voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:26

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:58

@pmarena, kan jij hier toevallig mee helpen? Vind het niet terug op je site...
Mijn huidige inlage is een gewone, dunne inlage (Barrydale met VPS).

Wendy_Chewie schreef:
Hoi iedereen,
ik heb vandaag de halstertouwtest gedaan. Mijn paardje is deze winter sterk vermagerd waardoor de vetjes rond haar ruggengraat heel erg verminderd zijn. En ja hoor, de halstertouwtest was geen succes.
We rijden intensief dressuur en buiten, er komt dan ook veel lichtrijden bij kijken.
Ik vraag me nu af wat ik het beste kan doen: een gewone inlage bij mijn huidige inlage doen, of een heavy duty inlage gebruiken. Of kan ik nu het beste een heavy duty en een gewone inlage combineren?
Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:30

Als de halstertouw-test niet soepel ging dan zijn je huidige inlages dus te dun, en moet er iets bij om je zadel wat verder op te liften.

Dat kan door er een setje inlages bij te doen en welke dat is een kwestie van kiezen.

Ik ben zelf echt gek op de HD inlages, maar als je niet echt behoefte hebt aan extra stevigheid dan is een gewone stevigere inlage de meest logische keuze.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:17

Het is niet zo dat een bepaalde combinatie gunstiger is in verband met drukverdeling? Al bedankt in elk geval :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:20

Dat is niet echt met zekerheid te zeggen eigenlijk, is vrij persoonlijk wat het beste zal werken :)

Het is het meest voor de hand liggend om er een stevigere Moosgummi inlage bovenop te doen, dat is het meest gebruikelijk :j

Zie ook:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Inlages-in-de-pads/

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:41

Oke :) de info in de link had ik gelezen ja. Vroeg het me vooral af omdat bijvoorbeeld de dunne inlages
beter zijn onder VPS enzo.
Bedankt :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:56

Afbeelding

Hier mijn beeb met mijn barefoot barrydale maat 2 en de stretch and Breathe singel, hoe vinden jullie hem liggen?

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:00

de barrydale dook bij mijn paard helemaal naar beneden van voren al het gewicht op de schoft, helaas vind het een super mooi zadel, ik zal er eens op gaan zitten en dan kijken of hij naar voren valt.

ik denk dat ik wel boomloos af ga, de barefoots zijn zeker verbeterd na het gps systeem want mijn merrie kreeg drukplekken van waar de beugels zaten en heeft sindsdien ook zadeldrang zeg maar. en ze zijn te breed voor mij ik kan er niet meer mee rijden door mijn bekken, na een paar minuten al kramp en steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:05

SuperLiesje schreef:
[ Afbeelding ]

Hier mijn beeb met mijn barefoot barrydale maat 2 en de stretch and Breathe singel, hoe vinden jullie hem liggen?

Alsof hij ervoor gemaakt is +:)+

Staat super! Stoer paard :+:

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:07

pmarena schreef:
SuperLiesje schreef:
[ Afbeelding ]

Alsof hij ervoor gemaakt is +:)+

Staat super! Stoer paard :+:

Mijn idee! Super, ziet er prima uit :D Pony past 'm erg mooi!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:17

Dankje pmarena en safira! Blij dat jullie m goed vinden liggen :) hoop er over een paar maanden echt mee te kunnen rijden!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:18

pmarena schreef:
We hadden bij de eerste Nevada's last van de seatsaver waar een hele vouw in kon komen te staan, die seatsavers waren niet doorgestikt toen, zadel staat nog wel op een foto in mijn profiel denk ik :)

Kreeg je echt een hele richel op sommige paarden, dat zat niet lekker natuurlijk :=

Dus toch ook die zitting maar door gaan stikken, en probleem was verholpen.

Maarja, het blijft een soepel zadel dus op sommige paarden moet het leer zich wat meer gaan vervormen dan op andere paarden, en dan gaat het "werken" natuurlijk.

Daarom is het ook zo lastig om met tuigleder te werken. Bij 1 van de 2 nieuwe modellen waaraan gewerkt wordt, is de basis van tuigleder. Dit is dikker en knikt sneller waardoor het niet goed soepel mee vormt. Daarom is hij ook nog niet in de verkoop, we willen natuurlijk geen zadel dat knikt want dat is niet erg comfortabel op de rug.

En dat is ook 1 van de redenen waarom de op "normale" zadels lijkende boomloze zadels, niet zo goed met de rug mee kunnen vormen..behalve de dikke opbouw natuurlijk waardoor alles wat meer gefixeerd wordt.

De bazin van Barefoot begint dat ene nieuwe zadel echt een beetje zat te worden zei ze van de week nog...ik hoop dat het gaat lukken om hem helemaal goed te krijgen want het is wel een leuk ding!

(is dus het sample dat Barefoot België op de Horse Expo gaat laten zien, maar dat nog niet klaar is voor productie)

Wat voor soort zadels zijn het of mag je dat nog niet verklappen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:32

Die van de Horse Expo daar ga ik verder niks over zeggen, is anders een beetje lüllig voor Natas van Barefoot België :)

Die andere....ach laat ik dat ook maar zeggen, ik ga van de week ook een sample op de website zetten dat ik hier heb liggen voor de verkoop en Geryon heeft het andere sample om uit te proberen of deze beter werkt dan haar "rare" zadeltje :(:)

Dan kan zij tenminste ook haar foto's vrijuit plaatsen :P

Goed, het gaat dus om een nieuw model dat van de zomer leverbaar zou moeten zijn.

Gaat de JustAdjust heten en is iets waar ik echt al ja-ren-lang om zit te zeuren, eindelijk zijn ze om *\o/*

Wordt een zadeltje dat in de basis een Cheyenne is. Maar dan wordt deze geleverd met een dijwrong-seatsaver (zoals ik deze ook al los kan leveren, zie website) en is het stiksel van de zweetbladen wat aangepast om de contouren van deze seatsaver netjes te volgen.

De cantle is verplaatsbaar! *\o/*

Zo kun je dus bvb. een maat 1 zadel kopen, en de cantle een paar cm naar achteren zetten zodat je een langere zitting krijgt zonder dat je daarvoor een maat 2 zadel hoeft te kopen. Is handig voor wat vollere ruiters, ruiters die aan het afvallen zijn, ruiters met een bijrijder of kind dat ook af en toe wil rijden en een andere lichaamsbouw heeft....want je kunt dus zowel de lengte van de zitting als de positie van de dijwrongen aanpassen. Vandaar: JustAdjust.

En dankzij de dijwrongen krijg je dus ook geen bredere zit zoals je bij kniewrongen wel krijgt: veel fijner voor de heupen en het contact met het paard :j

Ik heb er pas geleden 2 samples van binnengekregen.

Eentje van DryTex en eentje van leer die ook iets groter is en weer iets mooier afgewerkt is.
Die van DryTex is bij Geryon, de lederen ga ik van de week op de website bij de Aanbiedingen zetten voor de prijs van een normale lederen Cheyenne, dan kan ik er vast al iemand erg blij mee maken :j

Wilde hem eerst zelf houden omdat ze de JustAdjust waarschijnlijk alleen in DryTex uit gaan brengen zodat hij goed betaalbaar blijft, dus het is maar de vraag of er ooit nog een leren versie komt :=

Maarja eigenlijk ga ik hem toch ook niet zelf gebruiken, ik heb liever de Arizona vanwege de kortere zijkanten, dus dan kan ik er beter iemand anders blij mee maken ook :j

Deze samples zijn prima zadels, en nu is het licht groen om ze echt te gaan produceren, het is alleen nog even twijfelen in welke materialen / kleuren / maten, en of er nog wat puntjes van verdere afwerking op de i gezet moeten worden. Denk aan een extra ringetje, sierstikseltje, mooiere vormgeving van het klittenband, de vraag of de hele zitting van suède moet worden of alleen het middenstuk....dat soort dingetjes :)

Ik verwacht dat hij in eerste instantie sowieso in zwart DryTex maat 1 leverbaar zal zijn.
Maat 2 en bruin dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. En leer lijkt dus al "afgeschoten" te zijn omdat die meteen een stuk duurder wordt. het zadel zal zichzelf eerst moeten bewijzen qua verkoopcijfers voordat er meer mogelijkheden leverbaar worden denk ik :)

Goed....en ga nu maar allemaal Geryon kietelen om een foto te plaatsen van die van haar :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:36

pmarena, ooh dat is leuk nieuws om te horen, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:01

Ik ben geïnteresseerd! Is het leer bruin?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:05

pmarena schreef:
Die van de Horse Expo daar ga ik verder niks over zeggen, is anders een beetje lüllig voor Natas van Barefoot België :)

Die andere....ach laat ik dat ook maar zeggen, ik ga van de week ook een sample op de website zetten dat ik hier heb liggen voor de verkoop en Geryon heeft het andere sample om uit te proberen of deze beter werkt dan haar "rare" zadeltje :(:)

Dan kan zij tenminste ook haar foto's vrijuit plaatsen :P

Goed, het gaat dus om een nieuw model dat van de zomer leverbaar zou moeten zijn.

Gaat de JustAdjust heten en is iets waar ik echt al ja-ren-lang om zit te zeuren, eindelijk zijn ze om *\o/*

Wordt een zadeltje dat in de basis een Cheyenne is. Maar dan wordt deze geleverd met een dijwrong-seatsaver (zoals ik deze ook al los kan leveren, zie website) en is het stiksel van de zweetbladen wat aangepast om de contouren van deze seatsaver netjes te volgen.

De cantle is verplaatsbaar! *\o/*

Zo kun je dus bvb. een maat 1 zadel kopen, en de cantle een paar cm naar achteren zetten zodat je een langere zitting krijgt zonder dat je daarvoor een maat 2 zadel hoeft te kopen. Is handig voor wat vollere ruiters, ruiters die aan het afvallen zijn, ruiters met een bijrijder of kind dat ook af en toe wil rijden en een andere lichaamsbouw heeft....want je kunt dus zowel de lengte van de zitting als de positie van de dijwrongen aanpassen. Vandaar: JustAdjust.

En dankzij de dijwrongen krijg je dus ook geen bredere zit zoals je bij kniewrongen wel krijgt: veel fijner voor de heupen en het contact met het paard :j

Ik heb er pas geleden 2 samples van binnengekregen.

Eentje van DryTex en eentje van leer die ook iets groter is en weer iets mooier afgewerkt is.
Die van DryTex is bij Geryon, de lederen ga ik van de week op de website bij de Aanbiedingen zetten voor de prijs van een normale lederen Cheyenne, dan kan ik er vast al iemand erg blij mee maken :j

Wilde hem eerst zelf houden omdat ze de JustAdjust waarschijnlijk alleen in DryTex uit gaan brengen zodat hij goed betaalbaar blijft, dus het is maar de vraag of er ooit nog een leren versie komt :=

Maarja eigenlijk ga ik hem toch ook niet zelf gebruiken, ik heb liever de Arizona vanwege de kortere zijkanten, dus dan kan ik er beter iemand anders blij mee maken ook :j

Deze samples zijn prima zadels, en nu is het licht groen om ze echt te gaan produceren, het is alleen nog even twijfelen in welke materialen / kleuren / maten, en of er nog wat puntjes van verdere afwerking op de i gezet moeten worden. Denk aan een extra ringetje, sierstikseltje, mooiere vormgeving van het klittenband, de vraag of de hele zitting van suède moet worden of alleen het middenstuk....dat soort dingetjes :)

Ik verwacht dat hij in eerste instantie sowieso in zwart DryTex maat 1 leverbaar zal zijn.
Maat 2 en bruin dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. En leer lijkt dus al "afgeschoten" te zijn omdat die meteen een stuk duurder wordt. het zadel zal zichzelf eerst moeten bewijzen qua verkoopcijfers voordat er meer mogelijkheden leverbaar worden denk ik :)

Goed....en ga nu maar allemaal Geryon kietelen om een foto te plaatsen van die van haar :+

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Daar komen ze hoor! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en hoe jullie hem op Geryon vinden. Heb er helaas nog niet mee kunnen rijden! Maar ik hoop dat met dit zadel eindelijk alle problemen zijn opgelost. Al kan ik dat natuurlijk nu nog niet weten, aangezien het zadel eerst nog ingereden etc. moet worden. Een nieuw zadel kan vaak schuiven enz.

Eerst even het zadel gewoon op Geer gelegd
Afbeelding
Afbeelding

Vastgemaakt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan deze kant geeft het zadel goede vrijheid.
Afbeelding

Deze kant is een beetje zoals een te smal kopijzer, geeft juist helemaal geen vrijheid, maar dat wordt allemaal nog soepeler.
Afbeelding

Met de pad eronder!
Afbeelding
Afbeelding
http://imageshack.us/a/img40/7766/img1294.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie?? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:09

Hihi jij ook weer blij :P

Mijn commentaar heb je al gehad :)

Voor het rijden zou het op zich wel fijn zijn als je nog een iets langere singel kunt gebruiken?

StableDoor: nee het is zwart leer. iets groter dan die van Geryon en het klittenband heeft niet zo'n hoekige punt maar loopt schuin weg van randje tot randje, als je begrijpt wat ik bedoel. Voor de rest zijn ze eigenlijk hetzelfde.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:11

Oh hij is wel moooi :).
Het is dat ik geen eigen paard heb, maar anders...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:14

Haha ja _O-

Ik had deze singel even snel gepakt om het zadel mee vast te maken, maar ik moet ergens nog wel een langere singel hebben dus dan zal ik die wel pakken dan! Had de singel trouwens ook een beetje ongelijk gedaan :+

Ik zit erg te twijfelen of ik die Streatch en Breath (??) singel zal kopen of niet. Moet je die een maatje kleiner nemen dan normaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:19

Ja, als je zo zou gaan rijden met de singel wat te kort en ongelijk, dan is de kans groot dat je meteen weer opzij gaat schuiven en dat willen we nou juist niet meer hebben :=

Op zich moet je van de S&B gewoon de normale maat hebben.

Ik heb er tot nu toe alleen anderhalve bokker over gehoord dat hij meer uitrekt dan verwacht, voor anderen lijkt het dat de normale maat gewoon een prima keuze is en er zijn er toch al tientallen verkocht :) Zou overigens ook heel goed zijn voor een stabiele ligging, een S&B singel :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:24

Haha ja maar het was alleen omdat ik het zadel even vast wilde hebben voor de foto's! :D

Oke dan ga ik even kijken hoeveel het kost. Ik wil ook zo graag de Barefoot Contour Bridle.. Droomhoofdstel :o

Waarom was ik niet gewoon rijk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:28

Troost je, dat vragen wij ons allemaal wel eens af :P

Contour heb ik op de Opruimings-pagina staan momenteel :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:39

Ja zag het! Maar een maat 2.. En ik had even gemeten en denk dat de neusriem dan niet mooi aan de zijkanten komt -O-

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:40

Ligt het zadel niet te hoog aan de voorkant vergeleken met de achterkant?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:44

Ja dat klopt, maar daar is niets aan te doen. Dat wordt waarschijnlijk beter als hij wat gespierder wordt.

Er zitten nu HD inlages in met daarop verkorte inlages die de pommel 'zwevend' (ietsje) maken. Dus de achterkant wordt zo eigenlijk al wat meer opgevuld.

Heb je trouwens een mailtje gestuurd pmarena!