voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:09

Ik heb dat ook gehad met mijn dry-tex, toen werd er ook gezegd dat meer mensen het hebben gehad maar dat het meestal als het zadel door gereden was weg zou zijn.
Ik gebruikte het zadel maar 1x in de 2 weken dus dat zou jaren gaan duren dan en als ik een nieuw zadel koop wil ik graag dat het goed zit.

Ik hoop dat je het eruit kan rijden :) voor mij was dat niet te doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:55

millennium schreef:
xXLianneXx schreef:
De freemax die ik gehad heb en gezien heb hebben juist erg weinig ruimte voor de schoft. Zeker voor een paard met spieratrofie zou ik daar zelf een ander zadel voor zoeken. Barefoot heeft een veel betere schoftvrijheid en trekker ook, misschien daar eens naar kijken? Heb je een foto van je paard waar de schoft goed op te zien is? misschien valt het wel mee :)

een barefoot of een trekker komt dus meer in de buurt voor mijn paardje met een enorme schoft en spieratrofie rondom de schoft? Richting welk type barefoot of trekker moet ik dan gaan kijken? :)

Milennium, ik heb voor mijn vorige paard ( de oude vriend leeft niet meer) met hoge schoft en zakkende rug een Barefoot aangeschaft en de boel op maat gemaakt met een hoge, smalle pommel en extra inlages in de grandeurpad, later flexinlages. Dat zadel had nog geen VPS, dus die had wat meer vulling in de pad nodig. Ook heb ik er wel met een Cutterpad mee gereden met dikke armasoft inlages.
Nu gebruik ik hetzelfde zadel voor mijn jonge ronde spikkelpaard, met een normale medium pommel.
Advies: Vraag een Barefoot testzadel aan van het model dat je aantrekkelijk vindt en vraag daar extra inlages bij en een smalle hoge pommel. Als je de situatie uitlegt, zal je goed geholpen worden! Succes!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:15

pmarena schreef:
Hoe oud is dat zadel?

Vroeger kwam het wel eens voor, meestal bij nieuwe zadels en je reed het er dan uit bij het soepel rijden van het zadel. Ook bij de eerste verplaatsbare beugelophangingen hoorden we wel mensen die dat niet fijn vonden zitten, daarom zijn die nog iets soepeler gemaakt.

Mijn zadel heb ik een paar maanden geleden (nieuw) gekocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:39

Dat is wel apart! Zit de seatsaver wel netjes op het zadel "geplakt"?

Helpt het niet om hem eens, aangesingeld en wel op het paard, los te maken en weernetjes gla (zonder spanning) van voren naar achteren hem er weer op vast te leggen?

Of kan het zijn dat je de losse beugelophanging voelt zitten?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:59

Ik beld mij hier ook weer eens. Heb inmiddels verschillende barefoot's gehad en getest. Zowel de cheyenne en de london in bezit gehad en de barrydale getest. Alle 3 waren ze het net niet, behoorlijk pijn in mijn liezen na een tijdje rijden ivm het breed zitten. Inmiddels op de gok een barefoot arizona gekocht en inmiddels 2 keer mee kunnen rijden. Dit zadel zit inderdaad minder breed doordat het geen zweetbladen en of kniewrongen heeft. Het is er wel 1 zonder vps maar met dubbele inlage's gaat het prima. Ik zeg laat het mooie weer en de buitenritten maar weer komen!

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6867_n.jpg

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:59

@pmarena ik heb een freeform classic, heb jij enig idee wat voor pad/inlages ik daar het beste voor kan gebruiken? Het is een heerlijk zadel, ik hoor hier zoveel over inlages dat ik benieuwd ben wat jij me adviseerd! alvast bedankt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:10

Onlangs had ik foto's geplaatst en kreeg ik de opmerking dat mijn zadel dus veel te ver naar voren lag. Zouden jullie het nu is willen bekijken? De laatste 2x dat ik ben gaan rijden heb ik ze verder naar achter gelegd. Nu heb ik dus foto's gemaakt en willen jullie zeggen of hij nu beter ligt?
http://imageshack.us/a/img163/1358/sany2372x.jpg
Dit was na het rijden. Hij is dus naar voren geschoven, dit komt door de singel. Ik heb inmiddels een banaansingel (en een maat groter) besteld maar ze is nog niet binnen.
Hier een foto van hoe ik hem voor het rijden had gelegd, ligt hij hier goed?
http://imageshack.us/a/img543/2812/sany2373.jpg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:12

Atent schreef:
@pmarena ik heb een freeform classic, heb jij enig idee wat voor pad/inlages ik daar het beste voor kan gebruiken? Het is een heerlijk zadel, ik hoor hier zoveel over inlages dat ik benieuwd ben wat jij me adviseerd! alvast bedankt!

Ik heb zelf ook een aantal Freeforms gehad en vond het voor mijn paardje erg lastig om een goede pad te vinden....die van Barefoot waren onbruikbaar omdat ze te kort waren....althans voornamelijk de inlages waren tekort, het hard afwerkrandje aan de achterkant van de Freeforms boorde zich echt heel gemeen in haar rug, dus daar moest wel een goede inlage / pad onder om dat te voorkomen.

(het was sowieso niet handig dat die van mij wat meer schoft had, de Freeforms waren meer geschikt voor een rechtere rug)

Uiteindelijk ben ik er een CorrecTOR onder gaan gebruiken, die paste heel goed en was ook lekker stevig zodat we geen last meer hadden van die randjes onderlangs overal :)

Ik had toen heel fijn contact met Freeform en zij stonden heel erg open voor suggesties voor verbeteringen.
Ik heb gevraagd of er iets aan die randje gedaan kon worden en of er geen driehoekje uit de voorkant van de zadelbasis gehaald kon worden.

Ingetekend op een foto wat ik bedoelde, en een poos later zijn ze dat inderdaad gaan doen, en werden de randjes ook bovenaan de basis geplaatst zodat ze niet zo snel in de rug of schoft konden gaan drukken. Dat lag al een stuk beter +:)+

Dus het hangt er een beetje vanaf welk model je hebt, en hoe goed het zadel past. In mijn geval had ik echt lange en dikke inlages nodig om het zadel overal vrij van de rug te krijgen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:21

Mijn haf is net compleet uit der stekker gegaan, een half uur lang enkelt bokken rennen en de gekste bewegingen, maaar mijn barefoot bleef liggen!!
En dat terwijl ik nog niet aangesingeld had, kreeg ik de kans niet voor.
Etterbak! En nadat ze uitgeraasd was opgestapt zonder krukje(had ik even neit bij de hand) bleef het zadel ook keurig liggen! Helemaal super

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:54

LauEef, volgens mij ligt het zadel wel goed hoor op de foto van voor het rijden!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:16

Diva_Jenny, ziet er goed uit !

laueef, op de foto voor het rijden vind ik m goed liggen, na het rijden inderdaad te ver naar voren.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:35

horsii schreef:
laueef, op de foto voor het rijden vind ik m goed liggen, na het rijden inderdaad te ver naar voren.

set_elkol schreef:
LauEef, volgens mij ligt het zadel wel goed hoor op de foto van voor het rijden!

Dankjewel voor jullie reacties, nu weet ik waar hij precies moet liggen! Nu hopen dat de singel snel binnen is, zodat hij tijdens het rijden niet verschuift!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:59

pmarena schreef:
De Action Horse zadels waren toch wel heel erg anders dan de Barefoots hoor, veel driehoekiger :)

De Cheyennes hebben verschillende kleuren fleece gehad, van heel geel tot wit, en verschillende crème-gelige kleuren daar tussenin :)

En er waren inderdaad wat zadels in 1 of 2 leveringen waarbij de zwarte kleur heel snel vervaagde, heel apart was dat! Dat was ten tijde van het zoeken naar milieuvriendelijkere lederverf. Leek allemaal perfect maar dan ineens binnen een paar weken werd het viezig bruin.... Sommige daarna nog een hele mooie kleur bruin ook :oo

Heb wel meegemaakt in de maanden / jaren daarna dat mensen informeerden naar net zo'n mooi bruin zadel als van een stalgenoot die zo'n miskleun had en er zelf ook erg blij mee was :P

wij hadden idd zo een, ik denk dat ik wel ergens nog een foto heb van die.

wat wel minder was aan dit zadel, is dat het na een aantal jaar (jaar of 4-5) een soort vna bobbels kreeg bij de knie. je kon niks in de vulling (ook al zit er daar amper vulling) voelen, maar was na een tijd rijden wel behoorlijk irritant.
met een schaapje erover geen last van trouwens.
nu, ik heb dit zadel niet meer, maar ben wel benieuwd of dit probleem nog voorkwamN?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:10

Bobbels bij de knie daar heb ik nooit iemand over gehoord volgens mij.

Is ook wel raar gezien alles in laagjes opgebouwd wordt en er in principe geen vulling kan gaan klonteren ofzo...

In de zitting heb je natuurlijk nog dat het hele zadel zich aanpast aan de rug van het paard waardoor het op de ene plek wat op elkaar geduwd wordt en op de andere plek wat uit elkaar getrokken wordt zeg maar. En dan kan er natuurlijk een soort licht vouwtje ontstaan bij een nog niet goed soepel gereden zadel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:41

die vouw heb ik idd in mijn seatsaver van men arizona.
maar op die cheyenne was het eigenlijk echt op het stuk bij de knie, het zweetblad zeg maar. mss het leer dat idd vervormde oid, vond het wel apart.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:15

Bobbels, dat is raar! Op mijn bf zit er wel een vouwtje maar gelukkig op een goeie plek :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:08

We hadden bij de eerste Nevada's last van de seatsaver waar een hele vouw in kon komen te staan, die seatsavers waren niet doorgestikt toen, zadel staat nog wel op een foto in mijn profiel denk ik :)

Kreeg je echt een hele richel op sommige paarden, dat zat niet lekker natuurlijk :=

Dus toch ook die zitting maar door gaan stikken, en probleem was verholpen.

Maarja, het blijft een soepel zadel dus op sommige paarden moet het leer zich wat meer gaan vervormen dan op andere paarden, en dan gaat het "werken" natuurlijk.

Daarom is het ook zo lastig om met tuigleder te werken. Bij 1 van de 2 nieuwe modellen waaraan gewerkt wordt, is de basis van tuigleder. Dit is dikker en knikt sneller waardoor het niet goed soepel mee vormt. Daarom is hij ook nog niet in de verkoop, we willen natuurlijk geen zadel dat knikt want dat is niet erg comfortabel op de rug.

En dat is ook 1 van de redenen waarom de op "normale" zadels lijkende boomloze zadels, niet zo goed met de rug mee kunnen vormen..behalve de dikke opbouw natuurlijk waardoor alles wat meer gefixeerd wordt.

De bazin van Barefoot begint dat ene nieuwe zadel echt een beetje zat te worden zei ze van de week nog...ik hoop dat het gaat lukken om hem helemaal goed te krijgen want het is wel een leuk ding!

(is dus het sample dat Barefoot België op de Horse Expo gaat laten zien, maar dat nog niet klaar is voor productie)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:18

Is een zadelpad bij een Barefoot Atlanta nodig? Ik dacht dat tie erbij zat toen ik het zadel kocht maar na 3 keer rijden en nog wat beter gekeken te hebben kwam ik erachter dat er geen onder zat. Het rijdt prima maar ik lees op de site van Barefoot dat het wel echt nodig is?
Echt lekker slim weer van mij :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:53

jep die is nodig (zowel voor de rug van je paard, als voor je zadel te beschermen tegen zweet en viezigheid)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:54

Duhelo schreef:
jep die is nodig (zowel voor de rug van je paard, als voor je zadel te beschermen tegen zweet en viezigheid)

Okee :)
Maar aan de onderkant van het zadel zit bont dus lijkt me niet zo nodig om het zadel te beschermen of heb ik dat helemaal fout?
Naja, dat wordt dan helaas een paar weken niet met dat zadel rijden tot ik geld heb -O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:56

je zadel kun je niet in de wasmachine stoppen hé :D dus het is zonde als het bont aan de onderkant vies wordt :)
pads kun je vaak ook tweedehands kopen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:58

Duhelo schreef:
je zadel kun je niet in de wasmachine stoppen hé :D dus het is zonde als het bont aan de onderkant vies wordt :)
pads kun je vaak ook tweedehands kopen.

Ja dat begrijp ik :P
Ja maar tweedehands kosten ze nog steeds geld :') Heb m'n laatste geld uitgegeven aan dat zadel waarvan ik dacht dat er een pad bij zat dus is even een tegenvaller. Dan voorlopig maar even met dressuurzadel rijden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:03

Lijkt me zowiezo er zonde voor de onderkant van je zadel om zonder pad te krijgen,dat krijg je denk ik haast niet meer schoon..Een pad kan je inderdaad nog in de was doen ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:04

Iemand die toevallig een Barefoot Atlanta pad te koop heeft? Ze kosten nieuw 109 -O- Baal nu eigenlijk dat ik dit zadel gekocht heb :=

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:10

Je kan misschien ook voor een westernpad kijken met ruggengraat vrijheid en soms zijn er ook wel te koop waar inlages in kunnen..Er staat op mp een mooie met uitneembare vulling en gvr pads zijn betaalbaar en hebben ook inlages die verwisselbaar zijn..