[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:15

Die groene vind ik echt zo'n mooie kleur! ik ben normaal helemaal niet zo van de kleurtjes maar zou hier haast een uitzondering voor maken :') En de nieuwe Freemax is zeker goedgekeurd en inderdaad vanaf nu te passen bij mij :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:15

Kitty_ schreef:
Vandaag is Lilianne bij mij op stal langs geweest om het nieuwe type Freemax Western Short zadel op te halen . Deze is nu beschikbaar via de passervice! *\o/*

Ook heb ik nog wat fototjes *-:) geschoten van de Engel pads onder de Barefoot Notting Hill Maat 1:
Sorry voor mijn foto spam :=
[ [url=m/ZLzitA.png]Afbeelding[/url] ]
Net niet mooi passend op de bordeaux rode maat Medium
[ [url=m/yoxDaJ.png]Afbeelding[/url] ]
Groen maat L

Passen die onder de barrydale?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:33

Atent schreef:
Kitty_ schreef:
Vandaag is Lilianne bij mij op stal langs geweest om het nieuwe type Freemax Western Short zadel op te halen . Deze is nu beschikbaar via de passervice! *\o/*

Ook heb ik nog wat fototjes *-:) geschoten van de Engel pads onder de Barefoot Notting Hill Maat 1:
Sorry voor mijn foto spam :=
[ [url=m/ZLzitA.png]Afbeelding[/url] ]
Net niet mooi passend op de bordeaux rode maat Medium
[ [url=m/yoxDaJ.png]Afbeelding[/url] ]
Groen maat L

Passen die onder de barrydale?

Helaas niet, je komt aan de onderkant 5 cm te kort bij een maat 1, en bij de maat 2 7 cm....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:40

Ik vind die rode er juist wel mooi onder passen(kan net niet zien hoe het voor aan bij het zweetblad zit ?
)
Ben wel benieuwd hoe die groene omder mijn ijslander torsion zou staan :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:43

Sonja_vR schreef:
Ik vind die rode er juist wel mooi onder passen(kan net niet zien hoe het voor aan bij het zweetblad zit ?
)
Ben wel benieuwd hoe die groene omder mijn ijslander torsion zou staan :D

Het zou misschien net aan kunnen hoor, maar hij ligt hier op het houten paard :D Dit houten paard staat al enige tijd zonder eten bij mij in de schuur :+ waardoor de pads en het zadel wat erop liggen wat naar binnen vallen...

Het is meer een idee om te zien hoe de pads vallen :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:47

Hoi hoi! Sorry dat ik weer zo kom binnenvallen! Een tijd geleden heb ik hier een foto gepost van de afdruk op mijn paard na het rijden. Ik heb een ongeveer 7 jaar oude Barefoot Cheyenne met vps maat 2 met barefootpad. Ik heb toen op advies hd inlages gekocht in de hoop dat er geen droge plekken meer zouden zijn na het rijden. Helaas bleven de droge plekken, waarna ik zowel mijn gewone inlages als de hd inlages samen in de pad heb gedaan. De droge plekken bleven. Ook had ik gelezen dat de pommel te breed zou zijn, dus heb ik een L pommel ipv xxl pommel geprobeerd in alle mogelijke combinaties met de inlages. Helaas blijft mijn paard na het rijden droge plekken houden, of een stukje met van die warrige haren. Ik weet nu echt niet meer zo goed wat ik doen moet.. Heeft iemand tips voor mij? Ik zie al wat witte haren ontstaan, maar ik raak door het gedoe een beetje de draad kwijt en weet niet of dit nu van dit zadel komt, of mijn vorige boomzadel.

Voorbeeldfoto;
Afbeelding

Deze foto is wel extreem, maar geeft wel goed weer om welke plek het gaat.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:52

Jets ik kan je geen tips oid geven, maar ik vind het een hele vreemde zweetafdruk....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:07

Heb dit probleem heel vroeger ook gehad Jets, maar dat was bij een oudere VPS loze barefoot en nu met VPS geen last meer van. Maar rij ook niet zo heel veel meer als vroeger ook.

De witte haren die die van mij heeft is cadeautje van vorige eigenaar (handelaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:09

Laat daar nou net 1 pagina geleden een link over zijn gepost: http://www.trailwisesaddles.com/wordpress/?p=775 8-)

Zweet onder het zadel komt niet alleen door afdekkingswarmte, maar ook door wrijving. Op plekken waar het zadel het meest schuift (voor bij de schouders en achterop de rug) krijg je dus het meeste zweet. onder de singel ligt het zadel stabiel, geen wrijving, dus daar zweet het niet. :)
Het enige waar je rekening mee moet houden of er niet iets knelt in het droge gebied (bijvoorbeeld bij de rechte randjes in jouw afdruk, waarschijnlijk door een riem of het einde van een drukverdelend plaatje) en daardoor na het rijden opzwelt. Gebeurt dat niet, dan is zo'n grote, evenwijdige droge plek niet erg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 02:09

Deze afdrukken hebben echt hele duidelijke randen. Lijkt me toch niet helemaal slaan op hetgeen wat de link aanhaalt.
Had je al een ander dekje geprobeerd? Heb je toevallig de mogelijkheid om een andere barefoot erop te gooien om erna naar de afdruk te kijken? Misschien zit er toch iets raars bij het zadel?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:03

Marcella, mijn zadel is wel met vps :j

Is die link ook betrouwbaar? Ik vind het allemaal wel lastig hoor, iedereen roept wat anders. Ook een zadelmaker die laatst bij ons was voor een ander paard zei dat het niet goed was.

Ja het is een erg rare plek, maar het is wel zo dat de plek steeds iets anders is.

Zo was dit van een andere keer met alleen moosgummi inlages
Afbeelding

En dit met een smallere pommel en alleen moosgummi inlages.
Afbeelding

Ook wel eens zo'n ghost pad eronder gehad, maar dat werkte ook niet.
Afbeelding

Zo'n grote en echt vierkante plek heb ik momenteel niet meer, maar wel steeds dat er een wat kleinere droge plek is op dat punt, of van die warrige haren.

Heb volgens mij nu alles wat er geroepen is geprobeerd en ook in combinatie met elkaar. Andere pommel, inlages, anatomische singel en dekje gewassen..

Helaas geen ander zadel dat ik zou kunnen proberen. Heb ook maar een dekje. Wellicht kan ik eens rondvragen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:25

De droge plekken zijn opzich normaal, heb ik ook altijd op elk paard gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad.
De warrige haren herken ik ook, met name op het paard waarmee ik nu rij. In het begin was dit heel erg, ook van alles geprobeerd, uiteindelijk maar verder gereden met het gene wat mij het beste leek passen. Nu zijn er nauwelijks nog warrige haren. Mijn ervaring is ook, hoe goed ingereden het zadel ook is, het heeft toch even de tijd nodig om zich aan te passen aan het paard en alle benodigdheden die je aanpast, weg haalt of toevoegt.
Ik rij nu een maand met dezelfde combinatie en dat gaat nu eigenlijk wel goed.. de warrige haren worden steeds minder. Heel erg veel zweet aan de achterkant van het zadel, maar daar maak ik me niet zo druk om, de afdruk ziet er netjes uit.. Lijkt mij dat het zadel juist netjes stil op de rug ligt op de plekken waar je minder zweet hebt.

Ik ben geen prof, maar misschien heb je wat aan mijn verhaal.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:33

@Jets Ik vind die laatste 2 foto's al minder zorgwekkend dan die met de grote vierkante droge plekken. Die laatste lijkt idd meer conform het artikel te zijn wat eerder genoemd werd. En inderdaad heeft een zadel plus inlages ook even tijd nodig zich te vormen, dus verhaal van helenalena vind ik ook niet vreemd.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:43

Hmm, toch vind ik de droge plekken geen prettig idee omdat ze er bij mijn boomzadel precies daar drukplekken van kreeg.

Hoe lang zou ik dan ongeveer door moeten rijden voor het weg is? Ik ben een beetje bang dat ik dan schade aanricht oid.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:44

Voor mij was een maandje voldoende.. wel met iets wat het beste lijkt te passen natuurlijk. Je ziet het snel genoeg veranderen, maar na een maand zag ik geen warrige haren meer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:38

Mogelijk heeft je niet passende boomzadel de zweetklieren op die plek af laten sterven? Dan heb je daar altijd droge plekken. Maar volgens die link heb je daar vaak droge plekken, ook met een boomzadel
Warrige haren kan ook veroorzaakt worden doordat je niet helemaal in balans zit.
Luister naar je paard - wanneer die boos reageert op het zadel dan moet je verder kijken.
En laat iemand eens foto's maken van zadel en jou er op - mogelijk kunnen de zadelpassers hier, daar wel een conclusie uit trekken?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:56

Ben benieuwd of het dan veranderd!

Hmm kan dat ja? Wist ik niet, ook nooit van gehoord haha! Alleen deze plekken zitten wel op een wat ande punt :j maar wellicht dat die met elkaar in verbinding staan? Ik heb echt geen idee..

Paard is eigenlijk nooit boos, maar altijd vrolijk en blij. Dat maakt het wel moeilijk haha.

Ik heb wel een aantal foto's :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb ook al de tip gehad om het zadel verder naar achter te leggen, maar heb het idee dat ie dan toch weer wat naar voren schuift. Ook een anatomische singel heeft dit niet opgelost.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:42

Haha, geen nuttig advies, maar ik moest wel hardop lachen om de laatste foto. :D
Heerlijk zo'n blij paard!!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:27

Balans is inderdaad vaak ook het probleem van warrige haren.. denk dat het bij ook wel de combi was van nieuw paard, zadel opnieuw afstellen, zelf ook je balans opnieuw vinden, paard zijn balans laten vinden.
De achterkant van je zadel lijkt naar mijn idee wat te hoog te staan? De bovenkant van je lepel komt ver boven je pommel uit zeg maar, zo lijkt het. Of is dat wat vertekend door de foto?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:48

Leuke foto's, dito Fjord :j
Ik zie geen gek rijden, je houding is keurig. Is de eerste foto met een HAF-pad? Pads met sympanova kunne warrige haren geven. Daar ook de anatomische singel? Indien ja, dan ligt die verkeerd om (als het een banaan is)

"lepels" van boomloze zadels liggen vaak hoger dan de voorkant, hangt ook van de vorm van je paard af en wanneer je er niet op zit, dan zakt het midden wat in door je gewicht, waardoor het nog hoger lijkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:09

Kan je niet een keer een testzadel uitproberen? Dan kan je zien of het aan jouw zadel of dekje ligt of misschien aan oud-trauma bij je paard.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:40

Hahaha dankjullie, ze is inderdaad een blij ei :D

Qua balans heb ik het idee dat ik beter zit dan in mijn boomzadel, maar het zal idd altijd even wennen zijn, al viel mij dat erg mee :j
Ik heb inderdaad vaak het idee dat de achterkant wat omhoog ligt. Daarom had ik ook een smallere pommel geprobeerd, maar daar wordt het weer niet beter van qua afdruk.

Bedankt voor het compliment over mijn houding. Wel leuk om te horen aangezien ik al lang geen les meer heb en recreatief buitenrij :) eerste oranje pad is inderdaad een haf pad, maar deze heb ik na een paar keer rijden verkocht omdat deze te kort was. Ik rij nu alleen met mijn barefoot pad. Al deze foto's zijn met een "normale" singel :j

Ja wellicht dat ik eens kan vragen of ik iets van iemand uit mag proberen om te checken waar het aan ligt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:42

Het blijft apart, vooral die bizarre vierkante plekken!

Wat een golden retriever type joh die Fjord, blijhoofd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:22

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:51

Jets, Je mag anders mijn westernpad met inlages weleens proberen. Of mijn grandeurpad die ik onder mijn London heb. Ook mag je mijn zadels ook wel een keer lenen om te kijken of die andere plekken geven.