[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:22

Wat een ontzettend leuk succesverhaal :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:48

Sorry ik zie dat moment mijn berichtje ervoor nooit geplaatst is. De vraag was dus of er zadels voor een korte rug zijn voor iemand met lange benen.

wordt gek van de laptop, Super traag ineens dus de virusscan maar weer eens aangezet.

delano is 1.43m en heeft ruim gemeten 38cm draagvlak kwa rug, doordat zijn schouder vrij ver naar achter licht en het middenstuk vrij kort is. Ik rij zelf nu zonder zadel, maar wil toch ooit wel een zadeltje.

wat betreft de andere tips, zomaar alles overhoop, halen en zeggen dat het anders moet lijkt me ook niet zo tactisch op mijn werk. Probeer de tips die ik kan doen mee te nemen en zo langzaam te integreren. Eerst maar eens wassen. Dan overleg wie het best welk,zadel kan. Dan passende pads, inlages en singels.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:51

zowel mijn cashel soft saddle (zelf flapje erachter afgehaald) en mijn libra trec (15 inch) bevallen zeer goed.
ikzelf ben 1,69 en 57 kilo.
en voor de extreme gevallen heb ik nu mn voltigesingel en een pad met extra inlages :D

Flippeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:10

Shirley schreef:
En welkom op Bokt :D

Wat voor paard heb je onder je Barrydale ?

Grote pony van 1.48m.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:20

minikatje schreef:
zowel mijn cashel soft saddle (zelf flapje erachter afgehaald) en mijn libra trec (15 inch) bevallen zeer goed.
en voor de extreme gevallen heb ik nu mn voltigesingel en een pad met extra inlages :D

welke pad? *D

hier gereden met een witdekje onder mijn libra en daar dus prima de afdruk te zien ( had met het zadel op paarden rug en dan op witdekje rara :P )
ruggegraad is gewoon vrij. niks raars. dit is allemaal zonder pad eronder.
nu vraag ik mij toch wel ernstig het nut af van pads.....
ruggegraadvrijheid geeft dit zadel, het dempt ook al. mijn dekjes dempen ook ( wol eronder) en die pads zijn vaak dunner dan mijn dekjes.
wat voegt zo'n pad nou toe... alle, en vooral mijn hkm halfpad laten de paarden alleen maar rotter lopen. halfpad op dekje geeft verbetering en helemaal eraf lopen ze weer super.
wat zeg maar voegt het toe :o ( ja, heb site gelezen, vraag het me nu na ondervindingen gewoon af )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:22

Bij veel paarden is de ruggegraat niet vrij zonder inlages, en die inlages zijn extra drukverdelend. Verder?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:25

unihorses schreef:
minikatje schreef:

welke pad? *D

hier gereden met een witdekje onder mijn libra en daar dus prima de afdruk te zien ( had met het zadel op paarden rug en dan op witdekje rara :P )
ruggegraad is gewoon vrij. niks raars. dit is allemaal zonder pad eronder.
nu vraag ik mij toch wel ernstig het nut af van pads.....
ruggegraadvrijheid geeft dit zadel, het dempt ook al. mijn dekjes dempen ook ( wol eronder) en die pads zijn vaak dunner dan mijn dekjes.
wat voegt zo'n pad nou toe... alle, en vooral mijn hkm halfpad laten de paarden alleen maar rotter lopen. halfpad op dekje geeft verbetering en helemaal eraf lopen ze weer super.
wat zeg maar voegt het toe :o ( ja, heb site gelezen, vraag het me nu na ondervindingen gewoon af )

libra zitten al extra panelen in, in mijn pad onder de libra heb ik dunne inlages.
voor de cashel heb ik 2 paar inlages voordat er echt ruggegraatvrijheid is.
voor de voltigesingel heb ik een slaapmat kapot geknipt en een pad in elkaar geknutseld :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:12

minikatje schreef:
libra zitten al extra panelen in, in mijn pad onder de libra heb ik dunne inlages.
voor de cashel heb ik 2 paar inlages voordat er echt ruggegraatvrijheid is.
voor de voltigesingel heb ik een slaapmat kapot geknipt en een pad in elkaar geknutseld :')

_O- ik ook :')

had inderdaad het gevoel dat zo'n dik paket bij de libra niet nodig was.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:43

Hier dan even een foto van de Trekker op mijn tinker (ja, ik weet het, hij is te dik). Daar waar het wit over gaat in zwart (ongeveer de hele lijn, in elk geval onder), komen ook de haren bij elkaar. Ik zag al wel dat ik er een C-vormige singel bij moet hebben, want bij aansingelen wordt het zadel iets te ver naar voren geschoven.
Afbeelding

Maar wat denken jullie? Kan het zo? Of toch kortere kussens aanschaffen? Bedankt voor het meekijken alvast!

En oh ja, heb ook even gereden ermee: zit heerlijk en schuift niet. De koeien die zich in het donker verdekt opgesteld hadden naast de bak zorgden met een ondeugende "boe" voor de 'wegstuif-test' }:0 en ook met draven waarbij ik voelde dat hij me af en toe naar één kant gooide, bleef het zadel goed liggen. Dus voorlopig mag het door voor de volgende ronde :D (met of zonder kortere kussens)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:17

@Jippie_G Iets wat te donkere foto moeilijk te beoordelen. Denk dat je zadel toch iets naar achter moet lijk nu wat op de schouder te liggen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:18

Ik geef het op !!!!
Ga denk kijkrn voor een goed boomzadel.
Ik weet het gewoon even niet meer met mijn zadel

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:33

@Jippie_G: ik denk dat het zadel ook nog wel iets naar achter kan, de kussens lijken qua lengte wel net te kunnen volgens mij, maar misschien toont het anders als het zadel wat naar achteren ligt...

Is hier nog iemand die een 55 of 60 cm FRA of Westip singel voor mij in de aanbieding heeft (mag zowel zwart als bruin zijn)? En bij voorkeur wil ruilen tegen mijn 50 cm zwarte Westip of mijn 65 cm bruine FRA?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:35

BrammetJee schreef:
Ik geef het op !!!!

Wat jammer zeg dat het zo blijft -O-

Heb je je zadel al eens aan de onderkant bekeken? Misschien zit daar iets niet goed?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:38

BrammetJee schreef:
Ik geef het op !!!!

:o Dat heb ik ook gehad. Vaak ben je ook "te veel" met zadels bezig en vergeet je het plezier van het rijden. Elk niet goed liggend haartje wordt gezien als een grote FOUT zadel.

Om welke reden ben je boomloos gaan rijden? Misschien wel omdat het boomzadel niet goed lag. Bij een boomzadel halen we vaak een zadelpasser/maker erbij wat ons een redelijke zekerheid geef dat we goed of niet goed bezig zijn. Boomloos is toch een beetje zelf knutselen passen meten en vooral twijfelen :D En kopen en verkopen en weer iets anders proberen :j
Kijk ook goed naar je paardje hoe loopt hij/zij onder het zadel en hoe zit je erzelf in.

Er zullen er best zijn die het eerste boomloze zadel nog hebben en er heerlijk mee rondrijden, maar denk dat de meeste boomloze rijders toch meerdere zadels al gehad en vooral getest hebben :o
Maar kijk eens naar boktmarkt hoeveel boomzadels er te koop staan :j ook vaak niet passend kortom zadels soms heb je er slapeloze nachten van ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:46

Geryon schreef:
BrammetJee schreef:
Ik geef het op !!!!

Wat jammer zeg dat het zo blijft -O-

Heb je je zadel al eens aan de onderkant bekeken? Misschien zit daar iets niet goed?

Nee nog niet zal even kijken morgen.

@jomaro
Dat is waar. Ze loopt gewoon normaal zoals altijd denk indd dat ik me teveel zorgen maak.
Miss een andere testen of ze beter liggen. Dit zadel blijft ook naar voren schuiven ook met een anatomische singel.
Maar ze heeft indd ook haren verward liggen, maar ze zit al behoorlijk in het vacht en een boomloos gaat mee met de bewrging.

Ik ben eigelijk boomloos gaan rijden ondat we met onze andere pony 2 verkeerde boomzadels hebben gehad.
En mijn pony is 5 en ze groeide natuurlijk nog qua spieren en anders moest ik telkens naar een zadelmaker. Ik zal de cheyenne er morgen eens op leggen en kijken hoe die ligt.

SylvieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:46

Hoi allemaal! Ook ik kom even binnenstormen op dit forum.
Mijn zus en ik zijn al 9 jaar nog steeds super blij met onze (inmiddels) 16 jarige Haflinger.. Alleen, zijn wij al 9 jaar aan het aanrommelen met ons zadel. Al 8 verschillende (boom)zadels, 5 zadelmakers, en tig zadels gepast, zijn we nu écht ten einde raad. En willen we nu eindelijk eens een zadel wat niet wiebelt en naar voren schuift. Met barebackpad loopt ze als een zonnetje maar zodra er een zadel op ligt... Staart tussen de benen, gespannen.. Gewoon te sneu om te gaan rijden! Ik ben inmiddels al een jaar niet meer verschenen op wedstrijd, mede dankzij een blessure maar ook dus door het zadel. Dat starten maakt me nog niet eens zoveel uit, ik gun mijn pony nu eindelijk een fijn zadel zodat we weer van bosritten kunnen gaan genieten.

Ik heb al een aantal paginas doorgelezen maar mijn vraag was, wat het nadeel/voordeel is van een boomloos zadel bij een scheve schouder? Ik weet dat het zadel zichzelf aanpast, maar stel, de schouder wordt sterker en recht, past het zadel zich ook weer mee? Dezelfde vraag geldt voor de Hidalgo zadels (semi-boomloos?)
Zijn er ook mensen met hetzelfde verhaal als ons? Het naar voren schuiven e.d. en met een boomloos al hun problemen waren opgelost?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:59

Groot voordeel van boomloos is dat het zich inderdaad vormt naar de rug, ook als de rug verandert. Er zijn veel verschillende soorten en het ene zadel zal stabieler op je paard liggen dan het andere; geldt ook voor boomloos. Op zich klinkt boomloos voor jullie wel veelbelovend als je paard een bbp wel fijn vindt. Misschien één van de dressuur modellen van Barefoot? Kun je ook weer starten :-) Je kunt eens een testzadel opvragen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:07

Mag je met dressuur model ook springen?
Of is het net als een boomzadel

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:33

SylvieB schreef:
Mijn zus en ik zijn al 9 jaar nog steeds super blij met onze (inmiddels) 16 jarige Haflinger.. Alleen, zijn wij al 9 jaar aan het aanrommelen met ons zadel. Al 8 verschillende (boom)zadels, 5 zadelmakers, en tig zadels gepast, zijn we nu écht ten einde raad. En willen we nu eindelijk eens een zadel wat niet wiebelt en naar voren schuift. Met barebackpad loopt ze als een zonnetje maar zodra er een zadel op ligt... Staart tussen de benen, gespannen.. Gewoon te sneu om te gaan rijden! Ik ben inmiddels al een jaar niet meer verschenen op wedstrijd, mede dankzij een blessure maar ook dus door het zadel. Dat starten maakt me nog niet eens zoveel uit, ik gun mijn pony nu eindelijk een fijn zadel zodat we weer van bosritten kunnen gaan genieten.

Ik heb al een aantal paginas doorgelezen maar mijn vraag was, wat het nadeel/voordeel is van een boomloos zadel bij een scheve schouder? Ik weet dat het zadel zichzelf aanpast, maar stel, de schouder wordt sterker en recht, past het zadel zich ook weer mee? Dezelfde vraag geldt voor de Hidalgo zadels (semi-boomloos?)
Zijn er ook mensen met hetzelfde verhaal als ons? Het naar voren schuiven e.d. en met een boomloos al hun problemen waren opgelost?

kan alleen maar lobyen voor mijn zadel :+
heb zelf een libra brs... neem dit niet te serieus want ben er wat veeel te dol enthousiast over :P
is wat voor mij het meest neigt naar een bbp, maar dan in zadel vorm ;)

edit:
je wil niet weten hoe mijn zadel schoof... zo erg dat ik een geknalde singel tijdens een springwedstrijd niet door had omdat het normaal ook zo schoof...
oplossign: C singel! ligt als een huis!!!!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:42

SylvieB Hidalgo Venice II is een goed aanpasbaar zadel, en met de juiste singel ligt het ook heel stabiel.
Heb het laatst getest op mijn haflinger.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:50

unihorses schreef:
SylvieB schreef:

kan alleen maar lobyen voor mijn zadel :+
heb zelf een libra brs... neem dit niet te serieus want ben er wat veeel te dol enthousiast over :P
is wat voor mij het meest neigt naar een bbp, maar dan in zadel vorm ;)

edit:
je wil niet weten hoe mijn zadel schoof... zo erg dat ik een geknalde singel tijdens een springwedstrijd niet door had omdat het normaal ook zo schoof...
oplossign: C singel! ligt als een huis!!!!

Bedankt hoor, unihorses, dan kan ik de mijne gelijk aanbieden :D

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:52

Mooi 1-2'tje :Y)

Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat mijn zadel nog iets naar achteren moet. Dan wordt het wel krap in de lengte. Want je kijkt toch naar 'het samen komen van de haren'? Kijk je dan naar de onderkant en dan een rechte lijn naar boven, of naar de scheiding bovenin? Dat maakt wel wat uit namelijk. De ribben voel ik helaas niet met die speklaag :7 .

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:11

Jippie_G Je moet even zoeken naar zijn 18 de rib :D Zal niet meevallen bij een iets te dikke pony.
Ook je zit gedeelte is belangrijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:19

Paar jaar terug de trekker pro endurance op mijn haflinger. Zadel lag daar ook te ver naar voren.
Maar meer ruimte naar achter had ik eigenlijk niet.
Afbeelding

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:23

Het zitgedeelte heb ik verkort omdat ik niet zo groot ben (mt 36). Ook daarom twijfel ik of het het geld wel waard is om kortere kussens te kopen; veel druk zal ip niet op de achterkant komen. Maar omdat een Trekker toch wat steviger is, vraag ik me af of dit nu ook geldt (zoals bij een BF bijvoorbeeld).

Twijfel twijfel... :roll: Je schreef er al iets treffends over Jomaro ;-). Gaf de ligging van het zadel problemen op jouw haflinger? Of ging dit prima?