Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:50

eestheer schreef:
ik heb uiteindelijk toch maar een echte gekocht... Heb wat spulletjes verkocht waardoor ik deze kon kopen. (en was in de aanbieding bij agradi!!)

Nu heb ik wel nog één vraagje aan jullie.. Ik wil mijn hoofdstel als kaptoom gebruiken maar ook om te rijden. Als ik met de kaptoom werk, heb ik liever geen bit in.. Denken jullie dat het heel erg is als ik aan mijn bitriempjes clipjes doe zodat ik het bit makkelijk eraf kan klikken?

Je ziu clipjes er aan kunnen doen de kans is alleen dan wel heel stuk kleiner dat het gaat passen. Bij mij moeten bijv bitriempjes al best strak wil het bit passen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:59

Breathe schreef:
Ik heb vandaag mijn nieuwe micklem gepast, hoe vinden jullie hem zitten? Ik twijfel heel erg over de pasvorm, denk iig dat de frontriem wordt vervangen, maar hoe vinden jullie hem bij de kaak en bij het bit zitten? [ [url=m/VLuxmK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij lijkt bij zijn wang een beetje te strak, maar losser kan hij ook niet zie ik. En ik dat denk het geheel een gaatje lager moet omdat hij precies op het bot aan de zijkant ligt, waar de bitriempjes beginnen in die bocht, snap je? Misschien zit het riempje bij zijn wang dan ook beter. Wel mooi verder hoor!

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:26

woepsie90 schreef:
Breathe schreef:
Ik heb vandaag mijn nieuwe micklem gepast, hoe vinden jullie hem zitten? Ik twijfel heel erg over de pasvorm, denk iig dat de frontriem wordt vervangen, maar hoe vinden jullie hem bij de kaak en bij het bit zitten? [ [url=m/VLuxmK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij lijkt bij zijn wang een beetje te strak, maar losser kan hij ook niet zie ik. En ik dat denk het geheel een gaatje lager moet omdat hij precies op het bot aan de zijkant ligt, waar de bitriempjes beginnen in die bocht, snap je? Misschien zit het riempje bij zijn wang dan ook beter. Wel mooi verder hoor!

Vind het ook heel stoer staan bij d'r <3, maar als ik hem lager doe, dan komt de neusriem over het neusbotje, of is een klein stukje niet erg? Ga er morgen een andere front aan doen, misschien scheelt dat ook.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:56

Breathe schreef:
woepsie90 schreef:

Vind het ook heel stoer staan bij d'r <3, maar als ik hem lager doe, dan komt de neusriem over het neusbotje, of is een klein stukje niet erg? Ga er morgen een andere front aan doen, misschien scheelt dat ook.

Ik denk inderdaad dat een andere frontriem en het iets naar achter leggen van het kopstuk het al op zal lossen.

J0anieke

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:31

Ik zou inderdaad ook eerst beginnen met een andere frontriem en kijken wat dat doet..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:27

Ik volg dit topic al een poosje en vind het een reuze interessant hoofdstel. Mijn vraag hier is over de maat. Ik heb een tuiger, lang hoofd. Past normaal een full hoofdstel.

Tevens is mij het verschil tussen de modellen niet helemaal duidelijk. Een heeft een ringetje voor het longeren (welke ik persoonlijk niet zo mooi vind) maar wat zijn nog meer verschillen? Kan ik met beiden evt bitloos rijden bijvoorbeeld??

Wie kan zijn ervaring delen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:32

Nee, je kunt alleen met de multi bitloos rijden, daar zitten de speciale hulpstukken bij.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:52

Hulpstukken?? Ik mis echt iets, wat voor hulpstukken zitten daarbij??

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:54

Bij de multi zitten riempjes voor kingekruisd en kaakgekruisd systeem, suzan-bobar.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:07

En er zit op het kopstuk van de multi een speciaal bandje voor het bevestigen van het kaakgekruiste hulpstuk.
De hulpstukken voor bitloos rijden zitten niet bij de competition of diamond.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:08

Multi kun je met bit en zonder bit mee rijden en mee longeren aan het ringetje op de neus. Alleen deze is geschikt voor bitloos; de benodigde hulpstukken voor kin- en kaakgekruisd worden erbij meegeleverd en hij is extra verstevigd zodat bitloos mogelijk is zonder dat het hoofdstel knapt door de druk.

De competition is wat verfijnder, dunner qua riempjes en oogt daardoor iets fraaier, maar hiermee kun je alleen maar gewoon rijden met bit.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:17

Aha, bedankt voor jullie antwoorden en wat denken jullie qua maat??

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:36

Ik zou gewoon Full proberen bij de multi als dat normaal ook goed past.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:24

eestheer schreef:
ik heb uiteindelijk toch maar een echte gekocht... Heb wat spulletjes verkocht waardoor ik deze kon kopen. (en was in de aanbieding bij agradi!!)

Nu heb ik wel nog één vraagje aan jullie.. Ik wil mijn hoofdstel als kaptoom gebruiken maar ook om te rijden. Als ik met de kaptoom werk, heb ik liever geen bit in.. Denken jullie dat het heel erg is als ik aan mijn bitriempjes clipjes doe zodat ik het bit makkelijk eraf kan klikken?

Mijn mening is dat de clipjes veeeel moeilijker eraf gaan dan de riempjes. Het zijn plastic clips, dus niet zoals een metalen clip wat je makkelijk kan openen.
Bij mij gingen de bitriempjes zelf al vanaf het begin heel vlot om aan en af te doen. Wel moet je even onthouden waar je hem op gezet had qu hoogte.

Kans is ook erg klein dat hij past met de bitclips. Je maakt namelijk eerst de neusriem op maat en dan kies je de juiste lengte van bitriempjes.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:26

Mijne komt vandaag waarschijnlijk en ik zat net even een filmpje te kijken hoe hij aan moet ook met bitloos enzo..... Dat wordt nog even goed kijken, of valt het mee, qua ingewikkeldheid?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:38

Bit met de riempjes er af halen is helemaal niet lastig.
Bitloos kun je heel fijn proberen met de gekruiste kaakriem.
-Doe het hoofdstel om
-Maak eventueel de riempjes met bit los
-Maak neusriem vast
-Haal het kingekruiste hulpstuk onder het elastiek op het kopstuk
-Kruis deze achter de kaak
-Haal de uiteinden door de ringetjes aan de neusriem (waar je normaal de bitclipjes aan vast maakt)
-Maak de teugels vast aan de uiteinden

Klaar

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:01

Breathe schreef:

Ik denk dat je met een andere frontriem een heel ander beeld krijgt. Het lijkt nu allemaal wat strak.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:32

Leen schreef:
eestheer schreef:

Mijn mening is dat de clipjes veeeel moeilijker eraf gaan dan de riempjes. Het zijn plastic clips, dus niet zoals een metalen clip wat je makkelijk kan openen.
Bij mij gingen de bitriempjes zelf al vanaf het begin heel vlot om aan en af te doen. Wel moet je even onthouden waar je hem op gezet had qu hoogte.

Kans is ook erg klein dat hij past met de bitclips. Je maakt namelijk eerst de neusriem op maat en dan kies je de juiste lengte van bitriempjes.

Ik bedoelde ook niet de plastice clipjes die erbij zijn gegeven maar gewoon ijzeren cipjes die je in de winkel kunt kopen :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:35

Als ik met mijn Mylerbit rijd, gebruik ik de clipjes als bevestiging. Die myler heeft vrij grote bitringen en dan past alles prima. Ik vind het zelf veel mooier en rustiger ogen dan met die leertjes en het open doen van die clipjes is even een handigheidje.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:43

Iok snap nog niet zo goed wanneer ie goed zit...

Ook een andere frontriem eraan doen? Dat kaak ding lijkt te strak... Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:52

Kaakriem mag ook wel een stukje omlaag. Verder rekt het leer best mee en ik heb er bijv al een gaatje bijgemaakt in het begin vanwege het stugge. Eenmala soepel scheelt het al snel 1/2 gaatjes (multi) en 1 gaatje competition.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:29

Myrth97 schreef:
Iok snap nog niet zo goed wanneer ie goed zit...

Ook een andere frontriem eraan doen? Dat kaak ding lijkt te strak... [ [url=m/SeOuGe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben bang dat deze een maat te groot is, dan komen de verhoudingen niet uit.

Bakstukken moeten langer, maar dan komt de neusriem te laag.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:35

Maar het is maat pony en ze heeft meestal pony/cob, dus dat is dan raar toch?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:07

Myrth97 schreef:
Maar het is maat pony en ze heeft meestal pony/cob, dus dat is dan raar toch?

Ze vallen ook gewoon gek met de maten, moet ook net bij de vorm van het hoofd van je paard passen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:17

@Breathe Welke maat heb jij gekocht voor je pony? Mijn pony heeft ongeveer dezelfde vorm van het hoofd. Ik twijfel tussen cob en full. :')