Ik kom ook binnenvallen in dit topic.
Op dit moment ben ik hard bezig om af te vallen zodat ik van het voorjaar op mijn pony kan rijden.
(Ik heb nu maat 44 en mn pony is 1.40 en heeft een vrij korte rug, dus dat past op het moment echt niet, maar met 20 kilo minder en een kont die twee maten kleiner is past het wel

Ik heb op het moment geen zadel en ben dus aan het rondkijken voor een zadel waar ik terzijnertijd in pas en die ook op de pony past. Nu heb ik contact gehad met de oude eigenaar van de pony en die hadden een boomloos zadel voor hem. Nu hebben zij geen idee meer welk merk het was, dus denk dat het niet zoveel soeps was.. Maar dat heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik ben bezig om dit topic door te spitten naar ervaringen en informatie en tot nu toe (ben op pg 144

Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar Barefoot, omdat die zadels beter tweedehands verkrijgbaar zijn en de cheyenne drytex, als dat wat voor mij is, zelfs nieuw binnen mijn prijsklasse ligt.
Ik ben van plan om tegen maart/april Teteltee langs te laten komen om verschillende varianten/maten van Barefoot te passen.
Ondertussen heb ik wel een paar vragen.
- Ik zie bij veel foto's van mensen die op een Ghost zitten dat ze een beetje een stoelzit hebben.. (Voeten voor de hoofd/schouder/hak lijn) Klopt dit of kijk ik verkeerd? Kunnen de beugels ook eventueel verder naar achteren? Of zou dat niet helpen? Ook zie ik dat ze regelmatig behoorlijk voorovergekanteld zitten met hun bekken, waardoor komt dit en is dat ook op te lossen?
- Zijn er ook onderzoeken gedaan naar de drukverdeling van de Barefoot Cheyenne?
Ik weet dat ze het drukverdelingssysteem vernieuwd hebben, maar als je op nadelen van boomloze zadels zoekt dan krijg je toch vaak te horen dat de druk niet goed verdeeld wordt en voor het grootste deel op de plek van de beugelophanging terecht komt. Dus ben wel benieuwd of daar ook echt een onderzoek naar is gedaan en of ik daar ook de testdata van kan zien

- Zijn er dan ook onderzoeken die echt bewijzen dat er geen druk komt achter de plek waar je zit? En hoe kan een zadel de druk goed verdelen als hij alleen de druk verdeeld over de plek waar je zit? Dan kan je toch net zo goed zonder zadel rijden? Of zie ik dat verkeerd?
- Ik zie bij veel foto's dat er onder de plek van de beugelophanging geen zweet zit maar op de rest van het oppervlak onder het zadel wel. (Voornamelijk bij Ghostzadels) Wat houdt dit in? En wat is de theorie achter de zweetplekken in het algemeen, kan iemand mij dat uitleggen?
- Mijn pony heeft een jaar of 5 met een verkeerd boomzadel rondgelopen. (Te lang, en waarschijnlijk te smal) Ondertussen heeft hij al ongeveer een half jaar geen zadel opgehad en train ik hem heel uitgebreid aan de dubbele longe/lange lijnen. Hierdoor is hij de laatste tijd enorm in bespiering gegroeid, maar er blijft een beetje een zadelafdruk op zn rug zitten. Hij is ook best wel rondgeribt maar heeft toch wel een behoorlijke schoft die ook best breed is. Is dit op te vullen met de pads? Of is dit eigenlijk een gevalletje, doe maar niet gaat schuiven/drukken?
Tis een lekker lang bericht met heel veel vragen geworden zie ik..