[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:55

Ik heb zoveel pads geprobeert. Grandeur,HAF etc. Maar met alles blijft het schuiven.
Dat met dat VPS heb ik ook een beetje het idee van,maar ook dat de oppervlakte gewoon te smal is.

Ik ga het nu proberen met de Missoula Nut.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:43

Sussanne schreef:
Sussanne schreef:
Als ik een foto plaats van hoe de panelen geplaatst zijn op mijn hidalgo, kunnen jullie dan zien of deze recht en goed zitten? Ik heb em zo aangeleverd gekregen, maar heb het gevoel dat ze scheef zitten. Het zadel zit daardoor ook wat scheef. Van welke kant zou ik dan foto's moeten maken?

niemand? -O-

Ik denk dat je het best foto's kunt maken van de onderkant van het zadel. En als je t gevoel hebt dat ie scheef ligt ook van de achterkant als ie op je paard ligt!

draaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:17

Zelf heb ik totaal geen ervaring met een zadel met panelen, maar er zijn hier vast mensen die eens mee willen kijken :)

Wat jammer dat een andere singel ook geen oplossing gaat zijn Lous... Een schuivend zadel is niet fijn.
Hier schuift alles als ik er een te smalle pommel in heb, zodra de xxl pommel er in zit in het meteen over. (gewoon met een normale neopreen singel). Maar dat had je geloof ik aan goed gecheckt he? Hopelijk gaat het met de Missoula Nut een stuk beter :)

Leuk Pippaa! Ik hoop ze in het echt te gaan zien op Equitana, ben heel benieuwt.

Ik ben super blij met het aanbod van Zinook, gister fijn snel geregeld, meteen het geld overgemaakt en vandaag gaan ze al op de post :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:24

Sussanne schreef:
Sussanne schreef:
Als ik een foto plaats van hoe de panelen geplaatst zijn op mijn hidalgo, kunnen jullie dan zien of deze recht en goed zitten? Ik heb em zo aangeleverd gekregen, maar heb het gevoel dat ze scheef zitten. Het zadel zit daardoor ook wat scheef. Van welke kant zou ik dan foto's moeten maken?

niemand? -O-

"Live" kun je veel beter zien of kussens scheef zitten dan via een foto, maar je kan natuurlijk altijd foto's plaatsen zodat we mee kunnen kijken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:31

Lous schreef:
Heb net even contact opgenomen met een vriendin die ook zadelmaker is.
En een banaansingel helpt dus niet tegen het schuiven van links naar rechts. Alleen tegen het naar voren schuiven.

Uiteraard is een banaan (of beter een C) singel er voor om te voorkomen dat een zadel naar voren getrokken wordt :j

Maar het gevolg van het niet te ver naar voren liggen van het zadel is dat het (veel) stabieler op de rug ligt :)*

Het zadel ligt dan meer op het bredere deel van de rug waar het op gebouwd is, zonder dat er teveel van het wigje van de schoft onder ligt waar het zadel geen goede grip op heeft.

Je kan je voorstellen dat een zadel aan de voorkant een driehoekige vorm heeft voor de schoft, en daarachter is het rond voor het veel rondere, dragende deel van de rug.

Ligt het driehoekje van de schoft onder het ronde deel van het zadel, dan sluit het ronde deel van het zadel niet goed aan rond de zijkanten van dat driehoekje en heeft het zadel geen grip, dan ligt het maar een beetje er op te balanceren zonder er echt goed omheen te liggen zeg maar :)

Ligt je zadel wat te ver naar voren dan komt de schoft te ver onder het zadel te liggen en daardoor zal het zadel meestal veel instabieler liggen.

Nogmaals: Kijk naar mijn paardje, als ik het zadel daar wat te ver naar voren leg met het aansingelen en ik ga zo rijden, dan voel ik dat direct. Ik zit niet lekker qua evenwicht / inwerking, zadel schuift alle kanten op zijwaarts en glijdt zelfs nòg verder naar voren.... ik moet dan echt afstappen en goed opzadelen want het rijdt zwaar waardeloos anders. Worden we allebei alleen maar zwaar sjacho van als we zo doorrijden :=

Die vervelende instabiele ligging komt dan puur doordat het zadel een heel klein stukje tever naar voren ligt, een ander zou het nog niet eens zien waarschijnlijk :P

Kortom: heb je een singel die ervoor zorgt dat het zadel niet te ver naar voren wordt getrokken waardoor het zadel op de juiste plek ligt, dan heeft het zadel een veel betere grip op de rug waardoor je veel minder risico loopt op zijwaarts schuiven.

Als je sowieso een paardje hebt met een ver naar voren liggende singelgroeve dan is een C-singel eigenlijk voor elk zadel wel handig dus nooit een miskoop :)

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:27

KimS_1990 schreef:
Hoi allemaal! Ben bezig met het zoeken naar een geschikt zadel voor mij en een van mijn paarden een 7 jarige kwpn ruin. Met barebackpad rijden we heerlijk, maar met een zadel heb ik het gevoel dat het ons beperkt.

Zoek dus eigenlijk een zo min mogelijk zadel zadel 8-) als je begrijpt wat ik bedoel. Vandaar dat ik uitkwam in dit topic omdat ik aan het kijken was voor een boomloos zadel. Hebben jullie misschien tips? Ik zag de ghost hier voorbij komen misschien dat dat een optie is. Ik hoor graag jullie mening!

Ghost is inderdaad heel weinig zadel.
Meer dan een bbp, je zit stevig en voelt je veilig en kunt er in principe alles mee doen (springen, dressuur, buiten rijden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:31

Met een BBP rijd je heerlijk, waarom zoek je dan toch een zadel, wat mis je aan de BBP? :)
Beugels? Toch een steuntje achter de billen / voor je / bij je benen voor tijdens de wat fellere bewegingen?
Wat extra schokdemping / ruggengraatvrijheid?

Vanuit wat je mist kan je gerichter verder zoeken :j

De nieuwe testzadels met verplaatsbare cantle zijn trouwens binnen *\o/*
De tweekleurige zijn lekker lelijk geworden, die zullen niet zo snel gejat worden :P

Afbeelding

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:35

Hahaa, dat is inderdaad best lelijk ;) Maar toch heeft het ook wel weer wat

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:41

Grappig juist :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:42

Ik vind het zadel juist wel grappig, dan nog een 2 kleurig hoofdstel erbij zoeken. Ohja en je laarzen en setjes op aan passen. Helemaal leuk! Voor erbij dan he. Nu gewoon alles netjes in een kleur met een bling bling frontriem :D .

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:46

Haha ik vind m ook wel grappig zo :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:11

Als testzadel is het wel handig, kun je makkelijk zien wat je het mooist vind qua kleur :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:12

Ik zeg: collectors-item :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:19

Ja daarom: kun je aan de ene kant kijken hoe bruin staat en de andere kant hoe zwart staat :P

Alhoewel je natuurlijk aan de bruine kant wel zit met een zwarte bovenkant maar daar moet je dan maar doorheen kunnen kijken, je kan niet alles hebben :P

Op zich is het ook wel lachen natuurlijk, zien mensen je van het erf vertrekken met een bruin zadel en je komt terug met een zwarte, en dan zie je ze denken....word ik nou gek....?!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:48

Haha, ja, tof Pmarena! En áls ze gepikt worden, je herkent ze uit duizenden (miljoenen :P).

Mijn zadeltassen komen pas morgen :( PostNL vindt het nodig om ze een dag vertraging te geven ;(

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:57

Geinig zeg, dat testzadel! Ik dacht dat ze gewoon helemaal zwart zouden worden maar dit is perfect! Kun je gelijk ook zien hoe de kleur eruit ziet/staat op het paard. Heel handig! :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:15

Is dat een barrydale Pmarena?? Met verplaatsbare cantle??

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:06

Zo ik ben vandaag met de maatsjablonen aan de slag gegaan. De maat L lijkt goed te passen maar ik twijfel een beetje over de XL deze sluit niet helemaal goed aan. Op de plekken waar hij de rug niet raakt is paardlief wat spiermassa kwijt geraakt door het huidige zadel. Ik hoop dat daar in de toekomst nog het ea aan het groeien gaat :)

Afbeelding

Afbeelding

Moet wel even kwijt dat de service van Becidor een beetje wensen over laat -O- Ik heb eergisteren een mailtje gestuurd dat paardlief zo heftig reageerde. Dit had ze nog nooit meegemaakt maar ik moest vooral volhouden want het was gewoon even wennen. Toen ik haar de foto van de pommel stuurde was ze het er mee eens dat die inderdaad te klein is. Ik had er een maat L bijbesteld maar dat was niet waar volgens haar. Ik heb gevraagd of ik alsnog een L kan proberen maar een oplossing blijft uit. Ik ben blij dat ik het zadel 2 weken heb "gehuurd", dan heb ik nog wat extra tijd om uit te proberen. Als ik het zadel maar 1 week had gehad dan had het zadel maandag weer terug gekunt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:11

L lijkt goed te passen; de ruglijn wordt mooi gevold. De XL is te breed. Als je die nu gaat gebruiken krijg je juist drukpunten.
Overigens...heb je hem wel op dezelfde plek op de rug gelegd?? De haarlijn lijkt anders nl ??

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:29

DubbelDun schreef:
L lijkt goed te passen; de ruglijn wordt mooi gevold. De XL is te breed. Als je die nu gaat gebruiken krijg je juist drukpunten.
Overigens...heb je hem wel op dezelfde plek op de rug gelegd?? De haarlijn lijkt anders nl ??

Ik zie idd dat de XL wat verder naar achteren ligt. Daar lag die het beste maar daar is hij nog te breed. De L is precies goed. Die sloot netjes overal aan. Mocht hij in de toekomst flink groeien dan kan ik altijd nog wisselen.

Ik twijfel alleen een beetje over de lengte van het zadel. Hij lijkt zo lang.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:31

Lang niet, hoog wel :)
Maar het is zeker nieuw en zal dus nog wel 'inzakken' :D

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:35

Haha het is inderdaad nog een torentje :D Na het rijden ziet het er al beter uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:05

Pippaa schreef:
Haha, ja, tof Pmarena! En áls ze gepikt worden, je herkent ze uit duizenden (miljoenen :P).

Mijn zadeltassen komen pas morgen :( PostNL vindt het nodig om ze een dag vertraging te geven ;(

Ja daarom :j

Eerst was de bazin van Barefoot er niet zo voor te porren maar toen ik uitlegde dat je hiermee iemand met 1 zadel een indruk kan geven van meerdere zadels in 1 keer (meerdere kleuren en maten) en dat het qua herkenbaarheid (kwijtraken van een zadel, gebeurt gelukkig zelden) ook heel handig zou zijn, ging ze toch overstag om ze te gaan maken +:)+

Wat suf van de post zeg..... nouja dan maar morgen hoop ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:08

_Nelleke_ schreef:
Is dat een barrydale Pmarena?? Met verplaatsbare cantle??

Ja klopt, die zwart-bruine is een Barrydale, met verplaatsbare cantle :j

Heb ook nog een Cherokee die aan de ene kant bruin en de andere kant zwart is, een Arizona die aan de ene kant het paardenkopje van de Atlanta heeft, en nog een London en een Lexington.

Allemaal met verplaatsbare cantle zodat mensen kunnen testen of ze goed in een maat 1 passen.
En wanneer dat toch wat te klein is, dan zitten ze niet met een nutteloos maat 1 testzadel waar ze niet in passen maar kunnen ze gewoon de cantle wat naar achteren zetten waardoor ze er toch mee kunnen rijden en kunnen beoordelen of een maat 2 misschien bij hen zal passen :)

Deze foto van de Barrydale is nog mooier trouwens :P

Afbeelding

Hier zie je alle testzadels staan: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Test-pakketten/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:11

Waarom doen ze die verplaatsbare cantles niet op alle zadels, zit je ook niet meer met een te lang zadel maar een te kleine zitmaat?? :)