[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:06

Raamzicht schreef:
@pmarena, met welke inlages had jij de barefootpad? En had jij daarop ook nog de ghost pad? Hoe lang heb je ermee gereden?

De Ghostpad heb ik wel een paar keer gehad bij een (oude) Ghost. Wel een paar keer geprobeerd in de loop der jaren, maar ik bleef het een onding vinden, zie uitleg hierboven :P

Het beviel ons het beste om gewoon de pad en kussens direct achterin de zadelkast te gooien, en er een fijne pad met inlages onder te leggen. Daarvan waren mijn favorieten een Haf / Hi Tech pad, of nog comfortabeler: een Christ.

Inlages heb ik zoveel verschillende geprobeerd, was altijd zoeken naar de fijnste.
Ik ben nu al een tijd dolgelukkig met de Heavy Duty inlages, dat is precies wat ik wilde dus daar ben ik dik tevreden mee +:)+

Zijn (voor ons) dik genoeg voor een goede ruggengraatvrijheid, flexibel genoeg om het wat diepere ruggetje van Rena goed te kunnen volgen, veerkrachtig genoeg voor een hele fijne schokdemping en dan zit er ook nog een extra drukverdelend kunststof plaatje in... gewoon voor het idee dat eventuele puntdruk die ondanks zadel met VPS en het schokdempende materiaal van de inlages nog bij het paard zou durven komen, stukloopt op dat plaatje :)

Ik heb jaren af en aan met de Ghost gereden, heb er geloof ik 3 of 4 gehad :P

Raamzicht

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:41

Dank voor je antwoorden pmarena, ik ga gewoon eens even wat dingen uitproberen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:15

Raamzicht schreef:
@francis, heb jij misschien de nieuwe ghost? Wellicht zijn de panelen daar flexibeler? De oude zijn echt bijna zo stevig als een houten boom vond ik. En dan in die lengte met een korte niet een hele rechte rug, tja dan luister ik toch naar paard die aangeeft dat het niet prettig is. Ze loopt nu beter zonder de panelen, maak me alleen zorgen over de drukverdeling. Overigens heeft ze hiervoor met een trekker gelopen en daar waren de kussens/panelen heel wat zachter van, dat vormde wel netjes mee. Ben benieuwd naar meer ervaringen en verschil met de nieuwe ghost

Ik heb het idd over de nieuwe Ghost, de oude ken ik niet maar de nieuwe is zéker niet hard, zadel mét kussens is gewoon rond te buigen en zeer flexibel, véle malen flexibeler dan veel andere merken zadels die ik in handen gehad heb. Vandaar dat ik het nut er niet van in zie om dat te gaan vervangen voor een pad met inlages want die kussens zíjn vergelijkbaar met inlages in een pad maar dan vastgeplakt aan het zadel dus júist een anti-schuiven constructie die nog perfect aan je paard aan te passen is ook. De ruggengraatvrijheid van een pad is dat niet, van de kussens wel.
Ook de nieuwe pad heeft zeker ruggengraatvrijheid, het zijn twee lagen sympanova met redelijk stevige inlages er tussen (dunner maar minder in te drukken dan wat er bijv. standaard in de HAF zit, da's gewoon 'schuimrubber), in de Ghost zit iets wits met luchtgaatjes), die echt duidelijk kleiner zijn dan de ruimte in de pad, waardoor je langs de rugnaad echt ruimte 'over' hebt. Raya heeft een brede verzonken ruggengraat (daar heeft pmarena gelijk in, bij een 'puntrug' wil je het kanaal juist weer niet te breed, daar zie je dus alweer de verschillen-per-paard) en voor haar kan ik prima de ruggengraat ruim genoeg vrij houden met de combinatie van Ghost zadel-met-originele-kussens+orignele pad. Enige wat ik zelf graag zou willen toevoegen zijn kunststof platen voor meer drukverdeling, dus vergelijkbaar met de constructie in een Debra Sibley, en aangezien ik daar het zadel niet voor wil slopen doe ik dat in de pad, in de vorm van de corrector (of ik kijk nog of ik zelf een alternatief kan vinden, de platen in de DS zijn vrij eenvoudige dunnere kunststof platen die volgens mij ook zelf te maken moeten zijn). Deze platen zijn flexibel genoeg om de rug te volgen maar stevig genoeg om een acceptabele drukverdeling te krijgen en - wat mij persoonlijk betreft - een redelijk alternatief tussen boomloos en boomzadel.

@pmarena, de huidige constructie van de Ghost en pad bestaat dus ook uit twee losse lagen. Je hebt het zadel met de kussens er aan vast en dan nog een pad waar ook weer inlages in zitten. Die pad is een los onderdeel die je wel met 4 kleine strookjes aan je zadel kunt vastmaken maar dat is net zo 'vast' als de lusjes van een dekje om je singelstoot zeg maar. Handig met opzadelen want je pakt het in het geheel op maar zadel en pad zijn wel gewoon twee losse onderdelen.
Zowel de kussens aan het zadel als de inlages in de pad geven ruggengraatvrijheid waardoor je dus meer ruimte hebt dan wanneer je het zadel zónder kussens op een pad met inlages zou leggen (tenzij je wel héél dikke inlages in je pad doet maar dat lijkt me ook weer niet. De pad is iets dunner dan een standaard HAF (maar minder 'in te drukken) en de kussens zijn ongeveer net zo dik schat ik.
Bovenstaande geldt dus voor de nieuwe Ghost met de nieuwe pad... hoe het was weet ik niet dus kan ik niet vergelijken.

En voor de rest... zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel smaken en ieder z'n ding. ;)
Ik persoonlijk ga voor drukverdeling en stevigheid omdat ik dat nodig vind voor de langere afstanden die ik van plan te gaan rijden (waarbij ik van mening ben dat ik de echt lange afstanden niet boomloos kan rijden, iets wat ervaringen van long-riders in het verleden ook al aangetoond heeft). Een wandelvakantie van drie weken in de Alpen loop je tenslotte ook niet op je marathon-hardloopschoenen. ;) Maar aangezien 'passende boom' op dit moment even niet haalbaar is probeer ik daar boomloos zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:05

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb even op de plaatjes op de website gekeken, panelen zien er iig anders uit dan de oude. En de pad ook trouwens.
Buitenzinnig, verkoop je die panelen ook los, en zo ja tegen welke prijs? En passen ze onder de oude ghost en zijn ze idd flexibeler?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:32

Gewoon even om het verschil tussen meningen te laten zien, niet bedoeld om je aan te vallen ofzo want ik vind het prima dat je je eigen mening hebt, zoals er zovelen zijn, en niemand heeft de wijsheid in pacht, verschillende visies kunnen prima werken :)

Francis schreef:
Ik heb het idd over de nieuwe Ghost, de oude ken ik niet maar de nieuwe is zéker niet hard, zadel mét kussens is gewoon rond te buigen en zeer flexibel, véle malen flexibeler dan veel andere merken zadels die ik in handen gehad heb.

Dat was bij de oude ook zo, lekker soepel ding +:)+

Citaat:
Vandaar dat ik het nut er niet van in zie om dat te gaan vervangen voor een pad met inlages want die kussens zíjn vergelijkbaar met inlages in een pad maar dan vastgeplakt aan het zadel dus júist een anti-schuiven constructie die nog perfect aan je paard aan te passen is ook. De ruggengraatvrijheid van een pad is dat niet, van de kussens wel.

Maar dat is dus als je uitgaat van zadel + kussens versus zadel met pad.
Leg je onder het zadel + kussens alsnog een pad...dan krijg je dus een stapeltje waar ik dan weer het nut niet van inzie, ik haal die kussens er dan liever onderuit en stop ze in die pad, heb je een mooie simpele en effectieve 2-in-1 oplossing :P

Daarbij is de ruggengraadvrijheid van een pad voor mij prima, dat hoeft echt niet breder. Bij Barefoot wil je gewoon de doornuitsteeksels van de wervels vrij van druk hebben, dat is mijn doel :) En daarvoor is de ruimte tussen inlages van pads breed genoeg.

Kussens aan een zadel vast hebben voor mij dus meer nadelen (scheef plakken, te breed plakken, alsnog een los dekje er onder doen waardoor die ruggengraatvrijheid weer wat nuttelozer wordt omdat die niet meer direct op de rug ligt) dan voordelen :)

Citaat:
Zowel de kussens aan het zadel als de inlages in de pad geven ruggengraatvrijheid waardoor je dus meer ruimte hebt dan wanneer je het zadel zónder kussens op een pad met inlages zou leggen (tenzij je wel héél dikke inlages in je pad doet maar dat lijkt me ook weer niet.

Voor mij telt de ruggengraatvrijheid van kussens waar je vervolgens een pad onder legt, niet meer 100% mee. Je legt immers iets onder het kanaaltje van de kussens waardoor die ruimte niet meer als een lege ruimte boven de ruggengraat zit. Het is dan natuurlijk wel een soort drukloze streep :)

Maar ik heb liever een pad met inlages van (als voorbeeld) 3 cm dik zodat die 3 cms ook een effectief leeg kanaaltje boven de ruggengraat opleveren, dan wanneer die 3 cm opgedeeld zijn tussen inlages in een pad en kussens onder een zadel, want dan zit er ergens op 1-2 cm hoogte nog een strook materiaal in dat "vrije" kanaaltje. Dat vind ik zonde :)

Citaat:
Ik persoonlijk ga voor drukverdeling en stevigheid omdat ik dat nodig vind voor de langere afstanden die ik van plan te gaan rijden (waarbij ik van mening ben dat ik de echt lange afstanden niet boomloos kan rijden, iets wat ervaringen van long-riders in het verleden ook al aangetoond heeft). Een wandelvakantie van drie weken in de Alpen loop je tenslotte ook niet op je marathon-hardloopschoenen. ;) Maar aangezien 'passende boom' op dit moment even niet haalbaar is probeer ik daar boomloos zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Die wandelvakantie loop je ook niet op klompen :P
En er zijn toch behoorlijk wat mensen die boomloos prima uit de voeten kunnen voor intensievere ritten van meerdere uren / meerdere dagen achter elkaar :)

Maar dat is het boomloze dilemma: het evenwicht tussen flexibiliteit en drukverdeling.
Ieder heeft daar een ander doel bij. De 1 wil maar heel weinig flexibiliteit / schokdempend (verend) materiaal met het idee dat dat een betere drukverdeling geeft, terwijl de ander juist meer flexibiliteit / schokdemping wil juist om problemen door starheid van het geheel te voorkomen.

Ik vind wat dat betreft zo'n systeem van een kunststof plaatje dat kan buigen, omgeven door schokdempend materiaal het mooiste :) In mijn geval is dat dus VPS / Heavy Duty inlages.
Nog flexibel genoeg, en toch een goede wering tegen puntdruk.

Maar een ander zal dat te flexibel vinden, weer een ander zal het al veels te hard vinden :P

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:16

Heavy duty inlages hebben wij ook nodig denk ik.

Ik hou een rare droge streep van rug naar onderkant zadel net achter mijn beugelophanging. Heb ook het idee dat het zadel iets te veel beweegt met lichtrijden! Maar er heerlijk mee gereden met de Eper paarden 4 daagse. Dit zadel blijft zeker!

Als er iemand nog een C-singel zoekt, ik ga hem weer verkopen. Het is een leren Kieffer comfort, 60 cm. Ze loopt beter met haar eigen oude singel (denk je ook eens goed te doen en geld uit te geven). Stuur mij een pb bij interesse!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:36

Ik heb zelf wel het idee dat de HD inlages wat smaller zijn dan de vakken waar de inlages ingaan.. Hierdoor glijden ze zeg maar naar beneden. Heb nu weer de originele inlages er in zitten, die blijven op hun plek liggen.
Heeft iemand een idee hoe ik kan zorgen dat de HD inlages niet meer schuiven, maar dat ik ze er nog wel uit kan halen?

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:00

Gezocht: Pommel maat L
Pony heeft voor het mooie toch een maat L pommel nodig
Heeft iemand deze nog liggen?, ik zou hem graag overnemen :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:15

Ik heb 2 M's over :Y) pmarena, is het niet handiger om
een grotere pommel in de reguliere zadels te doen? Volgens mij kunnen de meeste paarden niet met een M uit de voeten.
Ik heb bijvoorbeeld een L en XL in mijn zadels. Niet dat mijn paarden standaard zijn, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:16

Nog steeds nergens wat gevonden om uit te proberen pff :l

Wat voor pad hebben jullie onder je boomloze western zadel? :=
Kan nergens leuke vinden en vind die van proffesionals choice wel heel erg gaaf.. Kan dit ook?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:25

Hier ook 2 maat m's over :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:28

hier ook 1 M over. :D

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:28

heb sinds dinsdag een barefoot cheyenne
is het een zadel wat altyd blijft kraken of is het tijdelijk tot dat die door gereden is.

en kun je ergens andere kleur dekjes bestellen of bestaan ze alleen nog in het zwart, bruin ?

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:47

Ik rij op een trekpaard en moest pas geleden de L pommel vervangen voor een M.. :') maar hou wel mijn L. Ze is nog in de groei.
Laatst bijgewerkt door Helene83 op 19-06-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:57

Gefeliciteerd met je nieuwe zadel! Op de boktmarkt kun je iemand vinden die gekleurde dekjes maakt voor onder je zadel.
Het kraken bleef bij mij bij de drytex variant wel. Mijn barefoot London in leer kraakt ook nog steeds wat, ik hoop dat dit minder wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:58

Pippaa schreef:
Ik heb 2 M's over :Y) pmarena, is het niet handiger om
een grotere pommel in de reguliere zadels te doen? Volgens mij kunnen de meeste paarden niet met een M uit de voeten.
Ik heb bijvoorbeeld een L en XL in mijn zadels. Niet dat mijn paarden standaard zijn, maar toch.

Heb ik ook al eens gevraagd aan Barefoot, of ze niet eens wilden overwegen om de pommel maat L standaard te maken.... maar vooralsnog verkopen ze meer zadels met M pommel dan dat mensen losse grotere pommels kopen. En er worden ook regelmatig S pommels verkocht, dus ze hebben besloten het op M te houden.

Het schijnt sowieso te zijn dat we in Nederland opvallend veel aan mensen met koudbloeden verkopen terwijl andere landen meer warmbloed-gericht zijn, ik ben nogal een grootverbruiker van brede pommels hebben ze me wel eens verteld :P

Maar ik ben wel blij dat de westernmodellen wel met een maat L fork geleverd worden.
En de Madrid werd ook ineens met een maat L pommel geleverd, en de longeersingel met handgreep is ook standaard met een maat L erin...dus we gaan de goede kant op :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:06

Helenalena schreef:
Ik heb zelf wel het idee dat de HD inlages wat smaller zijn dan de vakken waar de inlages ingaan.. Hierdoor glijden ze zeg maar naar beneden. Heb nu weer de originele inlages er in zitten, die blijven op hun plek liggen.
Heeft iemand een idee hoe ik kan zorgen dat de HD inlages niet meer schuiven, maar dat ik ze er nog wel uit kan halen?

Ik hoor wel van mensen die om verschillende redenen grotere vakken dan inlages hebben, en er voor kiezen om onder de onderste rand van de inlage (als hij op de gewenste hoogte zit) even een steekje met garen te zetten waar de inlage dan op blijft hangen. Die kun je er altijd weer makkelijk uit halen :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:12

Beloven schreef:

Kan nergens leuke vinden en vind die van proffesionals choice wel heel erg gaaf.. Kan dit ook?

Belangrijkst is de ruggegraatvrijheid. Anders niet doen.
Ik heb zelf een HAF pad en nog wat PC's. Maar alle met ruggegraatvrijheid.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:40

Deze reactie's verwachten ik ook al haha :P
Dan zal Ponylief het voorlopig toch maar moeten doen met de M

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:54

Maar de L is gewoon te bestellen via de website hoor. Lijkt me niet slim om met een te smalle pommel te gaan rijden toch?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:56

Dat lijkt mij ook niet!
Mijn pony heeft een L nodig, en als ik dan bedenk als ik de M erop leg hoe de kanten dan in de rug steken AUW!

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:50

Een M past ook alleen voor het mooie heeft hij een L nodig :)
Dan wacht ik liever of er misschien nog een Tweede hands L word aangeboden
Komt deze niet dan zal ik op een gegeven moment toch een L pommel moeten gaan bestellen
Alleen op dit moment vind ik 35-. een flink bedrag voor iets wat niet dringend nodig is :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:57

Beloven schreef:

Heb 2x mattes westernpad (zelf mogelijkheid tot inlages gemaakt), 1x airride?? pad en nog een FRA westernpad met inlage vlakken. Nu ben ik gewoon ook grote bruin fan en voor andere kleurtjes gebruik ik wel een blanket er overheen. :D

Jaleesaa als het een drytex is en je gebruik ook de drytex beugelriemen deze vervangen voor gewone leren. Met de drytex beugelriemen kraakt mijn zadel ook, maar nu met leren niet meer. :j

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:19

Een kennis van mij heeft een witte pommel maat L ( een ouderen versie pommel )
Zou deze passen in mijn nieuwe Barefoot chayenne?
Of is ook de maat van de pommels veranderd, waardoor deze ouderen L pommel niet in mijn nieuwe zadel gaat passen?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:28

Bij mij past het in een nieuwere Cherokee zonder problemen :j