Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BopjeBo schreef:Poosje geleden begonnen m'n 4-jarige ruin te beleren. Volg al een paar maanden lessen in werken aan de hand met hem. Na paar keer eerder erop te hebben gezeten en gestapt aan een halstertouw hebben we gisteravond voor de eerste keer echt los gestapt in de paddock en kon m'n vriend eens foto's maken, was erg benieuwd hoe we eruit zagen. Schrok wel beetje van m'n houding, maar daar ging het gisteren niet om. Was allang blij dat we rustig rond konden stappen want het waaide best wel. Syb heeft een Barefoot London met Kifra Squarepad en FreeFit singel van Harry's Horse. Zadel bevalt tot nu toe prima met beleren.
[ [url=m/4RrNrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cn4ia3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/R1Mpq9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8D05YM.jpg]Afbeelding[/url] ]
darkadia schreef:@Jets Cherokee of cheyenne verschilt zover ik weet ook niet veel in pasvorm voor het paard. Wat heb je eronder qua inlages? Mogelijk is daar nog winst mee te behalen.
Trekker zelf geen ervaring mee maar hoor er wel positieve verhalen over. Die wil ik tzt nog weleens x testen (al vind ik ze niet mooi haha).
pien2010 schreef:Ik heb een tijdje terug besloten om mijn bf arizona te verkopen en een ghost terug te kopen. Helaas, toen ik een testzadel aan wou vragen besloot pony ineens kreupel te wordennu mag ik eindelijk weer rijden, maar alleen nog stappen. Dit gaat helaas nog wel een tijd duren... Wat vinden jullie? Kan je een zadel testen in alleen stap? Het gaat mij voornamelijk of ik er in kan zitten(rugproblemen).
Jets schreef:Mijn fjord krijgt helaas echt in de vierkante droge plekken die ik na het rijden heb witte haren. Je ziet daarvan ook precies een rechte lijn naast de ruggengraat lopen. Dat lijkt me toch echt niet goed en ik bruin steeds meer te denken dat barefoot het voor ons miss toch niet. Ondanks dat ik de Cherokee erg fijn zadel vind had ik hetzelfde met de Cheyenne.
Mijn vriendin heeft nu een Trekker Classic gekocht en dat lijkt mij ook wel wat. Ik heb er al een gezien en als het goed is kan een vriendin hem woensdag voor me ophalen. Is hier iemand die ervaring heeft met een Trekker op een Fjord? Of mensen die überhaupt een Trekker hebben, verstellen jullie het zadel dan naar eigen inzicht? Ik ben een beetje bang dat ik het misschien verkeerd doe oid. Bij een barefoot is het niet zo lastig om te zien of bijv de pommel past, maar hier kan je dus niks uithalen haha. Hoe maken jullie hem passend, valt dat na te meten of is het draaien en proberen? En rijden jullie met een gewoon dekje of met een pad met inlagen?
BopjeBo schreef:@Kitty, Thanx!
Oh komen er nieuwe kleuren? Ben heel benieuwd!!!! Ook toevallig wit? Liefste zou ik er 1 in beige Burberry-ruit willen eigenlijk met zwarte bies... maar dat zal vast onmogelijk zijn denk ik.
Ben er erg tevreden over omdat deze echt vacht aan de onderzijde heeft en geen opgestikte wol als Barefoot zelf of kunstvacht zoals Grandeur. Hierdoor vervilt de vacht veel minder en blijft veel schoner als de pads van genoemde merken.
xyzutu2 schreef:Voor mij is dat ook een van de raadsels bij veel boomloze merken, vooral Barefoot: veel zadels liggen voorovergekiept, maar niet eens omdat de voorkant te laag komt door bv een te grote pommel, maar doordat de achterkant echt de lucht in steekt. Zelfs met de ruiter erop. Erg vaag, want als de kont van het zadel altijd in de lucht steekt, dan wordt het gewicht van de ruiter dus helemaal op de voorstel helft van het zadel geconcentreerd, maar gek genoeg hoor je daar nooit iemand over?
Hier zelfs op een foto van Barefoot zelf: hier weet je 100 zeker dat het gewicht van de ruiter echt alleen onder de voorste helft van de zitting gesteund wordt; de onderkant van de cantle hangt even hoog als de bovenkant van de pommel:
[ Afbeelding ]
De hele zitting loopt naar voren toe bergaf, geen wonder dat de amazone een holle rug heeft.
Cambiar schreef:xyzutu2 schreef:Voor mij is dat ook een van de raadsels bij veel boomloze merken, vooral Barefoot: veel zadels liggen voorovergekiept, maar niet eens omdat de voorkant te laag komt door bv een te grote pommel, maar doordat de achterkant echt de lucht in steekt. Zelfs met de ruiter erop. Erg vaag, want als de kont van het zadel altijd in de lucht steekt, dan wordt het gewicht van de ruiter dus helemaal op de voorstel helft van het zadel geconcentreerd, maar gek genoeg hoor je daar nooit iemand over?
Hier zelfs op een foto van Barefoot zelf: hier weet je 100 zeker dat het gewicht van de ruiter echt alleen onder de voorste helft van de zitting gesteund wordt; de onderkant van de cantle hangt even hoog als de bovenkant van de pommel:
[ Afbeelding ]
De hele zitting loopt naar voren toe bergaf, geen wonder dat de amazone een holle rug heeft.
De trend bij sommige boomloze zadels tegenwoordig is dat er zacht vulspul in de kussens en pad zit (ik hrb hier stalen liggen met dit soort vulspul, allemaal heel erg samendrukbaar). Ik had daar ooit een discussie met Pnamarena over. Die beweerde dat ze liever op een 'wolk' zat.
Op de foto hierboven in de gequote post zie je naar mijn idee duidelijk het nadeel en gevolg van zachte laagjes over elkaar. Deze zware amazone drukt gewoon gans het boeltje samen met haar gewicht waar ze zit, de achterkant plipt omhoog door het massa vulspul die haar massa naar boven duwt. Daar zit je dan voorover gekanteld op je 'wolk', omdat je met je derriere liever op een zachte zitting zit ipv een harde.
Ik denk dat ik bij deze toch geen zo'n slecht idee had. Zacht vulspul werkt niet. Buiten dit probleem, zijn er nog een paar problemen bij drukverdeling (wat in mijn ogen het doel van een zadel is...) met zacht vulspul.
Kijk hoe erg hoog een dergelijk boomloos zadel ligt, dit is nu een extreem voorbeeld, maar is maar om te verduidelijken wat ik bedoel:
[ [url=m/gzwejm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe ghosts, qua stevigheid. Ik ga die even grondig testen vooraleer ik mijn besluit neem.
Citaat:En wat er nu weer mis is met zacht vulspul... in alle zadelkussens zit zacht vulspul, dat is niet voor niks, dat kan zich wat naar de rug vormen en geeft een fijne schokdemping
Citaat:Het is inderdaad balen dat soms die achterste rand van het zadel wat teveel omhoog steekt
Citaat:**het ruitergewicht alleen aan de voorkant zou komen te liggen.