voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:22

Je mag mijn barefoot london wel een keer proberen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:06

Authentic schreef:
anne_bento schreef:

Mijn barefoot London schoof ook op mijn Haflinger, dat was grotendeels verholpen door de Barefoot pad met antislip laag bovenop de pad, en een banaansingel.

Hebben jullie Haflingers een beetje schoft?

Mijn merrie is bijna letterlijk rond, als het regent blijft er een plasje water staan op haar rug := en ze heeft geen zichtbare schoft, dus haast onmogelijk om een fatsoenlijk zadel te vinden wat past en ook nog blijft passen (Quarter, dus ontwikkelt ook heel snel spieren).

Mijn haflinger is niet heel breed maar wel rond schouders en rug. Wel een schoft, maar door de ronde en ver naar achter lopende schouders lastig een passend zadel te vinden. Als ik mijn zadel goed naar achter leg en goed aansingel met banaansingel, blijft hij aardig liggen. Maar na een uur flink fanatiek rijden komt hij toch uiteindelijk wel iets naar voren. Gelukkig niet zo erg dat ik op de hals beland!
Paar maanden geleden was ze door verhuizing/ziekte erg afgevallen en toen lag hij als een huis, dus een bolle buik helpt ook niet mee :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:20

Ja bianca ze had daar ook een hoop vet zitten wat er nu dus niet meer zit. Ik vermoed dat de inlages te dun zijn. Het zijn de inlages die in zo'n barefoot dekje zitten, maar vind ze niet dik aanvoelen. En na enige tijd zijn deze ook toe aan vervanging? Heb het dekje natuurlijk ook 2de hands overgenomen... weetje dat ga ik gewoon eens proberen. En wat bedoel je met de halstertouw test?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:22

Mijn zadel schuift niet trouwens, tenzij ik te los aansingel :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:07

Ja dat zijn wel typische spekjes die verdwijnen als ze flink gewicht verliezen :)

Je zou voor de grap de veelgestelde vragen (zie link in onderschrift) op de site eens moeten doorlezen, daar staat enorm veel info in :j

Bijvoorbeeld over de inlages / halstertouwtest:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Inlages-in-de-pads/

Als je onvoldoende ruggengraatvrijheid / dikte van inlages hebt, dan kan het natuurlijk niet goed werken dus het is echt verstandig om er eens goed naar te kijken, ook een Barefoot kun je er niet zomaar opgooien, en vraagt wel wat aandacht om alles goed "passend" samen te stellen :j

Zonde als je nu weer gaat kijken naar een een ander zadel wanneer je hierin lekker zit, en wanneer het een simpele kwestie is van een verkeerde keuze qua dekje / inlages.

Wanneer een Barefoot niet goed bevalt is zoiets eigenlijk altijd de oorzaak, verkeerd gebruik op 1 of andere manier :)

Je hebt best kans dat de inlages in dit dekje erg dus geworden zijn, of je weet toch nooit wat iemand er mee doet, het komt ook wel eens voor dat iemand er ander materiaal in stopt :P

Tegenwoordig hoeven de inlages eigenlijk niet meer vervangen te worden door nieuwe, maar vroeger was dat wel het geval: dan werden ze gaandeweg dunner door gebruik. Net zoals boomzadels waarbij de kussens na een poosje steeds dunner worden en ze weer eens opnieuw opgevuld moeten worden :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:35

Ik zal die test met de halstertouwen van de week eens proberen. Ben wel benieuwd! Dan weet ik gelijk hoe of wat..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:43

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:37

Hoe soepel moet het touw eronder vandaan komen eigenlijk? Zo dat je echt geen kracht hoeft te gebruiken en amper wrijving voelt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:44

Soepel genoeg om ervan overtuigd te zijn dat er genoeg ruimte tussen pad en ruggengraat is.... maar je moet dan natuurlijk niet een heel dik touw hebben :P

Poeh, die advertentie is een lastige!

Ik zie geen Barefoot-merkje, maar in een extreem geval zou dat er wellicht af kunnen slijten... op zich durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen dat het geen Barefoot is. Maar als het er 1 is, dan is het wel een behoorlijk oude :j

De kleur van het fleece klopt, model en stiksels kloppen, de beugelriemen zijn wel raar, die verwacht je niet bij een Barefoot maar eerder bij een nepperd. Maarja dat is ook geen sluitend bewijs dat het echt geen Barefootje kan zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:47

Oké op gevoel dus!

Ik vond het erg op een Barefoot lijken, dus vandaar! Ik heb degene van de advertentie gemaild dat ze beter kan kijken of ze ergens een merkje van Barefoot ziet staan, gezien het zadel dan wel iets gewilder zal zijn dan merkloos :P

Wel erg gaaf nagemaakt, mocht het een nepperd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:52

De oudere zijn ook wat makkelijker na te maken natuurlijk :j

De Randolls / Canadian Trekker lijkt er ook goed op, alleen verraad door het groene fleece weer de herkomst :P

En de Pfiff komt ook aardig in de buurt, alhoewel die dan weer van een heel ander kunstleder is.

De laatste jaren is het verschil gelukkig heel makkelijk te zien :j

Hoewel het dan wel weer geinig is dat je bij verkoop van een "nep" zadeltje vaak ziet dat mensen er voor de advertentie een Barefoot-zadelhoes omheen doen en expres geen merk noemen :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:58

Haha dat is wel echt een goeie :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:11

Ja, als ik enkel een zadelhoes verkoop dan is de kans ook groot dat hij voor zo'n actie gebruikt word, denk ik :P

Je maat S pommeltje is binnen hoor overigens! Pakket gaat er uit, en laat ik zaterdag bezorgen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:20

horsii schreef:
Ik heb trouwens het freemax zadel gehad, en dat kan ik niet aanraden met een paard met veel schoft. Erg weinig schoft vrijheid, en ook vrij stroef, het zadel zelf.
Ik vond dat het zadel niet goed aanpaste aan het paard.

horsii, ik weet niet of het aan mij ligt hoor ;) dat voor op gesteld, maar voor mijn idee ligt het zadle onder het rijdne wat te ver naar voor? heb jij dat gevoel zelf ook?
misschien een banaansingeltje proberen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:28

pmarena schreef:
Ja, als ik enkel een zadelhoes verkoop dan is de kans ook groot dat hij voor zo'n actie gebruikt word, denk ik :P

Je maat S pommeltje is binnen hoor overigens! Pakket gaat er uit, en laat ik zaterdag bezorgen :)

Jeej :D

Ben echt zó benieuwd!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:16

pmarena schreef:
De oudere zijn ook wat makkelijker na te maken natuurlijk :j

De Randolls / Canadian Trekker lijkt er ook goed op, alleen verraad door het groene fleece weer de herkomst :P

En de Pfiff komt ook aardig in de buurt, alhoewel die dan weer van een heel ander kunstleder is.

De laatste jaren is het verschil gelukkig heel makkelijk te zien :j

Hoewel het dan wel weer geinig is dat je bij verkoop van een "nep" zadeltje vaak ziet dat mensen er voor de advertentie een Barefoot-zadelhoes omheen doen en expres geen merk noemen :P

Haha ik vind hem wel leuk bedacht :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:19

pmarena schreef:
Soepel genoeg om ervan overtuigd te zijn dat er genoeg ruimte tussen pad en ruggengraat is.... maar je moet dan natuurlijk niet een heel dik touw hebben :P

Poeh, die advertentie is een lastige!

Ik zie geen Barefoot-merkje, maar in een extreem geval zou dat er wellicht af kunnen slijten... op zich durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen dat het geen Barefoot is. Maar als het er 1 is, dan is het wel een behoorlijk oude :j

De kleur van het fleece klopt, model en stiksels kloppen, de beugelriemen zijn wel raar, die verwacht je niet bij een Barefoot maar eerder bij een nepperd. Maarja dat is ook geen sluitend bewijs dat het echt geen Barefootje kan zijn.

Bij de beugelriemen zie ik wel vaker niet barefoot beugelriemen ( ik ook maar de fijne barefoot beugelriemen staan wel
Op het verlanglijstje :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:00

Klopt sonja, bedankt. Zijn inderdaad voor een banaan.singel aan het kijken.mn singel is.Zoiezo ten groot. Paard lief is.flink afgevallen.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:53

Geryon schreef:

Ik had vroeger een boomlooszadel van het merk Action horse. Leek echt op de oude barefoot. Ik heb die toen verkocht aan iemand nabij of uit Maastricht. Er zaten soortgelijke stijgbeugels bij toen. Het zou zomaar dat zadel kunnen zijn. Ik weet niet meer of het merk erop staat. Zo ja, dan moet je er zeker niet meer dan 100 euro voor geven. Dat is echt al een heel oud zadel. Vooropgesteld dat het dit is dan he.
Action horse ben ik eigenlijk nooit meer tegengekomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:09

ik vind die advertentie niet echt gelijken.
ik had een van de bijna eerste bf's. (paard was toen 8, en is er nu 17, dus een goede 9 jaar geleden)
die was idd mooi zwart, maar het leder was een stuk minder blinkend, en de fleece eronder was felgeel.
het model dat we daarna kregen (een jaartje later) was ook zwart, maar door andere verf kwam die erg gauw bruinachtig (mat leer), daaronder was het fleece wit.
(toen werd ons verteld dat alle zadels uit die periode dat bruinachtig kleur kregen)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:41

xXLianneXx schreef:
De freemax die ik gehad heb en gezien heb hebben juist erg weinig ruimte voor de schoft. Zeker voor een paard met spieratrofie zou ik daar zelf een ander zadel voor zoeken. Barefoot heeft een veel betere schoftvrijheid en trekker ook, misschien daar eens naar kijken? Heb je een foto van je paard waar de schoft goed op te zien is? misschien valt het wel mee :)

een barefoot of een trekker komt dus meer in de buurt voor mijn paardje met een enorme schoft en spieratrofie rondom de schoft? Richting welk type barefoot of trekker moet ik dan gaan kijken? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:10

De Action Horse zadels waren toch wel heel erg anders dan de Barefoots hoor, veel driehoekiger :)

De Cheyennes hebben verschillende kleuren fleece gehad, van heel geel tot wit, en verschillende crème-gelige kleuren daar tussenin :)

En er waren inderdaad wat zadels in 1 of 2 leveringen waarbij de zwarte kleur heel snel vervaagde, heel apart was dat! Dat was ten tijde van het zoeken naar milieuvriendelijkere lederverf. Leek allemaal perfect maar dan ineens binnen een paar weken werd het viezig bruin.... Sommige daarna nog een hele mooie kleur bruin ook :oo

Heb wel meegemaakt in de maanden / jaren daarna dat mensen informeerden naar net zo'n mooi bruin zadel als van een stalgenoot die zo'n miskleun had en er zelf ook erg blij mee was :P

Millennium: is echt een kwestie van proberen. Bij de Barefoot maakt het niet zoveel uit, ieder model van dezelfde serie heeft in principe even veel schoftruimte. Een London met VPS heeft niet meer schoftruimte dan een Cheyenne met VPS bijvoorbeeld.

Enige verschillende tussen de modellen zijn:

- Een Lexington heeft als enige wat hogere en smallere kussens.
- De London is als enige van Softleder

De Trekker kun je natuurlijk met flinke kussens gebruiken, waardoor deze de zitting een eind omhoog lift, daarom kan dat handig zijn. Maar je legt er dan wel weer een dekje onder natuurlijk, dat strak kan trekken...en de flexibiliteit is een stuk minder dan bij een Barefoot. Ik weet dus niet in hoeverre een Trekker in de praktijk echt goed kan gaan werken op een paard met deze atrofie, daarvoor heb ik er niet genoeg ervaring mee. Misschien kan BuitenZinnig er wat van zeggen? :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:39

ik lees heel wat pagina's terug over een productie fout (pagina 348) dat er een bobbel in het zadel zit.
Dat heb ik ook, het lijkt wel een ei onder je billen, heb het aangegeven met proefrijden maar je voelt en ziet niks als je er niet op zit !

edit : het gaat om een cheyenne dry tex

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:00

Hoe oud is dat zadel?

Vroeger kwam het wel eens voor, meestal bij nieuwe zadels en je reed het er dan uit bij het soepel rijden van het zadel. Ook bij de eerste verplaatsbare beugelophangingen hoorden we wel mensen die dat niet fijn vonden zitten, daarom zijn die nog iets soepeler gemaakt.