Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:11

Francis schreef:
Ik denk niet dat ze echt achteruit zitten, maar wel 'achterop hun kont', of zoals we in de westernsport vaak zeggen 'op je kontzakken'.
En dat is precies wat jij op jouw foto niet doet Cambiar waardoor je met een holle rug zit en je been ook in een andere positie komt.
Daar komt ook het anatomie verhaal weer om de hoek, maar meer op je kont zitten dan wat je op de foto's doet zou moeten kunnen.

Yip, ben er ook achter gekomen. Ik herinner me momenten dat ik meer op m'n kont ging zitten in doorgezeten draf en zo veel vloeiender met de beweging mee kan gaan, maar dat was dan weer niet ok voor dressuur, omdat m'n hielen niet meer onder m'n schouders kwamen, die kwamen lichtjes naar voren als ik m'n bekken naar achter kantel. Veel dressuurruiters rijden met een holle rug vind ik:
http://admin.dressagedirect.com/uploads/images/bnHC3DOSWFYjhce1qbyI0Q/CDIO_Anky_van_Grunsven-Keltec_Salinerodd.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:14

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:21

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Die leunt redelijk op haar piep hier ;)

Hihi, leek me ook wel. Is zo'n truttige houding..

Is dit dan een beter voorbeeld? Bij zo'n houding zou ik vroeger op m'n vingers getikt worden, zo de benen naar voren en tippen van de voeten naar buiten:
http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg
http://www.bentbranderup.dk/img/huginfritrav.jpg

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:27

Ja, maar zie je waar zijn benen heen gaan? Dat is dus het verschil. Zo kun je zitten en rijden.

Ik ben vorige week voor het eerst sinds m'n val van Ben weer op een paard gestapt. Ik heb vreselijk angst ontwikkeld, mede doordat ik ook al zo'n 9 jaar niet meer met regelmaat gereden heb, dus 't was dood eng. Maar wat ik nog veel enger vond was het engelse zadel waar ik op zat. Ik had totaal been balans voor m'n gevoel en kon absoluut niet goed zitten. Vooral gestapt omdat ik echt bang was (ik vind het echt vreselijk dat dat zo is, vroeger was ik nooit bang en zat ik als een huis, nu niet meer) maar in draf was ik regelmatig uit balans.
Maar nu ik zo naar de foto's zit te kijken krijg ik het donkerbruine vermoeden dat het ook deels te maken heeft met 't feit dat ik toch soort van a-la-brida wil rijden maar op een engels zadel zat... Dat werkt ook niet samen.
Toch es kijken of ik volgende week op een westernzadel kan lessen, zien of 't dan beter is.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:42

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Die leunt redelijk op haar piep hier ;)

Piep? _O- Die had ik nog niet gehoord...
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik het tegenovergestelde ervaren heb moet ik zeggen. Ik heb nog nooit op een dressuur of veelzijdigeheidsding gereden, buiten 200 meter op een paard van iemand anders... en ik was blij dat ik eraf was. :+

Ik denk dat je vooralsnog eerst zal moeten uitmaken wat je nu eigenlijk wil doen met een paard... Wil je dressuur rijden en meedoen aan wedstrijden, dan moet je het denk ik houden bij een dressurzadel. Wil je jezelf en je paard 'dressuur' scholen (= geen wedstrijddressuur!) als basis voor trektochten, maw allerhande niet-sport/wedstrijdgericht, dan doe je jezelf en je paard denk ik een groot plezier met een type malibaud of iberisch zadel. Beide liggen echter mijlenver uit elkaar...

Probleem is, zoals Francis al zei, dat je op het vaquero en westernzadel een houding neemt die niet bij dit soort zadels hoort. Zoals je hier nu zelf opmerkt, zo hoor je te zitten... Bekken iets achterovergekanteld, niet op je piep ( :+ ) maar meer op je kont, benen als een dweil laten afhangen en synchroon meebewegen met je paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:17

yole schreef:
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik het tegenovergestelde ervaren heb moet ik zeggen. Ik heb nog nooit op een dressuur of veelzijdigeheidsding gereden, buiten 200 meter op een paard van iemand anders... en ik was blij dat ik eraf was. :+

Ik denk dat je vooralsnog eerst zal moeten uitmaken wat je nu eigenlijk wil doen met een paard... Wil je dressuur rijden en meedoen aan wedstrijden, dan moet je het denk ik houden bij een dressurzadel. Wil je jezelf en je paard 'dressuur' scholen (= geen wedstrijddressuur!) als basis voor trektochten, maw allerhande niet-sport/wedstrijdgericht, dan doe je jezelf en je paard denk ik een groot plezier met een type malibaud of iberisch zadel. Beide liggen echter mijlenver uit elkaar...

Probleem is, zoals Francis al zei, dat je op het vaquero en westernzadel een houding neemt die niet bij dit soort zadels hoort. Zoals je hier nu zelf opmerkt, zo hoor je te zitten... Bekken iets achterovergekanteld, niet op je piep ( :+ ) maar meer op je kont, benen als een dweil laten afhangen en synchroon meebewegen met je paard.

Foto's zijn wel wat vertekenend...deze is al iets beter (zadelmak maken Haf): http://www.mijnalbum.nl/Foto-P8NNOIBI.jpghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-HQKVCS8Q.jpg.
Ga lesgever zoeken, al weet ik niet wie op zo'n manier lesgeeft.
Geen engels dressuur, maar dressuur in functie van het buitenrijden en welzijn van paard (rechtrichten, spieropbouw, basiscommunicatie)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:18

Zoiets dus ;)

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:21

Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:29

Cambiar schreef:
Foto's zijn wel wat vertekenend...deze is al iets beter (zadelmak maken Haf): http://www.mijnalbum.nl/Foto-P8NNOIBI.jpghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-HQKVCS8Q.jpg.

Idd, dit ziet er dan weer anders uit... Zo zie je maar... een momentopname zegt zeer weinig en kan zelfs een verkeerde indruk geven... ;)

Citaat:
Geen engels dressuur, maar dressuur in functie van het buitenrijden en welzijn van paard (rechtrichten, spieropbouw, basiscommunicatie)

HC dus... ;)

Citaat:
Mooi!! Ziet er perfect ontspannen zit uit en toch verzameld...teugels hangen wel niet door...

Idd, maar ook hier weer een momentopname... Kan bvb. best zijn dat hij net de teugels een seconde of wat aannam om daarna weer los te laten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:31

yole schreef:
Cambiar schreef:

Idd, dit ziet er dan weer anders uit... Zo zie je maar... een momentopname zegt zeer weinig en kan zelfs een verkeerde indruk geven... ;)

Citaat:

HC dus... ;)

Citaat:
Mooi!! Ziet er perfect ontspannen zit uit en toch verzameld...teugels hangen wel niet door...

Idd, maar ook hier weer een momentopname... Kan bvb. best zijn dat hij net de teugels een seconde of wat aannam om daarna weer los te laten.

Oei, had juist m'n post veranderd en jij had al geantwoord, ik vond deze foto van HC op Bandida haar profiel, is heel mooi voorbeeld:
http://lh3.ggpht.com/_deRUS9uLYXg/Sr9n2RRuWnI/AAAAAAAACIY/hRq8Y400NhM/s720/DSC_3213-1.JPG
Inderdaad, zo zie je maar, moeilijk info geven over rijden via internet :D , maar heb toch veel bijgeleerd, thx ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:37

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:44

Als je iets minder ver weg wilt kun je ook gewoon op zoek naar een goede western instructeur (zijn wel moeilijk te vinden, er zijn veel western'instructeurs' maar maar weinig goeie helaas). Maar zorg dan ook dat je een zadel hebt die de rijstijl ondersteunt.
Als ergens het 'doel' (doel dus.. niet waar je mee begint) verzameling aan een losse teugel is, dan wel bij het westernrijden. (en dan niet 'western' en 'reining' met elkaar verwarren hé!)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:55

lakshmi schreef:
Het cavalerie zadel (als het dat niet is, verbeter me ajb!), er is aardig wat aan verbouwt, zo zat er een suede lapje overheen wat ik er al af heb getrokken, en let vooral ook op de prachtige stijgbeugels ;)

Prachtige dingen tik jij daar op de kop zeg! Het eerste lijkt me idd een cavalerie zadel.
(het bit is idd wel horror ja)

@Francis: idd ook een optie, probleem is dus 'goede' hé... dat kan wel eens een lastige zoektocht worden.. :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:03

Tja, da's helaas een feit. Over Belgie durf ik niet te oordelen maar in Nederland heb je een lampje en vergrootglas nodig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:05

yole schreef:
Zoiets dus ;)
[img]http://www.taunusreiter.de/Trabtravers_Solinski.jpg

Jaaaaa :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:42

yole schreef:

Misschien kan HC eens iets vertellen over de term 'doosruiter' :+
Maar serieus nu, als ik sommige dressuuramazones zie rijden vrees ik dat ze eelt kweken op plekken waar dat het genot niet ten goede komt ;)
Je leest op Bokt ook met regelmaat verwijzingen naar dat probleem. Zo'n Engels zadel is heel kritisch voor vrouwen op dat punt. Erg moeilijk om daar probleemloos in te zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:52

Bandida schreef:
yole schreef:

Misschien kan HC eens iets vertellen over de term 'doosruiter' :+
Maar serieus nu, als ik sommige dressuuramazones zie rijden vrees ik dat ze eelt kweken op plekken waar dat het genot niet ten goede komt ;)
Je leest op Bokt ook met regelmaat verwijzingen naar dat probleem. Zo'n Engels zadel is heel kritisch voor vrouwen op dat punt. Erg moeilijk om daar probleemloos in te zitten.

Verklaart meteen die fabel die bij veel kerels de ronde doet over vrouwen en paardrijden :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:15

Bandida schreef:
eelt kweken op plekken waar dat het genot niet ten goede komt ;)

:D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:51

Bandida schreef:
yole schreef:
Zoiets dus ;)
[img]http://www.taunusreiter.de/Trabtravers_Solinski.jpg

Jaaaaa :D

Met het risico dat ik nu iets volkomen verkeerds zeg... maar deze man zit toch echt in stoelzit? Weliswaar met prachtige mooie rechte rug en houding, maar schouder heup engel is geen rechte lijn, schouder heup wel, maar enkels zitten er een stuk voor.... (of is dat hierbij niet nodig?)
*gaat weer terug lezen over de stijlen....*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 11:00

Moragh schreef:
Weliswaar met prachtige mooie rechte rug en houding, maar schouder heup engel is geen rechte lijn, schouder heup wel, maar enkels zitten er een stuk voor.... (of is dat hierbij niet nodig?)

Waarom zou dat een streefdoel zijn, die rechte lijn? Je benen gaan daar waar ze vanzelf gaan liggen als je ze ontspannen laat hangen vanuit deze heuppositie. Bij de ene is dat al rechter als bij de andere. Je gebruikt je hielen ook nauwelijks tot niet, gezien beenhulpen in het algemeen meer gewichtshulpen zijn bij deze rijstijl.

Hier heb je een vergelijking van rijstijlen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-03-10 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:11

Bandida schreef:
Moragh schreef:
Weliswaar met prachtige mooie rechte rug en houding, maar schouder heup engel is geen rechte lijn, schouder heup wel, maar enkels zitten er een stuk voor.... (of is dat hierbij niet nodig?)

Waarom zou dat een streefdoel zijn, die rechte lijn? Je benen gaan daar waar ze vanzelf gaan liggen als je ze ontspannen laat hangen vanuit deze heuppositie. Bij de ene is dat al rechter als bij de andere. Je gebruikt je hielen ook nauwelijks tot niet, gezien beenhulpen in het algemeen meer gewichtshulpen zijn bij deze rijstijl.

Bon, dat was mijn idee ookal na even verder zoeken... Belangrijkste is dus ruiterzwaartepunt achter het zwaartepunt van het paard en dan dus die benen af laten hangen. Bij de een zal dat een rechtere lijn geven en bij de ander (mn ook vrouwen!) zal dat iets meer hoek geven...

Zou de ruiter als deze die de benen iets verder naar voren heeft als een ander toch ook niet sneller wat kunnen knijpen met de knie?
Je zou je dat bij deze ruiter voor kunnen stellen namelijk?

(ik vind het gewoon leuk om me in dit soort dingen te verdiepen, zal er niet snel zelf naar rijden, is niet echt een combi in mijn sport... ;) al probeer ik wel manieren te vinden om mijn paard zo min mogelijk in de weg te zitten op de lange afstanden... dus zwaartepunt van de ruiter is dan wel belangrijk)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:14

Leuk plaatje Bandida

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:43

Moragh schreef:

Bon, dat was mijn idee ookal na even verder zoeken... Belangrijkste is dus ruiterzwaartepunt achter het zwaartepunt van het paard en dan dus die benen af laten hangen. Bij de een zal dat een rechtere lijn geven en bij de ander (mn ook vrouwen!) zal dat iets meer hoek geven...

Zou de ruiter als deze die de benen iets verder naar voren heeft als een ander toch ook niet sneller wat kunnen knijpen met de knie?
Je zou je dat bij deze ruiter voor kunnen stellen namelijk?

(ik vind het gewoon leuk om me in dit soort dingen te verdiepen, zal er niet snel zelf naar rijden, is niet echt een combi in mijn sport... ;) al probeer ik wel manieren te vinden om mijn paard zo min mogelijk in de weg te zitten op de lange afstanden... dus zwaartepunt van de ruiter is dan wel belangrijk)

Waarom niet? Reed jij geen endurance? Heb ik het verkeerd op, of rijdt HC ook op die manier endurance, bitloos?
Als je je hakken precies op één lijn doet met je schouders (dus je moet je hele tijd forceren en spieren opspannen om die hakken zo ver mogelijk achteruit te doen) is het niet gemakkellijk om goed op je doos mee te zitten met de draf. Hierbij heb ik altijd problemen gehad, mijn benen gingen in draf naar voren.
Het was een verademing toen ik bitloos western leerde rijden, toen de trainer zei dat ik benen iets meer naar voren mocht steken en meer achteruit leunen en op m'n kont mocht gaan zitten. Het was alsof ik verlost was van een wreed krampachtige houding. Natuurlijk heb ik geen zin om terug te keren naar die geforceerde Engelse stijl van rijden.

Nog een belangerijk vraagje, Hempfling had het er ook over in zijn boek. Waar ligt de loodlijn eigenlijk bij een paard en waar moet je dan best zitten?
(NB, ik heb enkele interessante zaken terug gevonden in boek van Hempfling, natuurlijk paardrijden, die hier behandelt zijn in dit topic, oa verzameling aan losse teugel, zit, grondwerk....:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/natuurlijk-paardrijden/666778632/index.html)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:51

Cambiar schreef:
Heb ik het verkeerd op, of rijdt HC ook op die manier endurance, bitloos?

Viel nog niet mee om uitzonderingsontheffing te krijgen voor het ontbreken van optoming en het dragen van een wél goede helm.

Hier in een galopje glooiend omlaag.

Afbeelding

Hier de stress bij vertrek:

Afbeelding

Wel vette kluiten na ´Arabella - toe maar´ :D

Was een éénmalige demo om te laten zien dat teugelhangen, over de schouders hangen en tien lagen onderleggers niet nodig zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:08

Ik denk dat ik vergeleken met heel veel endurance ruiters veel meer op mijn kont zit, dus ik pas inderdaad dit soort principes wel toe.
Meestal rijden endurance ruiters in verlichte zit (en ook heel vaak niet zo heel netjes....) in draf en galop. Aangezien veel mensen niet genoeg balans hebben hiervoor duikelen ze dan voorover, met bijbehorende belasting van de voorbenen.
De gemiddelde NL ruiter heeft nl geleerd om te knijpen met de knieën en als tegenwicht de schouders vast te zetten... Dus dat zie je terug in de meeste endurance ruiters... zeker als ze moe worden...

Ik probeer zelf mijn gewrichten los te houden, dus niet te knijpen. Mijn bovenbenen (op het zadel)houden mijn onderlijf in "bedwang" en mijn buikspieren en onderrugspieren houden bovenlijf in balans. Niet zozeer ook perse die lijn schouder heup hak, al hou ik die wel als soort basis balans aan om als ik eventueel moeier wordt niet onderuit te zakken... Scheelt allemaal een hoop energie, van mij en mijn paard!
Rij niet bitloos (al zal dat binnenkort wel komen nu mijn jonge paard in opleiding echt lekker in balans aan het komen is en helemaal met losse teugel gereden kan worden (uitzondering rond de start ;))