Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:12

erleyne schreef:
RedPassion schreef:
Goed, maar hoe kan je zien of een bit echt zo goed past dan? Je kan nou eenmaal niet kijken hoe het van binnen zit.

Ze kunnen toch hun mond open doen? ( komt ook even binnenvallen hier ). Mijn paard in ieder geval wel, aangezien er ook wel eens een veearts of tandars binnen moet kijken Knipoog En dan kan ik heel goed zien of een bit goed ligt.

Voor de rest ben ik het met RK en Jasmijn eens Knipoog

Met de mond open kan je nog niet zien hoe de boel eruit ziet als de mond gesloten is, neusriem dicht is etc.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:13

RedPassion schreef:
Goed, maar hoe kan je zien of een bit echt zo goed past dan? Je kan nou eenmaal niet kijken hoe het van binnen zit.

Bij een bitloze optoming kun je je paard ook niet vragen of het wel lekker zit. Knipoog Je kan wel zien of een bit past. Daarnaast kun je natuurlijk ook voelen hoe een paard reageert op een bit. Een kundig ruiter kan dat.

Bitloze ruiters beweren toch ook te kunnen voelen dat hun paard op hun bitloze optoming veel beter reageert?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:16

Maanling schreef:
Helaas gaat dat bij Jo niet op... die heeft zelfs een tijd gehad dat ze alleen stopte door haar tegen de muur te laten lopen.

Kan hij dan ook niet stoppen aan de longeerlijn of los op commando? Zo nee, dan zou ik toch maar betere begeleiding zoeken. Tegenhouden op je hand werkt duiken in de hand en onrwijkt het gebruik van het achterbeen en dat is precies wat de meeste paarden graag doen. Beter aan de stem en zithulp zetten. Geduld is het sleutelwoord.

Supersmurf: ALs het alleen met een ophouding kan, hoe kunnen optomingsloze mensen dan halthouden? Bij een overgang naar halt wil je juist zo min mogelijk in je hand zodat het paard kan ondertreden. Met druk aan de voorkant komt het achterbeen nooit goed onder.
Maar ik ga off-topic en meer ga ik er ook niet over zeggen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:17

@Redpassion: dat kan je wel enorm goed inschatten als je ziet hoe het bit in de mond ligt ( en natuurlijk voelen als je er zelf mee bezig bent , zoals Jasmijn zegt). neusriem er aan moet geen verschil maken voor de ligging van het bit imo, dan gebruik je je neusriem voor het verkeerde doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:21

jasmijn78 schreef:
Bij een bitloze optoming kun je je paard ook niet vragen of het wel lekker zit. Knipoog Je kan wel zien of een bit past. Daarnaast kun je natuurlijk ook voelen hoe een paard reageert op een bit. Een kundig ruiter kan dat.

Je kan in elk geval beter zien of de bitloze optoming goed past. En wat het paard er van vindt... ja dat is inderdaad een kwestie van voelen hoe het paard er op reageert. Mijn pony had geen problemen met het bit hoor. Maar ze kan nu (bitloos) wel lekker met haar mond/tong bewegen en ik merk dat ze dat toch fijn vindt.

erleyne schreef:
@Redpassion: dat kan je wel enorm goed inschatten als je ziet hoe het bit in de mond ligt ( en natuurlijk voelen als je er zelf mee bezig bent , zoals Jasmijn zegt). neusriem er aan moet geen verschil maken voor de ligging van het bit imo, dan gebruik je je neusriem voor het verkeerde doel.

Ja, en hoe vaak worden neusriemen wel niet aangesnoerd?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:21

vind het niet fftpoic hoor Haha! Begrijp me niet verkeerd he, ik zeg niet dat iets beter of minder goed is. Ben alleen op zoek naar argumenten Knipoog

Maar neem aan dat bitloze mensen evengoed ook een ophouding gebruiken? En ik had het niet alleen over het halthouden, maar ook bij de ophoudingen tijdens het rijden.

En ik ben dan wel geen wereld ruiter, maar ik kan dus inderdaad ook niet zonder ophouding halt houden. Weet natuurlijk dat het vooral op je zit gebeurt, maar zonder teugel hulpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:23

SuperSmurf schreef:
Maar neem aan dat bitloze mensen evengoed ook een ophouding gebruiken? En ik had het niet alleen over het halthouden, maar ook bij de ophoudingen tijdens het rijden.

Ik doe het niet in eerste instantie, wel als er geen reactie komt op mijn zithulp.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:24

RedPassion schreef:

Omdat veel mensen het fout doen, betekent dat nog niet dat de optoming an sich fout is. Dat is net zo'n non-argument als zeggen dat bitloze optomingen fout zijn, omdat er toevallig een paar paarden zijn die wonden op hun neus hebben. Beetje jammer als er zo gediscussieerd wordt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:24

@Sizzle:
Jo (het is een meisje trouwens Knipoog ) is gewoon een gruwelijk koppige doordrammer, en daar komt nog eens bij dat ze nergens van onder de indruk is. Ze is heel selectief in het niet-halthouden, en ze kan het wel degelijk. Ben ik aan het uitstappen: dan houdt ze halt op stemcommande met losse teugel. Ze gaat op stemcommande zelfs achteruit op losse teugel. Als ze aan het werk is, weigert ze gewoon. Kop erop en doordrammen want zij wilt niet halthouden. Tja, jammer, ze heeft niets te willen. En dan zet ik haar soms meerdere malen tegen de muur ja, voor ze bijgeeft. Dat gaat écht niet alleen op de zit. Was het maar waar.

Betere begeleiding zoeken? Ik denk dat in de omgeving weinig beter te vinden is. Mijn instructrice weet wel degelijk waar ze het over heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:25

erleyne schreef:
RedPassion schreef:

Omdat veel mensen het fout doen, betekent dat nog niet dat de optoming an sich fout is. .

Dat zeg ik ook niet, maar een te strakke/niet passende neusriem veranderd wel de ligging van het bit in de mond. Kan dat bit nog zo goed passen, effect heeft het wel, en dat kan je niet zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:26

runningkawa schreef:
ja maar tieneke.... iemand die met een bit rijdt rijd nooit met zacht hand
Dan stapte ze wel over naar bitloos, daar rijden immers alleen maar mensen die naar hun dier kijken en luisteren en zachte hand hebben Ja Ja

Verward

Huilen van het lachen

Mijn paard reageert beter op druk op de tong, dan op druk op de neus/ achter de oren... en dus rijd ik met bit...Halthouden doen we overigens vaak met een stemhulp: HO Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:29

Zowel voor de neusriem als voor het bit gelden heel simpele regeltjes om te weten of ze goed zitten. Je hoeft geen ingenieur te zijn om te zien of ene bit goed ligt. Bovendien kun je aan de reacties van een paard juist goed merken als een bit niet goed zit. Helemaal als je de neusriem weg laat, want een strakke neusriem wil nog wel eens probleempjes verdoezelen.

Als je los komt van het idee dat de teugels/bit alles is, gaat het rijden beter, of je dat nu met bit, bitloos of hoofdstelloos doet.

Als je een paard hebt dat wel dit of dat doet met of zonder en niet andersom, dan ligt dat aan de rijkunst en niet zo zeer aan het middel.

Het niet makkelijk stoppen van paarden met bit, daar is trouwens wél onderzoek naar gedaan bij renpaarden, ik heb dit denk ik eerder genoemd. Daarbij bleek dat die dus wel degelijk weglopen voor pijn etc (maar bedenkt dat de handen van een jockey niet op een normale plek staan en dat er ook flink aan getrokken wordt, ze zijn immers niet met rijkunst bezig en hebben niet hun zit en benen als hulp, en dat de paarden per definitie met het hoofd hoog gaan - onderhals eruit en dat ze met rijden in grote snelheden in tegenstelling tot bv de dressuurruiter). Het bleek dat alle proefpaarden veel beter te stoppen waren zonder bit, en ook dat bv een kineton neusriem hielp. Deze haakt achter het bit en werkt dus op de neus in zodra je aan de teugels trekt.

Maar kortom:Als je gaat trekken heeft het paard pijn dat het wil ontlopen en daarbij lopen ze dus juist door de hulpen heen. Oplossing:NIET TREKKEN. Maar wat doen ruiters over het algemeen? HARDER trekken....
Dan doe je bitloos om en dan mist het paard dus dat trekken aan het bit en dus stopt het. Maar wellicht stopt het ook als je afleert te trekken aan het bit als hulp?

Overigens worden renpaarden gewoonlijk succesvol omgeschool tot (andere)sport- en recreatiepaarden. Het is niet dat ze een blijvende angst of antipathie tegen het bit opbouwen.
Zelfde geldt voor harddravers, waar jullie dan meer mee bekend zijn in Nederland.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:30

RedPassion schreef:
SuperSmurf schreef:

Ik doe het niet in eerste instantie, wel als er geen reactie komt op mijn zithulp.

Nou dat is dan al een verschil. Ten eerste heb ik het dan dus al verkeerd geleerd. Ik ken het riedeltje namelijk nog steeds; Zwaar maken, achterover zitten, ophouding op de teugels en HOOO Knipoog Maar daarnaast heb ik dus ook nog nooit een paard gereden dat zo goed reageert op zithulpen. Dan kan ik zitten en zitten wat ik wil, maar stoppen is er niet bij Haha! Denk dat dat dus sowieso ook al mee speelt.

Maar even er van uit gaande dat de meeste paarden toh pas reageren na een teugelhlp, dan maakt dat voor bitloos of bit toch niet uit. Een ophouding is een ophouding. ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:30

@Redpassion: ik geloof dat je het gewoon niet wilt snappen. Een niet-passende bitloze optoming is ook fout, en daar zie ik er helaas ook genoeg van voorbij komen ( met name inwerking veel te laag op de neus ). Maar dat is geen argument voor of tegen de optoming an sich. Ja, als je de neusriem verkeerd instelt, heeft dat gevolgen voor de ligging van het bit. Als je een bitloos hoofdstel verkeerd afstelt heeft dat ook gevolgen voor de inwerking.
Bij een discussie over een optoming moet je van gelijke waarden uitgaan: dus van passende, correct inwerkende optomingen en ze dan vergelijken. Als je er bij voorbaat bij één van uitgaat dat het niet correct wordt gebruikt, dan kan je toch geen vergelijking meer maken? ( er komt nu een quote van Louis van Gaal bij me naar boven borrelen, maar die zal ik maar voor me houden Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:33

erleyne schreef:
@Redpassion: ik geloof dat je het gewoon niet wilt snappen. Een niet-passende bitloze optoming is ook fout, en daar zie ik er helaas ook genoeg van voorbij komen ( met name inwerking veel te laag op de neus ). Maar dat is geen argument voor of tegen de optoming an sich. Ja, als je de neusriem verkeerd instelt, heeft dat gevolgen voor de ligging van het bit. Als je een bitloos hoofdstel verkeerd afstelt heeft dat ook gevolgen voor de inwerking.
Bij een discussie over een optoming moet je van gelijke waarden uitgaan: dus van passende, correct inwerkende optomingen en ze dan vergelijken. Als je er bij voorbaat bij één van uitgaat dat het niet correct wordt gebruikt, dan kan je toch geen vergelijking meer maken? ( er komt nu een quote van Louis van Gaal bij me naar boven borrelen, maar die zal ik maar voor me houden Bloos )

Ik snap het best, jij hebt wellicht niet goed gelezen. Ik heb hier ergens geschreven dat ik vind dat bij correct gebruik en goed passen van een optoming bitloos vriendelijker is. Puur om het ontbreken van een voorwerp in de mond.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:34

Lusitana schreef:
Het niet makkelijk stoppen van paarden met bit, daar is trouwens wél onderzoek naar gedaan bij renpaarden, ik heb dit denk ik eerder genoemd. Daarbij bleek dat die dus wel degelijk weglopen voor pijn etc Het bleek dat alle proefpaarden veel beter te stoppen waren zonder bit, en ook dat bv een kineton neusriem hielp. Deze haakt achter het bit en werkt dus op de neus in zodra je aan de teugels trekt.
.

M aar wat nou andersom? Dat paarden soms beter te houden zijn op een bit dan bitloos?

( en denk dat we de renpaarden hier ook net zo goed kennen hoor, ik verzorg er nl bijvoorbeeld al een aantal jaartjes 1, ex renner dan wel )

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:35

Maar zo reageer je niet Knipoog Je blijft hameren op het foute gebruik van het bit. Ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat een bit bij verkeerd gebruik niet vriendelijk is, dus ik snap niet waarom je mensen daarvan wilt overtuigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:36

SuperSmurf schreef:
En ik ben dan wel geen wereld ruiter, maar ik kan dus inderdaad ook niet zonder ophouding halt houden. Weet natuurlijk dat het vooral op je zit gebeurt, maar zonder teugel hulpen?

Nou vooruit dan, als jij het niet off-topic vind.
Het is natuurlijk wel een afhankelijk van de africhtingsgraad en de gang waarvanuit je wilt hh. Maar ik vind dat elk jong paard moet leren hh vanuit stap zonder teugelhulp op de zit. Dat kun je ze prachtig leren in het begin omdat ze dan nog super reageren op gewichtsverlaatsing icm stem. Daarna leer ik de combinatie ophouding+zithulp en ga ik langzaam aan ook de drijvende hulp bijgeven die er voor zorgt dat ze ondertreden. Is je paard een stuk verder in de africhting dan gaat je paard eerst al zitten op je been hulp, een ophouding maakt alert en daarna sta je stil op je been+zit. Op zo'n moment heb je bij voorkeur alleen een lichte aanleuning.

Maanling:
Heb je echt je hand nodig om te halthouden dan is de kans groot dat je paard erg op de voorhand is en ook regelmatig graag onder je uit loopt in de oefeningen en dat zal ook wel aangezien je haar een dramkont noemt.
Als ik lees dat een paard wel hh met druk op de neus en niet op het bit, dan lees ik dat zo'n paard niet eerst netjes aan de hulp gezet is, maar realiseer je daarbij ook dat ik zeker geen wereld talent ben en ook zeker geen intentie heb tot de grond in boren. Ik betrap mijzelf ook echt wel eens op ophoudingen die niet gemoeten hadden. Ook als de zithulp niet doorkomt zet ik ze ook echt wel even stil op de hand, maar dan ga ik het vervolgens wel 20x herhalen tot het goed is.
Ik veroordeel je echt niet en weet ook wel dat er drammerige tanken rondwandelen in deze wereld, maar dan moet je daar harder mee werken aan gehoorzaamheid en niet als excuus gebruiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:36

SuperSmurf schreef:

Ik leer mijn jonge paard zonder teugels (en bitloos Knipoog ) halt te houden op mijn zit. Ben sowieso al veel met lichaamstaal bezig tijdens het grondwerken, maar ook door centered riding. Ze pikken het heel snel op!! Hierdoor wordt hij 'erg licht' in de teugelhulpen. Tot nu toe rij ik zelf met losse teugel. En ik heb toch echt een pittig, oersterk paardje, hoor.

Maar ja, ik ken inderdaad ook veel oudere paarden die het alleen kunnen door een ophouding. Vooral de lespaarden bij ons Clown . Vandaar dat ik er zelf zo op gebrand ben om mijn paard op lichaamstaal te rijden.

Overigens kun je met wat kennis van je paard prima zien of een bitloze optoming past of bevalt. Ik heb zowat het hele rijtje bitloze optomingen voorbij zien komen (heeft me ook wel wat euro's gekost Clown ) of me er goed in verdiept, voordat ik de optoming vond die ik nu gebruik. Als ik zo om me heen kijk bij de bitloze ruiters die ik ken, zowel op bokt als in real life, dan is een bitloze optoming iets heel persoonlijks. Ik heb niets met kruislingse systemen of hackemores, anderen zijn er wel blij mee.

Wat Sam betreft heb ik overigens geen idee hoe hij op een bit zou lopen. Hij doet het super bitloos, dus ik voel de behoefte niet op hem alsnog met bit te gaan rijden Lachen . Dat heb ik al jarenlang op andere paarden gedaan en met mijn eigen paard doe ik het dus effe anders. Lachen

Bovendien is hij ook nog druk aan het wisselen, hij heeft een wolfskiesje, die er na het wisselen uit gaat waarschijnlijk, dus ik wil helemaal geen druk in zijn mond of op zijn kaken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:38

@ Sizzle: Oh, maar je hoort mij ook geen excuus gebruiken, maar gewoon een feit vaststellen. En ik werk me te pleuris aan gehoorzaamheid Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:38

Smurf
zonder teugel hulpen kun je idd gewoon halthouden, maar dat moet je ook oefenen, net als dat je hem leert wat de galop hu;p is.

De keren dat ik zanda heb gereden was ik daar al mee bezig.
eerst de zit hulp met stem, dan desnoods pas de teugelhulp.
Verschillende keren had ik de teugel al niet meer nodig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:39

erleyne schreef:
Maar zo reageer je niet Knipoog Je blijft hameren op het foute gebruik van het bit. Ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat een bit bij verkeerd gebruik niet vriendelijk is, dus ik snap niet waarom je mensen daarvan wilt overtuigen.

Okee, dan komt dat verkeerd over want zo bedoel ik het niet in elk geval. En ik 'hamer' in topics over bitloze optomingen ook op wat fout gebruik aanricht hoor. Ik heb ook niks tegen bitten, en ik zet ook ook bij dat het mijn mening is. Ik heb liever niks in de mond van mijn paarden, en ja, ik denk dat veel paarden het comfortabeler zouden vinden om niks in hun mond te krijgen, maar nogmaals; dat is mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:39

Maanling schreef:
@ Sizzle: Oh, maar je hoort mij ook geen excuus gebruiken, maar gewoon een feit vaststellen. En ik werk me te pleuris aan gehoorzaamheid Knipoog

OK dan!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:41

Hier nog een bitruiter die paard alleen op zit halthoud, zeker mijn jonkie. Dan zijn ze nog zo gefocust op je gewicht zoals Sizzle zegt, daar heb je geen hand bij nodig. Ik krijg nog net geen tik op mijn vingers als ik met teugelhulpen mijn paard stil zou willen zetten in de les Bloos Geen kwestie van wereldruiter zijn ( ben ik zeker niet namelijk ), kwestie van goed opgevoed worden door je instructeur Haha! en je paard het juist ( en logisch ) aanleren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:48

RedPassion schreef:
Mijn pony had geen problemen met het bit hoor. Maar ze kan nu (bitloos) wel lekker met haar mond/tong bewegen en ik merk dat ze dat toch fijn vindt.

Maar hoe weet je zo zeker dat zij het fijn vindt om met haar mond/tong te bewegen? Misschien ben jij wel anders gaan rijden doordat je bitloos bent gaan rijden? Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar mijn paarden kunnen met bit ook gewoon hun mond en tong bewegen. En toen ik voor het eerst met stang en trens ging rijden was ik mij ook heel bewust van de inwerking waardoor ik de neiging had anders te gaan rijden.

SuperSmurf schreef:

Beetje appels en peren vergelijken. In de reguliere dressuur is een ophouding een heel gebruikelijke hulp bij het halthouden hoor (in combinatie met zit). Niets mis mee.

RedPassion schreef:

Maar waarom kom je met deze opmerking? We gaan toch uit van juist gebruik en kunde?

erleyne schreef:
Dat is net zo'n non-argument als zeggen dat bitloze optomingen fout zijn, omdat er toevallig een paar paarden zijn die wonden op hun neus hebben. Beetje jammer als er zo gediscussieerd wordt.

Zeker, erg kinderachtig ook.

erleyne schreef:
Als je er bij voorbaat bij één van uitgaat dat het niet correct wordt gebruikt, dan kan je toch geen vergelijking meer maken?

@ Red Passion en andere bitloos-fanatiekelingen: als jullie er per definitie van uitgaan dat bitten en bit-optomingen altijd verkeerd en onkundig gebruikt worden, dan kunnen we beter stoppen met discussieren? (of verder discussieren met de mensen die wel kunnen indenken dat optomingen kundig gebruikt worden... Dat laatste lijkt mij leuker Knipoog )