[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:45

Art_Ificious schreef:
Over wel of niet zadelmak maken op drie jaar ga ik niet in discussie gaan. Zie immers tal van foto/rijtopics van driejarigen of grote slungelige vierjarigen onder zadel waar niemand wat van zegt, behalve als er met hulpteugels wordt gelongeerd of gereden.

Ik geef mijn paardje al voldoende tijd en voor ik werkelijk aan rijden kan denken moet hij het zadel en alle handelingen van opzadelen als iets normaals beschouwen zonder daarbij angstig te reageren. Vandaar dat ik een keer of twee gewoon eens wil opzadelen en hem ermee laten lopen. Verder niks, niet hangen, geen gewichten, geen druk. Puur gewenning omdat hij het nodig heeft.

Bareback is helaas een heel stuk lichter dan een zadel dat zal dus niets helpen.

Daarnaast dacht ikzelf misschien aan flexibele zadels? Zoals de flexible bascule, die zou voor korte ruggen zijn, maar wat verstaan ze onder kort?

Maar het gaat toch helemaal niet om het gewicht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:46

Dit is niet het topic om die discussie op te halen. Er wordt aangegeven dat jouw zadel dat je hebt prima is om zadelmak te maken /ermee te longeren, maar je voor een definitief zadel mss best nog een jaartje wacht. Tussen 3 en 4 groeien ze vaak nog een hoop en zwaren ze ook nog uit, wie weet ligt je huidige zadel volgend jaar gewoon prima. Dan is het zonde om nu een nieuw zadel te kopen terwijl je er toch nog niet mee rijdt. ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:49

Art_Ificious schreef:
Over wel of niet zadelmak maken op drie jaar ga ik niet in discussie gaan. Zie immers tal van foto/rijtopics van driejarigen of grote slungelige vierjarigen onder zadel waar niemand wat van zegt, behalve als er met hulpteugels wordt gelongeerd of gereden.

Ik geef mijn paardje al voldoende tijd en voor ik werkelijk aan rijden kan denken moet hij het zadel en alle handelingen van opzadelen als iets normaals beschouwen zonder daarbij angstig te reageren. Vandaar dat ik een keer of twee gewoon eens wil opzadelen en hem ermee laten lopen. Verder niks, niet hangen, geen gewichten, geen druk. Puur gewenning omdat hij het nodig heeft.

Bareback is helaas een heel stuk lichter dan een zadel dat zal dus niets helpen.

Daarnaast dacht ikzelf misschien aan flexibele zadels? Zoals de flexible bascule, die zou voor korte ruggen zijn, maar wat verstaan ze onder kort?

Dat is toch precies wat er gezegd wordt? :) lekker spelenderwijs aan de gang zodat het zadel niks spannends meer is. En dat kan prima met het zadeltje wat je nu hebt. :j
Zoeken naar wat nieuws lijkt me in dit stadium heel erg zonde van je geld en moeite. :)

Art_Ificious

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:02

Een echt nieuw zadel wou ik sowieso pas in 2018 omdat hij sinds dat maandje op de manege al wat groter en breder geworden is.
Mijn zus vermoed dat het ook een E pony wordt, maar inmiddels is hij dat al :p ik had hem verkeerd gemeten waardoor ik 2-3cm tekort kwam. Hij is dus al 1m49/1m50.
Ik verwacht dat er max 5cm bijkomt. Meer hoeft ook totaal niet, hij is al groot genoeg :D

Momenteel is hij nog hengst maar castratie staat voor september gepland.
Gisteren ben ik bezig geweest met desensibilisatie dmv longeertouw over de rug te zwiepen, onder de buik langs de benen, voor de benen op de grond.
Hij heeft ook drie dagen rust gehad dat ik wel de stal uitmest maar alleen ga knuffelen op de wei.

Ik ben me ook bewust dat ik het voorheen met de vorige pony vaak fout gedaan heb.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:06

Moderatoropmerking:
Letten jullie op dat er geen zijdelingse discussies ontstaan? Het topic gaat over boomloze zadels, blijf on-topic :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:47

Art_Ificious schreef:

De flexible inspiration (de dressuur variant, Bascule is springzadel) is in 16,5 inc 45 cm de 17,5 is 47cm Deze heb ik in gebruik op de mijne.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:01

Hm bestaat de kans echt dat mijn paardje wat langer wordt in de rug? 3cm langer zou wensbaar zijn en makkelijker voor de zoektocht naar een zadel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:08

het zal geen 10 cm schelen, maar tussen de 3 en de 7 jaar groeien ze vaak nog een hoop. De mijne heeft er in die tijd nog ruim 7 cm gezet in hoogte, ik vermoed dat de rug en de rest ook in proportie meegroeit.
Dus zolang je er nog niet effectief mee aan de slag gaat kwa rijden zou ik het nog even bij je huidig zadel of een piccolootje houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:20

Nog 7cm wauw. Als mijn paardje zoveel erbij komt is het gewoon een paard ipv pony.
(Al valt hij hier in België nu ook onder paard).
Ergens hoop ik dat hij niet groter wordt dan 1m55, ik wou een D of E pony vandaar heb ik hem ook gekocht want hij was bij aankoop 1m46.

Breder wordt die sowieso wel, heeft grovere benen dan mijn vorige pony die erg slanke benen had.
Hopelijk groeit de rug idd mee :)

Foto van mei dit jaar. Je ziet duidelijk de benen op deze foto.
Afbeelding

En van een zadel dat duidelijk te lang is en te smal qua boommaat
Hij heeft deze maar eenmaal op gehad puur om te passen. Zadel heb ik aan de manege geschonken.
Afbeelding

Gek genoeg vond hij dit opleggen geen probleem. Maar sinds de Osteopaat geweest is vind hij alles weer eng omdat hij twee weken niks mocht doen. En pas sinds vorige week weer de longeersingel omkreeg. Er is meer dan een maand tussen geweest na de laatste keer dat hij iets op zijn rug kreeg.

Ik zal nu ontopic blijven ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:34

Mijne was nu wel een trekpaard, dus ik vermoed dat de uwe geen 7 cm meer zal bijkomen, maar kan toch wel oplopen hoor. Leuk dier trouwens!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:16

ja hier ook benieuwd mijn tinker is nu ong 3.5 a 4 en schat 152 daarom ook boomloos kun je mooi aanpassen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:42

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een ghost roma en een ghost firenze ?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:45

Dat zijn de wrongen, ik voelde toen duidelijk verschil en had gekozen voor de firenze toendertijd

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:47

Hoe kun je dan aan een zadel zien of het een roma of firenze is? Ik heb er een geprobeert en wil graag een zelfde kopen omdat deze zo goed beviel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:20

git schreef:
Hoe kun je dan aan een zadel zien of het een roma of firenze is? Ik heb er een geprobeert en wil graag een zelfde kopen omdat deze zo goed beviel

Even een fotootje plaatsen - meestal kunnen BZ, of ik het wel zien

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:21

De firenze heeft de wrongen iets schuiner en verder naar voren dan de roma. Ook is het zweetblad wat verder naar voren.
Je mag mij mailen met foto's. Of je kunt degene vragen welk model het is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:24

Ik heb de zwarte prototype flamenco in gebruik om te testen (en eventueel te kopen).
Dit is een type met een pouch met inlages onder het zadel ipv losse kussens. Die is wel verwijderbaar.
Ik heb gisteren getest op mijn belg, en ben enerzijds enthousiast, en anderszijds iets minder.

toen ik het zadel droeg op mijn arm vond ik al dat er vrij weinig ruggegraatvrijheid is met die pouch, het kanaal is amper een vingertje breed. Maargoed, er komt nog een pad onder, dus het kan vertekenen.

Het rijden zelf. Op het eerste gevoel zat ik er goed in, zadel voelt niet hard aan, ook niet heel zacht, maar geen rare frutsels of boorden die prikken. Stijgbeugelgesp moest ik wel even naar onder doen, die prikte wel. (grappig, ik zit drie gaten langer op dit zadel dan op mijn roma piccolo.). Deze heeft geen wrongen, maar ook in rare sprongen mistte ik die niet zo, er zijn vooraan wel suede knievlakken, en die staan wat naar buiten geplooid waardoor je toch wel wacht steun hebt.
In draf beetje wennen, galop zit het zadel super. Enige dat ik had, is dat ik bij een trek vooruit van het paard met een bepaald lichaamsdeel tegen dit bots:

Afbeelding
En dat is wel pijnlijk. Maargoed, leren op de kont zitten zeker? :D. tijdens het gewoon rijden kwam ik er niet tegenaan.
Voor het rijden:

Afbeelding

Na het rijden:

Afbeelding

De reactie van het paard. stap was prima. Draf dramatisch. bij iedere pas, bij alles dat ik vroeg kreeg ik een bok. Later nog een deel rodeo, maar gewoon constant protesteren. De stukken dat ze dan wél liep, liep ze wel vlot en ontspannen. Maar vooral behoorlijk wat protest.
Aan de wrijfafdruk te zien vermoed ik dat het met de pouchpad voor haar te smal is en klemt net achter de schoft.
BZ zei dat de basis identiek is aan de gewone ghosts, dus als het aan de pad ligt zou dit met een setje kussens eronder moeten opgelost zijn. Ik heb gisteren van een van de andere de kussens afgehaald en zal dit vanavond zo testen.
de afdrukken: je kan er niet veel van zien, beide kanten waren wel symmetrisch, maar net na de schoft is er een duidelijke warrige plek, en iets meer naar achter op de rug waren nog twee duidelijkere plekken dan de rest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:46

Ziet er goed uit!Ik heb deze ook getest en met de italy kussens vond ik hem toch wat fijner..De ghost western die ik had was wel erg fijn met deze kussens,ook voor de paarden..Zo zag het er uit met andere kussensAfbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:55

ziet er netjes uit met de italy kussens!
Wat vond jij zelf van het zitten? kwam je ook tegen dat dingetje vooraan aan?
zo lag het op mijn 3 jarige, niet zadelmakke, onbespierde pre, had mijn pad vergeten dus even een gewoon dekje eronder.

Afbeelding

en met een setje gewone kussens, echter niet aangesingeld, beest was al braaf geweest: :+

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:17

Wel een leuk zadeltje om te zien zeg +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:30

ja, ik vind het ook een tof ding. Minder bombastisch dan de hidalgo, maar toch genoeg aan het lijf om als een beetje zadel te tonen op mijn dikkerd :D
Het enige jammer vind ik dat de stijgbeugelriemen niet onder de zweetbladen kunnen. Maargoed, dat is geen ramp.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:34

Ja ik kwam ook tegen het dingetje aan de voorkant aan als ik niet in balans zat..De zitting was volgens mij best klein voor mij..Maar na een paar keer rijden heb ik er geen last meer van gehad..O ja nu weet ik het weer..Ik heb ook eerst deze kussens gebruikt,maar met de andere kussens had ik er ook geen last meer van..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:41

Geeft hoop! ik ben benieuwd wat ze doet vanavond met de gewone kussens. (jeuj voor het gepriegel om die dingen terug symmetrisch en op maat te krijgen ...)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:43

Ja ben ook benieuwd!Is een gedoe he :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:56

Duhelo schreef:
Geeft hoop! ik ben benieuwd wat ze doet vanavond met de gewone kussens. (jeuj voor het gepriegel om die dingen terug symmetrisch en op maat te krijgen ...)

Even met stoepkrijt de omtrek tekenen voor je de kussens eraf haalt. Plakt er zoveel makkelijker weer op, daarna! ;)