[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:12

Welnee, gewoon trainen dat ze als elk ander paard goed over de rug lopen en lichaam correct gebruiken om een ruiter te dragen, dan heb je daar geen last van. Had voorheen altijd KWPNers maar heb m'n andere fries ook al 13 jaar dus ben niet anders gewent. Die loopt erg ruim en vlak qua beweging maar zeker te doen met boomloos. Heb ook meer dressuurgefokte friezen, zijn niet erg barok wat meer bij het mennen gebruikt wordt. Die zetten meer het front erop bij het trekken van de kar.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:10

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag! Helaas is de trekker die ik wilde kopen ineens al verkocht, dus mocht iemand er nog een weten, denk dan aan mij..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:14

Herkenbaar Jets! Ik had het met een Barefoot Barrydale, die was dezelfde dag ook meteen gekocht door een andere persoon...
Achteraf wel blij dat dat is gebeurd, daardoor was m'n interesse opgewekt voor boomloos en ik heb m met Lilianne gepast en ik vond hem niet fijn zitten.

Ik ga vanavond of morgen de Ghost roma bestellen! Ik ben helemaal om. Rijden in de bak is weer leuk en paardlief loopt er heerlijk onder! :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:52

pmarena schreef:
Helemaal mee eens Don maargoed eerlijk is eerlijk: het ziet er gewoon niet mooi uit als een zadel aan de achterkant omhoog steekt, daar ben ik het wel mee eens :j

Maar dat is dus inderdaad omhoog gewerkt om te voorkomen dat die achterkant in gaat graven in de vacht / rug aan de achterkant. Alleen tja leg je dat ronde vormpje dan op een paard met een wat te korte ronding in de rug die ook nog erg omhoog loopt aan de achterkant (korte rug paardjes) dan wordt de achterkant extra omhoog geduwd en dan ziet het er zo oncharmant uit...

Op een paard zal je dat niet snel hebben, is echt iets van ponies met wat grotere zadels :)

Doet het Friesje het verder ook goed Bopje Bo? :)

Troost je, deze dame heeft er iets op gevonden, gewoon op de cantle gaan zitten _O-

Afbeelding
Hoop dat dit photoshop is...

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:58

Inmiddels ruim een week verder sinds de zadelpasservice is geweest.
En weer enkele ritjes gemaakt afgelopen week, waarvan vandaag 2 uurtjes gereden.
Zo ziet het er nu uit, het begint inmiddels ook al wat in te zakken geloof ik.

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:09

Bevalt het nog steeds, loezke? Het ziet er in ieder geval heel gaaf uit :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:45

Kwetal schreef:
Overigens hebben we met Ghost al die testen gedaan (PLIP en Computer druk test) en met de huidige basis en nieuwe generatie kussens, is de uitslag perfect. Maar nogmaals - dat zijn subjectieve en korte testen. Een flink aantal ruiters die wereldwijd endurance ritten van 80-160km hebben volbracht over heel zwaar terrein, dàt is voor mij het bewijs dat boomloos (Ghost O:) ) prima gebruikt kan worden.....

*komt weer eens onder meeleessteen vandaan* zijn dit de kussens/bassissen die tegenwoordig bij alle zadels geleverd worden? Dus de "oude" modellen alsmede de nieuwste modellen (die meer eem boomzadellook hebben)?

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:10

@Runa ja bevalt heel goed :j zit heerlijk nu, en
paard loopt er lekker onder :)
Ik heb alleen een minpuntje,en het is echt een prinses op de erwt verhaal, maar ik ben wel benieuwd of meer mensen het hebben;
Ik voel het klitteband van de beugelophanging door de zitting heen :\ en ik rij mezelf er op stuk ook ;(
Ik heb al een paar keer onder de zitting gekeken enzo. Het kán niks anders zijn als dat klitteband.
Is dit herkenbaar voor iemand? Is er wat aan te doen?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:40

loezke schreef:
Het kán niks anders zijn als dat klitteband.
Is dit herkenbaar voor iemand? Is er wat aan te doen?

mooi schaapje erop maken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:38

Maartje1990 schreef:
Kwetal schreef:
Overigens hebben we met Ghost al die testen gedaan (PLIP en Computer druk test) en met de huidige basis en nieuwe generatie kussens, is de uitslag perfect. Maar nogmaals - dat zijn subjectieve en korte testen. Een flink aantal ruiters die wereldwijd endurance ritten van 80-160km hebben volbracht over heel zwaar terrein, dàt is voor mij het bewijs dat boomloos (Ghost O:) ) prima gebruikt kan worden.....

*komt weer eens onder meeleessteen vandaan* zijn dit de kussens/bassissen die tegenwoordig bij alle zadels geleverd worden? Dus de "oude" modellen alsmede de nieuwste modellen (die meer eem boomzadellook hebben)?

Dat klopt - we doen het niet voor iedereen, soms heeft een paard toch liever wat minder "kussen" maar de optie is er en kan dus zeker gewoon besteld worden.

Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:56

Ik kan de kussens aan iedereen aanraden! Heel blij mee +:)+
Vind het er overigens ook mooier uitzien met de nieuwe kussens, net iets meer zadel.

Alleen het eronder plakken... Manmanman wat een drama.
Daarin zijn die oude makkelijker _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:02

Maar met de nieuwe kussens is dan in principe geen speciale pad meer nodig, of wel?
Deze op de foto zien er nl erg dik uit, ik kan me voorstellen dat het in combi met mijn breed en rond trekpaard met nog een extra pad eronder, het een beetje to much wordt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:41

Duhelo schreef:
Maar met de nieuwe kussens is dan in principe geen speciale pad meer nodig, of wel?
Deze op de foto zien er nl erg dik uit, ik kan me voorstellen dat het in combi met mijn breed en rond trekpaard met nog een extra pad eronder, het een beetje to much wordt?

altijd even in overleg - ze zeggen ook van Trekker dat het niet nodig is, maar daar heb ik vaak genoeg speciale pads geadviseerd.. het is en blijft flexibel en onder bepaalde omstandigheden liever goede bescherming dan voor het mooi een dun katoentje er onder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:44

Dat geldt voor de Silverado's ook; heel afhankelijk welke kussens er onder zitten en hoe de rug van het paard is in kombinatie met het gewicht van de ruiter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:47

Jeutje, die kussens zijn (lijken) wel heel dik, hoeveel cm is dat? :)

En waarom het andere materiaal voor en achteraan, denken jullie dat mensen het zo zonder überhaupt een dekje gaan gebruiken?

Loezke: dat klinkt wel heel erg prinses op de erwt inderdaad! Is niet iets wat je dagelijks hoor zeg maar :P Is het het hele driehoekje dat je voelt of is er stukje dat je irriteert...?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:49

Ik voel daar niks van, bij mijn Quevis. Maar ik heb wel een schaapzitting.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:51

Ze zijn in totaal 4.5cm dik.

Er zijn hier zelfs al een aantal foto's voorbij gekomen dat ze gebruikt werden. Valt best mee dan

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:55

Het andere materiaal voor en achter zorgt ervoor dat de "huls" strak om het veerkrachtige materiaal blijft zitten - geen bubbeltjes en rimpeltjes :)*

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:57

Hier met de Italy
Afbeelding

De lipica

Afbeelding

En met ruiter en een Flamenco
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:23

Afbeelding

Afbeelding
Deze zadels hebben allebei de nieuwe kussens..De ene is de heritage en de ander een nieuwe florac die nog in moet zakken..Mijn paardjes hebben een behoorlijk brede rug en ik vind deze kussens juist ideaal voor bredere paardjes,fijner dan het oudere type kussen..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:24

Hoezo zijn ze fijner pleiada ? Geven ze de ruiter een smaller gevoel ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:26

Ja ze geven een smaller gevoel en ze zijn stabieler op de ronde schoftloze ruggetjes..Aan de onderkant zijn ze platter en dat maakt denk ik het verschil qua stabieliteit..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:53

Interessant weer :j

Hier begonnen met jongedame inrijden
, maar na twee keer torsion rijden we nu even verder met de wintec van mijn inrijd slachtoffer ;)
Madame werd er rillerig van (te veel input in combi met elastieken paard werkte in ons geval niet )
Met de wintec gaat het een stuk relaxter

Maar de torsion mag in de herhaling als ze wat verder is
En de ghost blijft op nr 1 van de " wil ik proberen" lijst staan

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:56

pleiada schreef:
Ja ze geven een smaller gevoel en ze zijn stabieler op de ronde schoftloze ruggetjes..Aan de onderkant zijn ze platter en dat maakt denk ik het verschil qua stabieliteit..

Fijn om weten !

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:09

Mij werden de oude no3 kussen aangeraden door Lilianne, omdat mevrouw heel rond is met bijna geen schoft, daardoor waren die Italy kussens niet nodig volgens haar.
Heb inmiddels mijn Ghost Roma besteld bij Buitenzinnig. Nog ongeveer 6 weekjes in spanning afwachten en dan hoop ik hem binnen te hebben! :D