voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:31

Atlanta lijkt me ook een fijn zadel! Zat ik ook nog naar te kijken.. Maar meer om er recreatief mee te rijden?

Pmarena: jij hebt zeker geen stella's meer op voorraad? Ik twijfel nu erg welk zadel ik moet nemen. Misschien dat ik als hij weer in goede conditie, over ga op een boomzadel. Gewoon omdat ik zo'n slechte ervaring heb met dit ene zadel, ik weet het, heel erg van me :o

Maar ik zat eraan te denken om tot die tijd een stella te nemen.. En als die goed bevalt, die natuurlijk houden! Ik zag een webshop die stella's verkoopt dus ze zijn er nog gelukkig, maar gezien ik goeie ervaringen heb met jouw advies koop ik hem dan liever bij jou.

Een zadel kan je zeker niet na een keer rijden nog terugsturen? :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:40

Ik heb heel lange benen juist :D

De Atlanta, dat is toch de Arizona maar dan met engelse singelstoten? Want DIE zou ik wel graag willen proberen, maar volgens mij kan je die nergens in testzadel maat 2 krijgen (de atlanta dan).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:09

Nope, Stella's zijn al een poosje uitverkocht bij mij, wellicht nog wel bij een wederverkoper te vinden :j

Ik kan het me voorstellen hoor, je hebt hier nu een vervelende ervaring mee en dan is het voor veel mensen lastig om niet meteen alle "Barefoot" of zelfs alle "boomloos" af te schrijven.

Maar met een boomzadel heb je nog altijd meer kans op problemen dan met een andere Barefoot, denk ik dan ;)

Bij mij mogen zadels wel terug als ze niet bevallen binnen 2 weken, zie de bestel-info:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Bestellen/

Maar andere verkopers bepalen hun eigen voorwaarden natuurlijk :j

Hmmm.....ik zit te denken...misschien heb ik binnenkort wat voor je :)
PB me even?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:10

Tancreda4 schreef:
Ik heb heel lange benen juist :D

De Atlanta, dat is toch de Arizona maar dan met engelse singelstoten? Want DIE zou ik wel graag willen proberen, maar volgens mij kan je die nergens in testzadel maat 2 krijgen (de atlanta dan).

De Atlanta wordt eigenlijk ook heel weinig verkocht, dus kan me voorstellen dat wederverkopers liever in andere testzadel-modellen investeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:12

Maar komt hij wel overeen met de Arizona verder? Mocht ik de Arizona gaan testen, dat het niet enorm veel verschilt qua zit/pasvorm etc dan de Atlanta?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:16

In theorie zijn ze hetzelfde, alleen is er dan een pommel opgezet i.p.v. een fork, een paardekopje er uit gesneden, en in plaats van D-ringen zijn er singelstoten aan gegaan.

Ik vind het ook zonderlijk dat de Atlanta zo weinig verkocht wordt...is een superfijn zadeltje.

Maar net een beetje tussen gek en dwaas in denk ik. Mensen die western willen, willen graag een knop en vinden misschien net als ik dat paardenkopje heel erg suf :o

En mensen die "Engels" willen gaan toch liever voor een model met kniewrongen.

Die zouden op zich wel kunnen ervaren dat dijwrongen (ook) heel fijn (er) zijn, maar dan komt die meerprijs er natuurlijk nog bovenop en dat is een beetje te gek denk ik :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:24

pmarena schreef:
Nope, Stella's zijn al een poosje uitverkocht bij mij, wellicht nog wel bij een wederverkoper te vinden :j

Ik kan het me voorstellen hoor, je hebt hier nu een vervelende ervaring mee en dan is het voor veel mensen lastig om niet meteen alle "Barefoot" of zelfs alle "boomloos" af te schrijven.

Maar met een boomzadel heb je nog altijd meer kans op problemen dan met een andere Barefoot, denk ik dan ;)

Bij mij mogen zadels wel terug als ze niet bevallen binnen 2 weken, zie de bestel-info:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Bestellen/

Maar andere verkopers bepalen hun eigen voorwaarden natuurlijk :j

Hmmm.....ik zit te denken...misschien heb ik binnenkort wat voor je :)
PB me even?

GePBt! Het is inderdaad best moeilijk om dan meteen Barefoot niet af te schrijven. Al weet ik dat een ander zadel of maat veel kan doen.. Ben gewoon bang dat het niet door dit zadel komt maar door het systeem zelf, dat hij last heeft. En dan geef ik weer veel geld uit voor niets :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:32

Snap ik :j

Maar schuurplekken krijg je niet van verkeerde drukverdeling of iets, dat komt echt van schuren (glijden) en dat hoort ook een Barefoot niet te doen natuurlijk :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:35

Tancreda4 schreef:
Dat zijn wel beugels om te onthouden, mocht ik richting western gaan. Ik vind het een veilig idee, en dat het lelijk is, boeiend. Dat zijn ze in dressuurvorm ook ;)

Arizone & London zijn idd twee heel verschillende zadels. Ik wil eigenlijk een zadel vooral voor de buitenritten - ook de langere ritten. London zou ik ook makkelijk in de bak kunnen gebruiken met bakwerk. Arizone is dan wat lastiger dressuurmatig mee te hobbelen, dat is wel jammer. Mijn merrie is redelijk arm bespierd en dat moet ontwikkeld worden. Ik dacht dat boomloos daar misschien meer ruimte in zou geven dan mijn boomzadel. Dat is eigenlijk de reden dat ik het weer wil proberen.

Ik heb beide.
Eerst zwoer ik bij de london. ( dijwrong,dressuurzit)
Maar hoe meer ik de arizona gebruik,hoe fijner die komt,zowel voor buiten als bakwerk.
De london gebruik ik eigenlijk enkel nog om te springen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:24

Kijk dat is handig, iemand ervaring met beiden! Springen kan dat n beetje met die zadels? Ik doe wel eens n crosslesje voor fun maar mn veelzijdig past niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:38

London heeft een kniewrong hè, geen dijwrong...alhoewel hij bij korte pootjes wel erg hoog uitkomt :P

Tja, heel veel mensen maken wel eens een sprongetje met hun Barefoot. Ze zijn natuurlijk niet gebouwd om veel steun te geven bij het springen, maar als alles goed zit en ligt dan moet je er best af en toe een rondje mee kunnen springen hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:58

ik lees net mijn post en zie dat ik het verkeerd getypt had :D
idd kniewrong.
ik heb een hele tijd twee wekelijks springles gereden, maar wel met maximum hoogte van 70. (mijn paarden zijn trekpaarden, hoger spring ik daar niet mee :D )
Voor mij werkt het perfect, heb voldoende steun, kukel niet voorover. Voorboogje zit soms iets in de weg, maar dat valt eigenlijk vrij goed mee :)
Afbeelding
met de arizona heb ik nog niet gesprongen. (ik presteer het om tijdens het afstijgen met mijn trui aan de knop te haken en zo te blijven hangen. gelukkig is paardlief vrij rond en gleed het zadel een stukje mee, zodat ik net met de voetjes aan de grond kon :+)
ik heb de indruk dat de arizona idd een stukje smaller zit, in het begin had ik wat "last" van het gebrek aan steun in de kniewrongen (die er bij de arizona uiteraard niet zijn), maar dat went vrij vlug.
Op buitenrit rij ik nooit meer met de london (na een uurtje schiet mijn heup op slot, met de arizona niet), de london neem ik enkel voor actievere lessen (spring/dressuur), maar begin de neiging te hebben om met beide paarden de westernrichting op te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:03

Nou, dat heb ik dus ook! Bij zadels met kniewrong gaat het best een kort ritje goed, maar idd. na een uurtje ofzo schiet de boel vrij pijnlijk op slot...bij boomzadels had ik dat ook vaak, zelfs zonder wrongen...

Bij de boomloze met wat wrong ook, zelfs bij de Ghost...ik moet gewoon niet te breed zitten.

Arizona met dijwrong seatsaver werkt perfect. Cheyenne gaat ook goed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:04

Ik sprong ook gewoon met mijn cheyenne tot 90 cm ofzo! Maar kwam erachter dat het niet zoveel steun geeft als je een heet paard springt := Je hebt achter je kuiten ook geen wrongen dus je benen kunnen heel makkelijk teveel naar achter.

Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:27

Mijn dochter heeft ook wel heel wat sprongetjes gemaakt met de Trailrider(Nevada zonder knop) Maakt niet uit...zegt ze...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:00

Welke pad zouden jullie aanraden voor onder de christ butterfly?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:38

Ik gebruik dus de roundskirt westernpad met inlagevakken van Christ eronder, met daarin Heavy Duty inlages. Zit extreem comfortabel voor zowel ruiter als paard :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:48

ik heb een grandeur met Heavy Duty inlages onder mijn Christ, vermoed dat dat zo'n beetje hetzelfde is als pmarena's combinatie.

Er zijn zat mensen die geen extra inlages nodig hebben hoor, maar zowel die van pmarena als de mijne gaf snel genoeg aan dat wij dat beter wel deden. :D

Zucht. Ik wil toch graag een boomloosje voor erbij omdat madame teveel schommelt met haar gewicht om constant mijn Wintec te gebruiken, en mijn heupen zijn niet altijd akkoord met de Christ (ik zit dan blijkbaar te breed). Dus een boomloos dat iet of wat een A-model heeft, zou mss een mooie oplossing zijn. De Trekker bleef tot mijn grote spijt niet mooi liggen vorig jaar, want dat vond ik een heerlijk zadel. Heb op een beurs op een Barrydale gezeten en die zat ook erg fijn (wel niet op paard kunnen uittesten), dus nu twijfel ik of ik dat mss maar eens moet testen. Madame wil echt niets op haar schouders hebben om te tölten, dat was met die Trekker (True Talent) zo heerlijk, daar liep ze zalig onder. :\
Degene die een Barrydale hebben : laat dat de schouders helemaal vrij of ligt het een stukje op de schouders ? (mijn Wintec heeft verder naar achter gesneden zweetbladen dan een (Wintec)dressuurzadel)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:00

ik spring ook met mijn barefoot ( cheyenne )
ik ga tot de meter , maar bij de sprongen van de meter of als madam te laat afzet kom ik wel eens voor de pommel terecht ( zeker aan het begin )
maar opzich gaat het prima

ps ik heb een heet paardje hier met springen , maar ik ga ook
tot de 90 cm zonder zadel dus echt missen doe ik de kriewrong niet :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:03

Ik ben sinds vandaag eigenaar van een barefoot londen. ga m morgen uitproberen. Zal laten, weten hoe.het bevalt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:25

horsii schreef:
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een barefoot londen. ga m morgen uitproberen. Zal laten, weten hoe.het bevalt

Ik ben benieuwd! Welke maat heb je? En heb je 'm ook getest?

Ik ben de London aan het overwegen voor mijn merrie, vandaar mijn nieuwsgierigheid :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:48

Ik las net op facebook dat Barefoot belgie een nieuw model zadel heeft. Weet iemand hier meer? Er staat helaas geen foto bij.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:48

cynthiar schreef:
Ik las net op facebook dat Barefoot belgie een nieuw model zadel heeft. Weet iemand hier meer? Er staat helaas geen foto bij.

Ik had het ook gelezen, ben ook wel eens benieuwd :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:53

ik ook !
pamareda , jij zult zeker meer weten :P ?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:57

Ben benieuwd!