RedPassion schreef:Mijn pony had geen problemen met het bit hoor. Maar ze kan nu (bitloos) wel lekker met haar mond/tong bewegen en ik merk dat ze dat toch fijn vindt.
Maar hoe weet je zo zeker dat zij het fijn vindt om met haar mond/tong te bewegen? Misschien ben jij wel anders gaan rijden doordat je bitloos bent gaan rijden? Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar mijn paarden kunnen met bit ook gewoon hun mond en tong bewegen. En toen ik voor het eerst met stang en trens ging rijden was ik mij ook heel bewust van de inwerking waardoor ik de neiging had anders te gaan rijden.
SuperSmurf schreef:En ik ben dan wel geen wereld ruiter, maar ik kan dus inderdaad ook niet zonder ophouding halt houden. Weet natuurlijk dat het vooral op je zit gebeurt, maar zonder teugel hulpen?
Beetje appels en peren vergelijken. In de reguliere dressuur is een ophouding een heel gebruikelijke hulp bij het halthouden hoor (in combinatie met zit). Niets mis mee.
RedPassion schreef:Ja, en hoe vaak worden neusriemen wel niet aangesnoerd?
Maar waarom kom je met deze opmerking? We gaan toch uit van juist gebruik en kunde?
erleyne schreef:Dat is net zo'n non-argument als zeggen dat bitloze optomingen fout zijn, omdat er toevallig een paar paarden zijn die wonden op hun neus hebben. Beetje jammer als er zo gediscussieerd wordt.
Zeker, erg kinderachtig ook.
erleyne schreef:Als je er bij voorbaat bij één van uitgaat dat het niet correct wordt gebruikt, dan kan je toch geen vergelijking meer maken?
@ Red Passion en andere bitloos-fanatiekelingen: als jullie er per definitie van uitgaan dat bitten en bit-optomingen altijd verkeerd en onkundig gebruikt worden, dan kunnen we beter stoppen met discussieren? (of verder discussieren met de mensen die wel kunnen indenken dat optomingen kundig gebruikt worden... Dat laatste lijkt mij leuker
)