Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Hetzelfde als mét boom
Het kan bij boomloos minder kwaad als een paard scheef is vwb de pasvorm van het zadel. Maar het heeft vaak wel zijn effect op de ruiter en dát komt weer niet ten goede aan het rechter worden van het paard.
Door te schimmen ga je zelf beter zitten c.q. zit je je paard minder in de weg.
Wel is het zaak dat je zeer regelmatig kontroleert of de shim(s) die je gebruikt nog wel geschikt zijn en niet te dik worden, want dan ga je weer andersom scheef creëren .
DubbelDun schreef:Dat ziet er beter uit en 'meten is weten'
De Correctorpad van Len Brown kun je idd onafhankelijk shimmen, maar er bestaan ook bont-pads met 3 vakken aan elke kant.
Ik heb in mijn Skito op de schouderplaats gewoon 2 stukken vilt (los) liggen waar de íets te brede pommel net genoeg wordt opgevuld om voldoende ruimte op de schoft te houden.
Als de osteo komt die ook zadelpasser is heb ik tenminste iets concreets om hem voor te leggen. Hij kan dan nog eens checken...
Als dat de plek is waar je ook wilt schimmen kan ik wel de vorm voor je over trekken op papier.
Cambiar schreef:Zou er eventueel ook iemand weten of er druktests zijn van de startrekk om te vergelijken met de ghost?
Welk boomloos zadel heeft volgens jullie de beste drukverdeling?
hoefijzer schreef:Cambiar schreef:Zou er eventueel ook iemand weten of er druktests zijn van de startrekk om te vergelijken met de ghost?
Welk boomloos zadel heeft volgens jullie de beste drukverdeling?
Ik heb een ghost en heb ook met de espaniola gereden een maand of twee terug maar ik vind de espaniola echt wel een veel degelijker zadel dan de ghost. Ik kan niks zeggen over drukverdeling maar de espaniola is gewoon twee keer zo duur en dat zie je ruimschoots terug in de kwaliteit. ( Dus ook niet helemaal eerlijk zo te vergelijken misschien. Wanneer ghost het zelfde bedrag zou kosten zouden ze deze punten ook kunnen verbeteren.) Mooiere opbouw, steviger, betere stabilere ligging, beter geplaatste singelstoten, goede zit en betere kwaliteit materiaal.
Groot verschil is dat de ghost volledig soft is en de espaniola een kopijzer heeft. Zelf vond ik de espaniola op alle fronten beter en ik zat er ook heel fijn in. Je wordt in een betere zit gezet en wrongen heb ik niet gemist terwijl ik ze in de ghost hard nodig heb. Helaas sluit de kopijzer vorm niet mooi bij mijn paard aan dus die was niet zo enthousiast. De ghost werkt voor hem zonder kopijzer veel beter.
(Maar ik snap nu wel waarom half klassiek dressuur duitsland met die espaniola rijd en snap niet waarom Deuber en startrekk nog zo onbekend zijn in Nederland. Het zijn heel geschikte zadels voor korte rondgeribde paarden.)
Buitenzinnig schreef:Ja hoor, er zijn druktesten met de Italy kussens van Ghost gedaan. Er zijn foto's van de uitslagen (elektronische drukmeters) in zowel stap, draf als galop.
Kwetal schreef:Cambiar - Ghost komt er net zo goed uit qua test als Startrekk en is voordeliger - heeft bovendien modellen die klein en licht zijn... je hebt de huidige Ghost zadels nog niet gezien en/of getest???
Cambiar schreef:Kwetal schreef:Cambiar - Ghost komt er net zo goed uit qua test als Startrekk en is voordeliger - heeft bovendien modellen die klein en licht zijn... je hebt de huidige Ghost zadels nog niet gezien en/of getest???
Zijn die tests gemeten na bvb 2 uur buitenrit met een bvb al jaar ingereden zadel? Of doen ze de tests met een nieuw zadel , nieuw pad, vanaf de eerste seconde dat het paard bereden wordt? Dit kan een heel groot verschil uitmaken!!! Daar zit hem net hét interessante in wat de kwaliteit van een zadel uitmaakt, wat een zadel na twee uur buitenrit doet en niet bij het eerste moment met een nieuw zadel...
Citaat:Iets heel anders, ivm die scheefheid, als een spaans zadel, met wol gevuld kussen op van nature iets scheve schouders liggen, gaan de kussens dit opvangen door zich aanvte passen en zit je alsnog voor je gevoel rechter dan bij boomloos of gaat het zadel dan ook schever gaan liggen, dat is wat ik me nu afvraag?