Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:07

Dat kan nog wel eens kloppen Captain! Alleen zou de druk op de neus ook echt minder worden?
Alles wat jij zegt vraag ik mij ook af, Dreamer. Moet je de neusriem erg strak doen neem ik aan? Ik vind het een soort hulpteugel in een hoofdstel ingebouwd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:39

Dat hoofdstel lijkt ergens zelfde functie te hebben als kaakgekruist maar dan zonder de druk op de onderkant van de kaak. Hoofdstel zou heel fijn kunnen zijn bij paarden die juist goed reageren op druk achter de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:11

Ja maar teveel druk achter de oren is toch juist wat je wilt voorkomen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:43

Anoniem schreef:
Ja maar teveel druk achter de oren is toch juist wat je wilt voorkomen?

Ik zeg altijd, ieder paard heeft voorkeuren. Mijne kan echt niet tegen druk op de neus. (zit een oud trauma) Terwijl hij op druk achter de oren heel goed ontspant. Hij is rustiger als er een stang in hangt dan een normale trens om het maar zo te zeggen. En daarbij blijft het er om gaan dat je bewust bent van wat je doet met je handen/teugels.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:59

zoals ik t op plaatje zie als je rechterteugel aanneemt, heb je naast druk op de neus zoals bij een sidepull ook idd voorwaarts-neerwaartse druk. Daarbij vraag ik me af hoe stabiel het ligt.
Denk wel dat het een betere release heeft dan bijv kaakgekruist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:05

Afbeelding

Ik denk dat dit hoofdstel net zo'n slechte release en aansnoerende werking heeft als de andere aansnoerhoofdstellen zoals kaakgekruist en kingekruist. Bij kaakgekruiste hoofdstellen zie je net zo vaak dat de neusriem door door het katroleffect van de kaakriem omhoog getrokken wordt en de bakstukken dan los naar buiten hangen, dus eigenlijk korter worden, wat betekent dat er ook druk is op de nek want de neusriem kruipt omhoog richting nek. Bij het systeem op deze foto kort je de bakstukken gewoon meteen in.
Het voordeel van dit hoofdstel is wel dat je precies kunt zien of de release goed is, wat met touwtjes onder de kin/kaak vaak slechter te zien is.

Ik vind het ontwerp wel erg mooi, lekker clean. :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:23

O jee dit hoofdstel kan veel druk geven op het gebied van de atlas en draaier..Lijkt me zeer onprettig voor een paard en kan misschien best wat problemen veroorzaken..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:25

Afbeelding

ons nieuwe hoofdstel
frontriem zit inmiddels hoger hoor had niet door met passen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:12

Stil hier!
We zijn inmiddels alweer een stukje verder en het gaat zo lekker! hier een screenshot uit de Go Pro cam die ik vaak op een paaltje zet tijdens het rijden haha

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:55

Ik rij best wel veel bitloos, maar ook met bit. Slechte release bij kaakgekruist heeft mijn hoofdstel niet en die was best gunstig geprijsd (30 euro).
Ik heb een tijdje terug een western sidepull gekocht en eigenlijk vind ik die heel erg fijn. Nu wil ik best een mooie sidepull (de mijne is echt western zeg maar, dus licht leer, totaal niet engels qua uiterlijk), maar ik kan gewoon geen mooie en betaalbare vinden. Die van HH is al 90 euro en dan krijg je een simpel zwart hoofdstel. Te duur dus voor wat je krijgt, want als je met bit wilt rijden krijg je voor 90 euro gewoon een topkwaliteits hoofdstel met blingbling en zacht onderlegd, enz. De HH sidepull is een 30 euro hofodstelletje. Je hebt voor 30 euro zelfs al mooi en goede bithoofdstellen. Maar bitloos is ineens alles duurder. Waar vind je dus een mooi en betaalbaar bitloze sidepull?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:10

Ziet er tof uit SecretLIN! De neusriem lijkt ook ietsjes hoger te mogen.

Oeh wat ziet dat er mooi uit Buitenzinnig! Prachtig paard ook :D

Ik kan alleen een los neusstukje aan een bestaand kopstuk bedenken, germie. Zoiets (alleen bij deze vind ik de bakstuk-bevestiging niet mooi):
https://www.artofriding.nl/nl/sidepull-wave.html

Ik weet ook niet waarom bitloze hoofdstellen duurder zijn dan bit-hoofdstellen. Mijn sidepull die ik had laten maken kostte 70 euro, onderlegd. Wel een vrij simpel design maar van onwijs mooi leer en precies wat ik wilde.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:22

Ik heb de sidepull van Waldhausen, die was 50,-. Je moet hem ff uit elkaar halen want er zit een vreemde extra kinriem onder maar als je die er vanaf haalt heb je gewoon een sidepull die zacht onderlegd is. Ik vind hem fijn! :j

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:29

Mariett schreef:
Ziet er tof uit SecretLIN! De neusriem lijkt ook ietsjes hoger te mogen.

Ik kan alleen een los neusstukje aan een bestaand kopstuk bedenken, germie. Zoiets (alleen bij deze vind ik de bakstuk-bevestiging niet mooi):
https://www.artofriding.nl/nl/sidepull-wave.html

Ik weet ook niet waarom bitloze hoofdstellen duurder zijn dan bit-hoofdstellen. Mijn sidepull die ik had laten maken kostte 70 euro, onderlegd. Wel een vrij simpel design maar van onwijs mooi leer en precies wat ik wilde.

Die sidepull die jij noemt van artofriding past helaas niet. Ik heb deze op Equitana gezien en gemeten en ik heb een omtrek van 73 cm minimaal nodig. En dat haalt deze niet, 68 uit mijn hoofd in maat full. Mijn paard kan eigenlijk met een cob toe, maar de meeste full aansnoerneusriemen zitten op het langste gaatje.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:47

germie schreef:
Ik rij best wel veel bitloos, maar ook met bit. Slechte release bij kaakgekruist heeft mijn hoofdstel niet en die was best gunstig geprijsd (30 euro).
Ik heb een tijdje terug een western sidepull gekocht en eigenlijk vind ik die heel erg fijn. Nu wil ik best een mooie sidepull (de mijne is echt western zeg maar, dus licht leer, totaal niet engels qua uiterlijk), maar ik kan gewoon geen mooie en betaalbare vinden. Die van HH is al 90 euro en dan krijg je een simpel zwart hoofdstel. Te duur dus voor wat je krijgt, want als je met bit wilt rijden krijg je voor 90 euro gewoon een topkwaliteits hoofdstel met blingbling en zacht onderlegd, enz. De HH sidepull is een 30 euro hofodstelletje. Je hebt voor 30 euro zelfs al mooi en goede bithoofdstellen. Maar bitloos is ineens alles duurder. Waar vind je dus een mooi en betaalbaar bitloze sidepull?

Ik heb nog niet alles op mijn site staan, maar ik kan alles bij http://www.markusholst.com inkopen. Vind het fijne spullen wat ze hebben!
Edit, ik zie dat je aangeeft dat het niet past, die van de link van hierboven. Ik kan hem nameten voor je?

Mariett schreef:

Dankjewel :D Is mijn knappe PRE Villa :)

Hebben gister voor het eerst galopwissels gedaan, ook bitloos uiteraard. Zou niet weten waar om het niet kan, maar voor mij de 1e keer dat ik ze een paard aanleerde en überhaupt op een correcte manier aan moest leren. Dus weer een mijlpaal :D

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:47

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje, heb al wel wat gezocht maar nog weinig informatie kunnen vinden.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Barefoot shape it soft? En dan met name aan een 'normaal' hoofdstel om bitloos dressuur te rijden?
Hoe valt de neusriem precies en ligt deze mooi stevig zonder eventuele schuurplekjes te creëren?

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:04

MarloesNatje schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje, heb al wel wat gezocht maar nog weinig informatie kunnen vinden.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Barefoot shape it soft? En dan met name aan een 'normaal' hoofdstel om bitloos dressuur te rijden?
Hoe valt de neusriem precies en ligt deze mooi stevig zonder eventuele schuurplekjes te creëren?

Hier wel ervaring met de cavesson versie voor mijn vorige bijrijdpaard, ik vond hem erg fijn. Gebruikte hem als kaptoom, maar ook als sidepull voor de dressuur. Hij is stevig, maar wel zacht. Nooit schuurplekken gehad!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:17

Afbeelding
Afbeelding

ik krijg deze dinsdag

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:04

Ik kom ook even binnenvallen :o eerder las ik in dit topic dat jullie het over de Fra Rebecca hadden. Is er inmiddels iemand die met dit hoofdstel rijdt of hm in handen heeft gehad?
Ben al jaren opzoek naar een simpele, niet te veel leer, anatomische, zachte, overal onderlegde Sidepull en zag gister ineens de fra rebecca voorbij komen. De bling bling had voor mij niet gehoeven maar vind hm er verder mooi en simpel uitzien.
Ook naar de HH en Equiplay gekeken, maar die lijken me niet zo zacht en sterk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:43

Buitenzinnig schreef:
germie schreef:

Ik heb nog niet alles op mijn site staan, maar ik kan alles bij http://www.markusholst.com inkopen. Vind het fijne spullen wat ze hebben!
Edit, ik zie dat je aangeeft dat het niet past, die van de link van hierboven. Ik kan hem nameten voor je?

Mariett schreef:

Dankjewel :D Is mijn knappe PRE Villa :)

Hebben gister voor het eerst galopwissels gedaan, ook bitloos uiteraard. Zou niet weten waar om het niet kan, maar voor mij de 1e keer dat ik ze een paard aanleerde en überhaupt op een correcte manier aan moest leren. Dus weer een mijlpaal :D

Ik heb minimaal 73 cm nodig. De meesten komen niet verder dan 68-71 cm. Ben wel benieuwd of de jouwe dan wel 73 is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:26

Zal dinsdag meten.. ben dit weekend bij een dissectie en morgen ook nog.. vandaag niet thuis,kom er dus na morgen op terug!

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:59

Ik heb dit topic net gevonden en ben het aan het doorlezen omdat ik op zoek ben naar een ander bitloos hoofdstel. Momenteel heb ik een Micklem, maar die schuift een beetje. Mijn paard is bitloos ook ietsjes meer geneigd om te willen hangen in je hand.
Wat is een goeie sidepull met een lekker zacht onderlegde neusriem die niet schuift? En is een kaakriem beter dan een gewone keelriem bij een sidepull?

xyzutu2 schreef:
Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Dat advies wordt helaas nog veel te vaak gegeven voor bitloze optomingen. Mensen willen van het bit af omdat ze dat paardonvriendelijk vinden en ze zich niet meer herkennen in de hele sportdressuurruiterij met strak aangetrokken aansnoerneusriemen terwijl daar ook gewoon 2 vingers op elkaar op het neusbot horen te passen.
Vervolgens kopen ze een bitloos hoofdstel of een kaptoom, doen dat om, geven een teugelhulp en wat gebeurt er? Hoofdstel schuift opzij. Dus trekken ze de neusriem net zo lang aan tot hij niet meer kan schuiven. Het grappige is dat dit bij 90% van de bitloze neusriemen dus gebeurt met... een aansnoerriem onder de kaak. Dezelfde als die aan dat dressuurhoofdstel hing. Met als gevolg dat je bij het gros van de bitloze hoofdstellen op geen enkele manier meer 2 vingers op elkaar op het neusbot kunt leggen - maar blijkbaar is dat minder erg als er geen bit wordt gebruikt?

Onder álle neusriemen - bitloos of niet - moet je 2 vingers op elkaar kunnen stapelen op het neusbot. Betekent dat dat je hoofdstel gaat schuiven? Dan moet je op zoek naar een ander model waarbij dat niet gebeurt - bijvoorbeeld eentje met kaakriem, of een waar de teugelringen verder naar de kin bevestigd zitten, of waar kinriem en neusriem verbonden zijn door een ring waardoor de kinriem een hoek maakt. En heel veel bitloze hoofdstellen en kaptomen hebben ook gewoon grote ontwerpfouten waardoor ze op geen enkel paardenhoofd goed blijven zitten als je ze niet strak aansnoert (waarom denk je dat de meeste bitloze hoofdstellen uberhaupt die aansnoerneusriem hebben...).
Maar strak aantrekken zodat het hoofdstel blijft zitten is echt de wereld op zijn kop: als dat nodig is dan moet je op zoek gaan naar een hoofdstel wat wel gewoon netjes blijft zitten met die 2 opgestapelde vingers op het neusbot ertussen: daar heeft ieder paard recht op, ook als hij bitloos wordt gereden.

Ik begrijp niet zo goed waarom die hoek ervoor zorgt dat de neusriem minder schuift, zou je dat aub kunnen toelichten?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:27

Met een kaakriem zit het wat stabieler, maar persoonlijk vind ik het onzin. Beetje met beleid de teugels gebruiken en je hebt nergens last van. Een bit sjor je ook niet door de mond normaal gesproken.

De neusriem heb ik overigens ook veel losser zitten.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:36

Nies_ schreef:
Met een kaakriem zit het wat stabieler, maar persoonlijk vind ik het onzin. Beetje met beleid de teugels gebruiken en je hebt nergens last van. Een bit sjor je ook niet door de mond normaal gesproken.

De neusriem heb ik overigens ook veel losser zitten.

En wat voor bitloos hoofdstel heb jij dan? Ook een Micklem?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:41

Ik heb de pardoes

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:52

Grappig dat je dat stukje tekst quote, Laura_Zodine! Ik lette daar namelijk vooral op de lichtelijke miscommunicatie (tussen mij en xyzutu) dus ik had over dat stukje heen gelezen.

Dat schuiven op de zijkant van de neus begrijp ik heel goed, dat heb ik zelf ook uitgevonden. Daarom heb ik de teugelringen graag wat lager op de neusriem (meer richting de kin).
Dit is mijn hoofdstelletje waar ik heel erg prettig mee rij, Marie heeft relatief weinig om haar hoofd en hij schuift ontzettend weinig, terwijl ik met gemak drie vingers tussen neus en neusriem kan doen:
Afbeelding

Ik dacht dat dat vooral kwam door de iets lager geplaatste ringetjes en eventueel het iets bredere (en daardoor stuggere) kopstuk, aan de bevestiging van de kinriem had ik nog niet gedacht.