[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:11

half 7 op station klein stukje verder op, direct langs stal gereden en uitgeprobeerd en moet zeggen wat een gewenning zo anders zo zacht en comfortabel maar tegelijk zo onstabiel en vooral al anders in eens zo hoog of zo.
fototje die ik zo bij de hand heb.

"edit: kan geen foto uploaden"

Akshay schreef:
@jokari, ik ben een erg angstige ruiter, en heb vijf of zes jaar geleden een heel misselijke smakkerd gemaakt van een ghost.. vooral mentaal wennen hier dus..
En pijn in enkels en knieën omdat die fenders nog moeten vormen.. autsj

weet niet of het werkt maar wat ik gelezen had was dat ze deden door de beugels een balk deden met er een emmer aan met water of ander zwaarder materiaal wat de beugels en fenders in een draaiende posities zet.

jokari

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:54

Akshay : daarom heb ik dus van die beugeldraaiers gekocht. Probleem van de fenders opgelost, dat ging ik mezelf nou echt niet aandoen. :D
Mooie bijkomstigheid is ook dat ik daardoor gelijk wat extra lengte win, anders was er nog een stuk beugelriem zichtbaar geweest ipv enkel fender. :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:35

Hoi! Ik heb inmiddels een Trekker zadel kunnen vinden. Bij het zadel kreeg ik een Kifra pad en ik heb er zelf nog een Torsion cooling pad bij gekocht. Ik heb er 2 kussens bij gekregen, lange en korte. Ik heb eerst de korte geprobeerd, maar ik denk dat lang toch prettiger is omdat die eigenlijk ook vrij kort zijn en het gewicht dan meer verdeeld wordt.. Nu was ik benieuwd hoe jullie vinden dat hij ligt en of ik hem nog zou moeten verstellen.. Ik heb wat foto's gemaakt, paard was ook ontzettend enthousiast vandaag :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:53

Voor zover ik het kan zien en beoordelen ligt die prima hoor! +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:35

Ik word bijna teveel afgeleid door die mopperende kop inderdaad, om te kijken naar het zadel :D

Maar ziet er goed uit +:)+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:03

Hahahaha ja ze had echt haar dag niet gister := Ze houdt sowieso niet van stil staan en was het er uiteraard niet mee eens dat ze geen grasjes mocht eten :p Tijdens het rijden was ze wel weer helemaal blij :') Ze loopt ook lekker ontspannen met dit zadel :j

Maar fijn om te horen! Ik vind het lastig inschatten hoe breed ik de "boom" moet draaien haha. En had het gevoel alsof hij verder naar achter moest, maar dat komt denk ik omdat ik m'n langere Barefoot gewend ben :') Ik zal ook eens vragen of iemand een goede foto kan maken als ik erop zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:20

Dat zijn flink dikke kussens die daar onder zitten, maar hij lijkt wel goed te liggen.
Jammer van die mopperkop er op :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:36

jokari schreef:
Akshay : daarom heb ik dus van die beugeldraaiers gekocht. Probleem van de fenders opgelost, dat ging ik mezelf nou echt niet aandoen. :D
Mooie bijkomstigheid is ook dat ik daardoor gelijk wat extra lengte win, anders was er nog een stuk beugelriem zichtbaar geweest ipv enkel fender. :D

Oke, vertel, beugeldraaiers. Ik zie een soort "ijslandse stijgbeugel" voor me? Waar koop ik zoiets?
Raakte gisteren beugel kwijt, midden in het dorp.. maar moest echt met mijn hand de fender draaien :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:38

Of de fenders gedraaid ophangen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:47

Lijkt mij beste om idd de fenders gedraaid op te hangen (door er een stok doorheen te steken) Dan heb ke uiteindelijk het meeste steun nog aan de fenders als ze gevormd zijn rondom je scheen. Met beugeldraaiers heb je die steun die je er van kan krijgen niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:50

Steun aan fenders ?? Die dingen zijn bedoeld om het zweet van een paard niet aan je kleren te krijgen, ik heb ze iig nooit ervaren als dingen waar ik steun aan heb :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:57

DubbelDun schreef:
Steun aan fenders ?? Die dingen zijn bedoeld om het zweet van een paard niet aan je kleren te krijgen, ik heb ze iig nooit ervaren als dingen waar ik steun aan heb :D

Ik vind juist wel stevigheid geven doordat ze beetje rondom je onderbeen draaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:19

Maar je onderbeen scharniert op je knie, dus de voor/achterwaartse beweging zul je toch blijven houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:28

de beugeldraaiers kan je krijgen bij barefoot, kosten een 15 euro denk ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:50

Ben ik nou de enige die de Trekker te ver naar voor vind liggen? Die moet net als een boomzadel ruim achter de kop van het schouderblad. Verder ligt hij wel goed....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:17

Zolang er geen druk van de pommel/fork op de schouders is vind ik iets naar voren met boomloos niet zo'n probleem.
Het zadel is nu mooi in balans qua zit en je hebt kans dat als je het verder naar achteren legt dat het naar beneden gaat hellen en de ruiter uit balans gebracht wordt.
Ook is het raadzaam om het zwaartepunt van de zit zo kort mogelijk achter de schoft te houden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:34

DubbelDun schreef:
Zolang er geen druk van de pommel/fork op de schouders is vind ik iets naar voren met boomloos niet zo'n probleem.
Het zadel is nu mooi in balans qua zit en je hebt kans dat als je het verder naar achteren legt dat het naar beneden gaat hellen en de ruiter uit balans gebracht wordt.
Ook is het raadzaam om het zwaartepunt van de zit zo kort mogelijk achter de schoft te houden.

Dat ben ik allemaal met je eens, maar mijn ervaring heeft geleerd dat de Trekker zadels vrijwel eender "werken" als een boomzadel, dus enige voorzichtigheid is hier op zijn plaats.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:38

Bedankt voor de reacties! Zal binnenkort een blijere foto posten :') Ik had zelf ook het idee dat hij wat naar voren ligt. Ik kan wel een foto maken dat hij meer naar achter ligt.. vinden jullie de kussens ook goed qua ruggengraatvrijheid? Die hoeven dus niet smaller of breder? Best lastig nog haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:47

@Jets: De breedte is prima, de hoogte zou nog iets minder mogen :)
@Kwetal: ik ken de Trekker niet en wist niet dat die zo stug zijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:49

DubbelDun schreef:
Maar je onderbeen scharniert op je knie, dus de voor/achterwaartse beweging zul je toch blijven houden.

Ik ben een zijwaartse flapperaar :p nee op zich voel ik ook wel wat.. "stevigheid" door de fenders? Beetje geborgen :') zal ze dus mbv een goeie tak eens gedraaid achterlaten, klinkt ook als een fijn idee.

Mijn "vroeger" western boomzadel (20e hands via Arthurs) had niet dit vervelende effect, dus geloof goed dat gebruik en vorming daar oorzaak van zijn.

Leuke cameraschuwe fjord met de Trekker overigens :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:57

DubbelDun schreef:
@Kwetal: ik ken de Trekker niet en wist niet dat die zo stug zijn.

Die V van voren is echt knalhard en ligt iets naast de schoft in plaats van er bovenop - bovendien is het een "scherpe" V en kan dan dus net even de kop van de schouder aantikken tijdens het lopen. Verder prima zadels. De True Talent en de nieuwe zweetbladloze modellen, zijn minder stug, dan loopt dan net even wat soepeler....
De pommels van de Barefoot/Torsion/BM en dergelijke liggen meer bovenop de schoft en hinder daardoor de schouder niet (tenzij echt mega te groot en het zakt er overheen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:36

'Een zijwaartse flapperaar' :D die houden we er in :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:01

Akshay schreef:
jokari schreef:

Oke, vertel, beugeldraaiers. Ik zie een soort "ijslandse stijgbeugel" voor me? Waar koop ik zoiets?
Raakte gisteren beugel kwijt, midden in het dorp.. maar moest echt met mijn hand de fender draaien :')

Hier zie je ze :

Afbeelding

Zijn idd de beugeldraaiers van Barefoot.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:00

welke pad is nog meer een aanrader voor de freemax? een zachte is wel een pre anders krijgt ie schuurplekken, kifra ben ik me van bewust.
en die er ook mooi onder valt.

en nog een vraag wbt bbp van christ, ik wou graag een pad erbij voor eronder wat is een aanrader buiten christ om?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:23

missanita84 schreef:
welke pad is nog meer een aanrader voor de freemax? een zachte is wel een pre anders krijgt ie schuurplekken, kifra ben ik me van bewust.
en die er ook mooi onder valt.

en nog een vraag wbt bbp van christ, ik wou graag een pad erbij voor eronder wat is een aanrader buiten christ om?

Zoek je nog iets in een specifieke kleur?