[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:26

Hoihoi allemaal,
Ik kom ook binnenvallen in dit topic.
Op dit moment ben ik hard bezig om af te vallen zodat ik van het voorjaar op mijn pony kan rijden.
(Ik heb nu maat 44 en mn pony is 1.40 en heeft een vrij korte rug, dus dat past op het moment echt niet, maar met 20 kilo minder en een kont die twee maten kleiner is past het wel :) )

Ik heb op het moment geen zadel en ben dus aan het rondkijken voor een zadel waar ik terzijnertijd in pas en die ook op de pony past. Nu heb ik contact gehad met de oude eigenaar van de pony en die hadden een boomloos zadel voor hem. Nu hebben zij geen idee meer welk merk het was, dus denk dat het niet zoveel soeps was.. Maar dat heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik ben bezig om dit topic door te spitten naar ervaringen en informatie en tot nu toe (ben op pg 144 :D ) bevalt het me heel goed.

Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar Barefoot, omdat die zadels beter tweedehands verkrijgbaar zijn en de cheyenne drytex, als dat wat voor mij is, zelfs nieuw binnen mijn prijsklasse ligt.
Ik ben van plan om tegen maart/april Teteltee langs te laten komen om verschillende varianten/maten van Barefoot te passen.

Ondertussen heb ik wel een paar vragen.
- Ik zie bij veel foto's van mensen die op een Ghost zitten dat ze een beetje een stoelzit hebben.. (Voeten voor de hoofd/schouder/hak lijn) Klopt dit of kijk ik verkeerd? Kunnen de beugels ook eventueel verder naar achteren? Of zou dat niet helpen? Ook zie ik dat ze regelmatig behoorlijk voorovergekanteld zitten met hun bekken, waardoor komt dit en is dat ook op te lossen?

- Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de drukverdeling van de Barefoot Cheyenne?
Ik weet dat ze het drukverdelingssysteem vernieuwd hebben, maar als je op nadelen van boomloze zadels zoekt dan krijg je toch vaak te horen dat de druk niet goed verdeeld wordt en voor het grootste deel op de plek van de beugelophanging terecht komt. Dus ben wel benieuwd of daar ook echt een onderzoek naar is gedaan en of ik daar ook de testdata van kan zien :)

- Zijn er dan ook onderzoeken die echt bewijzen dat er geen druk komt achter de plek waar je zit? En hoe kan een zadel de druk goed verdelen als hij alleen de druk verdeeld over de plek waar je zit? Dan kan je toch net zo goed zonder zadel rijden? Of zie ik dat verkeerd?

- Ik zie bij veel foto's dat er onder de plek van de beugelophanging geen zweet zit maar op de rest van het oppervlak onder het zadel wel. (Voornamelijk bij Ghostzadels) Wat houdt dit in? En wat is de theorie achter de zweetplekken in het algemeen, kan iemand mij dat uitleggen?

- Mijn pony heeft een jaar of 5 met een verkeerd boomzadel rondgelopen. (Te lang, en waarschijnlijk te smal) Ondertussen heeft hij al ongeveer een half jaar geen zadel opgehad en train ik hem heel uitgebreid aan de dubbele longe/lange lijnen. Hierdoor is hij de laatste tijd enorm in bespiering gegroeid, maar er blijft een beetje een zadelafdruk op zn rug zitten. Hij is ook best wel rondgeribt maar heeft toch wel een behoorlijke schoft die ook best breed is. Is dit op te vullen met de pads? Of is dit eigenlijk een gevalletje, doe maar niet gaat schuiven/drukken?

Tis een lekker lang bericht met heel veel vragen geworden zie ik.. :o Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :) Ondertussen ga ik lekker door met lezen en foto's kijken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:52

http://www.trailwisesaddles.com/wordpress/?p=775 Alles over zweetafdrukken voor ALLE zadels

Ik zie die zelfde stoelzit zo ongeveer bij alle ruiters, niet perse en alleen maar op een Ghost??? De beugels kunnen op 2 posities geplaatst worden - maar zodra de betreffende ruiter dan weer met zijn kont naar achteren gaat zitten, heb je het zelfde effect.
Sommige mensen hebben een aandoening: lordosis - ook dit probleem kom je tegen bij alle ruiters? Bij Ghost kan je er een soort foam spietje voor steken, dan zit je netjes recht op. Maar het is natuurlijk van belang dat je als ruiter op je houding let. En dat moet niet al te krampachtig worden, want dan zit je niet meer ontspannen.

Een boomzadel verdeelt de druk inderdaad beter, MITS HET ZADEL ALTIJD EN ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN AANSLUIT OP DE RUG VAN HET PAARD!!! En dat is wat helaas vaak mis gaat. Een boomloos zadel is wat dat betreft vergevingsgezinder. Helaas zie je dat veel ruiters volledig in de beugels steunen ipv op hun kont zitten.
Bij de meeste boomloze zadels is er wel getest op druk, maar realiseer je dat die druk (verkeerd of goed) afhankelijk is van de ruiter.

Je kunt ook heel best zonder zadel rijden - je billen vormen een kamer. Je geeft je paard dan de grootst mogelijke bewegingsvrijheid (ook daar zijn testen mee gedaan)

Wat bedoel je met druk "achter de plek waar je zit"?

@Gladijs - ja, je kunt er diverse merken pad onder leggen, let wel op dat hij compleet de kussens ondersteunt.

jokari

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:01

Stoelzit ? Ik zit op geen enkel zadel zo mooi in dressuurhouding als op mijn Ghost Quilty. :) <3

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:20

@Kwetal thanks! Ik wil namelijk niet zelf knippen aan de inlagen oid straks verpest ik het :=
@Femek2902 Mijn foto is ook een beetje gek, ik wou net halt houden en pony lief zetten nog een stapje _O-
Maar mijn houding was vele malen beter in de ghost dan in mijn kieffer boomzadel.. Je krijgt er echt een onafhankelijke zit van denk ik, na een beetje wennen, je voelt echt je paard onder je en je kan dus mooi opvangen.
Ik zou een pasconsult aanraden bij Lillianne ( Teteltee hier op bokt) dan kan je alles proberen en zelf uitvinden wat het beste bij je past, gaat echt een wereld voor je open als je het kan uitproberen. Heeft voor mij echt gewerkt +:)+
Laatst bijgewerkt door Gladijs op 20-12-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:35

Mijn bijrijdster is laatst van mijn pony afgevallen omdat het zadel helemaal naar z'n buik schoof. := Nu ben ik echt bang dat ik weer gezeik met zadels ga krijgen.. :o

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:41

Jeetje!!! Wat heb je nu op de pony liggen? Ik had hetzelfde met een Wintec 500 pony, gelijk boomloos gegaan. Maar mijn lexington Barefoot maat 1 past niet op die kleine pony van mij.. Dus nu een ghost *\o/*

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:41

Inmiddels rijden er al wat mensen met een Freemax Western boomloos zadel rond. Hier een foto inclusief zadelbontje van een stalgenoot:

Afbeelding

Afbeelding

(Ik ben ook druk bezig met de nieuwe pads := )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:48

Gladijs schreef:
Jeetje!!! Wat heb je nu op de pony liggen? Ik had hetzelfde met een Wintec 500 pony, gelijk boomloos gegaan. Maar mijn lexington Barefoot maat 1 past niet op die kleine pony van mij.. Dus nu een ghost *\o/*

Sample versie van de Barefoot dressage. Ben er voor de rest erg blij mee! Het was in galop. Ik ga er morgen of woensdag zelf op om te voelen. Heb wel eens gehad dat ik echt met al m'n gewicht aan de binnenkant moest hangen om ervoor te zorgen dat het zadel (boomloos, weet niet meer welke) er niet af gleed. Daarom ben ik bang dat het niet gewoon een kwestie van onbalans is van mijn bijrijdster.

Ik had jou trouwens een berichtje gestuurd maar maat 1 is uberhaupt niks voor ons!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:55

@Femek2902;

- Ik snap wat je bedoelt met de stoelzit-vraag, maar dit is (zoals hierboven genoemd) inderdaad voor een heel groot deel aan de ruiter te wijden. Je komt vanzelf in de stoelzit als je jezelf "opduwt" vanuit het zadel d.m.v. je benen in de beugels. Dit is in ieder zadel zo (ook met boom), maar doordat je (vaak) geen lange, doorlopende kniewrongen hebt (zoals in "opgesloten" zadels zeg maar) ga je vanzelf in de stoelzit als je te hard duwt. Beetje vaag antwoord, maar hopelijk snap je m'n antwoord. ;)

- Onderzoeken weet ik niet. Wel is het logisch natuurlijk dat een goed (!) passend boomzadel de druk beter verdeelt dan een boomloos zadel. Maar door de huidige kennis en technieken, etc. zijn de boomloze zadels in grote mate vergelijkbaar denk ik.

- Zweetplekken weet ik ook niet. Maar zie dat hierboven een linkje staat. Wellicht staat daar wat in.

- Ik denk dat je wel een heel eind kunt komen met extra inlages, als dat nodig is natuurlijk.

Succes! :)

--

Ik heb een probleem met mijn Ghostje. Toen ik vrijdag en vandaag na het rijden afstapte was het zadel een heel stuk naar achter geschoven. Dit hoort natuurlijk niet, lijkt mij? Nu is mijn vraag wat ik hiertegen kan doen? Ik zat te denken aan een borsttuig, maar dat wil ik eigenlijk niet. Een zadel moet gewoon goed liggen & niet schuiven. Ik hoop dat jullie ideeën/tips hebben. Het gaat om een Ghost Quevis met bijbehorende ghostpad & barefoot breath&stretch singel trouwens.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:10

Hier inmiddels beide bijrijdsters 1x met mijn notting Hill gereden en ik zelf nu 2x.
Beiden hadden wel het idee dat ze er beter van leerden zitten maar voelden zich even ongemakkelijk met de eerste draf doordat hij hoog opgooit hihi.

Maar paardlief nu even niet meer echt rijden, want hij is niet helemaal op orde. Morgen naar de dierenarts (heel snel buiten adem en blijft ook vrij lang buiten adem).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:30

SarahIlse schreef:
Ik heb een probleem met mijn Ghostje. Toen ik vrijdag en vandaag na het rijden afstapte was het zadel een heel stuk naar achter geschoven. Dit hoort natuurlijk niet, lijkt mij? Nu is mijn vraag wat ik hiertegen kan doen? Ik zat te denken aan een borsttuig, maar dat wil ik eigenlijk niet. Een zadel moet gewoon goed liggen & niet schuiven. Ik hoop dat jullie ideeën/tips hebben. Het gaat om een Ghost Quevis met bijbehorende ghostpad & barefoot breath&stretch singel trouwens.

Stuur even foto's van het probleem naar de persoon waar je hem gekocht hebt (BuitenZinnig neem ik aan?)
Soms hebben paarden nu eenmaal een model waar alles op schuift :o

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:41

Ga ik doen, Kwetal. Maar dat alles bij haar schuift klopt niet, dit ligt echt aan het zadel. Ik heb voorheen nog nooit problemen gehad met schuiven e.d. en ze heeft dan ook geen moeilijke rug.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:45

SarahIlse: Had je het zadel zelf niet per ongeluk te ver naar voren gelegd? Wel gek toch dat dit opeens gebeurt terwijl het daarvoor al die tijd goed ging? Ik probeer te bedenken hoe dit zo ineens kan maar kan nog niet echt iets verzinnen behalve dus zoiets simpels als te ver naar voren gelegd/niet goed aan/nagesingeld..

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:52

Teteltee schreef:
SarahIlse: Had je het zadel zelf niet per ongeluk te ver naar voren gelegd? Wel gek toch dat dit opeens gebeurt terwijl het daarvoor al die tijd goed ging? Ik probeer te bedenken hoe dit zo ineens kan maar kan nog niet echt iets verzinnen behalve dus zoiets simpels als te ver naar voren gelegd/niet goed aan/nagesingeld..

Nee, hij lag echt goed van te voren, want zoals je op de foto kunt zien ligt hij daar echt te ver naar achter na de rit. Nasingelen doe ik ook standaard na een kleine 15 minuutjes stappen dus daar kan het niet aan liggen. Het zou kunnen liggen aan dat hij eerst natuurlijk nog wat "vaster" was omdat hij nog helemaal nieuw was. Nu is er natuurlijk al wat meer mee gereden en dat het daardoor kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:55

Hier blijkt de lange Ghost Firenze pad met wollen onderkant het zadel toch iets te breed te maken bij de knieen voor moeilijke mensenbekkens...
Er komen maar weinig piccolo zadels en pads voorbij op Marktplaats en de Bokt Markt, maar mocht iemand een pad voor de Quilty/Quevis Piccolo zonder wollen onderzijde over hebben, dan hoor ik het graag!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:01

SarahIlse schreef:
Teteltee schreef:

Nee, hij lag echt goed van te voren, want zoals je op de foto kunt zien ligt hij daar echt te ver naar achter na de rit. Nasingelen doe ik ook standaard na een kleine 15 minuutjes stappen dus daar kan het niet aan liggen. Het zou kunnen liggen aan dat hij eerst natuurlijk nog wat "vaster" was omdat hij nog helemaal nieuw was. Nu is er natuurlijk al wat meer mee gereden en dat het daardoor kan komen?

Ik kijk zeker weer over de foto heen..? Maar zie 'm echt niet :')

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:04

Zo, sorry, even blond bezig. Had 'm wel 'gesaved', maar niet ingevoegd. :o?

Dit is 'm dus:

Afbeelding

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:24

SarahIlse schreef:
Zo, sorry, even blond bezig. Had 'm wel 'gesaved', maar niet ingevoegd. :o?

Dit is 'm dus:

[ [url=m/lJjUAd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien helpt het als je de singelophanging verder naar achter verplaatst?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:29

Hoe bedoel je TinePine? Hoe kan ik dat doen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:46

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:55

Kwetal schreef:
Singelstoten naar VOOR schuiven, zodat de singel achter de voorbenen ligt - kijk even op dit filmpje
https://youtu.be/RXFMwmz6gl4

Oh dat, doe ik al. :o Ik weet het echt even niet meer..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:12

Sorry SarahIlse - het is een beetje lastig beoordelen vanaf hier. De beste ruiters zitten achter hun PC ;) Neem nog even contact op met BuitenZinnig (als je hem daar hebt gekocht) en die overlegt dan - indien nodig - ook met Teteltee, die jou heeft zien rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:24

Elegance_ schreef:
Ik kom ook even binnen vallen! Ik heb gister een barefoot atlanta met fork gekocht super blij mee hij ligt erg netjes! Alleen nu zijn de fenders te lang voor mij ik ben 160 met korte benen baal hier natuurlijk erg van en er is niet veel ruimte om gaatjes bij te prikken. Heeft iemand een tip voor mij welke beugelriemen of fenders ik het best kan nemen?

[ [url=m/8566pB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ixZ5yD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie dat je deze alweer te koop hebt staan, bevalt hij niet?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:31

SarahIlse schreef:
Kwetal schreef:
Singelstoten naar VOOR schuiven, zodat de singel achter de voorbenen ligt - kijk even op dit filmpje
https://youtu.be/RXFMwmz6gl4

Oh dat, doe ik al. :o Ik weet het echt even niet meer..

Als het zadel naar achteren schuift moeten de singelstoten juist naar achteren toch. De singel gaat vaak vanzelf op een bepaalde plaats liggen. Bij dit paard gaat daardoor het zadel naar achteren dus moeten de singelstoten verder naar achteren verplaats worden om het zadel op de goede plek te houden

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:36

@Kwetal

Thanks voor de site, dat geeft idd duidelijkheid over de zweetplekken :)

Toch viel het me op een gegeven moment wel op dat bij bijna alle fotos die mensen met hun nieuwe Ghost in dit topic plaatsen een stoelzit lijken te hebben :) (Again, ik ben pas bij blz 154 ondertussen, dus Gladijs, waarschijnlijk heb ik jouw foto niet gezien O:) ) Dus ik vroeg me af of andere mensen dit ook zien. Het is geen aanval op de Ghostzadels. Er komen natuurlijk geen vergelijkingsfotos met boomzadels voorbij in dit topic, maar de fotos die ik tot nu toe heb gezien is het me bij Barefoot en de andere boomloze zadels nog niet zo opgevallen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het puur door de ruiter komt en niet door de vorm van het zadel :)

Dus boomzadels verdelen de druk idd beter, maar zijn ook schadelijker als ze niet zo goed passen, en dat komt nogal vaak voor. Boomloze zadel verdelen ook de druk, maar minder, maar ze zijn ook minder/niet schadelijk als ze niet zo goed passen en dat komt ook minder vaak voor omdat ze flexibeler zijn. Duidelijk :) Dan staat me het boomloze zadel toch meer aan, zeker omdat ponylief in de zomer behoorlijk rond wordt, en ook dan zelfs per dag qua breedte kan verschillen.

Met druk achter waar je zit bedoel ik achter het zitvlak van het zadel.. Dus bij Barefoot onder de cantle en verder naar achter, bij Ghost ook het laatste deel (daar is me nog niet helemaal duidelijk vanaf waar er geen druk meer komt). Dit ivm de uitspraak dat een boomloos zadel langer mag zijn dan een boomzadel omdat er op het achterste deel geen druk komt.

@SarahIlse
Dankje, door jouw uitleg is het nu duidelijk waarom er meerdere ruiters een lichte stoelzit hebben in een Ghost maar niet in bijv een Barefoot. Geen enkele Ghost heeft nl kniewrongen, maar de meeste Barefoots en andere boomloze zadels wel :)