voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:53

Ik vind 'm wel erg veel op die 150 euro foam flubbertjes lijken die je overal op MP voorbij ziet komen.

Ik kan overigens niet in google docs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:03

Hmm, ik zou hem kunnen doormailen naar je als je interesse hebt?
Als je je emailadres even via PB doorgeeft :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:55

Dan zal je wel het adres van de UHG-shop krijgen denk ik, die hebben Cashel spullen :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:47

@Alou, van de Espaniola staat geen maat 6 op de nieuwe prijslijst. Maar de verstelbare pommel kan wel net breder dan de 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:22

@melrovers, Bedankt! Ik heb de verstelbare pommel al! hihi

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:12

Is er hier toevallig iemand die een Barefoot Arizona, Nevada of Atlanta te koop heeft? :) In maat 0 of 1 en in het bruin.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:36

ik weet niet of ze hem nog heeft maar nickyu heeft/had er 1 te koop,de arizona budget maat 1 bruin.
even mailen of bellen,pb schijnt ze niet meer te lezen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:12

Ik heb een arizona maat 0 te koop en bij een heel goed bod misschien een maat 0,5. Maar die zijn beide nog bijna nieuw dus gaan niet voor heel veel minder dan nieuwprijs weg. (maat 0,5 sowieso niet want daar is veel werk aangeweest om hem van maat 0 naar 0,5 te vermaken)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:16

In nickyu der profiel staan een aantal dingen die ze te koop heeft maar niet de Arizona.
@viola Daar kom ik met mijn budget van € 450,- voor het zadel alleen denk niet ver mee? :P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:34

Nee dan gaan we het denk ik niet eens worden, maar ik pb je toch even.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:16

Sinds vandaag heb ik een barefoot cheyenne maat 0!
Ben er hardstikke blij mee, gelijk even op gezeten en hij zit heerlijk, alleen je wordt in de houding gedwongen met je benen, die liggen bij mij nu echt zoals het hoort, met een loodrechte lijn naar me heup toe. Het zit nu echt in een dressuurhouding, hadden jullie dat ook in het begin? Het is natuurlijk ook een kwestie van wennen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:30

Ja, maar zo hoor je toch ook te zitten :P

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:57

Buitenzinnig schreef:
wiltshire schreef:
Sorry, maar ik heb niet alles gevolgd dus misschien is mijn reactie wel heel erg achterhaald.

Volgens mij zijn er maar twee soorten boomloos zadel: het zgn Ponypadje en een renzadel. In beide gevallen gaat het om een lichtgewicht ruiter waarbij er nauwelijks druk op de wervelkolom van paard/pony wordt uitgeoefend. In andere gevallen lijkt mij een zadel met boom aan te bevelen omdat dan het ruitergewicht beter over de wervelkolom van paard/pony wordt verdeeld waardoor er minder rugblessures ontstaan.

Het lijkt mij dat je het ruitergewicht juist NIET over de wervelkolom verdeeld wil hebben??? Het lijkt me zinvol dat je je even inleest over de diverse soorten boomloze zadels. Niet alleen barefoot levert boomloze zadels, maar er zijn nog veel meer merken die hele goede zadels hebben zoals Trekker, Hidalgo, Bob Marshall, Freeform.... Allemaal met hun eigen specifieke ontwerp dat zeer paardvriendelijk is. Beter dan een boomzadel dat maar even past, en vaak alleen in stilstand. En ongeacht wat voor zadel je er op legt, het gaat pas mis als de ruiter niet kan rijden of het paard onoordeelkundig gebruikt. Die boom verdeeld alleen het gewicht als het onder alle omstandigheden de rug volgt (ook tijdens de beweging) niet knel of hindert.

Ik hoop dat je het volgende filmpje kunt zien, want hij staat alleen op facebook. Het gaat eigenlijk over rolkur etc. maar laat ook heel goed zien hoe een paard zijn rug gebruikt.
http://www.facebook.com/photo.php?v=128547853879282

Dat is verkeerd begrepen. Wie niet kan rijden of een paard onoordeelkundig gebruikt hoort deskundige hulp in te roepen en niet zijn/haar toevlucht te zoeken in allerlei technische aanpassingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:07

wiltshire schreef:
Buitenzinnig schreef:
wiltshire schreef:
Sorry, maar ik heb niet alles gevolgd dus misschien is mijn reactie wel heel erg achterhaald.

Volgens mij zijn er maar twee soorten boomloos zadel: het zgn Ponypadje en een renzadel. In beide gevallen gaat het om een lichtgewicht ruiter waarbij er nauwelijks druk op de wervelkolom van paard/pony wordt uitgeoefend. In andere gevallen lijkt mij een zadel met boom aan te bevelen omdat dan het ruitergewicht beter over de wervelkolom van paard/pony wordt verdeeld waardoor er minder rugblessures ontstaan.

Het lijkt mij dat je het ruitergewicht juist NIET over de wervelkolom verdeeld wil hebben??? Het lijkt me zinvol dat je je even inleest over de diverse soorten boomloze zadels. Niet alleen barefoot levert boomloze zadels, maar er zijn nog veel meer merken die hele goede zadels hebben zoals Trekker, Hidalgo, Bob Marshall, Freeform.... Allemaal met hun eigen specifieke ontwerp dat zeer paardvriendelijk is. Beter dan een boomzadel dat maar even past, en vaak alleen in stilstand. En ongeacht wat voor zadel je er op legt, het gaat pas mis als de ruiter niet kan rijden of het paard onoordeelkundig gebruikt. Die boom verdeeld alleen het gewicht als het onder alle omstandigheden de rug volgt (ook tijdens de beweging) niet knel of hindert.

Ik hoop dat je het volgende filmpje kunt zien, want hij staat alleen op facebook. Het gaat eigenlijk over rolkur etc. maar laat ook heel goed zien hoe een paard zijn rug gebruikt.
http://www.facebook.com/photo.php?v=128547853879282

Dat is verkeerd begrepen. Wie niet kan rijden of een paard onoordeelkundig gebruikt hoort deskundige hulp in te roepen en niet zijn/haar toevlucht te zoeken in allerlei technische aanpassingen.

Ook al is de ruiter goed, met een slecht zadel ( niet passende boomzadels, jouw befaamde ponypadje, etc) help je je paard aan de knoppen...
Een goed passend zadel is een must, of dit nu boomzadels of boomloze zijn maakt niet uit.
Maar lees je eens in op www.boomloosrijden.nl of www.buitenzinnig.nl over boomloze zadels...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:03

Wiltshire, het loont echt de moeite om het boomloze zadel te bestuderen. In dit typezadel zijn ontzettend veel ontwikkelingen gaande. Zowel qua bouw van het zadel als qua materiaalgebruik. En altijd met als doel een goed passend zadel voor paard en ruiter. Met ruggegraatvrijheid, schoudervrijheid voor het paard en een goede balans voor de ruiter.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:22

Ik heb antwoord terug van Barefoot, ze kunnen helaas niet zeggen waar het vandaan komt. Alternatieven hebben ze ook niet, wel jammer want ik heb in Barefoot als merk wel wat meer vertrouwen.

Zoek schreef:

Dit zou een hele goede uitkomst zijn :j Dankjewel voor de link! Er staat alleen dat het geschikt is voor maat 2, ik heb een maat 1. Ik vond deze op hun site, maar ik snap het niet helemaal :') Kan die onder een Cheyenne maat 1? Sorry voor de vele vragen, ik ben niet altijd even snel van begrip :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:24

Hij kan er wel onder...alleen de vorm is wel totaal anders :P

De vierkante dekjes zijn gewone mooie, simpele dekjes van nette kwaliteit. Wel vrij groot.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:25

Ik heb de HKM gister gekregen en gepast onder een Cherokee maat 1, dit past prima.
Vind het perssonlijk niet lang qua ruglengte.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:26

Maakt toch ook niet denderend veel uit als het dekje wat groter is, of wel? Behalve dat het er misschien een beetje apart uitziet :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:27

Paar pagina`s terug staat een foto van iemand die de HKM onder een maat 1 heeft, ziet er niet te groot uit.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:37

Ik heb ook een HKM onder een maat 1, misschien een cm of 10 te groot, maar dat stoort niet vind ik zelf

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:02

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:05

pmarena schreef:
Simone: ik geef je met een London de beste kansen :j

Maar sluit een Barrydale zeker niet uit, is echt een kwestie van proberen.

Bedankt voor je advies, ga ze beiden gewoon uittesten, dan zien we het wel..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:30

Ik ben ook benieuwd naar de Barrydale en de London, dus kunnen we combineren :P
Al vind ik een western model ook erg mooi, maar of dat fijn rijden is. Denk dat ik toch wat wrong nodig heb, en dat heb je daar niet echt bij volgens mij.

De lexinton lijkt mij ook een fijn zadel, dat hij wat 'smaller' aanvoelt klinkt fijn, maar is wel best een grof zadel volgens mij?

Hoe zit het met mensen met (onder)rug klachten en boomloze zadels? Ivm soms een ietwat stoelzit? Dan lijkt mij er toch meer in je onderrug terecht te komen door wat te gaan 'hangen'. Of valt dat mee? Al hebben nu een hoop een verwisselbare beugelophanging toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:27

Die stoelzit is toch voor een groot deel een fabel hoor :)

Je kunt er op in stoelzit gaan zitten. Dat doen de meeste mensen in hun "normale" zadel immers ook :P

Maar je kunt ook gewoon netjes rechtop gaan zitten. Dat is een keuze die je zelf maakt, vooral door de lengte van je beugelriemen maar ook door een keuze te maken om actief te gaan zitten of in je luie stoel te gaan hangen.

Natuurlijk zul je in een zadel met veel kniewrong sneller gecorrigeerd worden omdat je knie simpelweg niet verder naar voren kan dan de wrong :P

Zeker met de verplaatsbare beugelophanging kun je alle kanten op....

De Lexington is wat hoger opgebouwd, het VPS is onder de zitting wat smaller, en aan de achterkant wat hoger. Waardoor je dus wat smaller komt te zitten en rechterop gezet wordt....op het type sportpaard met een lange, rechte rug.

Op een Tinkertje of iets met een al snel richting de kont oplopende rug, zit je eerder bergafwaarts door die verhoogde achterkant en krijg je een holle rug.

Ik heb zelf jaren last gehad van mijn onderrug, combinatie van holle rug en redelijk zwaar werk.

Met wat te korte beugels in een stoelzit zitten waardoor mijn onderrug lekker iets bol ging staan, en dan in mijn Barefootje een eind stappen waarbij die iets bolle rug lekker losgewiegd werd, en de warmte van paardlief door het zadel heen kwam...was echt enòrm therapeutisch.

Als ik een paar dagen geen rondje gemaakt had merkte ik het echt dat die rug weer zeurderig pijn en stijf werd, en als ik dan weer van het erf af stapte zat ik echt te zuchten "oooh.... ahh wat is dat lekker zeg" van genot terwijl die rug zo lekker los gewiegd werd :o Enorme verlichting +:)+

Ik rij al jaren heel weinig vanwege de verbouwing en alles, en had zo'n last van die onderrug...van ellende niet weten hoe je moet liggen in bed, bij een dag met veel lopen of staan, steeds even moeten zitten om die rug weer bol te maken....pffft.

Een jaar of 2 geleden ben ik eens bij een chiropractor langs geweest en zo'n beetje alles stond scheef...bekken, onderrug, midden tussen mijn schouders en dan nog dat gierennekje.... na een 2 of 3 behandelingen heb ik eigenlijk nooit meer last gehad van die onderrug +:)+

Alleen als ik het overbelast dan gaat alles weer scheef en weer zeer doen. Wat dus inhoudt dat ik elke 2 maanden weer even 50 euro af kan tikken bij de chiropractor om alles weer recht te zetten, met al dat gesjouw hier in en rond huis en wei :P

Ik vind zelf overigens de Arizona met dijwrong-seatsaver het fijnst :j

Met mijn korte pootjes heeft die een lekkere smalle zit, en veel steun van de dijwrongen, veel fijner dan kniewrongen :j