Mijn visie even er tussendoor 
Francis schreef:Begrijp niet goed waarom je de kussens onder de Ghost weg zou halen, daarmee neem je juist een stuk ruggengraatvrijheid weg vind ik.
Nee hoor
In plaats van de originele (oude) Ghost-kussens deed ik er dus een pad met inlages onder. Dat gaf dezelfde ruggengraatvrijheid, maar dan het gemak van een pad die er los onder ligt waardoor zadel en "kussens" (inlages / pad dus) over elkaar konden bewegen waardoor het geheel wat flexibeler werd. En een pad wilde ik er sowieso al onder zodat de singelstoten daar mooi overheen kwamen te liggen. Dus tja... kan je er net zo goed meteen inlages in doen....of gewoon de kussens van de Ghost als inlages er in doen, heb ik ook wel gedaan 
Citaat:
Zorgen dat de kussens ver genoeg uit elkaar zitten voor een breed kanaal (het viel me op dat ik beide testzadels binnen kreeg met de kussens behoorlijk dicht op elkaar. Dan kun je ook nooit ruggengraatvrijheid creëren)
De kussens flink breed zetten daarmee kom je wel weg op een rond paard met een verzonken ruggengraat, maar bij paarden die dat niet hebben moet je heel voorzichtig zijn met het breed zetten van kussens. Zet je ze te ver uit elkaar dan houden ze het zadel niet goed als een bruggetje omhoog maar krijg je juist het effect dat het zadel tussen de inlages zakt en juist op de ruggengraat komt te liggen. Dat wil je ook niet 
Citaat:
en daar onder een goed dempende pad die ook een ruime ruggengraatvrijheid heeft (dus meer dan alleen een dunne naad bovenop!), dit heeft volgens mij veel meer effect.
Dat is wel leuk, maar wordt alweer een stapeltje van zadelkussen, en nog een pad met inlages.
Dat wordt er allemaal niet simpeler op en het risico op schuiven neemt toe.
Citaat:
Ik vind de kussens niet te stug, een beetje 'stugheid' is in mijn ogen juist goed, daarmee behoud het zadel z'n vorm en geeft het een stukje drukverdeling. Demping moet vanuit de pad komen en die wil ik juist aanpassen met vilt omdat dat 'stugger' is dan wat er nu in zit. Men wil altijd 'zacht' maar vergeet vaak dat iets wat zacht is en sterk 'meegeeft' juist minder demping geeft voor het paard. Enige stevigheid is juist vaak veel beter, zeker in geval van 'boomloos'.
Dat is ook maar net hoe je het bekijkt 
Ik weet niet of de kussens van de nieuwe Ghost heel anders zijn, maar Raamzicht heeft het over de oude Ghost. Ik vond die kussens op zich ook niet te stug, vond het wel mooi materiaal eigenlijk
Wel wat buigzaam, maar alleen jammer dat het weinig in te knijpen was. Ik heb dat namelijk graag, dat het wat veerkracht heeft waardoor het de energie uit schokken en puntdruk haalt, dat ebt dan weg in het materiaal nog voordat het het paard bereikt
Vilt vind ik ook een heel mooi materiaal maar voor Rena en mij is het niks. Ook weer veels te plankerig, wij vinden een "wolkje" tussen ons in juist zo fijn 
Als Rena gaat lopen drentelen en ik zit er zonder zadel op, dan word ik alle kanten op gestuiterd door dat aangezette ruggetje
Heb ik er iets met vilt-achtige inlages op liggen dan voelt het net zo vervelend schokkerig / plankerig aan beide kanten. Heb ik er inlages tussen liggen die meeveren, dan voelt dat voor ons allebei veel comfortabeler en rustiger aan omdat haar gebonk wat minder bij mij aankomt, en ik daardoor ook weer minder terugbonk, het bonkerige wordt uitgevloeid in het materiaal dat het opvangt 
Citaat:
Sympanova onderkant van de pad zou van mij idd ook wat minder 'grof' mogen maar ik heb niet de indruk dat mijn paard er last van heeft (al heeft ze'm nog niet langdurig op gehad natuurlijk). Of ik pad wel of niet meebestel weet ik nog niet goed, ik zit nog te dubben of ik m'n HAF pad zal verbouwen en kleiner maken, die heeft nl. al open vakken voor inlages, of dat ik zelf iets maak van materialen die ik graag wil. Denk ik nog over na. Het zadel ligt goed en blijft goed liggen in combi met de pad en ik ben toch ook een beetje bang dat dit met een andere pad minder zal zijn. Met de HAF lag hij ook goed, maar die heeft ook een sympanova onderkant.
Ik heb genoeg vervelende dingen met Sympanova pads gezien om er geen fan van te zijn, maar het zachte sympanova van HAF en Ghost daar gaat weinig mee fout gelukkig 
Maar het blijft een patroontje dat je (langdurig) in de huid van je paard drukt en dat kan problemen geven. Ik denk dan voor mij en Rena: waarom dat risico nemen 
Bovendien vond ik de oude Ghost-pad een onding... geen ruggengraatvrijheid en leuk dat hij zo klein is, maar ik had liever een ruimere pad onder die lange singelstoten 
En tja als je er dan toch al een "normale" pad onder wilt...Daarom vond ik een huidvriendelijke, zachte pad met inlages fijner dan het originele ontwerp 
Citaat:
Maar goed, veel verschilt gewoon ook per paard en ruiter en situatie, wat voor de een werkt kan voor de ander totaal verkeerd uitpakken.
Dat is het ook 
Wat voor de 1 perfect werkt werkt voor de ander voor geen meter, wat voor die ander perfect werkt daar gruwt die ene weer van 
En als die 1 net even een klein dingetje anders had gedaan, dan had dat van die ander wellicht tòch fijner geweest
Daarnaast heb je nog dat mensen niet allemaal hetzelfde nastreven, niet allemaal dezelfde voorkeuren of gedachtegang hebben... zie het vilt-verhaal, de 1 zweert erbij qua comfort en de ander vindt het juist maar een oncomfortabele plank