[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:27

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:41

blond! zag dat wel maar niet dat je model kon kiezen haha bedankt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:54

Hoi
Ik heb sinds maart een nieuw paardje wat ik stillaan zadelmak wil maken. (Is van mei 2014)

Gezien zijn nogal korte rug (max 42cm draaglengte) dacht ik aan ghost.
Helaas mijn vorige ghost quilty is zelfs te lang. Maar in een ruitershop bleek ik makkelijk in 16,5inch te passen op de bok. Zou een ghost piccolo iets kunnen betekenen voor ons?

De ghost quilty (foto van mei/juni)
Afbeelding

Paardje nui
Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:02

Ook de piccolo is 56 cm lang. Dat is 14 cm meer dan het draagvlak dat jouw pony heeft. Dat wordt volgens mij op het randje. Maar een draagvlak van 42 cm, bestaat er wel een zadel daarvoor?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:05

Maar draagt die Ghost niet vooral waar de ruiter zit?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:14

Het zadel draagt idd waar de ruiter zit en op de foto vind ik het zeker niet te groot of te ver naar achter liggen.
Als je nu net voldoende ruimte heb in je quilty zou ik niet kleiner gaan want dan ga je mss op de canttle zitten. Hangt van je broekmaat af, voor je paard gaat dit verschil niet erg veel maken, zoals duhelo zegt, maar voor jou wel.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:31

Ik vind die ghost wel erg groot er uit zien op het paard. Als dit de nornale maat is, je past zelf in een 16,5 zal ik zeker voor een picollo gaan. Of een ander boomlooszadel in 16,5 inch die kort zijn.
Ghosr draagt wel zoals genoemd voornamelijk op de plek waar de ruiter zit. Maar vind op de foto zadel best naar voren liggen (singel flink in de oksel) en als je die naar achter zal leggen ligt het zadel wel ver op de lendenen en is de kans op schuren aanwezig omdat het daar bewegelijkere is en zit het zadel wel dichtbij de heupen. (rekening houden met buiging)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:53

Duhelo schreef:
Ook de piccolo is 56 cm lang. Dat is 14 cm meer dan het draagvlak dat jouw pony heeft. Dat wordt volgens mij op het randje. Maar een draagvlak van 42 cm, bestaat er wel een zadel daarvoor?

Ja hoor, in boomzadels kan het in 17 inch zelfs. Ik heb er een paar liggen van die lengte. Ijslanderzadels, maar ook Massimo in 16,5 inch zit daar nog onder bijvoorbeeld. Ik heb een wei vol korte ruggen paarden. Ik denk dat het moeilijker is een boomloos zadel van die lengte te vinden dan het is om een boomzadel te vinden. Volgens mij zitten de boomloze Karlslunds in de buurt qua lengte (ook een ijslanderzadel btw) maar dat moet wel passen vanwege de vrij vormvaste kussens, en bij veel paarden ligt dat helaas behoorlijk op de schouder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:46

De Silverado X-kurz is 53 cm lang en de kussens die er onder zitten zijn 49 cm in een 14,5" (tot broekmaat 42)
Er kan ook een 13,5" gemaakt worden, die is een paar cm korter en dus ook de kussens die er onder komen.
Deze zitmaten zijn western, dus voor een engelse vergelijking + 2" :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:08

Mei 2014, paardje is net 3 geworden en imo erg schraal om al een zadel op te moeten.
Lekker jaartje aan laten komen en eventueel een bbp aanschaffen als je al met zadelmak etc wilt beginnen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:14

Mijn 17,5 inch dressuur boomloos zadel is ook maar 47cm draagvlak op de kussens. De 16,5 is iets van 45cm dus er zijn zeker wel kortere optie's zoals DubbelDun en Dianaw33 er ook een paar noemen.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 06-08-17 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:19

Nou die laatste foto is hij zo schraal niet meer.
Hij komt van dit, zo kocht ik hem in maart.
Afbeelding
Afbeelding

Nu staat hij gestald op de manege (een maand intussen) werd bijgevoerd en is al serieus uit zijn schulp gekomen.
Van bang onzeker paardje komt hij nu zelf naar me toe, glansd zijn vacht en is hij mooier geworden.

Het is ook zo dat ik pas in 2018 écht wil beginnen met het rijden. Maar wil hem wel laten wennen aan het zadel op de rug en ermee longeren. Hij heeft sowieso veel herhaling nodig voorvoor helemaal tot ontspanning te komen, dus erop gaan vóór 2018 zit er zeker niet in.

Nog een recente foto
Afbeelding
Vergelijking:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb wel een aantal zadels gevonden die met oplopende kussens (geen keilkussens) zoals veel springzadels hebben, die in 16,5inch draagvlak 43cm hebben. Maar ik zit zo zalig in de ghost quilty dat ik eerder daarvoor wou gaan.

Dit ben ik in de quilty, inmiddels pas ik zelfs in een maatje minder wat broeken betreft.

Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:25

Paardjes van 3 moeten sowieso nog uitzwaren maar je hebt een grote kans dat hij ook nog in de lengte en hoogte groeit. Ik zou hem eerlijk gezegd ook nog een jaartje lekker in de wei laten spelen. Zadelmak maken heb je effectief met een half uurtje gedaan, en dan lekker verder spelen. Hier zit geen enkele dragende spier op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:31

Áls je mijn paardje kent weet je dat hij gewoon meerdere keren per week een oefening moet herhalen.
Hij heeft vorige maand al een longeersingel opgehad, Ineens vond hij vorige week de longeersingel enorm eng, en dat had hij al weken niet meer omgehad.
Hij heeft herhaling dus echt nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:38

Of hij is gewoon nog te jong tussen zijn oortjes en volgend voorjaar blijft alles wel na een paar keer oefenen goed hangen :)

Maar kan me voorstellen dat je het wel leuk vind om al wat met hem bezig te gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:58

Ik doe nu voornamelijk grondwerk. Volgen, halthouden, achterwaarts gaan en wat longeren met balkjes om zijn coördinatie en balans te verbeteren.
Hij is ook al behandeld door de Osteopaat en ik doe alles in bespreking met de Osteo.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:01

Heeft iemand hier ervaring met de Barefoot Madrid? Ik ben vooral benieuwd hoe het suède zich houd op langere termijn?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:35

pmarena schreef:
Of hij is gewoon nog te jong tussen zijn oortjes en volgend voorjaar blijft alles wel na een paar keer oefenen goed hangen :)

Ik heb een 11-jarige die ook zo reageert. :D

Maar iid, een driejarige hoeft van mij ook nog geen zadel op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:07

Ook op de recentere foto's zie ik een pony die ik nog lekker even zou laten lopen. Spelenderwijs kennis laten maken met zadeltje of longeersingeltje, als in echt even af en toe (niet twee keer per week dus, maar echt af en toe) kan natuurlijk geen kwaad, zeker niet als het echt een spelletje is. Dan is je huidige zadeltje prima. Daar kun je hem ook wel een keertje mee gaan longeren in de toekomst mits het geheel niet gaat schuiven oid. Tegen de tijd dat je aan serieus werk kunt gaan denken, zoals wennen aan ruitergewicht, zou ik gaan denken aan een (al dan niet boomloos) zadeltje wat jullie beide goed past. Maar voor nu zou ik nog niet te veel willen als ik jou was. :)

Ik heb van de week mijn Ghost voor het eerst weer opgelegd. Met dunnere inlages in een andere pad toont het al weer wat beter. Maar ik moet toch maar serieus gaan nadenken over mijn zadeltje gaan inrijden op een ander paard. :))
Met longeren op die van mij ligt het iig prima stabiel. Ik heb alleen een iets langere singel nodig en ik moet behoorlijk wat gaten in het singelsysteem bij maken omdat ik er bij lange na niet kom helaas. Voor nu maar een stropdasknoop gebruikt. Maar ik ben nog steeds verliefd op het zadel :j

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:41

hoii ik kom zo even binnenvallen.
ik lees al vele topic door en bezoek vele sites maar hoop nog meer ervaring te kunnen krijgen.

ik ben nu sinds kort opzoek naar een nieuwzadel en wat mij intzettend aanspreekt is de barefoot arizona nu heb ik 1 op het oog allen is deze zonder vps.
mijn bedoeling is allen voor recreatief gebruik en in me planing staat dan ook de hd inlages er bij te gebruiken.

maar hoe veel beter is een zadel met vps?
is het ergs als ik een zafel zonder vps heb en een x rijd met dunnere inlages?
en zijn er mensen met ervaring over de barefoot arizona hoe vind je het zitten en wat is het grootste verschil vergeleken met een gewoon boom zadel ?
alvast bedankt voor jullie antwoorden en reacties!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:49

Barefoot inlagen passen in de Manmat pad. :)

Als je wilt oefenen nu met jong paardje zou ik een barebackpad nemen. Ze kunnen nog zoveel veranderen.

Leo, klinkt wel goed dunnere inlagen, maar idd inrijden is ook belangrijk.

Lianne, ik heb nog een oude zonder VPS, beviel mij altijd prima, haha.

Hier hebben we afgelopen week de Easytrek getest. [RIJ-ITP] Een weekje Easytrek zadel testen op mijn Welsh Cobs

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:10

Afbeelding

dit is mijn 3.5 a 4 jarige ik rij ook nog niet hoor ze is helaas heel vroeg ingereden had dr al 4 jarige gekocht dan zlu ze nu bijna 6 zijn.
aan gebit was ze nog druk wisselen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:44

Met of zonder VPS is maar net wat je wilt :) Het voordeel van een VPS zadel is dat het zadel wat jonger is, maar het oudste VPS zadel is ook alweer 9 jaar oud. Maar de huidige pommels passen er wel in en bij de zadels zonder VPS horen andere pommels die je dan tweedehands moet zoeken.

Het is net wat steviger (wat meer ingebouwde bescherming / ruggengraatvrijheid) en of je dat fijn vindt is persoonlijk. Ik moest er erg wennen maar zou na een poosje niet meer terug hebben gewild. Er zijn ook mensen die liever zonder VPS willen omdat ze echt een super soepel zadeltje willen (dat je letterlijk op kan rollen :P )

VPS zadel hebben wat meer schoftruimte dan oudere zadels.

Nieuwere VPS zadels hebben ook een verplaatsbare stijgbeugelophanging.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 10:00

Leo, fijn dat je nog steeds verliefd bent op je zadel! Is ook een plaatje!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:41

Over wel of niet zadelmak maken op drie jaar ga ik niet in discussie gaan. Zie immers tal van foto/rijtopics van driejarigen of grote slungelige vierjarigen onder zadel waar niemand wat van zegt, behalve als er met hulpteugels wordt gelongeerd of gereden.

Ik geef mijn paardje al voldoende tijd en voor ik werkelijk aan rijden kan denken moet hij het zadel en alle handelingen van opzadelen als iets normaals beschouwen zonder daarbij angstig te reageren. Vandaar dat ik een keer of twee gewoon eens wil opzadelen en hem ermee laten lopen. Verder niks, niet hangen, geen gewichten, geen druk. Puur gewenning omdat hij het nodig heeft.

Bareback is helaas een heel stuk lichter dan een zadel dat zal dus niets helpen.

Daarnaast dacht ikzelf misschien aan flexibele zadels? Zoals de flexible bascule, die zou voor korte ruggen zijn, maar wat verstaan ze onder kort?