Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:17

Ik heb mijn micklem in het begin uit elkaar gehaald en een paar keer flink in de olie gezet. Even in laten trekken en weer een laagje. Een soort olie badje.

Wellicht voor de stiksels niet optimaal, maar vond hem ook vrij stug, vooral die riempjes bij het bit. Hij is nu helemaal soepel. Ik hou hem nu bij door na gebruik een doekje met rapide ledergel erlangs te halen. Met name de neusriem maak ik extra goed schoon zodat eventueel vuil bij het bit niet gaat schuren.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:09

Het is zooo stug dat leer. Ik heb wel het idee dat hij soepeler is na het invetten. Ga hem morgen weer even testen met het longeren, Ben benieuwd!

Ik vind het bitloos rijden nog wel een beetje spannend haha. Maar ik denk dat ik deze week gewoon eens ga proberen. Gewoon met de teugels aan de 'neusriem'.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:50

Die van mij was juist direct heel soepel.
Vind het na veel gebruik nog steeds goede kwaliteit leer :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:27

Roosje_ schreef:
Die van mij was juist direct heel soepel.
Vind het na veel gebruik nog steeds goede kwaliteit leer :j

Die van mij ook hoor :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:43

xLiez schreef:
Ik merk wel dat mijn pony erg moet wennen aan die druk op zijn neus. Komt denk ik ook omdat de micklem nog erg stijf is en nog niet gevormd. Heb hem vandaag ingevet zodat hij hopelijk iets soepeler om de neus valt. Meer mensen die dit herkennen? De maat is wel goed.

Heb je de neusriem niet te hard aangespannen? Er mag nooit of te nimmer druk komen op de neus.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:40

Klopt het dat je met de nieuwe deluxe versie van micklem wel met sidepull kan rijden? Als je kijkt op de foto zie je namelijk wel een kruisje gestikt voor stevigheid en de ring is ook groot om een teugel aan t bevestigen.
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:52

Lijkt mij nogsteeds niet. Advies blijft volgensmij nogsteeds om het alleen met een multi te doen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:14

Dat stiksel is ter decoratie, niet ter versteviging :Y)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:23

Djeradalover schreef:

Ik heb het over het bruine kruisje boven het ringetje van de neusriem, niet over het witte sierstiksel ;)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:25

Lucy_121 schreef:
Djeradalover schreef:

Ik heb het over het bruine kruisje boven het ringetje van de neusriem, niet over het witte sierstiksel ;)

Dat kan ook nog steeds als decoratie zijn. :o

Ik denk niet dat het de bedoeling is om deze als sidepull te gebruiken. Gezien het een nieuw model is denk ik ook dat het óf extra decoratie is, óf ze hebben het hoofdstel verbeterd, om het in het algemeen steviger te maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:25

Bij mij gewoon daar geknapt met enkel de mond openen.Zou het risico alleen nemen met een schijndooie.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:29

Lucy_121 schreef:
Djeradalover schreef:

Decoratie of niet, de multi is voor bitloos gebruik en de competition niet. Het is niet voor niks dat de fabrikant dit mededeeld lijkt mij.

Zelf heb ik van mn multi de ring afgehaald zodat ik er mee op wedstrijd mag, en dat dan bitloos kan of met bit.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:33

Mijn competition wordt enigszins verbouwd op de "bakstukken". Zit zo'n dikke bobbel op. Gaan kijken of dat een stuk minder kan en of hij dan niet meer kaal wordt.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:13

Ik ben erg blij met mijn hoofdstel, hij loopt er erg lekker mee!
nu heb ik sinds een paar weken ook een ander bitje, namelijk een myler. Sinds ik dit bitje aan het hoofdstel heb bevestigd, zit het bit voor mijn gevoel erg los.. Maar als ik de riempjes korter doe, komt het bit te hoog in zijn mond te hangen.. Hebben jullie tips?

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:32

Ik rij ook combi micklem en myler. Ik heb gekozen voor een myler bustrens lever 2. Omdat de micklem de bitten verder in de hoeken van de mondhoek duwd. Toch ligt het bit ook bij mij wat losser, maar ik ervaar geen enkel.probleem al de paarden ervaren het als prettig. Als ik met het hoofdstel aan kom lopen, staan ze met de mond open.te wachten . :D

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:39

ik heb hetzelfde bitje als jij!
het enige wat ik merk is dat hij wat actiever met zijn mond is, maar of dit nou negatief of positief is ben ik nog niet helemaal over uit....

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:35

Zondag ben ik op wedstrijd geweest en toen had ik het verkeerde hoofdstel gepakt. Gelukkig hing daar zijn oude bit in. Maar iig dan merk je het verschil :-\ hij liep de hele proef wat achter het bit, met de myler doet hij dat helemaal niet. :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:27

eestheer schreef:
Ik ben erg blij met mijn hoofdstel, hij loopt er erg lekker mee!
nu heb ik sinds een paar weken ook een ander bitje, namelijk een myler. Sinds ik dit bitje aan het hoofdstel heb bevestigd, zit het bit voor mijn gevoel erg los.. Maar als ik de riempjes korter doe, komt het bit te hoog in zijn mond te hangen.. Hebben jullie tips?

Is het een probleem dat het bit los zit? Je zou eventueel de bitriempjes langer kunnen doen en dan de neusriem een gat hoger, dan zit het bit meer opgesloten.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:31

Ah bedankt voor deze tip! Hier had ik nog niet over nagedacht! Ga ik eens proberen

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:36

Hoi! Ik meld mij hier ook even.

Ik rijd al een tijdje bitloos, maar ben mij nu aan het inlezen voor een micklem multi bridle. Heb ook het topic een beetje doorgenomen en zie dan ook veel positieve reacties komen. Het enige dat mij tegen houdt is de prijs. Is het nou echt een veel fijner hoofdstel?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:53

Iemand een idee of dit hoofdstel nog in andere merken bestaan? Gaat voornamelijk om de neusriem op deze manier. Ivm breukje van het kamertje van de gezichtszenuw. Die moet dus vrij liggen. Lage neusriem gaat goed maar de bakstukken schuiven. Drm ben ik opzoek naar zoiets.

Micklem is uitgesloten deze past zij op geen enkele manier.

Ik weet dat die er inde fairfax variant is maar €650 gaat me iets te ver. €350 is de max.

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:25

snissje schreef:
Iemand een idee of dit hoofdstel nog in andere merken bestaan? Gaat voornamelijk om de neusriem op deze manier. Ivm breukje van het kamertje van de gezichtszenuw. Die moet dus vrij liggen. Lage neusriem gaat goed maar de bakstukken schuiven. Drm ben ik opzoek naar zoiets.

Micklem is uitgesloten deze past zij op geen enkele manier.

Ik weet dat die er inde fairfax variant is maar €650 gaat me iets te ver. €350 is de max.

[ [url=m/7ys1RJ.png]Afbeelding[/url] ]

Oh gut, lastige situatie zeg! :(:) Ik weet helaas niks voor je... Heb je wel de multi en de competition geprobeerd? Ik hoor van meerdere kanten dat deze namelijk anders kunnen uitvallen.. Hopelijk vind je het juiste hoofdstel!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:36

Waar zit het breukje precies?

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:09

xxcleeoo schreef:
Hoi! Ik meld mij hier ook even.

Ik rijd al een tijdje bitloos, maar ben mij nu aan het inlezen voor een micklem multi bridle. Heb ook het topic een beetje doorgenomen en zie dan ook veel positieve reacties komen. Het enige dat mij tegen houdt is de prijs. Is het nou echt een veel fijner hoofdstel?

Ze zijn idd prijzig.
Het mooie is wel, dat de meeste site's nu met kortingen komen :-D
Wat ik je zou adviseren in om bij Dochorse.nl een testhoofdstel te bestellen. Zo kan je geen miskoop doen, je kan hem een week testen en goed kijken of de maat wel klopt. Persoonlijk heb ik de maat Full bij mijn KWPN. En dan rest het alleen heeeeeeeel goed zoeken op internet .

Btw je zou ook eens in Engeland kunnen kijken ;-) de pond staat niet zo hoog meer . Suc6

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:20

Schuiven alleen de bakstukken van de neusriem? Dan zou je eventueelkunnen bekijken of je die aan de bakstukken van het bit kunt bevestigen. PS of Sweden heeft daar bijvoorbeeld 'strap collecters' voor, al kan dat natuurlijk ook op een veel goedkopere manier.