[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:42

Ik heb een ghost firenze als testzadel op het moment.( Van buitenzinnig :D ) Ik kom niet in de buurt van de cantle, er kan nog een vuist tussen. Is het dan slim om de piccolo versie te testen?

Pony loopt er echt als een tierelier onder, dat is in elk geval ontzettend fijn! :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:12

Ik heb er wel een pad met inlagen onder omdat ik niet de lichtste ben en het leuk vind om kilometers te maken.

We hebben vandaag maar 5 km gereden.
Afbeelding

Dit is de afdruk op het dekje en de afdruk op haar rug. Ik heb nu wel gevoeld en de droge plekken waren kouder dan de natte bezwete plekken.

Afbeelding
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:22

kwii schreef:
Ik heb een ghost firenze als testzadel op het moment.( Van buitenzinnig :D ) Ik kom niet in de buurt van de cantle, er kan nog een vuist tussen. Is het dan slim om de piccolo versie te testen?

Pony loopt er echt als een tierelier onder, dat is in elk geval ontzettend fijn! :D

Lilianne zei dat iets te groot beter was als te klein bij mijn zadelpassessie, ik heb de standaard maat besteld, alleen de roma, en heb maat 38 (soms 40) in mijn rijbroeken. Als je een kleine maat broek hebt kun je het altijd proberen natuurlijk. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 00:09

Mooie foto zo tussen de heide zeg +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:04

Buitenzinnig: vraagje (en een antwoord is vast handig voor iedereen vandaar geen email)... de nieuwste modellen zadels, Zijn die voorlopig alleen in normale maat te testen? En zoja wanneer verwacht je dat deze ook in picollo maat te proberen zijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:06

kwii schreef:

Ik verzuip echt in de normale maat. Dat is op dit moment waar ik wel af en toe op rij (zadel van Mn vriendin). Voor Mn eigen paard moet ik tzt wel een picollo hebben. Dus hoe vind je m zelf zitten? Wellicht helpt een foto?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:49

Bij mij het verschil tussen piccolo (quilty) en normaal (quevis) met broekmaat 38. In de normale maat kan ik nog wel een stuk schuiven al zie je dat er niet aan af op de foto. Bij de piccolo zat ik echt wel 'opgesloten'.

Afbeelding
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:53

Vind de normale maat veel mooier,en denk dat je dan ook wel wat meer bewegingsvrijheid hebt..Dat is wat ik zelf veel fijner vind..Ik heb ook ruimte over met normale maat,maar in een piccolo zit ik teveel opgesloten en kan dan niet juist zitten..Dat betekent dan ook weer dat je je paard in de weg gaat zitten..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:01

zo die western ghost is ook stoer hoor!!
zit hij hetzelfde als de firenze wbt wrongen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:01

Ik vind mijn Piccolo heerlijk. Merk geen 'opgesloten' gevoel.

Vind de western ook stoer, maar heb wel meer het beeld van 'stoelzit' komt dat door de fensers? Of zit die beugelophanging meer naar voren? Of is t een vertekend beeld?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:04

Maartje1990 schreef:
Buitenzinnig: vraagje (en een antwoord is vast handig voor iedereen vandaar geen email)... de nieuwste modellen zadels, Zijn die voorlopig alleen in normale maat te testen? En zoja wanneer verwacht je dat deze ook in picollo maat te proberen zijn?

Je bedoeld de Flamengo, Lipica en Italy? Momenteel is de Flamengo in piccolo te testen, en de Italy en Lipica in normale maat.
Afhankelijk van de animo voor het testen ga ik ook kijken voor een piccolo model. Eerst alles weer even terug verzamelen van Lilianne, en kijken wat misschien de verkoop in kan, of ook als demo zadel ingezet kan worden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:05

missanita84 schreef:
zo die western ghost is ook stoer hoor!!
zit hij hetzelfde als de firenze wbt wrongen?

Hij is met zowel Firenze als Roma wrongen verkrijgbaar (ook zonder wrongen :) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:21

Zat het wel goed op het zadeltje van de bovenste foto? Ik vind het echt te veel cantle onder zitbeenknobbels. Western is mooi zo in gebruik ook zeg, staat super stoer :)

Ik wacht met het eventueel terughalen van de testzadels gewoon even af of iemand het hele spul van Lilianne overneemt, dat zou natuurlijk het mooiste zijn voor iedereen :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:24

pmarena schreef:
Zat het wel goed op het zadeltje van de bovenste foto? Ik vind het echt te veel cantle onder zitbeenknobbels. Western is mooi zo in gebruik ook zeg, staat super stoer :)

Ik wacht met het eventueel terughalen van de testzadels gewoon even af of iemand het hele spul van Lilianne overneemt, dat zou natuurlijk het mooiste zijn voor iedereen :j

Ik vond mezelf gedwongen zitten en wel opgesloten, zat aan de ene kant 'veilig' maar ik ben om die reden echt voor de normale maat gegaan bij mijn eigen zadel. De piccolo is van Dyonne en kon ik lenen om uit te proberen. :)

Fabster schreef:
Ik vind mijn Piccolo heerlijk. Merk geen 'opgesloten' gevoel.

Vind de western ook stoer, maar heb wel meer het beeld van 'stoelzit' komt dat door de fensers? Of zit die beugelophanging meer naar voren? Of is t een vertekend beeld?

Tov de quilty inderdaad een wat schuiner bovenbeen. Ik heb niet het idee dat ik anders zit dan in een boomwesternzadel (terwijl ik in de quilty echt gedwongen zat voor mijn gevoel). Mogelijk vertekent het iets :j

pleiada schreef:
Vind de normale maat veel mooier,en denk dat je dan ook wel wat meer bewegingsvrijheid hebt..Dat is wat ik zelf veel fijner vind..Ik heb ook ruimte over met normale maat,maar in een piccolo zit ik teveel opgesloten en kan dan niet juist zitten..Dat betekent dan ook weer dat je je paard in de weg gaat zitten..

Idd de reden dat ik voor de normale maat ben gegaan. :j nu moet er ook nog wel wat kilo van af :o maar mijn benen en billen zullen nooit 'slank' worden gezien ze dat nooit zijn geweest :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:31

pmarena schreef:

Dat zou het mooiste zijn. Maar ik heb nu al aardig wat aanvragen om met de zadels langs te komen, dus dan gebruik ik ze zelf gewoon even om bij de klanten langs te gaan. En mocht er iemand komen om mee samen t werken zou dat top zijn. Dan kan ik altijd weer zadels bestellen voor de nieuwe boomlooszadelpasser :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:44

Bedankt voor de foto's het geeft een beter beeld. Naar mijn gevoel heb ik nog veel meer ruimte over dan zo op de foto's, terwijl ik echt behoorlijke bovenbenen heb. Ik ga eens kijken of iemand mee kan om een foto te maken, dat zal wel inzicht geven.
Ik zit er wel fijn in, maar ik rijd ook al heel lang zonder zadel bij gebrek aan een passende. Dus die vrije zit vind ik wel prettig.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:53

Iemand ervaring met deze dekjes?
Ligt hier in de lokale ruitersportzaak in het zwart. Inlagevakken zijn helaas gesloten, maar vind het wel mooie dekjes. Ook redelijk dik bij de inlages, maar super zacht, je kan t goed inknijpen. Onderkant van sympanova
https://www.padd.be/fr/respirants/325-c ... _fluo_noir

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:08

mijn freemax met kifrapad
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:15

Ik vind je ook redelijk in een stoelzit zitten Lon :j Wellicht dat het 'in actie' beter is?

Komt de beugelophanging bij de Freemax nou zo door het leer heen?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:52

yep, ik voel hem gelukkig niet
Wellicht kan het door de lichtinval komen dat je ze duidelijk ziet.maar bij deze de andere kant ook nog

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:51

De Freemax blijft toch wel heel erg gaaf!

Voor mijn grote paard heb ik deze week toch weer een Kent & Masters zadel gekocht. Met zijn toch wel behoorlijk hoge schoft die ook ver doorloopt was het erg lastig om mijn Ghost Roma goed te krijgen voor hem.

Als ik de kussens breed genoeg zette voor om zijn schoft vrij te houden, zakte het zadel op het verder gelegen deel van zijn schoft (ongeveer anderhalve hand achter het hoogste punt van de schoft). Als ik de kussens smaller deed, bleef er wel genoeg ruimte tussen schoft/ruggengraat en het zadel, maar waren de kussens dus eigenlijk te smal. Linksom of rechtsom niet ideaal.

Ik had in overleg met Suzanne nog een andere combinatie van kussens/inlagen kunnen proberen (had nu de nieuwe No3 kussens + dubbele inlagen in mijn Kifra pad), maar aangezien het toch ook wel heel bewegelijk allemaal was in combinatie met zijn enorme bewegingen toch eerst weer voor een boomzadel gekozen. Daar loopt hij ook een stuk fijner onder op dit moment.

De Ghost ga ik nu gebruiken voor het inrijden van mijn jonge Frederiksborger. Die heeft mooi een heel bescheiden schoft en de ruggengraat mooi in de rug verzonken haha. Dus dat gaat vast een stuk beter!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:32

Vandaag voor het eerst gedraafd op Jabato met mijn Ghost Roma. Wat geeft het zadel toch een veilig gevoel.
Als hij goed ingereden is dan mag hij zijn eigen zadel uitkiezen.
Zou graag de nieuwe modellen eens proberen. De Lipica of de Flamengo
Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Vraag boomloos uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:09

Ik heb een technische vraag.
Ik volg al een tijdje rechtrichtles vanop de grond, maar dit gaat traag.
Af en toe wil ik graag eens afwisselen met buitenritje, dat doe ik met een startrekk espaniola.
Nu is mijn vraag, onlangs volgde ik een cursus osteopathie.
De monitor zei dat ik best kon rijden op een paard die een van nature zoals elk paard dat heeft, iets bollere schouder en iets hogere schouder (door de natuurlijke scheefheid)
De osteopaat zei me dat ik best een shim legde zodat het zadel niet scheef ligt (omdat hij van mening is dat ik best wel grondwerk kan afwisselen met bereden rechtrichten). Ik vermoed dat hij het over een boomzadel heeft, maar ik voel dat ook boomloos wat scheef aanvoelt, logisch door natuurlijke scheefheid van het paard.
Zijn er mensen die shims plaatsen om het zadel zo recht mogelijk te plaatsen achter de schouders?
Ook bij boomloos?
Ik merkte al op dat mijn startrekk redelijk scheef is, zo heb ik hem ook gekocht, wellicht door natuurlijke scheefheid van het paard dat dit zich zo gevormd heeft.
Ik heb goeie zit, zit ontspannen mee, maar ik voel ook wel dat mijn paarden onder me scheef zijn. Iets ophogen onder de ene schouder met shims zodat men gelijker zit zoals de osteopaat me aanraadde?
Dus ja, ik wou heel graag weten of iemand hiermee kon helpen?
Ik heb nu enkel correctorpad met shims, maar weet totaal niet hoe je op correcte wijze moet omgaan met shims onder boomloos.

DubbelFun

Re: [FOTO] boomloos uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:41

Hetzelfde als mét boom :)
Het kan bij boomloos minder kwaad als een paard scheef is vwb de pasvorm van het zadel. Maar het heeft vaak wel zijn effect op de ruiter en dát komt weer niet ten goede aan het rechter worden van het paard.
Door te schimmen ga je zelf beter zitten c.q. zit je je paard minder in de weg.
Wel is het zaak dat je zeer regelmatig kontroleert of de shim(s) die je gebruikt nog wel geschikt zijn en niet te dik worden, want dan ga je weer andersom scheef creëren .

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:50

Mooi zadel lovelance! Als de pommel bruin is (en alles vetleer) heb ik dezelfde besteld <3