[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:06

Al is de pommel de verkeerde maat dan vind ik het nog vrij heftig inderdaad. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar "beeld", de ervaring leert dat dat vaak heel veel verduidelijkt, zie je ineens een singel zitten die het paard pijn doet ofzo, of zadel ligt er heel raar op :P

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:08

Tijdens het rijden bleef het zadel goed liggen, alleen na het rijden was hij naar achter geschoven.
Ik rijd zelf al een hele tijd boomloos dus qua zit was ik het wel gewend en het zadel zit zelf echt heerlijk. Ik heb onlangs een flinke rit gemaakt op een barefoot en daardoor zelf een testzadel aangevraagd.

Ik mag hopen dat de pommel goed in het zadel zit. Het zadel komt van een dealer.

Edit: ik zal morgen overal even foto's van maken. Misschien dat jullie iets kunnen vinden wat niet klopt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:25

Ik zou het toch even controleren, waarschijnlijk is het zadel hiervoor bij een andere tester geweest, en die halen de pommel er meestal wel even uit om hem "bloot" op de rug te passen. (dat zou ik als je jou was ook even doen, en dan een foto maken)

Succes!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:25

Okee doen we :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:22

_Nelleke_ schreef:
Buitenzinnig schreef:
En een Ghost?

Wat is het voordeel van een Ghost t.o.v. andere boomloze zadels? Ik dacht dat ik Ghost destijds heb laten vallen als optie i.v.m. de lengte en i.v.m. de kopplaten. :/

Kopplaten? De beugelophaning en singelstoten kunnen niet meer verwisseld worden.
Voordelen t.o.v. andere boomloze zadels, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Je zit op een Ghost smaller dan de meeste boomloze zadels.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:22

Blijheid schreef:
Suzanne (buitenzinnig) is net hier geweest met de Ghost zadels :D Leuk om met iemand te kunnen sparren die echt zo in de zadels zit :j
Algemene conclusie over de Ghosts; goeie kwaliteit zadels en ze zitten echt heerlijk zacht :j Ik blijf dat minimalistische ook echt heel mooi vinden.
Er zat nog best wat verschil tussen testen met de pad van Ghost zelf, en mijn eigen Grandeur pad. Jottum vind de anti slip van de Ghost pad duidelijk niet prettig en protesteerde daar ook wat tegen, maar met de Grandeur pad er onder liep hij er wel fijn mee. Mocht je paard dus mopperen op het zadel, kijk dan ook zeker naar je pad :)

Ik heb er wel eigenlijk alleen mee gestapt, alleen met de Lipizza ook wat gedraafd, want hoe mooi ze ook zijn, de Ghosts zijn voor Jottum en mij als combinatie niet zo geschikt. Ik kom toch weer wat te breed te zitten, waardoor ik mijn knieën niet aangesloten kan houden en ontzettend ga zitten wiebelen. Ik voel alleen paard bij mijn enkels en bovenbeen, en mijn knieën zitten helemaal 'los' in de lucht. Dus ja, Jottum is helemaal mooi gebouwd voor een boomloos zadel, maar ik zelf niet :+ Gelukkig hebben we met de Hidalgo een mooi compromis :j Daar blijven we dan ook mooi mee rijden.

Nogmaals bedankt voor je tijd Suzanne :)

Graag gedaan! Was gezellig!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:21

Als ik een foto plaats van hoe de panelen geplaatst zijn op mijn hidalgo, kunnen jullie dan zien of deze recht en goed zitten? Ik heb em zo aangeleverd gekregen, maar heb het gevoel dat ze scheef zitten. Het zadel zit daardoor ook wat scheef. Van welke kant zou ik dan foto's moeten maken?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:01

MilouNigel, wat vervelend dat ie niet gelijk beviel. Ik zag al dat een hoop mensen suggesties hadden. Ik hoop dat het nog wel verbeterd.

BZ, ja kopijzer/pommel/hard gevormde voordeel. Is deze vast of verwisselbaar? Het feit dat ghost 'zo min mogelijk zadel' is spreekt me heel erg aan, maar als ik kritisch kijk naar de foto's vallen me al een paar dingen op, bijvoorbeeld de singelstoten, lijken me niet heel comfy voor je paard op deze manier. Daarbij vind ik de cantle vrij 'veel'/hoog, ik heb liever een cantle 'achter' m'n kont ipv half onder m'n kont.

Betekend niet dat Ghost gelijk afvalt, maar ik ben gewoon kritisch om mezelf van teleurstellingen te behoeden. :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:16

_Nelleke_, de cantle valt mooi achter je kont, weet ik van het testen. Je lengte en gewicht had je genoemd en dat komt vrijwel met mijne overeen. Het is een soort kuipje waar je in zit. En zit inderdaad heerlijk smal. Er zit geen vaste pommel in o.i.d, wel zijn de kussens te verplaatsen.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:30

Jaa me chayenne maat 0 is vanmiddag binnen gekomen :D
Nu ging ik Pony lief vanavond longeren, klapperde het zadel heel erg achter in draf & galop :(
Heb ook een beetje het gevoel van een lagentaart omdat, zadel erg hoog ligt met het 'speciale barefoot pad'.
Ja, ik heb al gelezen dat het zadel nog moet gaan inwerken omdat hij nieuw is, maar wat kan ik aan het klapperen doen iemand Tips?
Heb al wat rond gezocht maar kwam geen topic tegen waar iemand ook last had van klapperend barefoot zadel en wat hiervoor een oplossing kan zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:36

Oplossing voor een klapperende barefoot: niet mee longeren maar op gaan zitten :)

Een zadel met VPS inrijden, duurt afhankelijk van je intensiteit van rijden, best een aantal maanden.
Zeker met drytex, dat vormt zich nog wat langzamer dan leer.
Een hoog geheel ook niet door laten weerhouden. Zakt vanzelf in. Zodra je er op zit is het al minder, na maanden blijft het zadel 'platter' staan.

Zelf heb ik voor mijn supergevoelige pony nog veel meer laagjes er onder liggen.
Eerst een gelpad (zo een die direct op de huid kan) dan een BF pad met dubbele inlages, dan nog een zadel met VPS.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:39

klapperen , idd er op gaan zitten ipv mee longeren :P

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:03

Thanx ik liet me inderdaad ervan houden om op te gaan stappen vanwege de lagentaart :')
Nee ik ben geen held van mezelf :o
Ik hoef dus niet bang te zijn dat zadel niet goed ligt & kan gewoon rijden met pony lief & ze nieuwe barefoot *\o/*

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:04

Hier vandaag de Cherokee nieuw ontvangen! Bij mij komt hij achter ook iets omhoog. Maar ik rijd nog een paar keer en dan komt het goed. Zit nog wel gek breed zit onprettig onder mijn bovenbeen maar als ik daar voel moet de pad en het zadel gewoon nog wat platter worden. Ik ben er blij mee en mijn paard al helemaal. Begon te proesten en wilde alleen maar hals strekken. Ze kon zelfs weer in galop! Heerlijk!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:10

*zucht,kreun,steun*
Ik word er gek van. Mijn Arizona blijft schuiven. Heb mijn pony vandaag uitgeleend voor een sportdag van een school bij ons op stal. Natuurlijk hielp ik zelf mee,dus kon alles goed zien. Het is ook erg weinig zadel als je het zo op mijn pony ziet liggen. Ik denk dat dat ook een reden is.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 01:23

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 06:52

Volgens mij moet deze passen. Hij lijkt mooi aan te sluiten en nergens in je paard te prikken :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:20

Atent, ik heb het vermoeden dat het te ver naar voren ligt?
Ik kan het niet goed zien hoor, ik kan het mis hebben.
Als je paard buigt, komt het dan niet tegen de schoft aan?
Verder lijkt het aardig goed.

Ik ben even afwezig geweest. Paard in elkaar getrapt door een ander paard en net plotseling van stal veranderd wegens een voorval op de oude stal. Maar goed, nu keert de rust weer terug!
Mijn hidalgo gaat een stuk beter zitten, ik begin er dus vriendjes mee te worden!
De nieuwe kussens heb ik nog niet, ik hoop dat vandaag te kunnen gaan afronden!
Dan nog een nieuwe frontriem en foto's maken om hier te plaatse :D

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:03

Zoals ik al had verwacht is de pommel te klein. Ik heb alleen een foto gemaakt van de losse pommel. Heb vandaag mijn eigen zadel er opgelegd.

Niet de beste foto want paardlief bleef niet stilstaan maar er is wel duidelijk te zien dat de pommel niet aansluit. Zou maat L beter passen? Of misschien zelfs de XXL?

Afbeelding

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:29

Die is echt veel te klein. Welke maat is dit?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:43

Aan de kleur te zien is dit denk ik een s :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:43

Ga eens met de mallen van Barefoot of de kartonnetjes aan de slag om te meten welke pommel je moet hebben. Dit is duidelijk een gevalletje van auw, auw.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

Die pommel is inderdaad te klein. Je kan de sjablonen van de website downloaden en daarmee kijken welke pommel je nodig hebt. Ik vind het altijd lastig om dat vanaf een foto te beoordelen.

Ik heb een boek over Tinkers gekocht (Cobs can) en in dat boek worden verschillende boomloze zadels gebruikt. Een barefoot kopie en zadels met panelen eronder. Dat maakt het boek nog leuker ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:26

Ouch ziet er niet lekker uit MilouNigel.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:41

Nee dat dacht ik ook al. Geen wonder dat hij zo reageerde -O-
Ik had er een maat L bij besteld maar ik denk niet dat het een L is. Ik ga straks becidor even terug mailen. Gelukkig heb ik het zadel 2 weken dus nog tijd zat om het e.a. aan te passen en nog eens te proberen.