[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:12

Ik had een paar pagina's terug een vraag gesteld, maar niemand die daarop heeft gereageerd dus nogmaals een poging.

Ik heb een cherokee gekocht voor mijn c pony maar vind het zoveel zadel lijken. Ligt dit aan mij en kan t wel of is de cherokee echt een "heey zadel waar ga je met mn pony heen". Ze is pas 3 en nog niet ingereden dus echt test rijden lukt niet op een rondje stap na

Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:50

Ik vind t wel meevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:52

Het is wel een beeld waar je even aan kan moeten wennen inderdaad :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:53

Ik vind het ook meevallen voor een Barefoot, die ogen gewoon enorm groot.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:18

Thx Dubbeldun. Heb jij advies over shims aub? Ik ben helaas de shims kwijt van in mijn correctorpad...
Welk pad kan hiervoor gebruikt worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:21

Bij de Kwantum hebben ze ondertapijt in rubber en vilt. Die is daar prima geschikt voor. Makkelijk zelf te knippen, kost geen drol en je kunt meerdere dunne lagen mooi vloeiend laten overlappen.
Elke pad geschikt voor inlages kun je daarvoor gebruiken. Als het niet op hun plaats blijft zitten kun je dubbelzijdig tape gebruiken of met een paar grote steken vast zetten.

Cambiar

Re: [FOTO] boomloos uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:55

Heel erg bedankt voor de tip ;-). Ga eens googelen hoe ik eraan kan geraken ;-)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:02

Eergister heb ik de Ghost Italy kussens voor het eerst getest. Wat een verschil met mijn oude kussens zeg! :oo

Ze zijn vooral een heeeel stuk steviger/minder buigzaam. Dit is wel wat ik een beetje wilde, maar zó stevig had ik niet verwacht.

Zo hadden de kussens eerst moeite met het volgen van de kromming van het zadel en ging het klittenband eerst een paar keer lost aan de voor- en achterkant, waardoor de kussens als een soort skis onder het zadel lagen... :')

Gelukkig kon ik de kussens uiteindelijk wel overtuigen om toch over de gehele lengte aan het zadel te plakken en heb ik even een stukje gereden in de bak. Ik voelde niet veel verschil in mijn zit, maar het viel natuurlijk wel op dat ik mijn pony minder kon voelen.
In de draf en ook in de galop kon ik wel merken dat er meer vulling tussen mij en mijn pony zat, maar niet in de negatieve zin. Het zadel lag verticaal stabieler, als dat logisch klinkt? als ik ging staan, kwam ik meer omhoog, terwijl anders het zadel iets naar beneden ging ofzo.

Tot zover dus best positief.
Maar toch...
Een (groot) nadeel van deze kussens voor mijn pony is dat ze erg recht zijn, maar mijn pony heeft een best diepe rug van haarzelf. Hierdoor prikten de uiteinden van de kussens nogal in haar rug en schoft, terwijl de oude kussens meer omhoog liepen bij de uiteinden.

Ik wil nog wel kijken of het anders plakken van de kussens nog veel uitmaakt, maar het lijkt erop dat de puzzel voor mij nog niet af is, helaas.

Ik ben ondertussen dus ook wat aan het kijken naar andere, stevigere inlages voor in de pad die dat zachte van de oude kussens wat op kunnen vangen. Zo zat ik te denken aan viltinlages, bijvoorbeeld die van Grandeur of de viltinlages van Kifrahorse. Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met ghost? En weet iemand toevallig hoe dik de viltinlages van Kifrahorse zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:05

Mijn pony heeft weer singelwondjes -O- (Zitten voor de singel vanwege vel teveel en dan over de singel heen schuren in beweging gok ik). Hij had al een paar weken aan 1 kant een klein plekje met wat haar weg maar niks open. Ook heeft hij littekens van vroeger (voor mijn tijd) dus soms moeilijk te zien wat oud en nieuw is. Dinsdag dacht ik dat het wat groter werd, mijn singel eens met water en een borstel schoongemaakt en woensdag met polsbandjes ter hoogte van die plekken gereden zodat het vel niet aan de singel kon. Maar zonder succes, na de rit lag het aan beide kanten open. Nog niet bloeden maar wel roze.

Waar ik nu mee zit: hij heeft een verleden ermee, veel dingen geprobeerd maar uiteindelijk aan het einde van de rit bleek het toch altijd met het zadel te maken te hebben wat niet goed meer lag. Dus daar heb ik nu ook schrik voor (en echt geen zin in om eerlijk te zijn). Met deze combi heb ik het nog nooit gehad, wat zou nu de oorzaak kunnen zijn?

Rij met een Barefoot Stella en FRA-singel. De singel zit tot helemaal bovenaan sinds een tijd wegens afvallen pony (maar mocht ook afvallen). Zou het daar ergens zitten? Al rij ik ook alweer een tijd zo.

Pony heeft in het najaar veel bovenlijn verloren maar heeft dit gelukkig sinds pakweg een maand weer terug. Ten tijde van de zadelpas (vanwege problemen met boomzadel laten nakijken of het boomloze wat ik had dan zeker wel ok was) had hij dus nog die slechte bovenlijn. Heb dubbele inlages erin zitten om die reden. Zou dit een rol kunnen spelen? Dat er nu iets teveel in zit? Hoewel ik daar eigenlijk altijd mee gereden heb (voor het boomzadel) met dus een goede bovenlijn. Maar toen zat de singel weer anders wegens meer buikomvang.

Ik weet niet zo goed waar ik het zoeken moet..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:41

Ik zweer echt bij Mohair singels.. Ken een adresje die ze voor je maakt, ook Engelse singels. Hier nog nooit wondjes mee gehad, is een natuurproduct en er zit een beetje rek in. Sterker nog, je mag verwachten dat ze na verloop van tijd ietsje langer worden. (Dus beter iets kleinere maat nemen dan te groot)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 06:37

Trek je toevallig het voorbeen naar voren voordat je gaat rijden? Dat is mijn namelijk ooit afgeraden, omdat je dan juist het overtollige vel voor de singel trek :D sinds ik dat niet meer doe. Heb ik er geen last meer van.

[***] schreef:
Mijn pony heeft weer singelwondjes -O- (Zitten voor de singel vanwege vel teveel en dan over de singel heen schuren in beweging gok ik). Hij had al een paar weken aan 1 kant een klein plekje met wat haar weg maar niks open. Ook heeft hij littekens van vroeger (voor mijn tijd) dus soms moeilijk te zien wat oud en nieuw is. Dinsdag dacht ik dat het wat groter werd, mijn singel eens met water en een borstel schoongemaakt en woensdag met polsbandjes ter hoogte van die plekken gereden zodat het vel niet aan de singel kon. Maar zonder succes, na de rit lag het aan beide kanten open. Nog niet bloeden maar wel roze.

Waar ik nu mee zit: hij heeft een verleden ermee, veel dingen geprobeerd maar uiteindelijk aan het einde van de rit bleek het toch altijd met het zadel te maken te hebben wat niet goed meer lag. Dus daar heb ik nu ook schrik voor (en echt geen zin in om eerlijk te zijn). Met deze combi heb ik het nog nooit gehad, wat zou nu de oorzaak kunnen zijn?

Rij met een Barefoot Stella en FRA-singel. De singel zit tot helemaal bovenaan sinds een tijd wegens afvallen pony (maar mocht ook afvallen). Zou het daar ergens zitten? Al rij ik ook alweer een tijd zo.

Pony heeft in het najaar veel bovenlijn verloren maar heeft dit gelukkig sinds pakweg een maand weer terug. Ten tijde van de zadelpas (vanwege problemen met boomzadel laten nakijken of het boomloze wat ik had dan zeker wel ok was) had hij dus nog die slechte bovenlijn. Heb dubbele inlages erin zitten om die reden. Zou dit een rol kunnen spelen? Dat er nu iets teveel in zit? Hoewel ik daar eigenlijk altijd mee gereden heb (voor het boomzadel) met dus een goede bovenlijn. Maar toen zat de singel weer anders wegens meer buikomvang.

Ik weet niet zo goed waar ik het zoeken moet..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:02

Hipkippie, ik vind het wel mee vallen, maar begrijp wat je bedoeld. Ik vond hem ook altijd erg groot ogen op mijn fjord, zelfs erger dan de cheyenne terwijl die juist langer was haha. Het is gewoon een erg log zadel :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:28

Het is inderdaad wel wat veel zadel hipkippie. Vind hem op de foto's ook aardig ver naar voren liggen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:25

@[***] ik zou om te beginnen ook een andere singel proberen, zelf vind ik een anatomisch gevormde singel met zacht leer erg fijn. Ik had gister de singel van FRA in handen en moet eerlijk zeggen dat het me niet verbaasd als de wondjes door die singel zijn ontstaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:28

Ik rijd al vele jaren met een Westip/Fra en heb nog nooit wondjes gehad. Mijn paard ervaart de singel juist als erg prettig gezien de afgenomen singelnijd die ze eerst had.

Als er wondjes ontstaan ligt de singel niet op de juiste plek (te ver naar voren) en moet je eens een 3-punts gording proberen of je paard heeft een (extreem) gevoelige huid en zal dan problemen hebben met vele materialen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:37

Mijn paard kreeg wel wondjes van de fra..En niet met vacht of mohair

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:40

Dan heb ik zeker een paard met een dikke huid.... past wel bij het karakter ook :D

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:56

Berdien schreef:
Het is inderdaad wel wat veel zadel hipkippie. Vind hem op de foto's ook aardig ver naar voren liggen?

Hij mag idd wat na achteren, maar dit was de eerste keer dat ze een zadel op had dus het was even snel snel erop voordat ze misschien raar zou doen ofzo ;)

Fijn dat ik nu wat meer reacties heb gekregen :) de meesten hier vinden het dus wel meevallen, maar ik zelf twijfel wel erg of het niet too much is. Misschien dat een westernmodel beter ligt zonder die grote zweetbladen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:03

Ik heb tot nu nog nooit problemen met deze singel gehad, en hem (met tussenpozen) toch heel wat jaren gebruikt. Pony is wel heel gevoelig qua huid, zeker op die plaatsen aangezien het daar al vaker mis is gegaan. Maar ook zo in het algemeen een gevoelig mannetje. Er zijn in het verleden dan ook al vele singels gepasseerd en heb niet zo'n zin om dat nog eens allemaal te gaan over doen ... Voorbenen trek ik overigens niet naar voren, zag dit ook voorbij komen maar dat zou alles inderdaad alleen maar erger maken.

Jullie zouden het dan wel zoeken in de singel zelf, en niet meteen in de pasvorm van het zadel?

Ga eens kijken naar die mohair. Heb hier ook nog een super-zachte van Kieffer liggen maar daar kreeg hij ook wondjes mee (al was dit in combinatie met het boomzadel, dus misschien nu niet meer?). Ook nog een (speciaal behandelde) lamswollen hoes die hopelijk een oplossing bied, al is het maar voorlopig..

@ hipkippie : probleem met westernmodellen is dat ze standaard al langer zijn dan een engelse barefoot, en denk niet dat je die ruimte hebt bij deze pony (heb ik ook niet bij de mijne). Misschien dat een gewone simpele Cheyenne ofzo ook al minder massief toont? Ben er niet zo in thuis hoe verschillende modellen op een paard uitzien..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:18

Een elastische singel zoals de FRA .
Is dat een optie ?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:34

Zinzi_jewel schreef:
Een elastische singel zoals de FRA .
Is dat een optie ?

Daar heeft ze nou net problemen mee ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:45

Dat had ik gemist .
Ik heb lang fijn kunnen omgaan met de Fra
Maar die werd wat te lang door een ander zadel
En heb nu een shockmohle Pandora
Want vondt de fairfax te duur en de prolite te nep
En deze was een mooi alternatief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:01

Weer allemaal verschillende singels gaan proberen zie ik eigenlijk niet zo zitten :o En al helemaal niet met dat soort prijskaartjes :o

Zat te denken misschien eens een gewone simpele neopreen, maar dan lang genoeg. Vroeger werkte dit niet, maar ik denk dat de gevoelige plek toen net ter hoogte van het stukje aan de gespen zat (waar dus dat randje zit). Als ik nu eens eentje neem die lang genoeg is, zodat de gespen helemaal bovenaan komen, dan is dat misschien wel een oplossing, want de singel zelf heeft verder geen naden en is zacht etc. Zal wel ergens een stalgenootje eentje hebben liggen om te proberen denk ik...

Edit; heb naar die mohair zitten kijken maar dat is me toch teveel risico. Het is namelijk een soort van wol als ik het goed begrijp? Pony is allergisch aan wol.. dus voor die prijs wil ik het risico niet nemen ;)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:35

De haf bij ons kreeg wondjes van allerlei (dure) singels(leer, westip, neopreen, katoen), nu een goedkope singel met aan 1 kant nepbont eraan en nu gaat het goed. Blijft toch een kwestie van proberen vrees ik. Zou wel fijn zijn als je van alles kan lenen eerst.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:00

Heb je geen zadelmaker in de buurt die singels verleent? Ik heb er een in de buurt van Apeldoorn, rij ik elke keer langs naar mijn paard, die gewoon een paar mee geeft om te testen, nadien kun je de gewenste singel kopen en de rest geef je gewoon terug. Kost verder niks.