Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:04

Ik zou er lekker een dekje onder doen hoor, vind het eigenlijk ook wel mooi kijken, En pmarena heeft er toch ook iets onder, een pad van christ met inlages, dat is voor mij hetzelfde als een dekje.[is volgens mij zelfs nog dikker]ik denk dat iedereen lekker zelf moet weten of ie er wel of geen dekje onder doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:19

Dekje zou ik er alleen onder doen als je hem schoon wil houden. Verder heeft het weinig nut.

Maar waarom een dekje voor schokdemping als je een plus hebt? Dan zou ik eerder een setje inlages erbij doen, dat is goedkoper dan een pad met inlages. Daarnaast is mijn ervarig dat het met pads eronder niet stabieler wordt en je bent bij je benen ook weer een stukje contact kwijt.

Btw @ Don; ik wil een naturelle WB butterfly :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:19

Ja, ik doe het alleen voor het schoonhouden. Mijn paard is een smeerpoes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:21

Ik heb mijn pad eronder vanwege de inlages die er in kunnen omdat een enkel setje inlages niet voldoet bij Rena EN mijn dekje is ook van Christ dus ik heb alsnog lekker het schaap op de pony :P

Nee maar zoals ik al zei: iedereen moet het zelf weten :j

IK vind het alleen zonde om als je lekker zacht schaap op de rug kunt hebben, er nog een dekje onder te doen, vooral ook omdat die rugbies van dat dekje dan in je ruggengraatvrijheid gaat zitten (die al niet veel is door de dunne inlages...) of het dekje alsnog strak trekt over de ruggengraat.

I.m.o. beperk je de voordelen van het Fellsattel zo behoorlijk, en dat vind ik zonde :)

Maar ieder mag dat natuurlijk voor zich bepalen :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:01

Welk Christ dekje past er onder dan? Of heb jij nu toch de Butterfly? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:13

Jeps, Butterfly :j

Vind ik fijner vanwege de verhogingen die wat anders zijn, en de beugelophanging die wat minder ver naar voren zit. Maar op zich is het vierkante model met langere zijkanten van de Iberica weer fijner...zucht :P

Ik heb onder de Butterfly gewoon de westernpad met Heavy Duty inlages die ik ook onder mijn Barefoot Arizona heb liggen, past er prima onder.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:25

Zit onder die westernpad ook schaap?
Zo'n westernpad lijkt me ook wel stoer onder een vel zadel.
Wat is nu eigenlijk het verschil met de verhoging van de iberica en de butterfly?
Dus eigenlijk moet je de butterfly hebben met de lange zijkanten van de iberica :P
Ach ik heb nu toch nog het geld er niet voor en tegen die tijd hebben ze misschien wel zo'n butterfly haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:33

Jeps is gewoon een Christ westernpad met inlagevakken en dus geheel schaap onderzijde, heerlijk ding :)

Ik wil eigenlijk het Butterfly dekje en de Butterfly seat, maar dan wel met langere zijkanten zoals die van de Iberica seat, zodat het schaap over de gespen van singel en beugelriemen valt en dit zo wat verzacht :P

En eigenlijk wil ik dan een western rigging i.p.v. die Engelse singelstoten zodat ik m'n westernsingel er aan kan gebruiken. Dus het zal wel weer een verbouwing worden :P

Maar eerlijk is eerlijk: ik vind het wel erg veel fijner zitten zo met nog eens een lamsvel pad er onder. nog zachter en luxer, heerlijk joh , schaap pad, schaap zadel, schaap zitting....

De Iberica heeft veel hardere verhogingen, cantle is lager maar wel breder / grotere ronding, en de verhoging aan de voorzijde is 1 geheel middenop terwijl het bij de Butterfly onderbroken is boven de schoft, en de zijkanten wat lager door lopen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:42

Nou jij hebt wel eisen hihi.
Maar als er zo'n butterfly komt inc de western rigging dan koop ik hem ook, maar wel in het bruin :P
Pas je trouwens wel op, met al dat schaap, voor je het weet leg je het zadel nog een keer op een schaap, jee dat moet zacht zitten haha. :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:46

Heb net even die christ westernpad op gezocht, wauw die is mooi zeg,maar ook erg duur ;(
Maar vraag me af die onder een iberica zal passen, qua lengte wel, maar is de lengte van de zij kant lang genoeg?!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:52

Nee, die zijkant zal niet lang genoeg zijn.

Lijkt me ook wel een brede zit worden trouwens....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:56

Als je het lief vraagt aan Christ, zullen ze best een passende pad willen maken, maar zich afvragen waarom??? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:59

Ik ben een dusdanige zeikerd dat ik ze daar niet mee lastig wil vallen eigenlijk :P

Ga Barefoot wel stalken tegen de tijd dat die nieuwe schaap zitting leverbaar wordt, dan maken we daar wel een zadeltje van. Maar ik geloof niet dat ze daar heel erg voor open staan om er een beugelophanging op te zetten :+

Dus dan toch maar de Christ verbouwen, ben nog wat aan het puzzelen :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:04

Citaat:
Ik ben een dusdanige zeikerd dat ik ze daar niet mee lastig wil vallen eigenlijk

Dat zijn JOUW woorden :+

Wat ik jammer vind is, dat ze door die rare "doe-het-zelf" ritsten, niet kunnen garanderen dat elke onderkant op elke bovenkant past. Bij jou toevallig wel, maar het is dus helaas niet zo dat als de onderkant vies of kapot is, maar de bovenkant nog prima, je er een apart onderdeel bij kunt kopen. ;(
Voor de mensen die dit uitgelegd willen hebben: vroeger bestelden ze kant en klare ritsen en dan kon je iets uitwisselen, want al die ritsen waren eender. Tegenwoordig zitten de "tandjes" op een hele lange rol, daar knippen ze een stukje af en zetten er dan een runner en stopjes op. Dus niet elke rits is eender en loop je de kans dat de ene niet op de andere past. -:)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:06

Kwam net een westernpad van christ tegen, die is vierkant en niet rond, denk dat die er wel onder zou passen. Ruglegte is 65 en de zijkant is 37.5

Vind hem erg mooi.
Heb jij die ook pmarena of heb jij de ronde?
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:10

zou wel handig zijn en veel geld schelen als je een andere onderkant aan de boven kant kunt maken, zo kun je de ene in de was doen en er een andere onder doen, dat bedoel je toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:11

Ik heb de roundskirt :)

Tenzij er iets tussen komt ga ik zo even pony vangen en nog wat dingen proberen en daarbij wat foto's maken als de accu van de digi weer tot leven is gekomen na een half uurtje opladen :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:12

Ik neem aan dat je de foto's hier gaat plaatsen :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:23

Ik heb die westernpad voor onder de Trekker True Talent (maar dan de korte van 60cm) Uudje.

Dat is ook een optie Uudje, dat wassen, maar zo lang duurt het niet eer het weer droog is. (hij mag/moet op een lage temperatuur in de droger)
Ik dacht meer aan schade, of meer kleurencombinaties. Of desnoods wat pmarena heeft geprobeerd, de Butterfly zitting op de Iberica onderkant (niet de zelfde maat - Butterfly Pony op Iberica WB)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:54

Nou ben weer terug. Eerst de gewone combi van Butterfly + western Christ pad (met de Heavy Duty inlages), nu met een singel zonder elastiek i.p.v. singel met aan 1 kant elastiek en dan is het naar links schuiven minder. Eigenlijk zit het gewoon heel erg lekker, alleen het voelt niet super-stabiel aan en dat vind ik jammer. Misschien dat een geheel elastische singel nog zal helpen. Maar geen last meer van de gespen nu, ben benieuwd of dat op een langere rit ook niet meer is.

Wel vind ik die Engelse singelstoten nog steeds vervelend en ik wil dus echt graag een westernsingel er aan gaan gebruiken, dus ik wil hem echt gaan laten verbouwen. Of BZ moet het willen proberen om een aangepaste Butterfly voor me te bestellen, ruilen Don, mijn 2 (zeer) licht gebruikte Fellsättel voor 1 aangepaste nieuwe ? O:)

Daarna de Iberica nog eens geprobeerd, nu op dezelfde westernpad als de Butterfly omdat het korte ritje de vorige keer met alleen de Iberica echt niet leuk was, zo hard voelde hij aan. Op zich ligt hij mooier omdat hij niet zo "door midden getrokken" wordt als de Butterfly waar singelstoten zo hoog zitten dat het geheel snel gaat plooien...de Iberica doet dat niet maar plooit ook wel weer wat onder de singelstoten. Best logisch bij zo'n dun ding maar ik vind dat toch jammer. Maar bij de Iberica zitten die plooien natuurlijk een stuk lager vanwege het vierkantere dekje, en heb je er dan geen last van bij de zitting zoals bij de Butterfly waar de singelstoten natuurlijk een stuk hoger zitten. Ook is bij de Iberica de singelplek beter.

Maar qua rij-gevoel vond ik het weer geen succes...vind hem nog steeds echt hard :o
Nu wel minder met die westernpad er onder maar toch een vrij lompe zit. Wellicht dat het zonder die originele inlages in de Iberica beter aan zou voelen maar ik had er geen zin meer in :P

Rena ook meteen weer huppelig eronder, die vindt hem ook niet comfortabel. En ik vind die stoelzit geen succes. Het voelde nu minder erg aan als de vorige keer maar bij de Butterfly heb ik een veel prettigere beenhouding. Dus de Iberica mag definitief de deur uit, ik ga verder rommelen met de Butterfly :)

Let wel: ik ben niet groot (1m60) en heb korte pootjes, en Rena is 17, en wordt veels te weinig gereden waardoor ze een wat diepe rug krijgt dus dat is een hele andere glooiing dan bij een lekkere ronde Fjord ofzo ;)

Ik ga even kijken of de foto's gelukt zijn en dan eens kijken of ik nog iets up kan loaden op mijn oude site, moet even weer opnieuw iets opbouwen en aanmelden geloof ik maar als het is gelukt zet ik de link met foto's hier wel neer :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:11

pmarena schreef:
Nou ben weer terug. Eerst de gewone combi van Butterfly + western Christ pad (met de Heavy Duty inlages), nu met een singel zonder elastiek i.p.v. singel met aan 1 kant elastiek en dan is het naar links schuiven minder. Eigenlijk zit het gewoon heel erg lekker, alleen het voelt niet super-stabiel aan en dat vind ik jammer. Misschien dat een geheel elastische singel nog zal helpen. Maar geen last meer van de gespen nu, ben benieuwd of dat op een langere rit ook niet meer is.

Nou, dat is dan goed nieuws +:)+ Je weet dat ik een lange elastische singel voor je kan bestellen?

Citaat:
Wel vind ik die Engelse singelstoten nog steeds vervelend en ik wil dus echt graag een westernsingel er aan gaan gebruiken, dus ik wil hem echt gaan laten verbouwen. Of BZ moet het willen proberen om een aangepaste Butterfly voor me te bestellen, ruilen Don, mijn 2 (zeer) licht gebruikte Fellsättel voor 1 aangepaste nieuwe ? O:)

Vragen staat vrij, toch??? ;) :o

Citaat:
Daarna de Iberica nog eens geprobeerd, nu op dezelfde westernpad als de Butterfly omdat het korte ritje de vorige keer met alleen de Iberica echt niet leuk was, zo hard voelde hij aan. Op zich ligt hij mooier omdat hij niet zo "door midden getrokken" wordt als de Butterfly waar singelstoten zo hoog zitten dat het geheel snel gaat plooien...de Iberica doet dat niet maar plooit ook wel weer wat onder de singelstoten. Best logisch bij zo'n dun ding maar ik vind dat toch jammer. Maar bij de Iberica zitten die plooien natuurlijk een stuk lager vanwege het vierkantere dekje, en heb je er dan geen last van bij de zitting zoals bij de Butterfly waar de singelstoten natuurlijk een stuk hoger zitten. Ook is bij de Iberica de singelplek beter.

De stof van de Iberica is niet zo heel dun en de plooien worden minder naarmate hij meer gebruikt wordt, is ons opgevallen. In het begin is de stof nog stijf, maar na een tijdje wordt dat toch wat soepeler. Ik vind de Butterfly heel mooi, maar het ziet er uit of het makkelijker kan gaan "rollen" met name over picknicktafel-vormige paarden.

Citaat:
Maar qua rij-gevoel vond ik het weer geen succes...vind hem nog steeds echt hard :o
Nu wel minder met die westernpad er onder maar toch een vrij lompe zit. Wellicht dat het zonder die originele inlages in de Iberica beter aan zou voelen maar ik had er geen zin meer in :P
Dat hard dnap ik echt niet??? :? Ik ben zelf de prinses op de beroemde erwt, maar ik vind het alles behalve hard??? Misschien moet jij er een extra inlage in??? Van zacht materiaal?

Citaat:
Rena ook meteen weer huppelig eronder, die vindt hem ook niet comfortabel. En ik vind die stoelzit geen succes. Het voelde nu minder erg aan als de vorige keer maar bij de Butterfly heb ik een veel prettigere beenhouding. Dus de Iberica mag definitief de deur uit, ik ga verder rommelen met de Butterfly :)

Let wel: ik ben niet groot (1m60) en heb korte pootjes, en Rena is 17, en wordt veels te weinig gereden waardoor ze een wat diepe rug krijgt dus dat is een hele andere glooiing dan bij een lekkere ronde Fjord ofzo ;)

Van stoelzit heb ik ook geen last - maar je geeft zelf al aan dat je een heel ander modelletje hebt dan ik :+

Citaat:
Ik ga even kijken of de foto's gelukt zijn en dan eens kijken of ik nog iets up kan loaden op mijn oude site, moet even weer opnieuw iets opbouwen en aanmelden geloof ik maar als het is gelukt zet ik de link met foto's hier wel neer :)

Ik ben benieuwd, maar ga eerst eens van het mooie weer genieten :wave:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:34

Ik denk ook dat het meer gaat plooien naarmate een paard een diepere ronding in de rug heeft, en dat je meer merkt van de naar voren geplaatste beugels naarmate je kortere pootjes hebt :)

Ja wil je het eens voor me proberen ? Mail me even dan als je wilt ? :P

Foto's zijn gelukt, nu nog op de site zetten, even uitzoeken hoe ik daar nu op kan uploaden na de veranderingen :=

Ik heb wel heel suf de seat van de Iberica achterstevoren er op zitten...zag ik pas bij het maken van de laatste foto's natuurlijk, stom genoeg _-:( Maargoed effectief gezien maakt dat weinig uit :P

Ja dat harde gevoel vind ik ook idioot, want zo beroerd zijn die inlages van Christ op zich helemaal niet....maar het voelt zodra ik ga zitten echt bijna aan als een soort plank die er in zit, en doordat Rena het ook niet fijn vindt gaat die haar rugspieren natuurlijk ook nog eens aanspannen waardoor het allemaal niet soepeler aan gaat voelen :P

Ik had een tijd terug ook geëxperimenteerd met een tot inlages verknipte Swaybackpad van een soort moosgummi en vilt, om die holling in de rug wat op te vullen. Lag op zich heel mooi maar daar had ik ook dat plankerige gevoel bij. Terwijl die op zich ook best wel meevallen qua stugheid... maar dat heb ik dus ook bij vilt, veel mensen zijn daar gek op maar ik vind het niks, veels te plankerig :n

Zowel Rena als ik zijn toch verwend dan blijkbaar met de meer veerkrachtige inlages van Barefoot ?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:06

Waarom doe je de barefoot inlages er niet in dan, of past dat niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:58

Past niet en lost het probleem met de beugelophanging niet op :)

Nou ik krijg het niet voor elkaar hoor om de foto's up te loaden :(

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:21

Dat is jammer, zou wel handig zijn als de inlages van BF er in gepast hadden.
Tja de beugel ophanging zou wel moeilijk gaan, trouwens voel je die beugel ophanging niet met rijden?
Kun je de foto's ook niet hier plaatsen?