Gewoon even om het verschil tussen meningen te laten zien, niet bedoeld om je aan te vallen ofzo want ik vind het prima dat je je eigen mening hebt, zoals er zovelen zijn, en niemand heeft de wijsheid in pacht, verschillende visies kunnen prima werken 
Francis schreef:Ik heb het idd over de nieuwe Ghost, de oude ken ik niet maar de nieuwe is zéker niet hard, zadel mét kussens is gewoon rond te buigen en zeer flexibel, véle malen flexibeler dan veel andere merken zadels die ik in handen gehad heb.
Dat was bij de oude ook zo, lekker soepel ding
Citaat:
Vandaar dat ik het nut er niet van in zie om dat te gaan vervangen voor een pad met inlages want die kussens zíjn vergelijkbaar met inlages in een pad maar dan vastgeplakt aan het zadel dus júist een anti-schuiven constructie die nog perfect aan je paard aan te passen is ook. De ruggengraatvrijheid van een pad is dat niet, van de kussens wel.
Maar dat is dus als je uitgaat van zadel + kussens versus zadel met pad.
Leg je onder het zadel + kussens alsnog een pad...dan krijg je dus een stapeltje waar ik dan weer het nut niet van inzie, ik haal die kussens er dan liever onderuit en stop ze in die pad, heb je een mooie simpele en effectieve 2-in-1 oplossing
Daarbij is de ruggengraadvrijheid van een pad voor mij prima, dat hoeft echt niet breder. Bij Barefoot wil je gewoon de doornuitsteeksels van de wervels vrij van druk hebben, dat is mijn doel
En daarvoor is de ruimte tussen inlages van pads breed genoeg.
Kussens aan een zadel vast hebben voor mij dus meer nadelen (scheef plakken, te breed plakken, alsnog een los dekje er onder doen waardoor die ruggengraatvrijheid weer wat nuttelozer wordt omdat die niet meer direct op de rug ligt) dan voordelen 
Citaat:
Zowel de kussens aan het zadel als de inlages in de pad geven ruggengraatvrijheid waardoor je dus meer ruimte hebt dan wanneer je het zadel zónder kussens op een pad met inlages zou leggen (tenzij je wel héél dikke inlages in je pad doet maar dat lijkt me ook weer niet.
Voor mij telt de ruggengraatvrijheid van kussens waar je vervolgens een pad onder legt, niet meer 100% mee. Je legt immers iets onder het kanaaltje van de kussens waardoor die ruimte niet meer als een lege ruimte boven de ruggengraat zit. Het is dan natuurlijk wel een soort drukloze streep 
Maar ik heb liever een pad met inlages van (als voorbeeld) 3 cm dik zodat die 3 cms ook een effectief leeg kanaaltje boven de ruggengraat opleveren, dan wanneer die 3 cm opgedeeld zijn tussen inlages in een pad en kussens onder een zadel, want dan zit er ergens op 1-2 cm hoogte nog een strook materiaal in dat "vrije" kanaaltje. Dat vind ik zonde 
Citaat:
Ik persoonlijk ga voor drukverdeling en stevigheid omdat ik dat nodig vind voor de langere afstanden die ik van plan te gaan rijden (waarbij ik van mening ben dat ik de echt lange afstanden niet boomloos kan rijden, iets wat ervaringen van long-riders in het verleden ook al aangetoond heeft). Een wandelvakantie van drie weken in de Alpen loop je tenslotte ook niet op je marathon-hardloopschoenen.

Maar aangezien 'passende boom' op dit moment even niet haalbaar is probeer ik daar boomloos zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.
Die wandelvakantie loop je ook niet op klompen 
En er zijn toch behoorlijk wat mensen die boomloos prima uit de voeten kunnen voor intensievere ritten van meerdere uren / meerdere dagen achter elkaar 
Maar dat is het boomloze dilemma: het evenwicht tussen flexibiliteit en drukverdeling.
Ieder heeft daar een ander doel bij. De 1 wil maar heel weinig flexibiliteit / schokdempend (verend) materiaal met het idee dat dat een betere drukverdeling geeft, terwijl de ander juist meer flexibiliteit / schokdemping wil juist om problemen door starheid van het geheel te voorkomen.
Ik vind wat dat betreft zo'n systeem van een kunststof plaatje dat kan buigen, omgeven door schokdempend materiaal het mooiste
In mijn geval is dat dus VPS / Heavy Duty inlages.
Nog flexibel genoeg, en toch een goede wering tegen puntdruk.
Maar een ander zal dat te flexibel vinden, weer een ander zal het al veels te hard vinden