[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:04

oeps, te laat :+
maar goede tip voor de volgende keer idd :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:57

Duhelo, wat eenbedoel duidelijke testervaring en beschrijving.
Dat vooraan tegenkomen ervaar ik bij gewone dressuurzadels met diepe zit. Máár ik heb een holle rug, mijn bekken kantelen en echt op mijn billen zitten is gewoon niet comfortabel doordat ik pijn in de rug krijg. Ik zit dus eigenlijk ook niet op mijn zitbeentjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:11

Ja, dat ken ik, dan niet perse omdat ik een holle rug heb, maar wel omdat mijn paarden zo breed zijn dat ik ga compenseren. Maw, neiging tot stoelzit, ik duw mijn kont naar achter en ga dus op mijn schaambeen gaan zitten en duik voorover in mijn schouders en hoofd.
Als ik erop let lukt het wel, maar zodra mijn aandacht verslapt of bij een rare beweging speel ik weer voor duikboot.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:17

Zou het helpen als je de beugelophanging iets naar achteren verplaatst?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:34

op mijn roma's heb ik de beugels inderdaad op het achterste gaatje, dit helpt wel een hoop idd. de tester heeft verplaatsbare beugelophanging, ik heb het nu geschat op dezelfde plaats als de roma, maar kan daar wel nog wat in uitproberen inderdaad. Heb mezelf op deze ook nog niet op film dus nog moeilijk in te schatten hoe belabberd ik effectief zit :D (of niet, altijd hoopvol blijven :D )

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:45

Duhelo schreef:
[ Afbeelding ]

De reactie van het paard. stap was prima. Draf dramatisch. bij iedere pas, bij alles dat ik vroeg kreeg ik een bok. Later nog een deel rodeo, maar gewoon constant protesteren. De stukken dat ze dan wél liep, liep ze wel vlot en ontspannen. Maar vooral behoorlijk wat protest.
Aan de wrijfafdruk te zien vermoed ik dat het met de pouchpad voor haar te smal is en klemt net achter de schoft.

Kijk ik puur naar alleen deze foto, klopt de reactie van je paard wel (fijn dat hij het zo duidelijk aangeeft)
Er moet toch echt meer ruimte zijn waar de rug over gaat naar de nekspieren, boven schouderblad en natuurlijk over hele ruglengte.
Zeker geen druk op de ruguitsteeksels.
Nu ontstaat er puntdruk , juist in de draf beweging, precies op beide zenuwknooppunten bij de schoft zijkanten.
Logisch & goed dat je paard hierop reactie geeft.

En is je paard wel recht ?, voordeel van boomloos met verstelbare kussens is dat je hieraan zelf wat kunt doen, en dit gedurende het rechtstellen aan kan passen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:21

Mag ik even vragen waarom ghost de pouchpad ontworpen heeft?
Vond de kussens handig en veel vrijheid bij ruggengraat en schoft.
Al kreeg ik het idee dat de vrijheid weer beperkt werd met de pad. Had wel nog de dikke inlages in de pad.
Maar reed voornamelijk met een andere pad die ik soepeler vond en zadel bleef beter liggen ook. (ook met inlages maar van heavy dutty)

De pad is hier zichtbaar
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-08-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:22

Het was een probeersel voor bij deze prototypes. Met de dealers is besloten het gewoon bij kussens te houden.
Uiteraard kan het prototype zadel gewoon met kussens gebruikt worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:49

@peetstap : dat verklaart idd waarom ze het vooral in draf deed en niet in stap of galop. En nee, paard is zo scheef als een hoepel en ik ook. Werken we hard aan!

De pouch vind ik een leuk ding, maar zal niet voor alle paarden werken, dus ik prefereer gewoon de kussens. Die kunnen er inderdaad prima onder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:46

Test met de kussens
Zadel lag een stuk beter, zit gevoel was direct anders, ik moet zeggen dat het fijner zit met de pouch dan met de kussens eronder, maar na een paar rondjes was ik dat ook weer gewend.
Mijn biothane beugelriemen maken een gruwelijk geluid op de zweetbladen, dat vind ik minder leuk :+
Paard liep beter dan gisteren, maar ik heb toch weer enkele bokken mogen verwerken, vooral tijdens aanspringen naar galop, maar ook enkele keren in de staak in stilstand (wat ze normaal nooit doet)
Vraag is nu, ligt het aan dit zadel, ondanks de kussens ipv de pouch. Ligt het aan het feit dat ze nog denkt dat het hetzelfde is als gisteren, of ligt het aan haar bui deze week in combi met een heleboel vliegen en dazen die de paarden levend opvreten.ze was gisteren en vandaag in het algemeen niet zo in haar hum vond ik.
Ik geef ze morgen en vrijdag vrij, en zal zaterdag eerst eens rijden met een van de roma's en kijken hoe ze daarop loopt, en daarna heropzadelen met dit zadel en kijken of het anders is ...
Maar ik snap niet waarom ze nu plots zo reageert, de basis zou hetzelfde moeten zijn en ik heb mijn eigen kussens geplakt net zoals bij mijn ander zadel.
Trouwens na het rijden ook aan beide kanten een vierkantje droge plekken, net achter de schoft.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:04

Droge plekken maken zover mij hier verteld is niet veel uit.
Video

Uit je bericht maak ik op dat jezelf nog moeite hebt met je balans in dit testzadel, ik kon goed merken bij mijn roma (ik kom van een zadel met boom) dat mijn merrie steeds beter ging lopen na een paar dagen gereden te hebben. Hopelijk is dat bij jou ook zo! :)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:12

N.a.v verschillende berichtjes hier op het forum had ik Lilianne van Boomloos Zadelpasservice al een berichtje gestuurd, maar zij plant voorlopig even geen consulten in :-(
Dus ik vroeg me af of jullie nog iemand weten die bij mijn Haflinger een boomloos zadel zou kunnen passen/aanmeten?
We zitten in directe omgeving van Meppel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:22

Ik rij wel rond met de ghost zadels. Kan ook trekker en karlslund mee brengen dan

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:43

iemand ervaring met de Old mac's western pad ?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:58

Zegt mij niks :n

Vandaag heb ik op één van de Quarters op stal voor het eerst op mijn Ghost gereden. Dat viel nog best tegen :o
Dat het nog vrij stijf en hard was had ik uiteraard al wel verwacht. De zit was verder prima, mijn benen volgen de wrongen heel mooi en deze prikken absoluut niet. Ik word ook niet in een houding gedwongen. Dat is heel fijn. :j wel voelde het alsof ik er echt bovenop zat.
In draf liepen we beide wat te zoeken, met lichtrijden echter merkte ik dat ik naar voren werd gegooid (duikboot effect) waardoor ik mezelf met mijn bovenbenen leek op te vangen wat ik al snel voelde in heel mijn lijf (nog steeds).
Galop zat wel heel lekker, ik blijf beter boven mijn paard, waar ik in een boomzadel neig in te knikken in mijn heup. In het begin werd ik wel wat door het zadel gegooid maar dat was ook mijn eigen balans vinden (in de Piccolo zat ik toch wat meer opgesloten).

Afijn, goede test en ik mag komende tijd op dat paard het zadel vaker testen. Ik merk nu wel dat ik last heb van mijn lijf na het rijden, vooral onderrug en spieren van mijn bovenbenen, maar is niet gek gezien het natuurlijk compleet iets anders is.
En oooh wat kraakt het nog allemaal :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:53

Hey,
Aangezien mijn paardje een longeersingel wel laat omdoen maar een zadel toch wel eng vind (draait zich weg van me), zelfs een erg licht zadeltje, denk ik erover om toch met een BBP te beginnen.
Liefst eigenlijk ene waar wel steigbeugels aan gemaakt kunnen worden.

Máár kan een paard ook eventueel ingereden worden met een bbp of is dat niet veilig genoeg?
En is het geldverspilling als ik het enkel zou gebruiken voor gewenning en nadien eigg amper zal gebruikt worden? (Ben de mogelijkheden aant bekijken)

De angst van zadel zou ook kunnen liggen aant feit dat het "lomper" is dan een longeersingel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:03

Zadel je altijd aan de linkerkant op?? Probeer het dan eens rechts te doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:07

En als je eens begint met bijvoorbeeld een handdoek over zijn rug leggen? Als dat makkelijk gaat er een beetje overheen zwaaien. Vervolgens iets groters, bijvoorbeeld een badhanddoek. Dan een zadeldek. Dan je singel om het zadeldek etc.
Rustig opbouwen. :j met die van mij ben ik ook met handdoeken begonnen. Ik moest er echt een leuk spelletje van maken. Lopen met die handdoek was in het begin echt heeeeel eng.
Als hij dat allemaal gewend is, pas weer het zadeltje er bij. Dan eerst zonder beugels, etc.

Uiteindelijk zou je alles heel lomp/groot over zijn rug moeten kunnen mikken zonder dat hij er op reageert. :j

Stijgbeugels aan bbp: niet doen. Geeft nare drukpunten als je daar in gaat hangen en kan een negatieve associatie opleveren voor hem. Je paard klinkt als een sensibel diertje. :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 12-08-17 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:08

Idd 'sacking out' aan alle kanten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:19

Hij is sensibel idd.
Rechts opzadelen is echt no go, mocht in de eerste twee maanden dat ik hem had zelfs niet rechts van hel gaan staan, dan paniekeerde hij.

Zadeldek gaat wel omdat ik die ook eerst langs zijn hals streel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:26

Dan zou ik voor uberhaupt te gaan denken aan opzadelen eerst goed werken aan rechts benaderen, overal aanraken, met voorwerpen aanraken, dingen op en over zijn rug (die niet meteen vastgemaakt worden op zijn rug, hij kan er dus wel van weg, maar jij moet hem leren dat er van weg gaan niet hóeft.)
Zadel en singel (ook longeersingel) komen pas als hij rondom safe is met aanraken, benaderen met van alles en nog wat en hem daarmee aanraken. Liefst in een ruimte als een roundpen of paddock, wil hij er van weg, prima, ga maar, maar leer hem dat blijven staan de juiste reactie is en dat er niets is om spanning voor op te bouwen. Hem in deze fase vastzetten bijvoorbeeld en hem met zadel, singel of zelfs een zadeldek benaderen terwijl hij dus niet weg kan, kan een groter probleem veroorzaken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:33

Inrijden met BBP heb ik geprobeerd (iberica) maar zou ik niet zo zeer aanraden. Ben er nog eens flink naar mee gevallen :o Ik ben heel snel op een ghost over gegaan.
Diva heb ik een deel zonder zadel ingereden en toen ze praatjes kreeg de BM erop. Maar die pakte ik in het begin dan ook hooguit 3 minuten en die vertrouwt me volledig en ik haar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:49

Leo schreef:
Dan zou ik voor uberhaupt te gaan denken aan opzadelen eerst goed werken aan rechts benaderen, overal aanraken, met voorwerpen aanraken, dingen op en over zijn rug (die niet meteen vastgemaakt worden op zijn rug, hij kan er dus wel van weg, maar jij moet hem leren dat er van weg gaan niet hóeft.)
Zadel en singel (ook longeersingel) komen pas als hij rondom safe is met aanraken, benaderen met van alles en nog wat en hem daarmee aanraken. Liefst in een ruimte als een roundpen of paddock, wil hij er van weg, prima, ga maar, maar leer hem dat blijven staan de juiste reactie is en dat er niets is om spanning voor op te bouwen. Hem in deze fase vastzetten bijvoorbeeld en hem met zadel, singel of zelfs een zadeldek benaderen terwijl hij dus niet weg kan, kan een groter probleem veroorzaken.

Rechts benaderen kan sinds juni wel probleemloos. Hoeven ook alle vier uitkrabben zonder problemen sinds een maand.
Ik kan zelfs het longeertouw over de rug heen gooien, zowel links als rechts en ook zodanig dat de longeertouw om hem heen gaat tegen zijn buik aan.
Dat zit dus allemaal wel goed.
Zoals eerder gezegd is een longeersingel ook helemaal geen probleem, langs twee kanten lukt dat zelfs. Ik werk tevens in een binnenbak omdat ik hem niet aan kettingen wil vastzetten en dus heeft hij de kans zich weg te draaien, wat hij ook doet bij een zadel.
Eens hij het zadel om heeft loopt die ook gewoon zonder bokken ermee rond.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:07

Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden, ik geef slechts advies. :)
Ieder zijn manier uiteindelijk. Om ontopic te blijven: een bbp zou ik dus zeker niet doen. Zeker niet bij dit type paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:09

Is geen slecht advies hoor van je. Ik heb immers nergens vermeld wat ik inmiddels rechts wel kan. En jij hebt het dus in goed geweten verteld. :)

Als er nog tips zijn voor dingen die ik aan de longeersingel kan bevestigen als "schriktraining" dan zijn alle tips ook welkom. (Via pb om dit topic niet te vervuilen)