Ervaringen met LeMieux?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:04

bliksemflits schreef:
Oh nee ik vind hem hier veel meer oranje-achtig, thanks!
Scheelt weer voor m'n portemonnee :')

Klopt. Beetje roest/oranje. Hij is wel prachtig. 1 van mn favo kleuren maar in combinatie met cognac niet passend denk ik.

IrishDraught

Re: Ervaringen met LeMieux?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:38

Ik wil zo graag LeMieux onder mn springzadel ivm schoft ruimte etc en de eenvoudige luxe.

Maar het wil gewoon niet, ze schuiven naar achter en omlaag (lusjes heb ik netjes vast) en eskadron en ook bijv simpel pagony (work) blijven wel keurig op de plek. Zadel past perfect is 3 weken geleden door erkende passer aan gemeten. Vorige zadel zelfde probleem. Ik heb een rond paard met schoft

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:54

Ik wou de terracotta heel graag maar verzending was bijna even duur als het dekje haha. Dus toch maar niet gedaan

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:44

Myour schreef:
Iemand die ervaring heeft met de Lemieux bontonderleggers? Ik heb een Mattes bontje en vroeg me af of de kwaliteit hetzelfde is, of dat ik beter een tweede Mattes erbij kan kopen.

Ohh die Mustard is wel gaaf.. Iemand die daar bestelt en er eentje extra kan bestellen? :')

Ik heb een lemieux bont onderlegger sinds 2 maanden ongeveer en bevalt goed tot nu toe. nog niet gewassen maar is ook nog niet nodig. Het wol is heerlijk lekker zacht en mijn paard heeft er positief op gereageerd.

Ik heb geen ervaring met de mattes, kan ze helaas niet vergelijken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:33

Ik heb beide onderleggers en heb wel mijn voorkeur voor Mattes, maar ik gebruik dan ook liever een iets dikkere onderlegger zonder ruguitsparing. De Lemieux is wat dunner en heeft wel een ruguitsparing, maar is ook van goede kwaliteit.
De "gaatjes" de de Lemieux onderlegger heeft, zodat je de klittenbandjes van je dekje nog kan gebruiken, kan je tegenwoordig ook bij Mattes krijgen. In de Mattes configurator kan je je onderlegger helemaal zelf samenstellen namelijk.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:46

Weet iemand of er ook zadelvormige dekjes van lemieux bestaan in dressuur?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:09

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:19

meiske1577 schreef:
Ik heb beide onderleggers en heb wel mijn voorkeur voor Mattes, maar ik gebruik dan ook liever een iets dikkere onderlegger zonder ruguitsparing. De Lemieux is wat dunner en heeft wel een ruguitsparing, maar is ook van goede kwaliteit.
De "gaatjes" de de Lemieux onderlegger heeft, zodat je de klittenbandjes van je dekje nog kan gebruiken, kan je tegenwoordig ook bij Mattes krijgen. In de Mattes configurator kan je je onderlegger helemaal zelf samenstellen namelijk.

Bedankt voor de ervaringen. Meiske weet je ook een betrouwbare website waar je een Mattes kunt configureren/bestellen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:18

NinaCharlie schreef:
Pallatin schreef:
Weet iemand of er ook zadelvormige dekjes van lemieux bestaan in dressuur?

Deze? https://www.horsehealth.co.uk/saddle-pa ... mnah-black

Ja die bedoel ik, thanks! Zo te zien alleen in zwart verkrijgbaar. Ik loop tegen een klein probleempje aan, nu ik echt lange ritten maak buiten merk ik dat de vacht van m’n paard ‘slijt’ op de plekken waar de randjes van het dekje lopen. Nu met zomervacht gaat het helemaal snel...ik hoopte dat misschien zo’n zadelvormig dekje zou helpen, maar misschien kan ik beter naar de sensitive kijken? Heeft iemand daar ervaring mee? En is de mulberry kleur daarvan ergens in Nederland te koop dat iemand weet?
Afbeelding

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:50

Myour schreef:
meiske1577 schreef:

Bedankt voor de ervaringen. Meiske weet je ook een betrouwbare website waar je een Mattes kunt configureren/bestellen?

Bij Gooische Paarden zou ik dan zeggen :)
http://www.gooischepaarden.nl/epages/78 ... s/78055156

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:38

Citaat:
Ja die bedoel ik, thanks! Zo te zien alleen in zwart verkrijgbaar. Ik loop tegen een klein probleempje aan, nu ik echt lange ritten maak buiten merk ik dat de vacht van m’n paard ‘slijt’ op de plekken waar de randjes van het dekje lopen. Nu met zomervacht gaat het helemaal snel...ik hoopte dat misschien zo’n zadelvormig dekje zou helpen, maar misschien kan ik beter naar de sensitive kijken? Heeft iemand daar ervaring mee? En is de mulberry kleur daarvan ergens in Nederland te koop dat iemand weet?
[ [url=m/papQtL.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard heeft precies hetzelfde probleem, ik heb vanalles geprobeerd en uiteindelijk ook bij de lemieux sensitive uitgekomen. Hele fijne dekjes, geen schuurplekken meer. Wel het bont na elke rit uitborstelen en regelmatig wassen met speciaal wasmiddel. De mulberry ben ik nog niet tegengekomen in Nederland. Misschien bij hypostore?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:18

nnicolex schreef:
Citaat:
[ [url=m/papQtL.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard heeft precies hetzelfde probleem, ik heb vanalles geprobeerd en uiteindelijk ook bij de lemieux sensitive uitgekomen. Hele fijne dekjes, geen schuurplekken meer. Wel het bont na elke rit uitborstelen en regelmatig wassen met speciaal wasmiddel. De mulberry ben ik nog niet tegengekomen in Nederland. Misschien bij hypostore?

‘Blij ‘ om te horen dat ik niet de enige ben met dat probleem... ;) Gister na een rit van ruim 2 uur was echt duidelijk te zien dat zijn vacht slijt bij de randjes, hij zweet ook niet snel dus het blijft enigszins stroef....Hypostore heeft die kleur iig niet op de site staan, alle andere kleuren wel. Ik heb ze iig een berichtje gestuurd, misschien kunnen zij er aan komen. Waar was je dekjes mee? Wolwasmiddel?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:21

Wolgedeelte natmaken, insmeren met conditioner voor mensenhaar en dan met gewoon wasmiddel in de trommel. Wordt keurig schoon en blijft zacht.
Heb zelf de zadelvormige Lemieux vol bont, en die borstel ik ook uit na rijden en was ik maar heel beperkt vaker is ook niet nodig. Idem met de singelbont onderlegger, ook uitborstelen en weinig wassen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:22

Meiske bedankt voor de tip :)

Ik heb eigenlijk weinig goede ervaringen met wol wassen, m'n mattes is ook wel echt minder zacht geworden dan voor het wassen. Moet toch nog eens goed onderzoeken wat nou dé manier is om het wol goed te houden. Hij is nog steeds goed verder hoor, maar wel verschil te voelen voor en na.

Edit zie nu bericht van pantarhei. Wat voor borstel gebruik je daar voor?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:24

Ik gebruik wol was middel en als het droog is uitborstelen met zo’n pinnen borsteltje. Voor klittenband of huisdieren. Blijft na jaren gebruik echt heel mooi zacht en vol :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:45

Kennen jullie een webshop die de mini dekjes verkoopt?
Of mocht er iemand nog eens in engeland bestellen en de verzendkosten willen delen dan ben ik ook geinteresseerd =)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:46

Heb via hypostore een keer een mini dekje besteld. En de 2e via de groepsbestelling hier.

Bij horsehealth is de mini in huntergreen in de sale

De mint is niet meer te krijgen. De citron wel

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:42

Gewoon een harde borstel om wol uit te borstelen na rijden, dan borstel je zweet en vuil eruit. Geen of nauwelijks wol

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:56

Heeft iemand al een licht loire dekje met memory foam in gebruik? Ik heb onderstaande net bij ej besteld, maar ik ben heel erg bang dat je zadel afgeeft op dat verhoogde stukje.

Ik weet dat ze hem ook zonder hebben, maar helaas niet in Champagne (bij ej).

Gaat om deze:

Afbeelding

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:40

Mijn mattes gaat met speciaal mattes wasmiddel in de wasmachine op een fijne was programma en dan voorzichtig centrifugeren en daarna in de droger en dan komt hij er als nieuw uit. Borstelen doe ik hem nooit want dan trek je de wol los. Alleen met mijn handen of een handdoek wrijf ik hem na het rijden na. Je kan echt wol het beste wel regelmatig wassen ivm het zweet wat anders de huid van je wol aantast.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:46

Bedankt voor de tips pantarhei (ik krijg echt zo’n stomme autocorrect als ik dat typ :roll: op de IPad) en capriootje....ik hoop dat ik misschien via Hypostore aan dit dekje in die kleur kan komen, anders toch maar op horse&health bestellen denk ik... ik heb net wel voor de buitenrit de ‘slijt’plekken met een beetje glansspray ingespoten, misschien helpt dat nu iig verergeren...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:53

Juist door de slijtplekken ben ik nu over op Mattes, een dekje met bontvoering, dus dekje en onderlegger in 1. Erg jammer want ik vind de Lemieux heel mooi en doordat de mattes vrij duur is koop je er niet zoveel leuke kleurtjes van. Ik heb een hele Lemieux verzameling die ik nu niet gebruik, maar ook niet weg wil doen want vind ze te mooi. Nu met de mattes geen plekjes meer gelukkig.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:20

Meiske, lemieux heeft toch ook dekjes met bontvoering? Voor mijn paard is dat niet nodig, het is echt alleen op de randen van het dekje waar z’n haren slijten en dan alleen achter, vooral op z’n ruggengraat....De rit van gister was ook wel lang voor mijn doen, meestal is 1,5 uur wel de Max...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:29

Pallatin schreef:
Meiske, lemieux heeft toch ook dekjes met bontvoering? Voor mijn paard is dat niet nodig, het is echt alleen op de randen van het dekje waar z’n haren slijten en dan alleen achter, vooral op z’n ruggengraat....De rit van gister was ook wel lang voor mijn doen, meestal is 1,5 uur wel de Max...

De LeMieux sensitive heeft alleen een bontrandje langs de randen, verder is die hetzelfde als de gewone suède dekjes. Je zou deze dan kunnen proberen. Misschien zijn ze tweedehands te vinden om te proberen? Want ze zijn best prijzig nieuw.

Lemieux heeft ook dekjes met bontvoering langs de gehele rug. Die hebben wel ruguitsparing dacht ik.

Bij mattes kun je het samenstellen zoals je wilt, alles is mogelijk.

Ik heb voor mattes gekozen omdat ik geen ruguitsparing wil en omdat ik graag wilde dat het bont over de rand heen loopt zeg maar, het lijkt nu net alsof er een los bontje onder mijn zadel zit, maar het is 1 geheel. Mijn paard had ook kale plekjes bij de ruggengraat en als het bont stopt bij de rand van het dekje schuurt het alsnog. Daarom was de sensitive voor mijn paard geen oplossing.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:24

Getup schreef:
Heb via hypostore een keer een mini dekje besteld. En de 2e via de groepsbestelling hier.

Bij horsehealth is de mini in huntergreen in de sale

De mint is niet meer te krijgen. De citron wel

Bedankt voor de tip, heb hypostore een berichtje gestuurd want in de webshop kan ik niks vinden