[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:24

Neen, zoiets hebben we hier in de omgeving niet neen, nog nooit van gehoord in ieder geval.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:34

DubbelDun schreef:
Hetzelfde als mét boom :)
Het kan bij boomloos minder kwaad als een paard scheef is vwb de pasvorm van het zadel. Maar het heeft vaak wel zijn effect op de ruiter en dát komt weer niet ten goede aan het rechter worden van het paard.
Door te schimmen ga je zelf beter zitten c.q. zit je je paard minder in de weg.
Wel is het zaak dat je zeer regelmatig kontroleert of de shim(s) die je gebruikt nog wel geschikt zijn en niet te dik worden, want dan ga je weer andersom scheef creëren .

Thx Dubbeldun. Dat is ook zo en is ook de bedoeling om zelf gemakkelijker en beter te gaan zitten. Een beheerder is zo vriendelijk geweest mijn vraag in de juiste topic te plaatsen, jij had me hier al op geantwoord ;-), maar wou er nog eens verder op ingaan.
Mag ik je vragen of jij me eventueel zou willen begeleiden in het maken van de shims? Ik vind het een zeer moeilijke kwestie, omdat ik bang ben dat ik teveel ga opvullen en daardoor misschien net druk ga creeeren aan de opgevulde kant?
Je ziet hier duidelijk de scheefheid in het zadel, zo heb ik hem ook tweedehands gekocht.
Ik vroeg me af of er geen kznt-en-klare shimpads bestaan speciaal voor boomloos (weet niet of het correctorpad van Lenn Brown hiervoor geschikt is). Is omdat we naar gebied gaan waar we vaak buitenritten zullen maken en daar ik heel gevoelig ben voel ik duidelijk die scheefheid. Ik werk eraan via grondwerklessen die ik volg, maar wil toch af en toe eens op buitenrit met mijn paarden in dat natuurgebied.
Hier zie je denk ik toch een beetje die scheefheid die zich al gevormd heeft van voor ik deze espaniola tweedehands kocht:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:38

@cambiar; voor mijn gevoel zitten de kussen ook niet recht onder het zadel. Heb je dat met opzet gedaan vanwege de scheefheid van je paard of vertekend het zo ??

Dat middenstukje leer op het voorboogje... zit dat los c.q. is dat te verschuiven, want voor mijn gevoel zit dat niet recht in het midden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:23

JA, zit los dat leertje en zit wat scheef aangenaaid. Kussens zitten echt gelijk, iemand heeft het gechecked. Het beeld wordt vertekend door de scheefheid van het zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:34

Nog eens gechecked met meetlat en kussens zitten precies gelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Je ziet mooi dat dit zadel zich gevormd heeft naar (ten opzichte van het paard, niet vanop de foto) RECHTS hogere schouder...
Dus moet ik LINKS to van paard iets ophogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:42

Dat ziet er beter uit en 'meten is weten' :D

De Correctorpad van Len Brown kun je idd onafhankelijk shimmen, maar er bestaan ook bont-pads met 3 vakken aan elke kant.

Ik heb in mijn Skito op de schouderplaats gewoon 2 stukken vilt (los) liggen waar de íets te brede pommel net genoeg wordt opgevuld om voldoende ruimte op de schoft te houden.
Als dat de plek is waar je ook wilt schimmen kan ik wel de vorm voor je over trekken op papier.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:54

DubbelDun schreef:
Dat ziet er beter uit en 'meten is weten' :D

De Correctorpad van Len Brown kun je idd onafhankelijk shimmen, maar er bestaan ook bont-pads met 3 vakken aan elke kant.

Ik heb in mijn Skito op de schouderplaats gewoon 2 stukken vilt (los) liggen waar de íets te brede pommel net genoeg wordt opgevuld om voldoende ruimte op de schoft te houden.
Als de osteo komt die ook zadelpasser is heb ik tenminste iets concreets om hem voor te leggen. Hij kan dan nog eens checken...
Als dat de plek is waar je ook wilt schimmen kan ik wel de vorm voor je over trekken op papier.

Ja, inderdaad, is de schouderplaats waar de scheefheid van het paard zich bevindt.
Ok, zou fijn zijn mocht je dit willen doen.
Goeie tip, ideaal dat de pommel verstelbaar is om iets breder te zetten en dan werken met extra shim aan kant van de rechter schouder.
Als de osteo komt heb ik ten minste iets concreets om hem voor te leggen. Hij kan dan alsnog eens checken...
Ik ga ook eens kijken voor zo'n skitopad, nu rij ik met zelfgemaakt rendiervel met corrector ingenaaid. Misschien geeft de skito iets meer precisie om te werken met shims.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-08-17 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:59

Zou er eventueel ook iemand weten of er druktests zijn van de startrekk om te vergelijken met de ghost?
Welk boomloos zadel heeft volgens jullie de beste drukverdeling?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:34

Cambiar schreef:
Zou er eventueel ook iemand weten of er druktests zijn van de startrekk om te vergelijken met de ghost?

Ik heb een ghost en heb ook met de espaniola gereden een maand of twee terug maar ik vind de espaniola echt wel een veel degelijker zadel dan de ghost. Ik kan niks zeggen over drukverdeling maar de espaniola is gewoon twee keer zo duur en dat zie je ruimschoots terug in de kwaliteit. ( Dus ook niet helemaal eerlijk zo te vergelijken misschien. Wanneer ghost het zelfde bedrag zou kosten zouden ze deze punten ook kunnen verbeteren.) Mooiere opbouw, steviger, betere stabilere ligging, beter geplaatste singelstoten, goede zit en betere kwaliteit materiaal.

Groot verschil is dat de ghost volledig soft is en de espaniola een kopijzer heeft. Zelf vond ik de espaniola op alle fronten beter en ik zat er ook heel fijn in. Je wordt in een betere zit gezet en wrongen heb ik niet gemist terwijl ik ze in de ghost hard nodig heb. Helaas sluit de kopijzer vorm niet mooi bij mijn paard aan dus die was niet zo enthousiast. De ghost werkt voor hem zonder kopijzer veel beter.

(Maar ik snap nu wel waarom half klassiek dressuur duitsland met die espaniola rijd en snap niet waarom Deuber en startrekk nog zo onbekend zijn in Nederland. Het zijn heel geschikte zadels voor korte rondgeribde paarden.)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:05

Wat vinden jullie van deze zweetafdruk? Had het zadel eerst op een smalle appaloosa. Nu ligt die op mijn koudbbloedje en heb ik de kussens wat breder gezet. Heb ook iets dikkere inlages besteld.
Zie nu wel net dat mijn kussens precies toch niet helemaal gelijk zitten.

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 02:57

hoefijzer schreef:
Cambiar schreef:

Ik heb een ghost en heb ook met de espaniola gereden een maand of twee terug maar ik vind de espaniola echt wel een veel degelijker zadel dan de ghost. Ik kan niks zeggen over drukverdeling maar de espaniola is gewoon twee keer zo duur en dat zie je ruimschoots terug in de kwaliteit. ( Dus ook niet helemaal eerlijk zo te vergelijken misschien. Wanneer ghost het zelfde bedrag zou kosten zouden ze deze punten ook kunnen verbeteren.) Mooiere opbouw, steviger, betere stabilere ligging, beter geplaatste singelstoten, goede zit en betere kwaliteit materiaal.

Groot verschil is dat de ghost volledig soft is en de espaniola een kopijzer heeft. Zelf vond ik de espaniola op alle fronten beter en ik zat er ook heel fijn in. Je wordt in een betere zit gezet en wrongen heb ik niet gemist terwijl ik ze in de ghost hard nodig heb. Helaas sluit de kopijzer vorm niet mooi bij mijn paard aan dus die was niet zo enthousiast. De ghost werkt voor hem zonder kopijzer veel beter.

(Maar ik snap nu wel waarom half klassiek dressuur duitsland met die espaniola rijd en snap niet waarom Deuber en startrekk nog zo onbekend zijn in Nederland. Het zijn heel geschikte zadels voor korte rondgeribde paarden.)

Heel erg bedankt Hoefijzer! Geen ghost dan voor mij. Ik zou binnenkort wandeltochten mogen begeleiden en was me weer eens wat aan het orienteren.
Wel vreemd van dat kopijzer, jammer, wellicht omdat die hard is en in vaste v of U vorm? Daar heb ik gelukkig bij geen enkel paard probleem mee, maar heb het vaste kopijzer vervangen door een verstelbare delphin vork. Ligt echt mooi en zeer stabiel, ook bij de PRE waar elk getest zadel naar voren schoof.
Alleen die scheefheid vind ik werkpuntje, misschien lukt het wel met de tips van Dubbeldun.
Voor alle paarden zou ik graag een espaniola willen...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:27

iemand een tip waar ik de brockamp support barebackpad kan bestellen? lastig te vinden! liever geen 3mnd wachten haha.. mag ook via pb

Buitenzinnig

Ja hoor, er zijn druktesten met de Italy kussens van Ghost gedaan. Er zijn foto's van de uitslagen (elektronische drukmeters) in zowel stap, draf als galop.

Buitenzinnig

SecretLIN schreef:
iemand een tip waar ik de brockamp support barebackpad kan bestellen? lastig te vinden! liever geen 3mnd wachten haha.. mag ook via pb

Ik heb een bruine en blauwe op voorraad

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:49

zou zelf liefst roze of paars.. maar weet iemand die bruin zoekt! wat is de levertijd

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:04

voor 1 die ik niet op voorraad heb 3 maanden.
Anders verzending zodra de betaling binnen is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:32

Buitenzinnig schreef:
Ja hoor, er zijn druktesten met de Italy kussens van Ghost gedaan. Er zijn foto's van de uitslagen (elektronische drukmeters) in zowel stap, draf als galop.

Ik heb beide zadels in handen gehad en mijn overtuiging, die ook wat door hoefijzer gestaafd is, is dat de startrekk toch een kwalitatief beter zadel is met een betere drukverdeling. Druktesten , als ik er goed over nadenk, zijn relatief. Gaat hem over zoveel factoren dat je hier geen objectieve parameter aan kunt geven (gewicht ruiter, niveau, lenigheid, duur belasting, rug paard, geaccidenteerd terrein/pistewerk enz....)
Binnenkort ga ik wandelingen begeleiden, genivelleerd terrein. Ik ben mijn merrie's via grondwerk aan het rechtrichten, maar ga hen toch berijden op tocht gezien ze anders ook veel te dik worden en niet kan wachten tot ze volledig rechtgericht zijn (zal dus de twee combineren).
Ik denk dat de ghost wel een goed resultaat kan geven qua drukverdeling in de druktestds, met een nieuw zadel net bij begin aan belasting, maar ik ben wel benieuwd naar een test na twee uren buitenrit, met een jaar of zo ingereden zadel.
Ik vermoed dat de startrekk er beter uitkomt...weet het niet...
Boomzadel is voor mij geen optie helaas, gezien ik niet de centen heb om voor iedereen een correct passend zadel te kopen, dus zoek ik beste keuze boomloos waarmee ik haar zonder haar rug te schaden af en toe op begeleidende tochten kan meenemen, ook voor mijn andere 4 paarden.
De startrekk espaniola die ik nu heb is verouderd, misschien 4 nieuwe zoeken, het had wel fijner geweest dat de ghost even goeie kwaliteit is, want zou me goedkoper uitkomen...
Liefst zou ik 4 lichte spaanse boomzadels hebben, (zo iets als de malibaud gardian maar dan met betere pasvorm want die malibaud bomen passen hier voor geen meter), de espaniola leunt hier dichtst tegenaan als betaalbaar alternatief, jammer, want de ghost spreekt me geweldig aan qua uitstraling om eens iets anders te kopen...

Iets heel anders, ivm die scheefheid, als een spaans zadel, met wol gevuld kussen op van nature iets scheve schouders liggen, gaan de kussens dit opvangen door zich aanvte passen en zit je alsnog voor je gevoel rechter dan bij boomloos of gaat het zadel dan ook schever gaan liggen, dat is wat ik me nu afvraag?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-08-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:45

Cambiar - Ghost komt er net zo goed uit qua test als Startrekk en is voordeliger - heeft bovendien modellen die klein en licht zijn... je hebt de huidige Ghost zadels nog niet gezien en/of getest???

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:52

Kwetal schreef:
Cambiar - Ghost komt er net zo goed uit qua test als Startrekk en is voordeliger - heeft bovendien modellen die klein en licht zijn... je hebt de huidige Ghost zadels nog niet gezien en/of getest???

Zijn die tests gemeten na bvb 2 uur buitenrit met een bvb al jaar ingereden zadel? Of doen ze de tests met een nieuw zadel , nieuw pad, vanaf de eerste seconde dat het paard bereden wordt? Dit kan een heel groot verschil uitmaken!!! Daar zit hem net hét interessante in wat de kwaliteit van een zadel uitmaakt, wat een zadel na twee uur buitenrit doet en niet bij het eerste moment met een nieuw zadel...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:01

Mogen het ook 80 tot 160km endurance ritten zijn op geaccidenteerd terrein??? (o.a Tevis cup op een zadel van ene jaar oud) Of 6 weken trekken door Spanje? Ook met zadels van een half jaar oud (dus na de aanpassingen met de kussens etc.) bovendien is een Ghost net Lego - als er wat stuk is, kan je het zelf vervangen voor een nieuw onderdeel - daar zijn geen dure zadelmakers voor nodig. Geen druktests - die zijn mij ook te vaag qua resultaat. Ik zie liever hoe het zich in het gebruik houdt en niet zo'n voorgekookt ritje.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:03

Cambiar schreef:
Kwetal schreef:

Zijn die tests gemeten na bvb 2 uur buitenrit met een bvb al jaar ingereden zadel? Of doen ze de tests met een nieuw zadel , nieuw pad, vanaf de eerste seconde dat het paard bereden wordt? Dit kan een heel groot verschil uitmaken!!! Daar zit hem net hét interessante in wat de kwaliteit van een zadel uitmaakt, wat een zadel na twee uur buitenrit doet en niet bij het eerste moment met een nieuw zadel...

Cambiar, dan kan ik je in ieder geval dit vertellen: ik rij met mijn merrie meerdere keren per week langere ritten (2-4 uur). Het zadel heb ik nu anderhalf jaar en ik laat 3 x per jaar de osteopaat komen om de rug te controleren. Met dit zadel doet ze het het best van alle zadels die ik heb gehad (Ghost Quevis heb ik). Ik heb boomzadels gehad, en boomloze zadels (niet de startrekk trouwens, dus die kan ik niet vergelijken) en daar ging het bij haar rug steeds mis. Bij de Ghost dus niet. Heeft geen drukmeter onder gelegen, maar zegt wel iets.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:35

Hartelijk dank voor de ervaringen.
Boomzadels doen het hier ook niet zo goed.
Misschien koop ik toch paar ghosts naast de espaniola en zie hoe het gaat.
Dit is beetje waar ik naartoe wil:
https://myalbum.com/album/2mW0pFgtNzqf
De Quevis benadert dichtst mijn ideale zadel...
Kun je mij er eentje opsturen om te testen aub? Heb je pads met 1 shim erbij om de scheefheid wat op te vangen?
Feit is dat de espaniola qua zweetdoorlatendheid en ademend vermogen weer minder scoort, miniem zadeltje zoals de ghost zal misschien op dat vlak beter presteren tijdens buitenritten bij warmere temperatuur...ook niet onbelangrijk!
Ik wou zelf wat fabriceren in die aard maar geen tijd genoeg meer...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:48

Aan wie vraag je om te testen?
Je kunt deze via www.buitenzinnig.nl bestellen om te testen.
Ik werk niet met shims..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:00

Cambiar - voor testen in NL inderdaad bij BuitenZinnig - ik ben alleen maar de agent, ik heb hier geen zadels.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:15

Citaat:
Iets heel anders, ivm die scheefheid, als een spaans zadel, met wol gevuld kussen op van nature iets scheve schouders liggen, gaan de kussens dit opvangen door zich aanvte passen en zit je alsnog voor je gevoel rechter dan bij boomloos of gaat het zadel dan ook schever gaan liggen, dat is wat ik me nu afvraag?

Een scheef paard veroorzaakt een scheve zit, of je nu een wolgevuld boomzadel of een boomloos zadel met inlages erop hebt. En er is in principe geen enkele zadelpasser die wolgevulde boomzadels scheef gaat opvullen voor je, dat is letterlijk het probleem alleen maar erger maken. Dat zul je moeten oplossen door je paard eerst recht te richten door aan de hand te trainen op het ontwikkelen van de mindere kant. Met inlages en boomloos kun je wel wat meer oplossen maar ook daar ben ik voorzichtig: te veel opvullen van scheefheid heeft ook daarbij alleen maar tot gevolg dat je paard wordt tegengehouden aan die kant en die scheefheid nooit zelf weg zal kunnen krijgen.