voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:09

@ Onley: die london heeft geen VPS.. Dat kan je zien aan de rits in de cantle!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:18

Hopelijk komt morgen mijn testzadel binnen, arizona :):) Heb er zin in om te testen. Hopelijk past de pommel, weet eigenlijk niet of er een bredere mee wordt gegeven eventueel. Had het wel bij de opmerkingen gezet, maar verder geen mailcontact gehad, stom van mijzelf ;) maar we zullen het zien. Zadel heb ik voor 2 weken om te testen, ben benieuwd. Hoop ook dat de inlages genoeg zijn. Ben benieuwd :)

Oh, edit, eerst mijn mail checken natuurlijk :D Gewone en brede fork zit erbij, ben benieuwd of het past. Zin in morgen, hopelijk komt het breng-poppetje een beetje vroeg 8-) EN is het een beetje droog morgen.....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:49

oke dan zoek ik verder :D en kwa maat?

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:54

Zo heb de stap toch maar gezet en een testzadel aangevraagd. Na het passen van verschillende boomzadels begin ik de moed te verliezen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:42

Atent schreef:
hoe lang is dat geleden?heb het zadel al even. Pb anders even aan wie je hem verkocht heb.

Ik heb hem in augustus vorig jaar verkocht, maar via marktplaats en die mailtjes daarvan heb ik al weggegooid, weet dus niet meer aan wie :-)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:46

Op pagina 214 van dit topic zie je mijn pad trouwens, ik bedenk me nu dat die echt dressuur vorm was en de jouwe niet :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:59

Onley, als je er tijd voor hebt, probeer even de FAQ op mijn website (zie link in onderschrift) door te lezen, want daar staan al dat soort dingen in van wel of geen VPS, en hoe je de juiste maat kiest, hoe je kunt zien of het zadel goed ligt....dat soort dingen. Is wel fijn als je er wat vanaf weet :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:03

ik heb mijn zadel al ruim 2 jaar incl pad.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:36

pmarena schreef:
Onley, als je er tijd voor hebt, probeer even de FAQ op mijn website (zie link in onderschrift) door te lezen, want daar staan al dat soort dingen in van wel of geen VPS, en hoe je de juiste maat kiest, hoe je kunt zien of het zadel goed ligt....dat soort dingen. Is wel fijn als je er wat vanaf weet :)

heb ik indd al grotendeels gedaan ik ga er dit weekend nog eens goed achter zitten ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:42

Onley, 1 of 2 pagina's terug staat mijn haf (die volgens mij ook een aardig korte rug heeft) met de barrydale in maat 2. Ik heb zelf ook maat 40-42 en ben blij dat ik een maat 2 heb :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:48

Hier een pony met een ERG korte rug met een cheyenne maat 1 (nog uit de tijd dat barefoot geen VPS, en gps :P, had :) )
Afbeelding
In de wintervacht kreeg hij kale plekken achterop, dus daarom heb ik toen een prachtig Christ-dek gekocht :)
Afbeelding

Helaas kregen we toen droge plekken en was mijn houding te beroerd. Dus zadel verkocht :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:43

Wauw, wat staat dat christ dekje mooi zeg, maar daar zitten toch geen inlagen in of wel?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:46

mag ik vragen wat dat mooi christ pad gekost heeft ? :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:42

Ik sta in twijfel wat te doen voor mijn jonkie .
Zie hier zacels voorbij komen , als ik dat zo op mijn mupke leg dan wordt ze nog eens 20 cm groter .
Hoe lang duurt dat inrijden van een zadel ?
En ik blijf het een gek idee vinden een harde stugge pommel .
Zou voor mij best een maatje 2 mogen hebben maar paarden kunnen niet meer als 17. Inch hebben op de rug is dik 40 cm en dat is heel weinig lijkt me de BF zadels zijn allemaal langer . En breed .
Wat zouden goede boomloos opties zijn ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:00

Vind harde stugge pommel wel meevallen in de hele oude barefoots zat pas echt een harde pommel in. Vind het materiaal van tegenwoordig wel stevig, maar zonder hard te zijn.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:05

@pmarena, weet je waar ik achter kom, mijn zadel komt bij jou vandaan!!
Zit net de aankoopbon te bekijken. Is in 2009 bij jou gekocht.
ook de pad. grappig!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:05

De christ pad was met inlagevakken. Wat die destijds kostte.. christ-geld weet ik nog. Veel :p . Gekocht bij pmarena die er daar toen een stel van had. Die pad was gigantisch knuffelbaar en fijn, dat weet ik nog. Dit is al 4 jaar terug geloof ik..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:56

Zinzi_jewel schreef:
Zie hier zacels voorbij komen , als ik dat zo op mijn mupke leg dan wordt ze nog eens 20 cm groter .
Zou voor mij best een maatje 2 mogen hebben maar paarden kunnen niet meer als 17. Inch hebben op de rug is dik 40 cm en dat is heel weinig lijkt me de BF zadels zijn allemaal langer . En breed .

inrijden duurt een uur of 15*20 dacht ik?
de lengte van het zadel is bij boomloos niet zo héél belangrijk, simpelweg omdat boomloos niet echt druk verdeeld zoals een boomzadel. dwz dat al het gewicht zich vooral situeerd onder je zitvlak en billen, de druk wordt afgevlakt door je inlages, het deel waar je niet meer zit (of die dus te lang wordt voor je paard) ligt er eigenlijk geen druk onder (paard zal eronderdoor kunnen bewegen)
Enige waar je dan last kunt van hebben is dat ze in de winter met het langere haar er schuurplekkjes kunnen van krijgen aan de achterkant (bij mijn paarden heb ik daar absoluut geen last van)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:10

Dank duhelo , maar toch heb ik paarden gezien onder bodemloze zadels waarbij het leek alsof ze wel last hadden van de lengte . Zou het eens moeten testen een keer op mijn grote merrie . Die geeft zoiets meteen aan !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:23

Zinzi_jewel schreef:

Nu is de mijne wel erg hoog inderdaad, maar dat komt ook omdat ik HD (de dikste) inlages heb met daarop nog een paar (zachte) inlages. Dat maakt het zadel al veel hoger dan normaal. Vaak is alleen een zachte inlage nodig.

Hoezo blijf je het een gek idee vinden van de harde stugge pommel? Een boomzadel is helemaal hard en stug :P En je kan ook de pommel zwevend maken, als je twijfelt over de pommel. Dan heb je zekerheid dat hij niet kan drukken enz.

Zou gewoon een testzadel nemen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:55

Zinzi_jewel schreef:

Ja dat is echt jammer dat de VPS zadels zo "vierkant" boven het paard liggen in het begin. Zodra je er op gaat zitten zakt het natuurlijk wel in, maar vergelijk het met een paar schoenen van jezelf: die zijn eerst nog een soort standaard vorm van nieuw materiaal, maar naarmate je ze inloopt gaan ze echt helemaal naar je voeten staan.

Na een uurtje of 10 actief rijden moet je zachtjes aan wel verschil gaan merken, en na een uurtje of 20 moet hij toch al behoorlijk ook "in rust" meer echt "liggen" hoor.

Maar zie ook in mijn profiel, waar ik 1 van de eerste Nevada's bij Rena op haar rug heb liggen, nieuw. Dat was nog vèr voor het VPS en ook daar zie je dat het er zo vierkant bovenop ligt, het materiaal is gewoon nieuw en wel soepel, maar het "ligt" nog niet zeg maar.

Grofweg vergelijkbaar met een nieuw "normaal" zadel waarbij de vulling in de kussens nog wat moet inzakken, nieuw materiaal moet gewoon nog even gaan liggen :)

Wil je direct echt soepel spul erop hebben, dan kun je beter voor een gebruikt soepel boomloosje gaan of een Fellsattel natuurlijk :j
Een gebruikte Ghost is ook nog een optie, ook erg fijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:56

Atent schreef:
@pmarena, weet je waar ik achter kom, mijn zadel komt bij jou vandaan!!
Zit net de aankoopbon te bekijken. Is in 2009 bij jou gekocht.
ook de pad. grappig!

Geinig! Kan natuurlijk best, ik heb er al zoveel verkocht in de loop der jaren :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:59

Akshay schreef:
De christ pad was met inlagevakken. Wat die destijds kostte.. christ-geld weet ik nog. Veel :p . Gekocht bij pmarena die er daar toen een stel van had. Die pad was gigantisch knuffelbaar en fijn, dat weet ik nog. Dit is al 4 jaar terug geloof ik..

Argh ja die pads waren echt supermooi.... ik had een aantal verschillende modellen bij Christ gekocht, en die met de bontrandjes eromheen was verreweg de mooiste :~

Ook de duurste, was wel tegen de 200 euro dacht ik?

Is zeker 5 jaar geleden, weet ik toevallig omdat 1 van die toen aan een Bokker geleverde pads nog steeds niet betaald is dus elk jaar kom ik die factuur weer tegen :(

Volgens mij zijn ze toen (bijna?) allemaal via Bokkers aan een nieuw thuis gekomen, ik heb ze met wat korting weggedaan aan mensen die er graag 1 wilden, had er toen een stuk of 5 geloof ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:02

Zinzi_jewel schreef:
Dank duhelo , maar toch heb ik paarden gezien onder bodemloze zadels waarbij het leek alsof ze wel last hadden van de lengte . Zou het eens moeten testen een keer op mijn grote merrie . Die geeft zoiets meteen aan !

Wat voor zadels? :P

Gewoon een testzadel proberen inderdaad :j

Zoek een model uit dat je aanspreekt, kijk welke wederverkoper dat als testzadel beschikbaar heeft, leg je situatie van je paard en jouzelf uit zodat je de goede pad / inlages / pommel krijgt en testen met die handel, dan weet je het meteen :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:24

Zou je nog aan die dekjes kunnen komen denk je Pmarena of zijn die er helemaal uit?