dianaw33 schreef:Citaat:Iets heel anders, ivm die scheefheid, als een spaans zadel, met wol gevuld kussen op van nature iets scheve schouders liggen, gaan de kussens dit opvangen door zich aanvte passen en zit je alsnog voor je gevoel rechter dan bij boomloos of gaat het zadel dan ook schever gaan liggen, dat is wat ik me nu afvraag?
Een scheef paard veroorzaakt een scheve zit, of je nu een wolgevuld boomzadel of een boomloos zadel met inlages erop hebt. En er is in principe geen enkele zadelpasser die wolgevulde boomzadels scheef gaat opvullen voor je, dat is letterlijk het probleem alleen maar erger maken. Dat zul je moeten oplossen door je paard eerst recht te richten door aan de hand te trainen op het ontwikkelen van de mindere kant. Met inlages en boomloos kun je wel wat meer oplossen maar ook daar ben ik voorzichtig: te veel opvullen van scheefheid heeft ook daarbij alleen maar tot gevolg dat je paard wordt tegengehouden aan die kant en die scheefheid nooit zelf weg zal kunnen krijgen.
De osteo zei dat het prima kon, als je ook maar let op het rechtrichten te blijven doen.
Ik ben al half jaar bezig, maar krijg dit niet meer geklaard (omdat ik buitenritten ga begeleiden), zal het moeten afwisselen met rechtrichtwerk en vaak gewoon meestappen aan de hand tijdens buitenrit om niet constant te bekasten. Mijn paard wordt ook te dik, de buitenritten zullen haar goed doen, anders blijft die vicieuze circel. Om dat ir probleem op te lossen moet ze ook op laag tempo gedurende langere tijd bewegen, dat lukt niet alleen met grondwerk!
Die scheefheid kun je er nooit helemaal uitjrijgen, dus ergens zal ik dus wel een oplossing moeten vinden qua shims.
Ik ken bijna niemand die tot in de puntjes zijn paard rechtgericht heeft vooraleer op stap te gaan. Je moet er alleen heel bewust mee omgaan...