voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:49

Beste Bokkers,
Ik ben bezig met het passen van een boomloos op mijn paard.
Ik vind het alleen lastig om te bepalen hoe ver naar voren of naar achter het zadel moet liggen.
Het lijkt wel aardig te liggen, wat vinden jullie?

http://www.freebits.nl/view.php?filenam ... AG0514.jpg

Ohja, let niet op de singel :+

horsii

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:03

Volgens mij ligt die wel redelijk goed hoor!

Welk pad hebben jullie onder je barefoot london?
Ik ben niet tevreden over het grandeur pad, schuift. dus aan het kijken voor een andere.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:08

Ik neem een pad van christ, prijzig maar het waard
Bij sommige mensen is het schuiven over bij een andere singel (zo'n banaan ding), in het voor en nadelen van boomloze zadels topic staan genoeg tips als je die een beetje doorbladerd

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:13

Ben ik inderdaad aan het doorlezen, ook de vorige topics !
En Ga ook voor een banaan singel. Is het proberen waard, en ik moet zoiezo een andere singel!
Dus doen we gelijk een banaan singel

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:17

Ik heb momenteel een barefoot cheyenne, leek in het begin het perfecte zadel voor mijn haf maar helaas reageert ze er de laatste tijd erg slecht op. Ze heeft ook een blokkade in haar rug volgens de osteopaat. Of dit nu door dit zadel komt of door een ander zadel weet ik niet maar ik weet wel dat een boomloos zadel toch niks is voor een paard met rugklachten. Erg jammer want het zadel zit onwijs lekker.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:20

@vamp: het zadel mag nog iets naar achter. De voor en achterkant moeten even hoog zijn, bij jouw is de voorkant net wat hoger.

Ik gebruik de originele barefoot pads, met de bobbeltjes bovenkant, die schuift niet.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:28

cynthiar schreef:
@vamp: het zadel mag nog iets naar achter. De voor en achterkant moeten even hoog zijn, bij jouw is de voorkant net wat hoger.

ik denk alleen dat de singel dan echt over het midden van haar buik loopt, lijkt me ook een beetje raar, of niet?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:38

Jastiehorse, al andere inlages, of dubbele geprobeerd? Of een ander pad? Pommel?

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:48

JastieHorse schreef:
Ik heb momenteel een barefoot cheyenne, leek in het begin het perfecte zadel voor mijn haf maar helaas reageert ze er de laatste tijd erg slecht op. Ze heeft ook een blokkade in haar rug volgens de osteopaat. Of dit nu door dit zadel komt of door een ander zadel weet ik niet maar ik weet wel dat een boomloos zadel toch niks is voor een paard met rugklachten. Erg jammer want het zadel zit onwijs lekker.

Vandaar dat je hem dus te koop hebt. Jammer hoor!
Wat heb je allemaal al geprobeerd? Een blokkade in de rug kan ook gewoon zijn door verkeerd spiergebruik. En misschien is je paard scheef? Heeft het zadel wel goede ruggegraatvrijheid? Past de pommel goed? Is het zadel niet te klein voor je?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:51

JastieHorse schreef:

Dat ligt maar net aan de oorzaak van de rugklachten. Matig passende boomzadels doen vaak meer kwaad dan een goedpassend, de rug volgend en dus gelijkmatiger dragend, boomloos zadel. Dan denk ik wel aan een goed boomlooszadel, zoals Barefoot met VPS.

Om zo te stellen dat alle boomloze zadels slecht zijn voor paarden met rugklachten kun je zo niet zeggen, vind ik. Misschien is het wel niet het zadel wat de pijn veroorzaakt, maar het drage van het ruitergewicht? Scheefheid? Artrose in de rug? Verborgen kreupelheid?

Ik zou eerst degelijk onderzoek laten doen naar de oorzaak van de rugpijn (en het zou zeker niet voor het eerst zijn dat er dan een voetprobleem gevonden wordt, maar dat terzijde), en dán pas zoeken naar een zadeloplossing.
Succes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:12

Dit is de rug van mijn merrie. Ook niet echt goede rugbespiering, maar ik hoop juist dat die meer de mogelijkheid te kunnen vormen met een boomlooszadel, daarom wil ik het toch weer eens proberen.

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 38e9f3.jpg
Afbeelding

Hmmmz, niet echt de beste fotos.

De ariona heb ik besteld om te testen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:27

Ik heb er al een kleinere pommel in gedaan omdat ze heel veel is afgevallen. Ruggegraat ligt vrij. Het zadel is ook niet te klein voor mij maar das de oorzaak ook niet want zelf rijd ik al een tijd niet meer. De blokkade in haar rug komt vermoed ik door haar vorige zadel. Volgens de osteopaat een kwestie van trainen maar ik vind dat dit zadel de boel verergert. Zoals ze nu reageert heeft ze nog nooit gedaan....dus ik ga toch over op een goed passend boomzadel!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:34

Mijn paard had ook rugklachten en loopt onder een Barefoot zadel veel beter dan onder de vele, steeds weer opnieuw aangepaste, boomzadels. Is ook het enige zadel waarbij ikzelf ook geen last krijg van mijn rug. Alleen het enkelprobleem (knikt opzij) blijft :+

De lusjes van de bijbehorende pad vind ik wel erg lang waardoor de pad verschuift onder het zadel. Ik heb daarom het klitterband verder naar voren gezet waardoor de lusjes korter worden en het beter onder het zadel blijft liggen :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:46

horsii schreef:

Ik ben niet tevreden over het grandeur pad, schuift. dus aan het kijken voor een andere.

Mijn barefoot London schoof ook op mijn Haflinger, dat was grotendeels verholpen door de Barefoot pad met antislip laag bovenop de pad, en een banaansingel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:05

JastieHorse schreef:

Balen van de blokkade zeg :(:)

Ik weet niet of de Barefoot goed passend was want die heb ik nooit gezien, heb je daar nog foto's van kunnen maken wellicht?
Maar die kun je nooit lang gehad hebben, heb je er veel mee gereden? :)

Het bruine zadeltje dat je had toen Marit hier stond die lag wel bizar slecht, paste jullie beiden voor geen meter (niet rot bedoeld hoor, ik heb ook wel eens gezegd dat ik er van schrok hoe slecht het lag volgens mij? Y;( ) dus dat zou me totaal niet verbazen als er daarmee problemen zijn ontstaan. Aan de voorkant lag die op de schoft en de achterkant duwden de kussens in haar rug omdat de zitting te klein was...dat zag er echt heel onprettig uit... :=

Je had gewoon die Arizona maat 3 eens moeten proberen :P dat had echt een mooie voor jullie geweest omdat je zo lang en niet broodmager bent :j

Een Barefoot is juist ontwikkeld om rugklachten bij paarden te helpen voorkomen en genezen, maar dan moet hij wel goed passen natuurlijk :)

Ik moet weg, maar even voor alle vragen die ik hier voorbij zag komen: zie de veelgestelde vragen op de site (zie onderschrift) daar staan echt alle antwoorden in :j

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:35

anne_bento schreef:
horsii schreef:

Mijn barefoot London schoof ook op mijn Haflinger, dat was grotendeels verholpen door de Barefoot pad met antislip laag bovenop de pad, en een banaansingel.

Hebben jullie Haflingers een beetje schoft?

Mijn merrie is bijna letterlijk rond, als het regent blijft er een plasje water staan op haar rug := en ze heeft geen zichtbare schoft, dus haast onmogelijk om een fatsoenlijk zadel te vinden wat past en ook nog blijft passen (Quarter, dus ontwikkelt ook heel snel spieren).

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:40

Mijn haf heeft ook geen schoft. Heb de Barefoot Atlanta met zachte pommel en dat ligt prima :) Hier zat trouwens nog de M pommel in maar die lag niet lekker.
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:19

Ik lees hier veel over een banaansingel, wil ik ook wel eens proberen, maar waar koop ik die? Niet van leer en western.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:19

pmarena schreef:
Millennium: oef....dat is een nachtmerrie voor elk zadelmerk die rug Y;(

Schoft inderdaad erg hoog, erg smal, ook ingevallen zijkanten en ook nog eens ver doorlopend :=

Dit ziet er eerder uit als zware atrofie dan als lichte...of de foto moet erg vertekenen? :)

Die deuk achter de schouder is echt een probleem, die zou je eigenlijk eerst wat weg moeten trainen d.m.v. grondwerk...

De Freemax heeft erg weinig schoftruimte juist. De Sensation ook. De voorkant is wel teruggesneden waardoor het lijkt alsof hij veel schoftruimte heeft maar daarachter zit het knelpunt, hij is vrij recht. Dat was bij mijn paardje jaren geleden al een probleem en toen kwam haar schoft er nog lang niet zoveel uit als nu en bij lange na niet zoveel als bij die van jou op de foto. Tenzij er enorme veranderingen hebben plaatsgevonden aan het model van de Sensation zie ik echt niet hoe die moet gaan passen...

Je zult sowieso met dikke kussens en/of dikke inlages moeten gaan werken om aan weerszijden van schoft en ruggengraat een stapeltje te krijgen dat voldoende hoog is om een zadel er bovenuit te liften.

Maar eigenlijk moeten die diepste deuken gewoon eerst weg voordat je er weer een zadel op legt :)

Dank voor je uitleg!

Haar schoft is inderdaad erg hoog, smal en ver doorlopend. Had er altijd een ainsley opliggen maar kan mezelf nu wel voor m'n kop slaan omdat ik gewoon zeker weet dat dat zadel een groot deel van de atrofie heeft 'veroorzaakt' . Verder wordt ze sinds anderhalf jaar niet meer intensief getraind, waardoor rug en schoft erg kaal/onbespierd zijn.

Zou nu ook niet weten hoe die atrofie nog enigzins te kunnen herstellen. Ze wordt gemiddeld 3 x in de week gelongeerd aan een bijzetje (wat ze overigens altijd erg fijn oppakt) en 1 tot 2 x per week gereden (springzadeltje, kieffer), maar ook niet intensief. Denk aan buitenritjes, een keertje lekker dressuren, een keertje lekker springen.

Maargoed, nu dus opzoek naar een boomloos zadel welke haar schoft fijn laat vrij liggen ...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:39

pmarena schreef:
JastieHorse schreef:

Balen van de blokkade zeg :(:)

Ik weet niet of de Barefoot goed passend was want die heb ik nooit gezien, heb je daar nog foto's van kunnen maken wellicht?
Maar die kun je nooit lang gehad hebben, heb je er veel mee gereden? :)

Het bruine zadeltje dat je had toen Marit hier stond die lag wel bizar slecht, paste jullie beiden voor geen meter (niet rot bedoeld hoor, ik heb ook wel eens gezegd dat ik er van schrok hoe slecht het lag volgens mij? Y;( ) dus dat zou me totaal niet verbazen als er daarmee problemen zijn ontstaan. Aan de voorkant lag die op de schoft en de achterkant duwden de kussens in haar rug omdat de zitting te klein was...dat zag er echt heel onprettig uit... :=

Je had gewoon die Arizona maat 3 eens moeten proberen :P dat had echt een mooie voor jullie geweest omdat je zo lang en niet broodmager bent :j

Een Barefoot is juist ontwikkeld om rugklachten bij paarden te helpen voorkomen en genezen, maar dan moet hij wel goed passen natuurlijk :)

Ik moet weg, maar even voor alle vragen die ik hier voorbij zag komen: zie de veelgestelde vragen op de site (zie onderschrift) daar staan echt alle antwoorden in :j

Ja zeker balen.

Dat bruine zadel was idd een ramp, in het begin leek die wel goed te liggen maar toen ze wat kilo's ging kwijtraken lag hij idd op de schoft. Ook niet meer mee gereden sindsdien :n Voor mijn bips was hij idd te klein, zat ook niet lekker! Maar ik vermoed dat het niet door dat zadel kwam, heb daarvoor een zadel gehad waarvan de boom gebroken was. De barefoot past daarentegen wel prima, daar zit ik zelf echt lekker in. Voor zover ik kan zien ligt het zadel ook wel goed maar drukt hij halverwege haar rug. En met opzadelen doet ze ook echt zuur, wat ze met het bruine zadeltje niet deed dus dat vind ik zo raar.. Die Arizona maat 3 zou echt veelste lang geweest zijn dus dat vind ik al niks. En dat maakt het probleem van de boomloze zadels niet anders. Wellicht dat dikkere inlages een optie is, dat het zadel daardoor wat van de rug af komt.

http://boktimg.nl/sites/default/files/c ... 982f5f.jpg
http://boktimg.nl/sites/default/files/s ... 75ea5a.jpg
Hier ligt het zadel alleen niet vast..foto's zijn voor de verkoop van het zadel namelijk :P

Zou je dikkere inlages aanraden Bianca?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:21

Op welke manier drukt hij halverwege de rug dan? Ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken, ook niet helemaal bij wat je bedoelt met "het probleem van boomloze zadels" ? :)

Ik ken Marit natuurlijk alleen van toen ze hier stond, toen was haar ruggengraat echt zo'n verzonken gootje :P

Het zadel ligt er best netjes op.

Zonder rij-foto's maar puur uit ervaring zou ik in jullie situatie er vooral voor vrezen dat je misschien toch iets te veel op de cantle komt te zitten, hoe lang ben jij eigenlijk? :)

Of wellicht dat er problemen kunnen ontstaan door het gebruik van de pad. Die afgeknipte randjes die misschien scherper zijn dan je denkt, of dat het geheel wat gaat schuiven t.o.v. elkaar waardoor de ruggengraat niet goed meer vrij ligt, of misschien gebruik je nog een normaal dekje onder het dekje met inlages waardoor je de ruggengraatvrijheid ook weer (bijna) kwijt bent?

En heb je de pommel ook los gepast op de rug? Zoals ik Marit ken ging ze het met een L pommel niet redden met die enorm ronde schoft, maar ik heb er nooit heel zadel-technisch naar gekeken verder :P

Wanneer ging je hier nu weg, oktober toch? Toen had je dat bruine zadeltje nog. Wanneer is de Barefoot er gekomen en hoe vaak heb je daar mee gereden schat je?

Ik zou sowieso Heavy Duty inlages gebruiken als ik jou was, maar ik ben vooral bang dat je wat teveel op de cantle komt te zitten met die lengte en damesbilletjes :P Dat is niet comfortabel en zeker niet als er op die plek eventueel rugklachten zijn, op die plek lag het bruine zadeltje zo gemeen in de rug te duwen en dat kan de cantle ook doen als je wat teveel achter in het zadel komt te zitten. Dat hebben mensen vaak zelf niet in de gaten wanneer dat zo is....ik heb dat zelf ook snel dat ik mijn dikke reet een zadeltje te veel opvul, maar omdat ik niet zo groot ben en dus ook kortere bovenbenen heb, heb ik dan toch al snel meer ruimte dan iemand die langer is :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:02

Dat bruine zadel heb ik voor de verhuizing al niet meer gebruikt, na de verhuizing naar de stort gebracht ;) Toen de barefoot aangeschaft en daar heb ik zelf misschien 5 keer mee gereden, en daar zit ik echt prima in..niet op de cantle ;) Daar heb ik extra op gelet. Maar het heeft zoiezo niks met mijn lengte of dikke reet te maken gezien ik er al zeker 2,5 maand niet meer op rijd. Bijrijdster heeft haar 2,5 maand 2 a 3 keer per week gereden en die weegt nog geen 80 kilo..

Het ligt zeker niet aan de dekjes die ik gebruik, die randjes zijn absoluut niet scherp. En daar ligt het drukpunt ook niet :? De pommel past ook prima, van L naar M gegaan omdat L te groot werd. Ze is echt heel veel vet bobbels kwijt geraakt.

Ach het is iig een moeilijk verhaal met die zadels, ook boomzadels ;) Voorlopig houd ik het lekker bij grondwerk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:09

Maar waar ligt het drukpunt dan?

Op welk punt van de rug, en wat is het dan aan het zadel dat daar drukt? :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:15

Midden op haar rug, waar de zitting ligt heeft ze geen vrije ruimte..En dat komt dus niet door mijn gewicht :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:21

Bedoel je dat het zadel daar op de ruggengraat komt te liggen?

Dan zijn je inlages niet dik genoeg, maar is die ruggengraat dan zo'n eind omhoog gekomen ten opzichte van de omliggende bespiering?
Het was echt zo'n ouderwetse-Haflinger-gootje toch :P

En gebruik je het dekje met inlages wel direct op de rug, dus niet nog met een dekje daar onder?
En wat voor inlages zitten er in het dekje, weet je dat toevallig? :)

Heb je de halstertouw-test wel eens gedaan?