[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:32

Azmay schreef:
Inrijden met BBP heb ik geprobeerd (iberica) maar zou ik niet zo zeer aanraden. Ben er nog eens flink naar mee gevallen :o Ik ben heel snel op een ghost over gegaan.
Diva heb ik een deel zonder zadel ingereden en toen ze praatjes kreeg de BM erop. Maar die pakte ik in het begin dan ook hooguit 3 minuten en die vertrouwt me volledig en ik haar.

Ik heb mijn paarden wel ingereden met BBP. Ging echt prima.

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:57

Hier weer een update van het prototype:
Ik heb vandaag eerst met mijn eigen roma gereden, daarmee liep ze prima. Met het protoype weer erg rennerig en tegen de hand. echter maken mijn biothane riemen een erg gruwelijk geluid.
Beetje gefoefeld met de beugelophanging en het zo gekregen dat de beugels onder het zweetblad uitkomen en ze was al een stuk minder rennerig eenmaal het geluid weg was. Echter was de ontspanning grotendeels weg, dus ik probeer maandag opnieuw met direct de "goede" opstelling en mijn monoriemen. Als ze dan wel gewoon goed loopt hou ik dit zadel en verkoop mijn zgan zwarte roma. Indien ze nog altijd bokkig id zal ik bij mijn roma blijven denk ik :).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:03

Ik ga het toch niet riskeren met een BBP. :)

Duhelo, heel benieuwd naar de ervaring met direct de juiste opstelling.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:06

Leo schreef:
Zegt mij niks :n

Vandaag heb ik op één van de Quarters op stal voor het eerst op mijn Ghost gereden. Dat viel nog best tegen :o
Dat het nog vrij stijf en hard was had ik uiteraard al wel verwacht. De zit was verder prima, mijn benen volgen de wrongen heel mooi en deze prikken absoluut niet. Ik word ook niet in een houding gedwongen. Dat is heel fijn. :j wel voelde het alsof ik er echt bovenop zat.
In draf liepen we beide wat te zoeken, met lichtrijden echter merkte ik dat ik naar voren werd gegooid (duikboot effect) waardoor ik mezelf met mijn bovenbenen leek op te vangen wat ik al snel voelde in heel mijn lijf (nog steeds).
Galop zat wel heel lekker, ik blijf beter boven mijn paard, waar ik in een boomzadel neig in te knikken in mijn heup. In het begin werd ik wel wat door het zadel gegooid maar dat was ook mijn eigen balans vinden (in de Piccolo zat ik toch wat meer opgesloten).

Afijn, goede test en ik mag komende tijd op dat paard het zadel vaker testen. Ik merk nu wel dat ik last heb van mijn lijf na het rijden, vooral onderrug en spieren van mijn bovenbenen, maar is niet gek gezien het natuurlijk compleet iets anders is.
En oooh wat kraakt het nog allemaal :')

Het is inderdaad behoorlijk wennen in het begin! Het zadel moet nog vormen, en jullie moeten beide wennen. Fijn dat je het zadel op dat paard mag testen, kan het iig wat soepeler worden!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:11

Gefeliciteerd!! :D

Ja ik ben er ook van overtuigd dat het wel goed komt :j het zadel dat ik getest had was natuurlijk al helemaal ingereden en dat is best een groot verschil! Daar had ik vooral last van de wrongen die me in een houding dwongen. Daar met mijn eigen zadel absoluut geen last van. Alleen met lichtrijden kwam ik er tegenaan en ging ik mezelf opvangen. Allicht is dat ook een kwestie van wennen en anders is een andere pad proberen nog een optie..

Idd heel fijn, is gelukkig een paard dat daar heel makkelijk in is. Dat ze wat liep te zoeken kwam vooral door mij omdat ik ook liep te zoeken. :D
Nu enorme spierpijn. :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:13

Dankjewel!

Ja, klopt. Een ingereden zadel is heel anders..
Spierpijn, dat geloof ik! Ach, weet je ook dat die het nog doen :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:17

Gefeliciteerd, Buitenzinnig!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:18

Dank!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:14

Gefeliciteerd Suzanne!

Mijn testweek met de ME Schooler zit er bijna op. Ik zal binnenkort even een verslagje typen. :)

Voor nu moet ik even heel hard met mezelf in overleg of ik een bruin of een zwart zadel wil en welke pad er mooi onder gaat passen, want ik denk dat dit zadel voor ons een goede match is!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:27

Ik ben benieuwd zeg!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:38

tennan schreef:
Gefeliciteerd Suzanne!

Mijn testweek met de ME Schooler zit er bijna op. Ik zal binnenkort even een verslagje typen. :)

Voor nu moet ik even heel hard met mezelf in overleg of ik een bruin of een zwart zadel wil en welke pad er mooi onder gaat passen, want ik denk dat dit zadel voor ons een goede match is!

Is dat die bij Buitenzinnig vandaan? Die heb ik inderdaad ook getest. Ik vond t echt een fijn zadel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:24

Ja, klopt!
Dezelfde inderdaad, is via jou naar Tennan gegaan :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:22

Vandaag opnieuw de flamengo getest met de goede opstelling, dus deze keer geen geklooi aan het zadel, maar opgezadeld en aan het werk gezet.
Paardlief was lastig ,maar heeft niet gebokt en heeft enkele stukken draf heel fijn gelopen, en een hele mooie aansprong + galop cadeau gegeven.
Vorige week zal dus combi van factoren geweest zijn + het geklooi aan de afstelling. Voor nu heb ik dus besloten om de flamengo te houden, mijn mooie zwarte roma gaat terug de verkoop in, en ik hou mijn niet zo mooie bruine roma als reserve (want ik rij toch maar een paard meer op dit moment en dan is het zonde om die mooie zwarte te laten verstoffen.).
De flamengo zit voor mij nu heerlijk, geen uitsteeksels waar ik tegenaan kom, genoeg zweetblad en stevigheid dat ik er niet afkukel en de mooie vrije ghost zit.
Na wat klooien heb ik de beugels ook onder het zweetblad gekregen, dus nu bij barefoot nog de beugelturners bestellen zodat ik mijn fijne endurancebeugels eraan kan hangen, en dan is het plaatje volgens mij compleet :)
Zweetafdruk heb ik vergeten naar te kijken, maar was de vorige keer al netjes symmetrisch,dus dat zit vast wel goed :).

(is er toevallig iemand die de losse beugelophanging van barefoot even wil opmeten voor me? de lengte en de breedte van het klittenbandstuk en de totale breedte van de ophanging?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:59

Mooi, Duhelo +:)+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:42

Mijn zadel is gisteren ook gearriveerd!!
4 weken later dan gepland..
Ik vind hem prachtig! Wel een beetje ''haastwerk'' oid? Singelstoten wel gemarkeerd om puntig af te snijden, maar maar bij 2 v/d 4 daadwerkelijk gedaan bv..
Maarmaar, dat mag de pret niet drukken.
Het is een ghost Quilty met tooling en fenders geworden in Lorica 2 kleuren.
Ik heb gisteren even mijn best gedaan de boel ''handig'' te paard te krijgen en heel voorzichtig een paar rondjes gereden. Wat een stevigheid!! :+:
Na 15 minuutjes heeft een stalgenootje nog gauw een plaatje geschoten en toen was het genoeg. Paard reageerde er onwennig op, maar ontspande wel al heel netjes. Nu was de bak erg zwaar, het was lomp warm, ik vond het doodeng, en pony heeft al een heel aantal weken niet onder het zadel gelopen.. Morgen gaan we rondje buiten stappen, gewoon even wennen.

Paar foto's, als jullie tips of aandachtspuntjes hebben wbt plaatsing/ligging hoor ik het graag!
note: borsttuig is puur omdat ik die nog had en gaaf vind staan, pad is een grandeur ghost pad, niet ideaal qua vorm maar past. Singel is een barefoot singel, omdat dat het enige is waar hij geen schuurplekken van krijgt.

Afbeelding
Erop, kussens wat wijder gedaan, duurde even voor dat naar m'n zin was

Afbeelding
Totaalplaatje, ja het zadel is lang, maar ervaring met eerdere zadels leert dat we hiermee wegkomen met de manier zoals we werken en type zadels die we gebruiken.

Afbeelding
na het rijden, al fijn stukje ingezakt die toren!

Afbeelding
En met mij in het zadel. Net aan, dat weet ik :) Maar tijdens ons boomlooszadelpasconsult bleek dat het netjes past :)

Ik kijk ernaar uit om weer fijn met mijn grote vriend te rijden *\%/*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:45

Wauw wat een tof zadel zeg!! Jammer van de afwerkpuntjes, toch slordig...
Maar buiten dat: heel mooi zadel!

Dat het doodeng is herken ik wel. Ik zat zaterdag ook echt oh my gód bovenop dat zadel. :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:44

Mooi zadel hoor Alshay! Nu kan ik niet meer wachten tot de mijne is gearriveerd, maar dat duurt nog wel zeker een maand.. :+ Heb in de tussentijd een bijrijdertje erbij, super enthousiast meisje van 11, maar ik weet nog niet of ik haar op de Ghost zet of het oude zadel toch aanhoudt voor haar... :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:20

Die is gaaf!!! Ik rij nu met een grandeur fellsattel ik weet niet of ik weer op een gewoon zadel terug wil hoor...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:32

Super mooi!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:17

Het is een heel mooi zadel Akshay <3
(ik bestel ze wel, maar zie ze nooit ;) )

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:52

na 4 uur heen in de trein eindelijk een barefoot arizona gehaald.
ben nu onderweg naar huis nog circa 3 uur te gaan.
Maar je moet er wat voor over hebben. Vind hem nu al geweldig :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:14

lianne304 schreef:
na 4 uur heen in de trein eindelijk een barefoot arizona gehaald.
ben nu onderweg naar huis nog circa 3 uur te gaan.
Maar je moet er wat voor over hebben. Vind hem nu al geweldig :D

Haha goede reis nog! Mijne toen idd ook per trein vervoerd en de gekste opmerkingen gehoord onderweg

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:41

Ik vind dat altijd zo gek, als ik lees wat een onwennig gevoel een nieuwe Ghost kan teweegbrengen. :) Een Ghost is voor mij altijd thuiskomen, ook al is ie splinternieuw. Ik heb deze week voor het eerst, eindelijk, mijn Ghost usa op mijn paardje gelegd, daaronder een Engel pad met inlages, en ondanks dat het inderdaad een torentje is, zo'n nieuw pakketje, zit ik helemaal op mijn gemak. <3 (en nee, paardlief is geen doetje :D )

Geen fotomateriaal, sorry, ik was alleen en paardlief werd opgevreten door de vliegen dus braafjes blijven staan zodat ik een foto kon maken, was er ook niet bij. :D

Lianne wat een rit zeg ! :wow:

Erg mooi zadel Akshay !

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:34

@jokari, ik ben een erg angstige ruiter, en heb vijf of zes jaar geleden een heel misselijke smakkerd gemaakt van een ghost.. vooral mentaal wennen hier dus..
En pijn in enkels en knieën omdat die fenders nog moeten vormen.. autsj

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:06

half 7 op station klein stukje verder op, direct langs stal gereden en uitgeprobeerd en moet zeggen wat een gewenning zo anders zo zacht en comfortabel maar tegelijk zo onstabiel en vooral al anders in eens zo hoog of zo.
fototje die ik zo bij de hand heb.