[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:51

Het zijn nog steeds driehoekige wat stevigere wrongen waar je been tegenaan ligt, toch wel behoorlijk anders dan de dikke, rechte zachte kussentjes van Christ :)

Die laatste zijn zo zacht dat ze als het ware om je been heen gaan staan, en zo hoog dat ze toch heel veel stevigheid bieden. Is toch wel iets totaal anders :)

Ik vind de wrongetjes op de nieuwe modellen Ghost er wel prettiger uitzien dan op de oude Ghost, minder onder je been en ook wat hoger +:)+

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:28

Hi, sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen maar ik heb een vraagje, is het écht beter om met een barefoot pad onder bijvoorbeeld de barefoot arizona te rijden? Of is een goede westernpad van een goed merk ook goed genoeg? Ik heb al zelf proberen op te zoeken of dat nou veel uit maakt, maar iedereen zegt wat anders volgens mij... Wat denken jullie hier? :)

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:36

Zou er iemand hier, met een Barefoot zadel met westernfenders (de smalletjes) deze voor mij willen opmeten. De afstand van lus/punt waar de fender aan zadel vast zit, en het langste gaatje :)
Mijn dank is heel groot!

Deze vraag komt voor uit; heb zelf een Barefoot Arizona Nut gehad (maat 2), heb deze verkocht omdat de fenders niet lang genoeg konden (ook niet na bijprikken gaatjes), ik bleef hierdoor in de stoelhouding zitten. Omdat het boomzadel niet echt heel lekker zit (vooral voor mij niet), nijg ik toch weer naar een BF.
Zat nu aan de Cheyenne te denken, en dan gewoon lekker van nubuck :)

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:39

Induna schreef:
Zou er iemand hier, met een Barefoot zadel met westernfenders (de smalletjes) deze voor mij willen opmeten. De afstand van lus/punt waar de fender aan zadel vast zit, en het langste gaatje :)
Mijn dank is heel groot!

Deze vraag komt voor uit; heb zelf een Barefoot Arizona Nut gehad (maat 2), heb deze verkocht omdat de fenders niet lang genoeg konden (ook niet na bijprikken gaatjes), ik bleef hierdoor in de stoelhouding zitten. Omdat het boomzadel niet echt heel lekker zit (vooral voor mij niet), nijg ik toch weer naar een BF.
Zat nu aan de Cheyenne te denken, en dan gewoon lekker van nubuck :)

Dit probleem had ik ook met de arizona nut. Ik heb nu de gewone arizona met FRA endurance fenders er aan, en ik moet zeggen deze kunnen heel lang. Als je wil weten hoe lang kan ik het wel voor je opmeten, maar ik met mijn 1.78m met vooral erg lange benen heb nog een stuk of 8 gaatjes over dus ze kunnen nog een stuk langer.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:46

ohh wat geweldig, er bestaat dus nog een mogelijkheid voor mensjes zoals wij met lange pootjes! :D
Super bedankt voor je reactie!

Heb je misschien een foto hoe je set er nu uitziet met die fenders? :)

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:01

U vraagt wij draaien :D
Heb een oud arizona zadeltje zonder vps, niet de mooiste meer maar zit wel erg fijn :D En ik moet zeggen dat ik die smalle fenders ook wel erg fijn vind rijden.
Op de foto zie je ook het stuk wat ze nog langer kunnen.

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:23

sanne_xxxx schreef:
Hi, sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen maar ik heb een vraagje, is het écht beter om met een barefoot pad onder bijvoorbeeld de barefoot arizona te rijden? Of is een goede westernpad van een goed merk ook goed genoeg? Ik heb al zelf proberen op te zoeken of dat nou veel uit maakt, maar iedereen zegt wat anders volgens mij... Wat denken jullie hier? :)

Als het zadel vps heeft en de ruggegraat en schoft met de westernpad vrij liggen, kan het gewoon.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:53

Nou, nog een keer op de Ghost Quilty gezeten en ik ben er wel uit. Het wordt een glad bruin leren zadel met zwarte nubuck seat en wrongen. Helemaal nubuck vind ik toch te stroef en te veen wrijving, ik wil m'n benen wel kunnen schuiven in het zadel, het is m'n kont die op z'n plek moet blijven in geval van nood :P
Ik ga in Amerika 'merktekentje-loze' barefoot-look-alike fenders van glad zwart leer bestellen die er aan komen, waarschijnlijk met EZ-riders of brede westernbeugels (en dan heel hard doorsparen voor Break Away stirrups). Singel ga ik wel afwachten, er wordt voor me geïnformeerd naar de mogelijkheden van westernsingelstoten en anders bestel ik 'm 'as is' en ga ik zien wat ik er mee ga doen. Wellicht dat het mee blijkt te vallen wanneer ik er inderdaad een extra lange singel bij heb.

Wat betreft die wrongen, die zitten zeker niet ónder je been, ik vind 'wrong' ook eigenlijk een verkeerd woord, ze hebben veel meer zowel de plek als de functie van poley's, zoals aan een stocksaddle. En met die functie zouden ze dus ook helemaal niet zacht moeten wezen. Poley's aan een stocksaddle zijn tenslotte ook niet voor niets van hout. Ik vind zowel plek als hoogte en hoek precies goed dus niks mis mee. En ik kies juist voor de Ghost omdat niks anders bij Raya op z'n plek blijft en de Ghost als eerste wel (waarbij 'prijs' voor mij momenteel - na 'passen en blijven liggen' - de belangrijkste overweging is en ik dus ook niet echt duurder heb geprobeerd, als dat een optie was heb ik nog wel wat andere zadels die hoger op m'n wensenlijstje staan maar die zelfs tweedehands (als ze al te krijgen zijn) zo'n beetje het dubbele kosten, óf niet tweedehands te koop zijn. De Ghost is voor mij nu echt even een 'goedkope' korte termijn oplossing (wat niet wil zeggen dat ik er niet misschien nog jaren op blijf rijden, afhankelijk van hoe het bevalt).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:16

Francis wat fijn dat je nu een oplossing hebt. Ik heb je paardje van dichtbij gezien. Geen makkelijke case ;-) wat zadel betreft, ik ben nog steeds blij met het zadel wat ik van jou heb gekocht. De chezz!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:16

Leuk Francis dat het zo goed bevalt! Ik vond de wrongen op de lipiza ook echt verrassend fijn. Mochten voor mij idd wel iets steviger, maar zaten verder heerlijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:44

:D mijn hidalgo kussens zijn binnen en die ga ik NU proberen! Hopelijk zijn ze goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:55

Francis: Nou top toch dat je er uit bent +:)+
En smaken verschillen en veranderen in de loop der jaren / ervaringen, gelukkig is er voor ieder wat wils.
Alhoewel die extreme hoeveelheid mogelijke keuzes het soms niet bepaald makkelijker maakt :P

No_No: hopelijk krijg je ze goed op hun plaats en is het wat je zocht :j

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:05

@Diva_Jenny, bedankt voor de foto! Dat ziet er prima uit hoor :D
En je hebt inderdaad nog een stuk over.. Fijn! er is nog een optie dus voor mij :-)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:19

Voor mij zijn de smalle Barefoot fenders ook makkelijk lang genoeg. Ik heb jeans lengtemaat 36 tot soms 38. Best lange stelten dus.

Super Francis, dat je een zadel gevonden hebt wat bij je past.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:30

No_No schreef:
:D mijn hidalgo kussens zijn binnen en die ga ik NU proberen! Hopelijk zijn ze goed!

Niet vergeten foto te maken. *-:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:22

Kussens zijn volgens mij goed :D
Ik heb niet heel lang gereden, de kussens zijn nog niet gevormd dus dat leek mij beter.
Paardje liep aardig goed alleen heb ik zelf enorme balans problemen!!! Ik moet daar echt mee aan de slag.. Ik kan gewoon niet goed zitten :n Ik twijfel ook of het zadel wel de juiste maat voor mij is.
Foto's moeten nog gemaakt worden :oo

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:05

Spannend No_No! Ik moet zelf ook altijd heel erg wennen aan een ander zadel. Mijn moeder heeft nu de bredere pommel in haar Cheyenne en moet zelfs daar aan wennen, je zit toch zelf ook net een stukje breder.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:30

Hoi hoi! Ik heb een tweedehands ghost zadeltje gekocht, maar ik vind de panelen zo hard, paardje lijkt het aansingelen ook niet zo prettig te vinden (met de barefoot geen issues). Zijn de panelen van de nieuwe ghost ook zo hard? Ik heb ze er nu msar onderuit en dan een barefoot pad met ouderwetse inlages en de ghost pad en daarboven de ghost zitting. Iemand ervaring hiermee? En of de drukverdeling genoeg zal zijn...? Hmmmm

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:38

Francis: tof dat je een ghost neemt! Ik hoop voor je dat ze je aanpassing netjes willen doen :j Is toch fijner dan wanneer je het zelf moet doen.

Ik heb gisteren de barefoot teugels van het cedar hoofdstel binnen gekregen die iemand over had. Ze zijn er super soepel en super lang <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:46

Raam: deed ik ook altijd met de oude Ghost hoor, de originele kussens er onderuit en vervangen door een pad met inlages. Werkte voor paardje en mij ook veel beter :j

Inlages veren wat meer en de pad is wat comfortabeler op de huid dan het Sympanova strookjes-motief van de originele kussens.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:55

Begrijp niet goed waarom je de kussens onder de Ghost weg zou halen, daarmee neem je juist een stuk ruggengraatvrijheid weg vind ik. Zorgen dat de kussens ver genoeg uit elkaar zitten voor een breed kanaal (het viel me op dat ik beide testzadels binnen kreeg met de kussens behoorlijk dicht op elkaar. Dan kun je ook nooit ruggengraatvrijheid creëren) en daar onder een goed dempende pad die ook een ruime ruggengraatvrijheid heeft (dus meer dan alleen een dunne naad bovenop!), dit heeft volgens mij veel meer effect.
Ik vind de kussens niet te stug, een beetje 'stugheid' is in mijn ogen juist goed, daarmee behoud het zadel z'n vorm en geeft het een stukje drukverdeling. Demping moet vanuit de pad komen en die wil ik juist aanpassen met vilt omdat dat 'stugger' is dan wat er nu in zit. Men wil altijd 'zacht' maar vergeet vaak dat iets wat zacht is en sterk 'meegeeft' juist minder demping geeft voor het paard. Enige stevigheid is juist vaak veel beter, zeker in geval van 'boomloos'. Sympanova onderkant van de pad zou van mij idd ook wat minder 'grof' mogen maar ik heb niet de indruk dat mijn paard er last van heeft (al heeft ze'm nog niet langdurig op gehad natuurlijk). Of ik pad wel of niet meebestel weet ik nog niet goed, ik zit nog te dubben of ik m'n HAF pad zal verbouwen en kleiner maken, die heeft nl. al open vakken voor inlages, of dat ik zelf iets maak van materialen die ik graag wil. Denk ik nog over na. Het zadel ligt goed en blijft goed liggen in combi met de pad en ik ben toch ook een beetje bang dat dit met een andere pad minder zal zijn. Met de HAF lag hij ook goed, maar die heeft ook een sympanova onderkant.

Maar goed, veel verschilt gewoon ook per paard en ruiter en situatie, wat voor de een werkt kan voor de ander totaal verkeerd uitpakken.

@TinePine, fijn dat de Chezz goed werkt voor jullie. Die bleef op Raya dus echt niet op z'n plek dus zo zie je maar hoe verschillend dit kan zijn.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:12

@pmarena, met welke inlages had jij de barefootpad? En had jij daarop ook nog de ghost pad? Hoe lang heb je ermee gereden?

@francis, heb jij misschien de nieuwe ghost? Wellicht zijn de panelen daar flexibeler? De oude zijn echt bijna zo stevig als een houten boom vond ik. En dan in die lengte met een korte niet een hele rechte rug, tja dan luister ik toch naar paard die aangeeft dat het niet prettig is. Ze loopt nu beter zonder de panelen, maak me alleen zorgen over de drukverdeling. Overigens heeft ze hiervoor met een trekker gelopen en daar waren de kussens/panelen heel wat zachter van, dat vormde wel netjes mee. Ben benieuwd naar meer ervaringen en verschil met de nieuwe ghost

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:23

No_No schreef:

-O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:01

Mijn visie even er tussendoor :)

Francis schreef:
Begrijp niet goed waarom je de kussens onder de Ghost weg zou halen, daarmee neem je juist een stuk ruggengraatvrijheid weg vind ik.

Nee hoor :) In plaats van de originele (oude) Ghost-kussens deed ik er dus een pad met inlages onder. Dat gaf dezelfde ruggengraatvrijheid, maar dan het gemak van een pad die er los onder ligt waardoor zadel en "kussens" (inlages / pad dus) over elkaar konden bewegen waardoor het geheel wat flexibeler werd. En een pad wilde ik er sowieso al onder zodat de singelstoten daar mooi overheen kwamen te liggen. Dus tja... kan je er net zo goed meteen inlages in doen....of gewoon de kussens van de Ghost als inlages er in doen, heb ik ook wel gedaan :P

Citaat:
Zorgen dat de kussens ver genoeg uit elkaar zitten voor een breed kanaal (het viel me op dat ik beide testzadels binnen kreeg met de kussens behoorlijk dicht op elkaar. Dan kun je ook nooit ruggengraatvrijheid creëren)

De kussens flink breed zetten daarmee kom je wel weg op een rond paard met een verzonken ruggengraat, maar bij paarden die dat niet hebben moet je heel voorzichtig zijn met het breed zetten van kussens. Zet je ze te ver uit elkaar dan houden ze het zadel niet goed als een bruggetje omhoog maar krijg je juist het effect dat het zadel tussen de inlages zakt en juist op de ruggengraat komt te liggen. Dat wil je ook niet :)

Citaat:
en daar onder een goed dempende pad die ook een ruime ruggengraatvrijheid heeft (dus meer dan alleen een dunne naad bovenop!), dit heeft volgens mij veel meer effect.

Dat is wel leuk, maar wordt alweer een stapeltje van zadelkussen, en nog een pad met inlages.
Dat wordt er allemaal niet simpeler op en het risico op schuiven neemt toe.

Citaat:
Ik vind de kussens niet te stug, een beetje 'stugheid' is in mijn ogen juist goed, daarmee behoud het zadel z'n vorm en geeft het een stukje drukverdeling. Demping moet vanuit de pad komen en die wil ik juist aanpassen met vilt omdat dat 'stugger' is dan wat er nu in zit. Men wil altijd 'zacht' maar vergeet vaak dat iets wat zacht is en sterk 'meegeeft' juist minder demping geeft voor het paard. Enige stevigheid is juist vaak veel beter, zeker in geval van 'boomloos'.

Dat is ook maar net hoe je het bekijkt :)
Ik weet niet of de kussens van de nieuwe Ghost heel anders zijn, maar Raamzicht heeft het over de oude Ghost. Ik vond die kussens op zich ook niet te stug, vond het wel mooi materiaal eigenlijk :) Wel wat buigzaam, maar alleen jammer dat het weinig in te knijpen was. Ik heb dat namelijk graag, dat het wat veerkracht heeft waardoor het de energie uit schokken en puntdruk haalt, dat ebt dan weg in het materiaal nog voordat het het paard bereikt :)

Vilt vind ik ook een heel mooi materiaal maar voor Rena en mij is het niks. Ook weer veels te plankerig, wij vinden een "wolkje" tussen ons in juist zo fijn :j

Als Rena gaat lopen drentelen en ik zit er zonder zadel op, dan word ik alle kanten op gestuiterd door dat aangezette ruggetje :P Heb ik er iets met vilt-achtige inlages op liggen dan voelt het net zo vervelend schokkerig / plankerig aan beide kanten. Heb ik er inlages tussen liggen die meeveren, dan voelt dat voor ons allebei veel comfortabeler en rustiger aan omdat haar gebonk wat minder bij mij aankomt, en ik daardoor ook weer minder terugbonk, het bonkerige wordt uitgevloeid in het materiaal dat het opvangt +:)+

Citaat:
Sympanova onderkant van de pad zou van mij idd ook wat minder 'grof' mogen maar ik heb niet de indruk dat mijn paard er last van heeft (al heeft ze'm nog niet langdurig op gehad natuurlijk). Of ik pad wel of niet meebestel weet ik nog niet goed, ik zit nog te dubben of ik m'n HAF pad zal verbouwen en kleiner maken, die heeft nl. al open vakken voor inlages, of dat ik zelf iets maak van materialen die ik graag wil. Denk ik nog over na. Het zadel ligt goed en blijft goed liggen in combi met de pad en ik ben toch ook een beetje bang dat dit met een andere pad minder zal zijn. Met de HAF lag hij ook goed, maar die heeft ook een sympanova onderkant.

Ik heb genoeg vervelende dingen met Sympanova pads gezien om er geen fan van te zijn, maar het zachte sympanova van HAF en Ghost daar gaat weinig mee fout gelukkig :)

Maar het blijft een patroontje dat je (langdurig) in de huid van je paard drukt en dat kan problemen geven. Ik denk dan voor mij en Rena: waarom dat risico nemen :)

Bovendien vond ik de oude Ghost-pad een onding... geen ruggengraatvrijheid en leuk dat hij zo klein is, maar ik had liever een ruimere pad onder die lange singelstoten :j

En tja als je er dan toch al een "normale" pad onder wilt...Daarom vond ik een huidvriendelijke, zachte pad met inlages fijner dan het originele ontwerp :)

Citaat:
Maar goed, veel verschilt gewoon ook per paard en ruiter en situatie, wat voor de een werkt kan voor de ander totaal verkeerd uitpakken.

Dat is het ook :j

Wat voor de 1 perfect werkt werkt voor de ander voor geen meter, wat voor die ander perfect werkt daar gruwt die ene weer van :P

En als die 1 net even een klein dingetje anders had gedaan, dan had dat van die ander wellicht tòch fijner geweest :')

Daarnaast heb je nog dat mensen niet allemaal hetzelfde nastreven, niet allemaal dezelfde voorkeuren of gedachtegang hebben... zie het vilt-verhaal, de 1 zweert erbij qua comfort en de ander vindt het juist maar een oncomfortabele plank :P

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:02

Marcella schreef:
No_No schreef:

-O-

:+