voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:30

ohja, ik vat hem :P
de afmetingen staan normaal wel ergens op pmarena's site dacht ik, kwestie van een meetlintje mee te nemen als je gaat shoppen :D
de hkm pad is voor de maat 2 net aan net goed. onder mijn maat 1 heb ik in tijden wel een gewoon full dressuurdekje gebruikt, maar ik weet niet of de maten van de zadels hetzelfde zijn gebleven...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:35

Yeah! Ik ben erg slecht in uitleggen op dit tijdstip als ik mijn Quarterpoonie voor me zie als TotilasII, excuses daarvoor, maar ik ben blij dat het me is gelukt er een redelijke uitleg uit te krijgen _O-

Ik ben bang dat ze verzuipt in een Full (ze is 1,45 en erg kort in de rug), maar dan is het inderdaad meetlintje mee :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:16

Mijn net aangeschafte Hidalgo Valencia I staat helaas toch weer te koop... Het is een erg mooi en comfortabel zadel maar ik vind het toch wat teveel zadel voor onze c-pony... Ben nu op zoek naar een alternatief (wil perse boomloos blijven) dus sta ook zeker open voor ruilen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:15

Een trekker is een leuk pony zadel . Je hebt ze in kids uitvoering .

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:28

Ik ben ook een groot Trekker fan (heb er zelf ook 1 voor mijn Haf), helaas is mijn budget nog niet toereikend voor een Trekker. Heb vorig jaar zowel een grote Trekker als een Trekker kids gehad voor onze andere pony, de grote Trekker heb ik stom genoeg verkocht (nu spijt van natuurlijk) en de Kids is meegegaan met de pony daar hebben ze nu nog veel plezier van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:57

Er staan wel gebruikte te koop soms . Dat geluk had ik . Helaas kwam het dieven gilde langs .
Ben dus zoekende naar een 2e hands liefst .
Of een demo model .

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:06

Ik heb mijn zadel eindelijk eens opgemeten, blijkt het dus toch een maat 1 te zijn ipv een maat 2, het zadel is mij als een maat 2 verkocht. Heb vandaag een wat langer ritje kunnen maken en merkte dat ik in de draf toch tegen de pommel aan kom helaas -O- Dat word dus op zoek naar een arizona maatje 2, hier toevallig nog iemand die wil ruilen? :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:46

Zelf ben ik nu eigenaar van een merkloos boomloos zadel, maar al sinds het woord boomloos is gevallen droom ik weg bij de Barefoot Cheyenne.

Nu heb ik dus besloten dat ik ga sparen voor een Barefoot Cheyenne.
Hij zal op een brede Haflinger komen te liggen. Ik neem maat 1 (kledingmaat 36 ofzo?) en deze moet passen aangezien mijn Haflinger en ik al een keer een Cheyenne Dry-Tex maat 1 hebben uitgeprobeerd. Dit lag eigenlijk behoorlijk goed. Alleen nog wel een beetje hoog, maar dat zakt vanzelf wel in.

Ik heb de tijd, maar ik vraag me wel af wat jullie mij aanraden. De Cheyenne Dry Tex of toch die van Nubuck leer? Ik heb gelezen dat mensen met lange benen het irritant vinden hoe de beugelophanging is geplaatst in de Dry Tex. Nu ben ik zelf rond de 1.65 en heb ook best wel lange benen.
En hoe zit het met wrongen? Op de foto kan ik geen wrongen zien, zitten die er wel op of niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:50

Er zitten geen wrongen op. Je kan wel gaan voor de dijbeenseatsaver.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:51

Dat is wel jammer... Ik vind het soms wel handig, die wrongen. Voor doorzitten enzo.
Dan moet ik misschien wat langer doorsparen en dan voor een Cherokee Classic gaan. Iemand met dit zadel?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:03

Yup, ik heb een cherokee classic. Fijn ding vind ik het. Helaas heeft de mijne net nog geen verplaatsbare beugelophanging maar alle nieuwe zadels hebben dat nu.
Helaas heb ik zelf weinig aan de wrongen, mijn benen zijn te kort (ik ben 1,69 met korte pootjes). Heb er nu een dijwrong-seatsaver op, en dat werkt ook :D Maar ook die moest even ingereden worden.

@ Diva_Jenny: Als ik niet al genoeg zadels had zou ik 'm direct van je kopen. Wil altijd nog de atlanta uitproberen omdat die door de afwezigheid van kniewrongen het smalste is. Lijkt me gewoon nog fijner. *zucht* Waar is mijn geldboompje?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:33

Haha ja dat geldboompje groeit bij mij ook nog niet helaas! Zelf vind ik de arizona nut wel een erg mooi zadel. Ooit........

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:50

Zinzi_jewel schreef:
Oké , duidelijk ...
Ik wacht nog even met boomloos staan een aantal gebruikte wow zadels te koop . En ben daar erg fan van .
Einde topic vervuiling

Sorry dat ik weer even binnenstorm... Ben nog steeds actief meelezer. :D

Over WOW, begin er niet aan. Voor je zelf niet, je paard niet en je portemonnee niet. := Wil je toch een WOW, ga dan ZELF op cursus om kleine aanpassingen te kunnen doen en laat het zadel ook door een msfc zadelmaker checken. PB staat open voor meer info. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:21

Nou , ik had Wow en wil weer Wow . Niet iedereen is ontevreden over het concept .
Mijn paard loopt er top onder .
Heb in 3 jaar tijd waarvan ik een jaar niet heb kunnen rijden 1 X mijn fitter erbij gehad .
Geluk ?
Of jij ongeluk ?
Wat zal het zijn ?
Gelukkig zijn er 100den verschillende zadels en op elk potje past een dekseltje en of dat dan wow is of boomloos .
Dat maakt niet uit . Geen enkel zadel is perfect voor elk paard.

Maar toch bedankt voor het advies .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:38

PeerAppel schreef:
Dat is wel jammer... Ik vind het soms wel handig, die wrongen. Voor doorzitten enzo.
Dan moet ik misschien wat langer doorsparen en dan voor een Cherokee Classic gaan. Iemand met dit zadel?

Ik heb ook de cherokee classic. Bevalt prima :j

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:39

Ik ga hem hopelijk vandaag uittesten. :D
Of ik ga de London uittesten, maar volgens mij heeft ze die niet.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:49

Ik heb ook de Cherokee, bevalt goed alleen de losse wrongen gebruik ik niet anders liggen mijn benen wel heel erg ver van mijn paard af :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:39

Ik heb de cherokee uitgetest, maar als je een cheyenne gewend bent is de cherokee echt zoveel anders! Ik was helemaal verliefd op het zadel, maar bleef toch maar bij een fijne cheyenne <3

Ik twijfel nu of ik toch niet stiekem een stella wil.. Maar dit sample zadel is ook erg fijn en dan kan ik mijn oude zadel daar eventueel tegen ruilen. Ben ik daar ook weer vanaf.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:43

@geryon; vind jij het sample zadel verschillen van een cheyenne?

Ik ben compleet verliefd op het concept denk ik :)) Vind het er mooi en functioneel uitzien!
Heb alleen ervaring met die vooroorlogse cheyenneversie die ik 2 pagina's terug postte.. En da's al 4 of 5 jaar terug...

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:45

Geryon, red jij je wel zonder kniewrongen dan? Ik bedoel in de verlichte zit of als je een sprongetje maakt ofzo?

Edit; ooh, ik zag net dat jij wel een soort van kniewrongen hebt...
Edit 2; Als ik het goed snap is dat een speciaal zadel. Toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:14

@ Akshay: Kan ik nog niet zoveel over zeggen! Het staat nog erg hoog, moest heel erg wennen aan het zadel. Het zit nog erg breed enz. Ik merkte niet echt dat er nu wrongen aan zaten trouwens :P Maar vind het erg fijn dat ik de cantle kan veranderen!! Mijn nichtje van 9 rijdt er ook wel eens op en dan ga ik hem gewoon naar voren zetten.

@ PeerAppel: heb hiervoor steeds een cheyenne gehad zonder wrongen! Springen ging altijd prima, maar zit toch best onstabiel (althans, de benen) bij een verre sprong ofzo als het paard wat heet is of gek springt.
En dat is eigenlijk helemaal niet omdat het geen knie/dij wrongen heeft, maar omdat het achter de kuit niets heeft. Je benen gaan echt niet zo snel naar voren, dus die wrongen heb je niet zozeer nodig. Maar ze gaan we snel naar achter en daar heb je niets. Volgensmij heeft geen enkele Barefoot dat?

En daarom neem ik voor het springen een boomzadel! Dit is een 'speciaal' zadel ja :P Maar je kan de seatsaver ook los kopen!! Dan heb je ook kniewrongen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:36

die verplaatsbare cantle klinkt goed, is ook lekker makkelijk te vervangen voor ene ander (zelfgemaakt) modelletje cantle denk ik ?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:30

Begrijp ik nu dat er een soort Barefoot komt a la de Cheyenne maar dan met wrongen? Klink goed, vertel me meer!! ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:46

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:47

Sonja_vR schreef:
die verplaatsbare cantle klinkt goed, is ook lekker makkelijk te vervangen voor ene ander (zelfgemaakt) modelletje cantle denk ik ?

Tja zou kunnen, maar waarom zou je dat willen? :)

Zie de foto's op bovenstaande link, de cantle is helemaal afneembaar.