voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:13

Ik dacht dat je pommel te krap was omdat hij zo hoog ligt, maar dat komt dus doordat je deze zwevend hebt gemaakt :-)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:40

Ik kom ook even met een vraag binnenvallen: ik heb een barefoot London mt 1 voor mijn jongste trekpaard. Ik rijd er nog niet intensief mee, ze heeft em een paar keer op gehad tijdens longeren en grondwerk enz. Ik heb er ook een paar x op gezeten (zonder actief te rijden) in stap en een stukje draf.
Nu merk ik dat tijdens het loswerken/longeren het zadel naar voren schuift. Ik heb de lederen barefoot singel erop. Heb toen d'r tijd ook een anatomische/banaansingel gekocht maar de pasvorm viel erg tegen. Ik vind het erg lastig om een banaansingel mt 85 te vinden, zou de stretch and breath singel ook een oplossing kunnen zijn?
Als ik erop zit schuift het ook makkelijk van links naar rechts, wat kan ik daar aan doen? Ze heeft pommel maat XL erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:36

Ziet er mooi uit, dat nieuwe zadel :j
Alleen suède zittingen vind ik altijd maar niks. Eerst plak je er aan vast, dat is al irritant, en over langere tijd slijt het altijd lelijk weg....verplaatsbare cantle vind ik dan wel weer een super idee +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:39

de london ligt op mijn oudste goed, maar mijn jongste is nog licht overbouwd, en erg rond.
heb gisteren drie pogingen gedaan om op te stappen, en drie maal geeindigd met het zadel onder haar buik. heb dan maar tegengewicht moeten vragen.

ik heb een kentaur banaansingel maat 75, die is nu net aan, voor mijn oudste net te kort.
bij mij ligt de arizona op die kleine beter, met een westernantislippad (voor boomloos) eronder, en de banaansingel met singelomvormers. met een neopreensingel schoof die ook ...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:59

Mooi zadel! Verplaatsbare cantle is zeker een goed idee. Behalve de dijwrongen en de verplaatsbare cantle is het niet zo'n heel ander zadel dan de cheyenne toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:15

Ik heb geen idee of het zadel hoger wordt door een zwevende pommel? ik dacht van niet.

Het zadel ligt nu trouwens wel erg hoog sowieso al, maar dat wordt lager natuurlijk.

Het is inderdaad gewoon een cheyenne, de basis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:23

Nee hoor, daardoor wordt de voorkant niet hoger, dat komt door die onbespierde schoft :)

Het is wel zaak dat het zadel in het midden voldoende ondersteund wordt zeg maar in de ronding achter de schoft, zodat die schoft vrij blijft liggen en de voorkant wat zakt.

Ellende is dat het zadel en pad nu nog zo nieuw zijn dat ze nog erg bovenop de rug liggen en nog niet lekker zijn gaan "liggen" zeg maar.

Het is dat je met die onbespierde rug zit waarvoor je echt behoorlijk wat materiaal nodig hebt om boven die uitstekende ruggengraat te komen, anders zou ik er lekker een Fellsatteltje opgooien als ik jou was :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

izzy1985 schreef:
Ik kom ook even met een vraag binnenvallen: ik heb een barefoot London mt 1 voor mijn jongste trekpaard. Ik rijd er nog niet intensief mee, ze heeft em een paar keer op gehad tijdens longeren en grondwerk enz. Ik heb er ook een paar x op gezeten (zonder actief te rijden) in stap en een stukje draf.
Nu merk ik dat tijdens het loswerken/longeren het zadel naar voren schuift. Ik heb de lederen barefoot singel erop. Heb toen d'r tijd ook een anatomische/banaansingel gekocht maar de pasvorm viel erg tegen. Ik vind het erg lastig om een banaansingel mt 85 te vinden, zou de stretch and breath singel ook een oplossing kunnen zijn?
Als ik erop zit schuift het ook makkelijk van links naar rechts, wat kan ik daar aan doen? Ze heeft pommel maat XL erin.

Ligt eraan, als het zadel naar voren schuift doordat de singel door een buikje naar voren geduwd wordt, dan neemt de singel het zadel mee naar voren en heb je een banaan-achtige singel nodig.

Is de pommel ook niet te groot, of leg je het zadel zelf wellicht al iets te ver naar voren bij het opzadelen? Dan willen ze ook wel eens de weg kwijtraken en nog verder naar voren schuiven :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:27

_Nelleke_ schreef:
Mooi zadel! Verplaatsbare cantle is zeker een goed idee. Behalve de dijwrongen en de verplaatsbare cantle is het niet zo'n heel ander zadel dan de cheyenne toch?

Nee, zie ook het eerste stukje dat ik er over plaatste: het is in principe een Cheyenne, maar dan dus met een andere seatsaver, aangepast stiksel van de zweetbladen, en een verplaatsbare cantle. En bij dit sample dan nog een extra ringetje :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:55

ik vind het nieuwe model wel mooi op de zitting na :=
echt en goed iedee die verplaatsbare cantle
ik denk dat hij het vooral goed gaat doen bij een kids versie ( als deze uit komt )

@ pmarena , is het niet mogelijk om een barefoot springmodel te maken ?
als ik nabij de meter kom had ik toch liever een springmodel gehad
( dan blijf ik wel eens achter de voor de pomel ''hangen'' ) :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:01

Het staat wel in de planning dat er dit jaar een dressuur en een springzadel in de RWC look-like lijn bij komen, maar daar is verder nog niet zo heel veel over bekend.

Dat worden dan een beetje Startrekk-achtige modellen zeg maar.

Heeft op zich dan weinig meer met Barefoot te maken qua flexibiliteit, vandaar ook dat ze net als het Sevilla-zadel onder de RWC (Riders Who Care) lijn komen te vallen.

Dus er zit nog zat aan te komen dit jaar als alles goed gaat :)

- de JustAdjust
- die van de Horse Expo
- RWC look-like dressuurmodel
- RWC look-like springmodel

De JustAdjust moet voor / van de zomer wel leverbaar zijn, de rest is echt heel erg afwachten omdat ze die toch graag nog wat flexibeler willen krijgen dus nog wat terughoudend zijn met het uitbrengen ervan. Zeker die RWC zadels, dat speelt al jaren dat ze daarmee bezig zijn :P

Van het dressuurmodel heb ik een poos geleden 2 sample-modellen gehad.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:04

@ pmarena, kan die seatsaver van de justAdjust niet gewoon los geleverd gaan worden voor de drytex versies in het bruin?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:06

Mja, dat kan tzt. misschien ook wel :)

Nu hebben we natuurlijk al de leren versie, en ik heb zelf nog een stapeltje bruine kunstlederen samples liggen van de dijwrong-seatsaver.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:07

Zien! :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:08

oké , bedankt
ik ben benieuwd , als bij uitkomt en ook ( bijna ) zo flexibel is
als de gewone heb ik zeker intresse :D
( dat zegt me wel dat ik nu geen 2e hands wintec od ga kopen
maar gewoon geduld ga hebben tot hij uitkomt , ik kan
zowiso niet meer geweldig op een boomzadel rijden ,
ik moet op een boomzadel nu altijd met een bontje over het zadel rijden :') )

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:10

@pmarena, hoe vind je dit zadel liggen met deze pad:
Afbeelding
Afbeelding
deze pad ligt eronder, enig idee wat het er voor 1 is?
Afbeelding
Ik heb het zadel en de pad 2e hands gekocht. het zit heerlijk.
Ik ben alleen erg benieuwd als boomloosleek of dit nu echt goed ligt zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:25

Kitty_ schreef:
Zien! :D

Ik heb vandaag een zooi-op-Marktplaats-zet dagje, heb deze er ook maar meteen op gezet...ziet er niet uit hoor, heb ik al jaren liggen en heb je vast wel eens eerder langs zien komen, maar werkt als een tierelier :j

Zie: http://www.marktplaats.nl/verkopers/4366518.html

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:27

Pff al die modellen, niet goed voor mn portomonee :P maar ben wel zeer benieuwd, heb er altijd wel een dressuurmodel bij gewild dus voor de toekomst!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:28

Wat denk je van mijn portemonnee, ik moet al die zooi op voorraad houden :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:35

@ pmarena , gaan die dijwrong-seatsarver ook ook een maatje 0 passen :D
( ook hoop het wel , misschien helpt dit met het springen )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:41

Ze zijn wel wat ruim voor een maatje 0, maar op zich wel bruikbaar ervoor :j

De flap aan de achterkant zal hooguit een beetje over de cantle heen steken...maar mooi was hij toch al niet en daar heb je verder geen last van :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:44

oké , en denk je dat het mij meer steun gaat geven met springen ?
en is het aan te raden om steeds de seavers te verwisselen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:45

Daar zijn ze voor, meer steun tijdens de snelle bewegingen :j

Ik zou ze niet omwisselen hoor, gewoon lekker die dijwrong-seatsaver erop houden.
Ik wil zelf echt niet meer zonder, het zit zo lekker veilig en stevig :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:47

oké , bedankt , ik bedenk me nog even :D

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:48

@ atent
Ik heb net zo'n zadeltje liggen voor mijn bijrijdster. Het mijne is van het merk Eric Thomas. Zorg voor een goede pad eronder. Het mijne heeft nu al een 2 jaar dienstgedaan, maar ik ben toch op zoek naar een ander zadeltje... omdat het toch drukplekken geeft. Het blijft goed liggen, het schuift niet. Ik gebruik er een barefoot pad onder. Ze werden destijds verkocht, nieuw, voor een kleine 300 euro.

Zelf rij ik met een cheyenne.