[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:49

Ik heb vandaag in zo'n 2,5 uur 15 km gereden met mijn Barefoot Cherokee. Na het rijden heb ik foto's gemaakt en ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. De witte stipjes zijn drukplekken van eerder mentuig. Je ziet hier wel dat er witte plekken ontstaan precies op het gedeelte dat ook droog blijft..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn van vorige week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:37

Had ik bij mijn hidalgo. Maar kan ook van de pad zijn. De plekken zijn bij die van mij nu weer weg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:25

Hier gisteren voor het eerst een flinke bosrit gemaakt met de Barefoot London en ik was positief verrast over de zweetafdruk.

Geen gebroken haren, geen droge plekken onder het zadel, gelijkmatige zweetafdruk en droge ruggengraat, terwijl ik toch een aantal galopjes en stukken draf in verlichte zit heb gedaan. :) Ben heel tevreden. Het enige is dat ik zelf echt erg breed vind zitten en ik na 1.15u ben afgestapt omdat ik last kreeg van m'n heupen/onderrug.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:33

Fabster schreef:
Had ik bij mijn hidalgo. Maar kan ook van de pad zijn. De plekken zijn bij die van mij nu weer weg.

Oké en rij je nu met een ander zadel of met dezelfde? Volgens mij worden ze hier alleen maar groter.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:36

Ik rij ook 2x per week 1,5 uur buiten op een Barrydale en een poosje met een nieuwe Londen gereden om hem alvast soepel te maken voor beleren ander paard. Heb ook last van m'n heupen als ik met jodhpurs en rijsokken rij, maar met rijlaarzen heb ik dat niet. In mijn geval geven m'n laarzen veel meer steun/grip zodat ik veel beter mee kan bewegen met bijv lichtrijden, dat was voor mij het grote verschil. Misschien een tip?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:55

Jets schreef:
Fabster schreef:

Oké en rij je nu met een ander zadel of met dezelfde? Volgens mij worden ze hier alleen maar groter.

Ik rij nu op een Ghost Quevis. Niet alleen voor de plekken. De hidalgo was veel te breed voor mij. Maar mss was het opgelost met een andere pad. Dat weet ik dus niet. Die olekken gaan naar een aantal verharingen weg (als de oorzaak tenminste wordt weggenomen). Het zijn geen echte drukplekken. Maar meer hitte of schuurirritatie. Heb er constant een osteopaat bij gehad. Aan de rug zelf was niks mis. Maar ergens gaat er natuurlijk wel iets fout. Het lastige is wel, dat ne pas na 1,5-2 jaar gaat zien of je verandering heeft geholpen. Bij mijn paard werd het in de zomervacht ineens héél erg zichtbaar. Schrok me dood. Maar is nu dus zo goed als weg.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:23

@pmarena ik voel gewoon de rand van het klitteband denk ik. Ik heb al een paar keer gekeken en de zitting opnieuw geplakt. Maar ik blijf het voelen en ik rijd dus echt het vel van mijn achterwerk ;(
Best wel jammer want als ik opstap zit het zo lekker. Maar ik voel het wel meteen. Vaag hé.
Hopelijk wordt het beter als het wat verder ingereden is :j
En anders toch maar een seatsaver maar ik vind het zo zonde om mn zadeltje te verstoppen :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:02

Ja dat is wel gek...is het zo bijzonder stug dan die ophanging?

Zijn het niet de ringen die je voelt of de fenders die daar omheen gaan?

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:25

@pmarena ik kan niks anders bedenken als het klitteband van de beugelophanging. Het zit echt recht onder me zeg maar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:14

BopjeBo schreef:
Ik rij ook 2x per week 1,5 uur buiten op een Barrydale en een poosje met een nieuwe Londen gereden om hem alvast soepel te maken voor beleren ander paard. Heb ook last van m'n heupen als ik met jodhpurs en rijsokken rij, maar met rijlaarzen heb ik dat niet. In mijn geval geven m'n laarzen veel meer steun/grip zodat ik veel beter mee kan bewegen met bijv lichtrijden, dat was voor mij het grote verschil. Misschien een tip?

Ah thnx voor de tip. Ik rijd alleen al met rijlaarzen. :+

Ik heb gewoon een enorm brede pony. Ook op een BBP zit ik niet lekker. Ik heb al wel de hipsaver en voor het rijden in de bak heeft dat voor mij wel veel verschil gemaakt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:23

Met een Ghost met korte zweetbladen ook niet, Nelleke? Dat maakte voor mij echt alle verschil in de wereld. Mijn bekken is niet best na een val (al 25 jaar geleden trouwens) enmijn pony is model picknicktafel. Die Ghost heeft mij echt geholpen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:52

Een ghost lag in mijn geval niet helemaal lekker
Wellicht met de nieuwe kussens wel .
Wie weet probeer ik dat nog ooit

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:56

[***] schreef:
Dat ziet er niet slecht uit inderdaad :) Weet je wat de onderzijde juist is van materiaal? Want dat zie ik niet meteen staan (wel een foto en het is inderdaad geen wol :) ).. En zouden barefoot-inlages erin passen?

Sorry, beetje laat. Is een gladde onderzijde, ik weet niet precies wat het is. Maar ondanks hele ronde pony blijft het goed liggen.
Barefoot inlagen passen denk wel, kan het eventueel voor je proberen.
Ik heb wel maat 2 Barefoot.

Nelleke, dat hoor je veel bij Barefoot. Maar mijn ervaringen met Ghost zijn idd dat je veel smaller zit.

Hier nog een foto van onderkant en bovenzijde pad.

Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:16

Ik heb bij Lilianne ook Gost uitgeprobeerd zat wel smal maar kon er niet mee rijden. Vandaar Barefoot, daar geen probleem mee rij er zo mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:24

Dyonne schreef:
[***] schreef:
Dat ziet er niet slecht uit inderdaad :) Weet je wat de onderzijde juist is van materiaal? Want dat zie ik niet meteen staan (wel een foto en het is inderdaad geen wol :) ).. En zouden barefoot-inlages erin passen?

Sorry, beetje laat. Is een gladde onderzijde, ik weet niet precies wat het is. Maar ondanks hele ronde pony blijft het goed liggen.
Barefoot inlagen passen denk wel, kan het eventueel voor je proberen.
Ik heb wel maat 2 Barefoot.

Nelleke, dat hoor je veel bij Barefoot. Maar mijn ervaringen met Ghost zijn idd dat je veel smaller zit.

Hier nog een foto van onderkant en bovenzijde pad.

[ [url=m/KTjmLM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je!
Mag je wel proberen als je wil, ben wel benieuwd aangezien die inlages fijn zijn en goed zitten enzo ;)
Wat heb jij er nu in zitten dan? Of rij je zonder inlages? (ik weet niet wat voor zadel je hebt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:37

Echt, de meeste mensen die problemen hebben met hun bekken op "een Barefoot" hebben dat op modellen met wat langere zweetbladen en kniewrongen, daar kan ik zelf ook niet mee rijden (andere merken en boomzadels met kniewrong ook niet) want dan schiet bij mij de kramp er in en dat is NIET tof :=

Maar Barefoots met korte zijkanten en zonder kniewrongen daar heb ik geen enkel probleem mee :)
De Atlanta, Arizona en ook de toch weer iets langere Cheyenne gingen bij mij prima :j

Omdat Rena altijd van die eppo bewegingen kon maken hou ik wel van wat meer steun dus dan liever een JustAdjust of de voor mij echt ultieme Lazy Mountain qua ongedwongen zitten en toch extreem veel steun daarbij :j En daar zit ook nog standaard zo'n hipsaver kussentje op :)

Dat zit trouwens over de stijgbeugelophanging heen en zou wellicht helpen tegen het voelen van het klittenband? Alhoewel ik dat toch nog niet helemaal begrijp wat je dan precies voelt, het hele driehoekje, een randje of iets....maar dat wordt in ieder geval afgedekt door dat kussentje :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... saver.html

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:46

Sabine, dat ga ik proberen. Ik heb er nu halve Ghost inlagen in, maar die zijn eigenlijk niet goed qua maat. Wel qua dikte. Dus als de Barefoot inlagen erin kunnen koop ik die misschien wel bij.

Zelf heb ik overigens geen last van breed zitten. Ik zat altijd heerlijk op mijn Barefoot (oude Cheyenne zonder VPS), helaas te lang voor mijn pony nu. Maar toevallig is die nu uitgeleend en die rijden er ook heerlijk mee. Dus dat evt. wat breder zitten is erg persoonlijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:17

Ik vind het concept van Ghost nog niet erg stabiel. Ik houd meer van een merk die want continuïteit bied ipv elke keer opnieuw het wiel uit probeert te vinden. Een zadel wat 2/3 jaar geleden op de markt is gekomen heeft nu alweer kussens die niet goed genoeg meer zijn terwijl ze toen wel als zodanig werden verkocht. Daarbij vind ik persoonlijk dat het merk Ghost wel wat meer focus mag hebben op het verbeteren van 1 basislijn dan zo ontzettend veel verschillende modellen op de markt probeert te zetten.

Anyway, ik heb (nog) te weinig vertrouwen in Ghost om dat een goede kans te geven dus ik houd het liever even bij Barefoot. No offence, er zijn heel veel mensen blij met Ghost maar voor mij gewoon nog even niet.

Pmarena, sloeg dat laatste stukje ook op mij want dan weet ik even niet wat je bedoelt. :+

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:14

Nelleke daar heb je wel een punt wat mij soms ook een beetje stoort. Ik krijg door al die vernieuwingen soms een beetje het idee dat het zadel wat ik 2 jaar geleden nieuw voor een flink bedrag gekocht heb lang niet goed genoeg was. Ondanks dat ik heel tevreden ben met mijn ghost voel ik me dan soms een beetje proefkonijn.

Dionne bedank voor die foto van de onderkant van de manmat pad. Ik twijfel al een tijd om die te kopen. Ziet er fijn uit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:53

viola schreef:
Nelleke daar heb je wel een punt wat mij soms ook een beetje stoort. Ik krijg door al die vernieuwingen soms een beetje het idee dat het zadel wat ik 2 jaar geleden nieuw voor een flink bedrag gekocht heb lang niet goed genoeg was. Ondanks dat ik heel tevreden ben met mijn ghost voel ik me dan soms een beetje proefkonijn.

Dionne bedank voor die foto van de onderkant van de manmat pad. Ik twijfel al een tijd om die te kopen. Ziet er fijn uit.

Hebben jullie dat ook bijv bij een mobiele telefoon? Om maar een dwarsstraat te noemen. Daar Vliegen de nieuwe modellen je ook om de oren.

Ik heb geen aandelen in Ghost ofzo, maar ik ben echt heel blij met Ghost. Leuk dat er nieuwe modellen zijn, juist. Barefoot heeft toch ook heel wat modellen? Ik snap het probleem niet.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:09

Ik vind het ook heel apart om zo een ontwikkeling van een zadel neer te zetten als iets negatiefs. Dat er steeds vernieuwingen zijn wilt niet zeggen dat het zadel van 2 jaar geleden meteen helemaal slecht is? Daarnaast ben ik juist meer fan van een merk dat zich constants vernieuwd, juist omdat na mijn idee die merken openstaan voor veranderingen en verbeteringen.

Ik heb vandaag voor het eerst weer met mijn boomzadel gereden. Man o man wat mis ik het testzadel nu... Alle problemen die ik niet meer ervoer met de Ghost, maar daarvoor wel met mijn boomzadel zijn meteen weer teruggekeerd... Nu gaan die 6 weken wachttijd toch wel lang duren denk ik... :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:15

Vind de mobiele telefoon vergelijking wel een beetje appels en peren als ik eerlijk ben (heb verder geen mening over ghost, wil er straks wel graag 1 testen )
Maara een gsm update heeft geen enkel gevolg voor wiens lichaam of gezondheid
Maar puur op of iets wel of biet handig werkt
Snel is oid

Een zadel heeft wel degelijk effect op het lijf van het paard waar het op ligt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:16

Ik snap het wel een beetje. Onwikkelingen/vernieuwingen zijn goed natuurlijk. Maar soms lijkt het elkaar zo vlot in korte tijd op te volgen alsof er idd nog erg veel mis was. Barefoot heeft zich in de afgelopen jaren ook ontwikkeld en verbeterd maar over een langer tijdsbestek. Ik snap dus wel dat mensen zich er aan storen als vernieuwingen/verbeteringen te snel op elkaar volgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:31

_Nelleke_ schreef:
Ik vind het concept van Ghost nog niet erg stabiel. Ik houd meer van een merk die want continuïteit bied ipv elke keer opnieuw het wiel uit probeert te vinden. Een zadel wat 2/3 jaar geleden op de markt is gekomen heeft nu alweer kussens die niet goed genoeg meer zijn terwijl ze toen wel als zodanig werden verkocht. Daarbij vind ik persoonlijk dat het merk Ghost wel wat meer focus mag hebben op het verbeteren van 1 basislijn dan zo ontzettend veel verschillende modellen op de markt probeert te zetten.

Anyway, ik heb (nog) te weinig vertrouwen in Ghost om dat een goede kans te geven dus ik houd het liever even bij Barefoot. No offence, er zijn heel veel mensen blij met Ghost maar voor mij gewoon nog even niet.

Pmarena, sloeg dat laatste stukje ook op mij want dan weet ik even niet wat je bedoelt. :+

Ik maak me vooral "zorgen" dat als ik het firenze zadel dat we nu hebben willen verkopen maar voor een appel en een ei verkocht kan worden omdat er zoveel meer verbeteringen zijn. Dat vind ik dan wel verschrikkelijk zuur. Vind het goed om te verbeteren.... maar maak het zadel dan meteen goed/beter

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:41

Ik wilde helemaal geen discussie aanwakkeren over Ghost. Zoals ik al zei, er zijn een hoop mensen blij mee en dat is prima. Mij spreekt het alleen niet aan. Ik kan bijvoorbeeld best begrijpen hoe Viola zich voelt, want toen ik las dat de 'oude' modellen van 2jr geleden al niet meer worden aanbevolen tenzij je een tafelmodel koudbloed hebt en zelf vrij licht bent, was ik blij dat ik niet zelf 2jr geleden voor een Ghost ben gegaan. Bovendien schrijft zo'n zadel dus een hele hoop af in korte tijd, terwijl andere merken veel waardevaster zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ontwikkeling en vernieuwing is goed. Ik mis bij Ghost alleen de focus (want, 'the saddle that isn't there' maakt nu ineens ook grote opvallende spaanse modellen) en continuïteit.