voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:00

Tancreda4 schreef:
Hoe zit het met mensen met (onder)rug klachten en boomloze zadels? Ivm soms een ietwat stoelzit? Dan lijkt mij er toch meer in je onderrug terecht te komen door wat te gaan 'hangen'. Of valt dat mee? Al hebben nu een hoop een verwisselbare beugelophanging toch?

Ik heb geen rugklachten maar over de stoelzit kan ik wel wat zeggen. Ik had in mijn oude boombladen namelijk wel wat moeite om goed te zitten en kwam snel in stoelzit, welke lengte beugels ik ook had. Nu met de barefoot cherokee heb ik daar juist helemaal geen last meer van. Op de een of andere manier is het juist makkelijker om een rechte oor-schouder-heup-hak lijn te houden.
Zeker als je de beugelophaning iets terug zet (ik heb m ongeveer 2 cm veder naar achteren als hoe hij geleverd werd) is het heel makkelijk een goede houding aan te nemen, zelfs als je net als ik wel wat aanleg hebt voor stoelzit. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken :)

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:55

Even tussendoor voor de mensen die nog wat op het oog hebben: ik ben vandaag het 1 en ander op de Opruimingspagina aan het zetten van licht gebruikte zadels en hoofdstellen die bij een fotoshoot gebruikt zijn, misschien zit er een voordeeltje voor jullie bij? :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:57

pmarena schreef:
Even tussendoor voor de mensen die nog wat op het oog hebben: ik ben vandaag het 1 en ander op de Opruimingspagina aan het zetten van licht gebruikte zadels en hoofdstellen die bij een fotoshoot gebruikt zijn, misschien zit er een voordeeltje voor jullie bij? :)

Ik hou het in de gaten :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:59

gauw kijken. :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:02

Ik krijg het juist niet voor elkaar om in stoelzit te gaan zitten op mijn Cheyenne, en ik heb juist mijn beugelophanging zo ver mogelijk naar voren, omdat ik anders het gevoel heb dat mijn benen naar achter getrokken worden.
Heb ook last van lage rugpijn, maar dat is na het rijden juist weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:04

Ik ben net begonnen hè, dus er staat nog niet zo heel veel op nu :P

Over een uurtje zal meer dan de helft er wel op staan :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:14

Ik vind ook wel dat je met een boomloos iets meer in stoelzit wordt gezet en natuurlijk ben je daar zelf bij, maar Flavio is nogal rond en op een boomloos zit je dan dus echt rond, het is voor mij onmogelijk om dan echt netjes te zitten. Het zit wel heel lekker, maar wel meer in stoelzit dan met een boomzadel (het O en A verhaal).
Verder denk ik dat de stoelzit eigenlijk juist fijner zit als je last hebt van je (onder)rug. Dit heb ik zelf niet, maar ik heb vaak wel veel spanning in m'n onderrug en moeite daar los te laten en met de Cheyenne ging dit makkelijker :) Het hoeft natuurlijk niet altijd om het plaatje te gaan, comfortabel rijden is ook belangrijk.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:43

pmarena schreef:
...

De Lexington is wat hoger opgebouwd, het VPS is onder de zitting wat smaller, en aan de achterkant wat hoger. Waardoor je dus wat smaller komt te zitten en rechterop gezet wordt....op het type sportpaard met een lange, rechte rug.

...........

Ik vind zelf overigens de Arizona met dijwrong-seatsaver het fijnst :j

Met mijn korte pootjes heeft die een lekkere smalle zit, en veel steun van de dijwrongen, veel fijner dan kniewrongen :j

Zit de Arizona net zo smal als de Lexington of smaller/breder? :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:21

De lexington vindt ik vreselijk om te zitten .... wordt zo tegen de pommel gezet .
Andere heb ik geen ervaring mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:13

De Lexington heeft smallere VPS-kussens onder het zadel zitten waardoor je zitting wat smaller is en je meer op een A vormpje zit.

De Arizona heeft dit niet, maar die heeft wel weer het voordeel dat hij geen lange zweetbladen en kniewrongen heeft, waardoor de dikte van zweetblad en wrong weer niet tussen je been en paard zit, en je op die plek dus minder breed zit.

Voor mij met mijn korte pootjes is een Lexington of elk ander dressuurmodel niks, veels te veel zadel tussen been en paard. Bovendien heb ik toch niks aan die kniewrongen want ik kom er niet eens in de buurt :P

Een Arizona of Atlanta zitten voor mijn persoonlijke gevoel dan ook het smalst omdat je niet die zweetbladen en wrongen / kniestukken hebt :)

Voor een ander kan dat weer anders zijn.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:04

Ik heb sinds kort de barefoot cheyenne drytex en ik vraag me af hoe jullie hem weghangen. De beugels zo laten hangen of niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:51

Bedankt voor je uitgebreide berichtje Pmarena :D
Een lexington wil ik misschien wel proberen, mijn merrie heeft geen kont, maar een plank zo'n beetje als bouw (tuiger ;)) dus dat zou dan misschien wel moeten passen. Eigenlijk wil ik alles wel proberen :P Jaren geleden heb ik verschillende boomloze zadels gehad. De goedkope Randolls volgens mij, een barefoot Cheyenne en een Ghost. Maar toen was er nog geen VPS systeem. Ze kreeg toen vochtbultjes aan de zijkanten, mogelijk van de dekjes? Dus ergens twijfel ik een beetje om het weer te proberen, andere kant, de zadels zijn verbeterd, en mijn paard is inmiddels ook wel veranderd misschien. Het is immers al jaren geleden, toen ze 4 was, nu is ze 10.

Vanuit stoelzit lichtrijden lijkt mij juist enorm belastend, vandaar ook mijn vraag. Dan haal je veel uit je rug mocht je gaan lichtrijden naar mijn idee. Maar met die beugelophaning kan dat dus ook nog wat extra 'gecorrigeerd' worden. Binnenkort maar eens een testzadel aanvragen!

Ik ben een boomzadel met redelijk wat wrong gewend, dus het zal ook wel enorm wennen zijn. Nu vind ik de westernversie echt heel gaaf, maar dat geeft het minste steun lijkt mij (zonder die dijwrongen). Ik weet van mijn Ghost ook nog dat ik dat best moeilijk vond in het begin :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:18

Ik denk inderdaad dat je er nu heel "blanco" tegenaan kan kijken gezien het verstrijken van de jaren :j

Vond je de Ghost verder wel fijn? Wat vond je de plus- en minpunten van die verschillende zadels? :)

Ik zelf ben echt een enorme fan van dijwrongen :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:12

Mijn paard is ook echt heel anders, in de tijd van het boomloos was ze altijd te dik. Nu is ze vrij dun :+
Dit was met de ghost.
Afbeelding

Ik vond de ghost heel fijn, als ik mijn berichten zo terug lees want ik kan mij er niet meer veel van herinneren ;) Maar ik reed er blijkbaar fijner mee weg dan de randolls, veel stabieler, ondanks dat het zoveel minder zadel is. Geen idee of ik dat nu ook zou doen, aangezien ik toch beste wrongen gewend ben, maar dat moet ik gewoon even uittesten. Al zal ik eerder voor de barefoots gaan nu dan voor de ghost denk ik, moet ik even meer in orienteren.

Mijn merrie kreeg van alle zadels rare vochtbultjes op de raarste plekken, ook van de ghost na een simpel stapritje. En voor de ghost had ze eigenlijk teveel schoft. Ze heeft best wat schoft, weet niet of dat veel probleem is bij de barefoots? Dat kan je wat 'oplossen' met de voorboompjes toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:39

Veel schoft is bij de nieuwere Barefoots over het algemeen eigenlijk geen probleem, ze kunnen heel wat hebben en in het ergste geval kan je inderdaad nog met een hogere pommel of dikkere inlages werken :j

Ik vind zelf het fijne van de Ghost dat je lekker veel grip hebt aan de dijwrongen, en dat het zadeltje lekker minimalistisch is, je voelt veel paard er onder :j

Ook lekker soepel +:)+

Ik vond het alleen wel jammer dat je behalve die wrongen verder zo losjes er op zit, ik mis echt dat comfortabele en veilige "zitkuipje" van de Barefoot, waarbij je zo lekker diep tussen de voor- en achterboogjes weggezakt zit.

Maarja bij de Cheyenne-modellen die ik zelf het langst gebruikt heb, had ik dan wel weer dat fijne zitkuipje maar miste ik die steun van de dijwrongen weer erg...en ook een stukje paard-gevoel door de langere en dikkere zweetbladen dan die van de Ghost :P

En kniewrongen vind ik geen optie... veels te veel "zadel" tussen been en paard.

Ook vond ik het nadeel van de dijwrongetjes van de Ghost dat ze als een wig zo een beetje half onder m'n dij zaten, waardoor ik wat te breed kwam te zitten en dan slaat de zaak bij een wat langere rit op een gegeven moment op slot bij mij, da's best auwie zeg maar :oo

Vandaar dat de Arizona met dijwrong-seatsaver op alle fronten de beste keus is voor mij.

Veel schoftruimte voor Rena, korte zijkanten, lekker zitkuipje en dijwrongen voor mij.

En deze dijwrongen kun je ook verplaatsen en werken niet als een wig een stukje onder je been, maar zitten echt tegen je been aan ter stabilisatie, een beetje zoals de oortjes van een stockzadel die veel mensen als erg fijn ervaren :)

Zelf vind ik echter het Butterfly Fellsattel NOG fijner...omdat die veel zachter en soepeler is dan de huidige Barefoots met VPS.

Heerlijke dikke, zachte en toch super goed steun gevende dijwrongen, een heerlijk hoog cantle-blokje, super lekker zacht lamsvel.... :+:

Maar dan wel met nog een losse lamsvellen pad eronder, met Heavy Duty inlages er in voor de extra schokdemping, drukverdeling en ruggengraatvrijheid.

Het is alleen jammer dat die singelstoten zo hoog zitten, dat zorgt wel weer voor een probleem want tja het perfecte zadel heb ik immers nog niet gevonden :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:59

Even een vraagje, ik ben op zoek naar een handige bananentas voor achter mijn Barrydale. Nu vond ik deze tassen van Busse. Ze bestaan in Western en Engels model. Ik kan alleen niet zo goed vinden wat het verschil is. Als ik de achterkant van mijn zadel bekijk vind ik het meer op een Western lijken dan op een Engels zadel.
Zijn er mensen met ervaringen?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:09

Ik heb een Barefoot Atlanta gekocht :D

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:32

Wendy_Chewie schreef:
Even een vraagje, ik ben op zoek naar een handige bananentas voor achter mijn Barrydale. Nu vond ik deze tassen van Busse. Ze bestaan in Western en Engels model. Ik kan alleen niet zo goed vinden wat het verschil is. Als ik de achterkant van mijn zadel bekijk vind ik het meer op een Western lijken dan op een Engels zadel.

De onderste bevestigingriempjes zijn anders ;) Persoonlijk zou ik zelf gaan voor de westernvariant, die lijkt mij fijner om te bevestigen. Wellicht ga ik 'em zelf ook wel aanschaffen over een tijdje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:33

@madelon sunny ; nieuwe of gebruikte . Wist nl een gebruikte te koop ....

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:36

Zinzi_jewel schreef:
@madelon sunny ; nieuwe of gebruikte . Wist nl een gebruikte te koop ....

Gebruikte maar nog zo goed als nieuw :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Mooi , zijn mooie zadels ...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:56

Met magnesium zomaar bijvoeren moet je inderdaad uitkijken. .Als er geen tekort is verstoor je de magnesium, calcium, fosfor balans en die moeten om goed te werken goed in verhouding met elkaar staan...

De reden dat ts het paard niet in wil rijden is dat zij vind dat het paard er niet aan toe is en dat kun je van te voren niet inschatten. .Broadway bedoelt het goed, maar ook zij kan vanachter de pc niet alles zien en weet niet wat ts wel of niet kan of wel of niet doet..Het is een beetje jammer van dit topic dat het een andere wending heeft gekregen..

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:58

Hoe hangen jullie je barefoot weg?
Ik laat de beugelriemen gewoon hangen, maar vindt het wel een beetje storend met opzadelen en dragen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:59

pleiada schreef:
Met magnesium zomaar bijvoeren moet je inderdaad uitkijken. .Als er geen tekort is verstoor je de magnesium, calcium, fosfor balans en die moeten om goed te werken goed in verhouding met elkaar staan...

De reden dat ts het paard niet in wil rijden is dat zij vind dat het paard er niet aan toe is en dat kun je van te voren niet inschatten. .Broadway bedoelt het goed, maar ook zij kan vanachter de pc niet alles zien en weet niet wat ts wel of niet kan of wel of niet doet..Het is een beetje jammer van dit topic dat het een andere wending heeft gekregen..

Verkeerd topic geloof ik :P

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:01

Wendy_Chewie schreef:

Ik weet dat Dabo hier op bokt zadeltassen maakt, en waarschijnlijk kan zij er op maat maken. Misschien een ideetje? Ken de kwaliteit verder niet ofzo, maar ik wil er zelf wel 1 aanschaffen tegen de zomer.

irisje2 schreef:
Hoe hangen jullie je barefoot weg?
Ik laat de beugelriemen gewoon hangen, maar vindt het wel een beetje storend met opzadelen en dragen.

Ik doe ze naar boven, beetje lastig maar anders val ik over de beugels :+