sprongetje te maken met het nieuwe zadel? (wordt de derde keer rijden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:27

Als jij er zin in hebt, gewoon proberen zou ik zeggen.

Springen dat zijn lekkere felle bewegingen, daar gaat het materiaal alleen maar sneller van "ontspannen", lekker flink op zijn donder geven zo'n nieuw zadel ~~}>

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:32

Haha oke niet dat ik ineens met zadel en al eraf glijd _O-

Gister ging het rijden wel goed! Hij ontspande fijn, helemaal lang en laag. Echt een opluchting!! Ik zie nu al verbetering in zijn rugspieren als hij staat. Niet dat ze groter zijn lijkt me, maar losser.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:44

Nouja, dat kan ik je niet garanderen natuurlijk, als jij bvb. niet goed aansingelt, je een enorme duik maakt en een zeer lenig paard hebt....wie weet wat er kan gebeuren, floept 'ie er zo af :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:46

Ik check alles wel even een paar keer na voordat ik ga springen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:47

Altijd verstandig :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:06

Geryon schreef:
Ik kan me een zadel zonder cantle echt niet voorstellen. Schuif je dan niet een beetje naar achter?

Is het slim om vandaag een sprongetje te maken met het nieuwe zadel? (wordt de derde keer rijden)

ik heb 1 keer op een torsion island gereden , die heeft ook geen cantle, heerlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:36

@Geryon: Als je zonder zadel rijd glijd je toch ook niet naar achter?
Het weglaten van de cantle zorgt alleen voor een vlakke zit ipv het kuipje wat de barefoots nu hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:39

Ze hebben nu ook een vlakke zit, alleen met een verhoging er achter zodat je niet in het luchtledige blijft hangen als je paard ineens gas geeft :P

Maar er is hier ook iemand op Bokt die bij een DryTexje de cantle er af gehaald heeft en zo rondrijdt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:40

Nou, ik vind de zit nu niet vlak hoor, het is echt een kuipje :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:41

Zit je op de cantle dan? Want dat is sowieso niet de bedoeling :)

Die hoort achter je billen te liggen, niet er onder?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:46

Ik heb het gedaan ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:49

@Pmarena: Nee, niet op de cantle, maar ik voel wel dat hij er is zegmaar :)

Even een willekeurige foto's van google geplukt. Hierop zie je (in mijn ogen) duidelijk een kuipje, en geen vlakke zit.
Afbeelding

in tegenstelling tot de torsion icelandic, die wel een vlakke zit heeft
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:54

Ik snap wel wat je bedoelt met het kuipje hoor :)

Maar zelf kan ik bvb. echt niet goed met kuipjes-zittingen overweg, ik moet niet op een omhoog lopende lepel zitten zeg maar.

Bij de Barefoot gaat het goed omdat je daarbij niet op een zadel-ronding zit maar gewoon op de ronding van de rug, de pommel zit voor je en de cantle achter je, die rondingen voor en achter me voel ik graag maar het is niet iets waar je op zit dus geen oplopende "zitting" in mijn beleving :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:00

Blijheid schreef:
@Geryon: Als je zonder zadel rijd glijd je toch ook niet naar achter?

Ik glij wel naar opzij, maar naar achter glijen heb ik nog niet meegemaakt. :+ :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:01

Ik echt wel, als Rena met zo'n rare hoge kop zwevende dribbeldraf iets in de verte uit-checkt buiten, dan word je echt elke veels te fel afgezette pas naar achteren gestuwd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:02

@Pmarena: Dat ben ik met je eens.
Alleen voel ik die rondingen voor en achter me dus liever niet, vandaar dat de cantle weglaten me fijn lijkt :)

Overigens, volgensmij is het bij geen enkel zadel goed als je op de lepel zit, dan is je zadel gewoon te klein :+ Maar helaas zijn sommige (met name dressuur) zadels zo gemaakt dat je niet anders kan inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:03

Snap ik :j

Ja, er zijn steeds meer zadels die gewoon geen vlak stukje in het midden hebben :=