[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:06

Mijn fjord krijgt helaas echt in de vierkante droge plekken die ik na het rijden heb witte haren. Je ziet daarvan ook precies een rechte lijn naast de ruggengraat lopen. Dat lijkt me toch echt niet goed en ik bruin steeds meer te denken dat barefoot het voor ons miss toch niet. Ondanks dat ik de Cherokee erg fijn zadel vind had ik hetzelfde met de Cheyenne.

Mijn vriendin heeft nu een Trekker Classic gekocht en dat lijkt mij ook wel wat. Ik heb er al een gezien en als het goed is kan een vriendin hem woensdag voor me ophalen. Is hier iemand die ervaring heeft met een Trekker op een Fjord? Of mensen die überhaupt een Trekker hebben, verstellen jullie het zadel dan naar eigen inzicht? Ik ben een beetje bang dat ik het misschien verkeerd doe oid. Bij een barefoot is het niet zo lastig om te zien of bijv de pommel past, maar hier kan je dus niks uithalen haha. Hoe maken jullie hem passend, valt dat na te meten of is het draaien en proberen? En rijden jullie met een gewoon dekje of met een pad met inlagen?

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:08

@Jets Cherokee of cheyenne verschilt zover ik weet ook niet veel in pasvorm voor het paard. Wat heb je eronder qua inlages? Mogelijk is daar nog winst mee te behalen.
Trekker zelf geen ervaring mee maar hoor er wel positieve verhalen over. Die wil ik tzt nog weleens x testen (al vind ik ze niet mooi haha).

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:16

BopjeBo schreef:
Poosje geleden begonnen m'n 4-jarige ruin te beleren. Volg al een paar maanden lessen in werken aan de hand met hem. Na paar keer eerder erop te hebben gezeten en gestapt aan een halstertouw hebben we gisteravond voor de eerste keer echt los gestapt in de paddock en kon m'n vriend eens foto's maken, was erg benieuwd hoe we eruit zagen. Schrok wel beetje van m'n houding, maar daar ging het gisteren niet om. Was allang blij dat we rustig rond konden stappen want het waaide best wel. Syb heeft een Barefoot London met Kifra Squarepad en FreeFit singel van Harry's Horse. Zadel bevalt tot nu toe prima met beleren.
[ [url=m/4RrNrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cn4ia3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/R1Mpq9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8D05YM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gave combi! Er komen weer nieuwe Square pads aan overigens :)

@geryon, bedankt voor je mooie verslag en foto's <3

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:53

darkadia schreef:
@Jets Cherokee of cheyenne verschilt zover ik weet ook niet veel in pasvorm voor het paard. Wat heb je eronder qua inlages? Mogelijk is daar nog winst mee te behalen.
Trekker zelf geen ervaring mee maar hoor er wel positieve verhalen over. Die wil ik tzt nog weleens x testen (al vind ik ze niet mooi haha).

Klopt, de Cherokee is alleen wat korter en qua model anders. Ik ben overgestapt omdat ik steun miste bij de cheyenne. Ik heb toen Lilianne erbij gehad van de boomloos zadel pas service en op haar advies gebruik ik pu foam en moosgummi inlages..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:01

pien2010 schreef:
Ik heb een tijdje terug besloten om mijn bf arizona te verkopen en een ghost terug te kopen. Helaas, toen ik een testzadel aan wou vragen besloot pony ineens kreupel te worden _-:( nu mag ik eindelijk weer rijden, maar alleen nog stappen. Dit gaat helaas nog wel een tijd duren... Wat vinden jullie? Kan je een zadel testen in alleen stap? Het gaat mij voornamelijk of ik er in kan zitten(rugproblemen).

Ik zou inderdaad even wachten tot je pony weer meer mag dan alleen stappen.. Het kan zomaar zijn dat de draf en galop niet lekker zitten voor jou rug. Dat zou zonde zijn!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:24

weet iemand welke maat van barefoot fellsattel je het beste kunt nemen met broekmaat 38

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:06

Ligt eraan of je graag wat meer opgesloten zot of graag wat vrijer zit?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:21

liever opgesloten maar wel wat nog past haha

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:07

Jets schreef:
Mijn fjord krijgt helaas echt in de vierkante droge plekken die ik na het rijden heb witte haren. Je ziet daarvan ook precies een rechte lijn naast de ruggengraat lopen. Dat lijkt me toch echt niet goed en ik bruin steeds meer te denken dat barefoot het voor ons miss toch niet. Ondanks dat ik de Cherokee erg fijn zadel vind had ik hetzelfde met de Cheyenne.

Mijn vriendin heeft nu een Trekker Classic gekocht en dat lijkt mij ook wel wat. Ik heb er al een gezien en als het goed is kan een vriendin hem woensdag voor me ophalen. Is hier iemand die ervaring heeft met een Trekker op een Fjord? Of mensen die überhaupt een Trekker hebben, verstellen jullie het zadel dan naar eigen inzicht? Ik ben een beetje bang dat ik het misschien verkeerd doe oid. Bij een barefoot is het niet zo lastig om te zien of bijv de pommel past, maar hier kan je dus niks uithalen haha. Hoe maken jullie hem passend, valt dat na te meten of is het draaien en proberen? En rijden jullie met een gewoon dekje of met een pad met inlagen?

Hier een trekker classic op een barokke exmoor (is dat een combi? )
Je verstelt hem door aan de tussenbalk te draaien die aan de pommel zit, kussens zitten vast met klittenband.
Ik ben er erg weg van, het is kort en goed aanpasbaar op de picknicktafel met pootjes.
Eronder rijd ik met een dik dekje (dit kan met of zonder inlages zijn)

Vandaag mijn Parelli bbp ontvangen, schapenvachtje eronder en gaan :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:56

Ik heb ook een Trekker gehad, helaas kreeg ik het op mijn beiden Welsh Cobs niet passend. Of het zakte op de schoft, of de voorboog stond te smal. Dus die is weggegaan.
Je versteld naar hoe die moet liggen, in balans dus, zonder knellen, maar ook niet op de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:21

darkadia schreef:
Er zijn ook pads met fleece of vilt onderzijde, en JV Dekjes maakt ze volledig naar wens, dus kan ook zelfs met katoen.

Ok, dank je, dan moet ik eens op zoek want vond alleen met wol en sympanova.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:31

Sabine, ik heb een Manmat, die heeft ook een hele fijne onderzijde. Denk dat die ook wel mooi onder de Stella past.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:41

Dat ziet er niet slecht uit inderdaad :) Weet je wat de onderzijde juist is van materiaal? Want dat zie ik niet meteen staan (wel een foto en het is inderdaad geen wol :) ).. En zouden barefoot-inlages erin passen?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:05

@Kitty, Thanx!
Oh komen er nieuwe kleuren? Ben heel benieuwd!!!! Ook toevallig wit? Liefste zou ik er 1 in beige Burberry-ruit willen eigenlijk met zwarte bies... maar dat zal vast onmogelijk zijn denk ik.
Ben er erg tevreden over omdat deze echt vacht aan de onderzijde heeft en geen opgestikte wol als Barefoot zelf of kunstvacht zoals Grandeur. Hierdoor vervilt de vacht veel minder en blijft veel schoner als de pads van genoemde merken.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:56

BopjeBo schreef:
@Kitty, Thanx!
Oh komen er nieuwe kleuren? Ben heel benieuwd!!!! Ook toevallig wit? Liefste zou ik er 1 in beige Burberry-ruit willen eigenlijk met zwarte bies... maar dat zal vast onmogelijk zijn denk ik.
Ben er erg tevreden over omdat deze echt vacht aan de onderzijde heeft en geen opgestikte wol als Barefoot zelf of kunstvacht zoals Grandeur. Hierdoor vervilt de vacht veel minder en blijft veel schoner als de pads van genoemde merken.

Ja ook in wit :-) fijn im te horen dat de pad goed bevalt!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:37

xyzutu2 schreef:
Voor mij is dat ook een van de raadsels bij veel boomloze merken, vooral Barefoot: veel zadels liggen voorovergekiept, maar niet eens omdat de voorkant te laag komt door bv een te grote pommel, maar doordat de achterkant echt de lucht in steekt. Zelfs met de ruiter erop. Erg vaag, want als de kont van het zadel altijd in de lucht steekt, dan wordt het gewicht van de ruiter dus helemaal op de voorstel helft van het zadel geconcentreerd, maar gek genoeg hoor je daar nooit iemand over?

Hier zelfs op een foto van Barefoot zelf: hier weet je 100 zeker dat het gewicht van de ruiter echt alleen onder de voorste helft van de zitting gesteund wordt; de onderkant van de cantle hangt even hoog als de bovenkant van de pommel:
[ Afbeelding ]
De hele zitting loopt naar voren toe bergaf, geen wonder dat de amazone een holle rug heeft.

De trend bij sommige boomloze zadels tegenwoordig is dat er zacht vulspul in de kussens en pad zit (ik hrb hier stalen liggen met dit soort vulspul, allemaal heel erg samendrukbaar). Ik had daar ooit een discussie met Pnamarena over. Die beweerde dat ze liever op een 'wolk' zat.
Op de foto hierboven in de gequote post zie je naar mijn idee duidelijk het nadeel en gevolg van zachte laagjes over elkaar. Deze zware amazone drukt gewoon gans het boeltje samen met haar gewicht waar ze zit, de achterkant plipt omhoog door het massa vulspul die haar massa naar boven duwt. Daar zit je dan voorover gekanteld op je 'wolk', omdat je met je derriere liever op een zachte zitting zit ipv een harde.
Ik denk dat ik bij deze toch geen zo'n slecht idee had. Zacht vulspul werkt niet. Buiten dit probleem, zijn er nog een paar problemen bij drukverdeling (wat in mijn ogen het doel van een zadel is...) met zacht vulspul.
Kijk hoe erg hoog een dergelijk boomloos zadel ligt, dit is nu een extreem voorbeeld, maar is maar om te verduidelijken wat ik bedoel:
Afbeelding
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe ghosts, qua stevigheid. Ik ga die even grondig testen vooraleer ik mijn besluit neem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:41

Cambiar schreef:
xyzutu2 schreef:
Voor mij is dat ook een van de raadsels bij veel boomloze merken, vooral Barefoot: veel zadels liggen voorovergekiept, maar niet eens omdat de voorkant te laag komt door bv een te grote pommel, maar doordat de achterkant echt de lucht in steekt. Zelfs met de ruiter erop. Erg vaag, want als de kont van het zadel altijd in de lucht steekt, dan wordt het gewicht van de ruiter dus helemaal op de voorstel helft van het zadel geconcentreerd, maar gek genoeg hoor je daar nooit iemand over?

Hier zelfs op een foto van Barefoot zelf: hier weet je 100 zeker dat het gewicht van de ruiter echt alleen onder de voorste helft van de zitting gesteund wordt; de onderkant van de cantle hangt even hoog als de bovenkant van de pommel:
[ Afbeelding ]
De hele zitting loopt naar voren toe bergaf, geen wonder dat de amazone een holle rug heeft.

De trend bij sommige boomloze zadels tegenwoordig is dat er zacht vulspul in de kussens en pad zit (ik hrb hier stalen liggen met dit soort vulspul, allemaal heel erg samendrukbaar). Ik had daar ooit een discussie met Pnamarena over. Die beweerde dat ze liever op een 'wolk' zat.
Op de foto hierboven in de gequote post zie je naar mijn idee duidelijk het nadeel en gevolg van zachte laagjes over elkaar. Deze zware amazone drukt gewoon gans het boeltje samen met haar gewicht waar ze zit, de achterkant plipt omhoog door het massa vulspul die haar massa naar boven duwt. Daar zit je dan voorover gekanteld op je 'wolk', omdat je met je derriere liever op een zachte zitting zit ipv een harde.
Ik denk dat ik bij deze toch geen zo'n slecht idee had. Zacht vulspul werkt niet. Buiten dit probleem, zijn er nog een paar problemen bij drukverdeling (wat in mijn ogen het doel van een zadel is...) met zacht vulspul.
Kijk hoe erg hoog een dergelijk boomloos zadel ligt, dit is nu een extreem voorbeeld, maar is maar om te verduidelijken wat ik bedoel:
[ [url=m/gzwejm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe ghosts, qua stevigheid. Ik ga die even grondig testen vooraleer ik mijn besluit neem.

Met wie had je daar een discussie over...? :P

Ik beweerde niks, ik vertelde dat gewoon :)
Want ja, ik en velen met mij zitten liever op een wolkje dan op een plank, dat is toch niet zo raar :)

Die door X geplaatste foto met de London is een hele slechte inderdaad, het zadel is eigenlijk wat lang voor het paardje waar het op ligt, en is nog helemaal nieuw en dat zie je aan hoe hoog hij er op ligt. Bovendien is het net een rot-moment, deze een stapje verder ziet er al veel minder gek uit :)

Afbeelding

Hier zie je ook beter dat het een onzin-bewering is dat de onderkant van de cantle even hoog "hangt" als de bovenkant van de pommel, als je met je ogen open kijkt dan zie je namelijk dat er een heel stuk van de pommel "mist" op de foto omdat het rijjasje er een stukje overheen valt :P

Ik heb die foto ook niet geplaatst omdat het zo'n rare is, net zoals ik ook niet de foto van dezelfde fotoshoot heb geplaatst waar bij een Walnut hoofdstel heel duidelijk het kaakriempje verkeerd om door het ringetje van de neusriem zit...want dat is ook niet handig om te plaatsen :o

Ik vind het ook storend dat je regelmatig een Barefoot ziet waarbij het achterste stukje in de lucht steekt, maar dat achterste stukje is simpelweg wat omhoog gevormd en het is nog steeds een flexibel zadel dus het is echt onzin om te beweren dat het ruitergewicht alleen aan de voorkant zou komen te liggen.

Waar de ruiter zit hangt het zadel echt niet in de lucht hoor, dat is echt onmogelijk :(:)

En wat er nu weer mis is met zacht vulspul... in alle zadelkussens zit zacht vulspul, dat is niet voor niks, dat kan zich wat naar de rug vormen en geeft een fijne schokdemping :j

En het mooie van een zadel zoals een Barefoot, wil je er geen zacht vulspul onder dan kies je toch lekker voor een stevigere inlage....weer een "probleem" opgelost *\o/*

Leuk trouwens dat je die foto van de Lexington kiest om te laten zien hoe hoog de zadels er bovenop liggen, want dat is exact de foto die ik ook gebruik op de website om te laten zien hoe hoog een NIEUW zadel er nog bovenop ligt, versus een zadel dat steeds verder zakt naarmate je hem inrijdt :)

Dat zie je trouwens ook bij alle andere merken boomloos / flexibel dat het er eerst nog als een dromedarisbult bovenop ligt als het nog nieuw is, dus zo bijzonder is het niet :)

Prima als Barefoot niet voor je werkt, ieder merk heeft zijn liefhebbers en ook mensen die het niks vinden, maar ik vind het zo jammer wanneer er allerlei onzin beweerd wordt of spijkers op laag water gezocht worden om iets af te zeiken :x

Het is inderdaad balen dat soms die achterste rand van het zadel wat teveel omhoog steekt (paardjes met korte rug) maar de rest is echt een hoop bla-bla die gewoon niet terecht is :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:28

Kijk ff naar m'n foto's, dat is een redelijk nieuwe Barefoot London (keer of 20 op m'n andere paard mee buiten gereden om hem soepel te krijgen voordat ie op m'n andere paard ging om zadelmak te maken).
Vind helemaal niet dat ie omhoog wipt. Paard loopt ook zeker nog niet heel erg ontspannen over de rug heen maar heb er pas paar keer opgezeten en was eerste keer los stappen oh zadel. M'n andere paard is nu 17 en heeft echt een weke friezenrug, die rij ik al dik 2 jaar met een Barefoot Barrydale naar volle tevredenheid. Doordat boomloos mooi meebuigt voor hem de oplossing qua pasvorm in beweging mijn gewicht te verdelen. Gelukkig maar dat er tegenwoordig zoveel keuze is, iedereen z'n voorkeur.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:37

Citaat:
En wat er nu weer mis is met zacht vulspul... in alle zadelkussens zit zacht vulspul, dat is niet voor niks, dat kan zich wat naar de rug vormen en geeft een fijne schokdemping :j

Ik wil dit nog even verder uitdiepen: alle zadels met knalharde kussens er onder zijn FOUT!!! Dan kan je bij je paard net zo goed twee deegrollers er onder doen, dan blijft het zadel lekker van de rug, maar of het lekker is voor het paard...??? :n
Citaat:
Het is inderdaad balen dat soms die achterste rand van het zadel wat teveel omhoog steekt

Ook dit is alleen maar voordelig, tijdens het lopen gaan de rug en billen omhoog en naar voor, als je zadel iets aan de lange kant is, zou een rechte of naar beneden gebogen achterkant, die beweging verhinderen, met alle nare gevolgen van dien.. Bij westerzadels is dit ook altijd iets omhoog gebogen, juist omdat ze zo lang zijn en dus flink in de weg kunnen zitten.

Citaat:
**het ruitergewicht alleen aan de voorkant zou komen te liggen.

De ruiter hóórt dicht achter de schoft, daar kan de rug van het paard dat gewicht het beste dragen, alles wat verder naar achteren (of naar voren) komt is niet fijn voor het paard. Ik heb de ruiter liever wat voorin, dan lekker tegen de cantle/lepel aan geleund, waar je het "niet dragende gedeelte" van de wervelkolom het meeste belast en bovendien ook nog achter blijft bij de beweging.

En dan nog maar een keer: inderdaad, boomloos verdeelt de druk minder goed over het gehele oppervlak dan een boomzadel, MAAR!!!! dan moet dat boomzadel wel ALTIJD geheel aansluiten op de rug van het paard, ook tijdens de beweging (daarvoor ook die zachte kussens, maar dat is dingetje twee) Aangezien de meeste boomzadels nooit helemaal aansluiten, omdat je paard geen moment hetzelfde is, wordt het ruitergewicht al over een klein oppervlak verdeeld. Bovendien is het zitten van de ruiter geen statisch gebeuren, ik hoop dat jullie allemaal meebewegen met je paard en dus zit het ruitergewicht nooit op 1 plek, dat beweegt mee....

Maar niemand is verplicht een boomloos zadel te gebruiken...als je er niet achterstaat - niet doen. :)

En staar je niet blind op druktesten met PLIP of computer drukmat. Ten eerste verstoren die meetmatten het beeld van hoe het zadel ligt zonder dat ding. Ten tweede is het in alle gevallen een subjectieve uitkomst. Het wordt immers sterk beïnvloed door de ruiter en het paard. Ten derde: een test met een drukmat duurt 3-5 minuten. >;) Een rondje stap, draf, galop in een rijbak. Dit geeft echt geen indruk/goede uitslag. Wat kan je nu zeggen van zo'n korte test? Op een vlakke ondergrond? Iemand die elke dag vele uren in het zadel doorbrengt met een blij paard, is een veel betere test dan PLIP en Drukmatten :j

De PLIP is helemaal een drama - dan ligt er een paar cm dikke klei onder je zadel (en pad) dat geeft al een raar beeld. En als je paard een keer een zijsprongetje maakt, zit er vaak een permanente deuk in de klei. De druk was daar een fractie van een seconde veel te hoog, maar niet de hele rit. En als je hem per ongeluk even raar vast pakt, heb je ook al ergens een rare lege plek zitten. Onbetrouwbaar en te veel afhankelijk van de ruiter. (alles is afhankelijk van de ruiter) Het zegt weinig over het zadel (hooguit over de combinatie)

Overigens hebben we met Ghost al die testen gedaan (PLIP en Computer druk test) en met de huidige basis en nieuwe generatie kussens, is de uitslag perfect. Maar nogmaals - dat zijn subjectieve en korte testen. Een flink aantal ruiters die wereldwijd endurance ritten van 80-160km hebben volbracht over heel zwaar terrein, dàt is voor mij het bewijs dat boomloos (Ghost O:) ) prima gebruikt kan worden.....

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:10

Goed stuk kwetal!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:23

Helemaal mee eens Don maargoed eerlijk is eerlijk: het ziet er gewoon niet mooi uit als een zadel aan de achterkant omhoog steekt, daar ben ik het wel mee eens :j

Maar dat is dus inderdaad omhoog gewerkt om te voorkomen dat die achterkant in gaat graven in de vacht / rug aan de achterkant. Alleen tja leg je dat ronde vormpje dan op een paard met een wat te korte ronding in de rug die ook nog erg omhoog loopt aan de achterkant (korte rug paardjes) dan wordt de achterkant extra omhoog geduwd en dan ziet het er zo oncharmant uit...

Op een paard zal je dat niet snel hebben, is echt iets van ponies met wat grotere zadels :)

Doet het Friesje het verder ook goed Bopje Bo? :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:40

Even vraagje voor ik antwoord, want hou natuurlijk met alle elementen rekening, die foto waarbij de stevige dame door het water loopt met haar paard, is dat ook een nieuw zadel en pad? Ik zag dat het van de officiele barefoot site kwam. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn waarom het achteraan zo hoog ligt.
Vreemd dat jullie dan kiezen voor zo'n foto om te promoten...
Kun je hierover even informeren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:46

Ja zoals ik zei, dat betreft dus een nieuw zadel :j Maat 2 ook nog volgens mij.

En zoals gezegd denk ik zelf ook 3x na voordat ik foto's plaats die een verkeerd beeld geven want je wilt wel het goede voorbeeld geven van hoe een zadel of hoofdstel hoort te zitten.

Aan de andere kant wil je ook weer niet vanalles verdoezelen dus vandaar dat ik zelf wel de foto heb geplaatst die ik hier in het topic ook heb geplaatst, maar niet die eerste die ze in DLD dus wel gebruiken omdat ik dat echt een hele oncharmante moment-opname vind.

Net zoals dus de eerste foto die ze daar bij het Walnut hoofdstel op de website hebben staan, met de riempjes verkeerd om door de ringetjes... ik vind dat niet handig om te plaatsen omdat mensen daar een verkeerd (voor)beeld van krijgen -O-

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:53

Syb doet het super hoor! Werkt graag mee en is heel slim, maar kan af en toe ook een brutale aap zijn. Maar dat houd de lol er wel in, probeer alles heel speels aan te pakken zodat ie graag wat doet. We doen het rustig aan dus hij krijgt alle tijd om op te bouwen, hij is nu 4 jaar. Volg al een half jaar lessen 'werken aan de hand' met hem en zijn sinds kort dus begonnen met erop zitten. Echt mee gaan rijden wil ik pas over een half jaar gaan doen, naast longeren doen we alleen nog werken aan de hand en stukje stappen oh zadel vind ik voorlopig wel voldoende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:01

Het lijkt me wel een hele uitdaging hoor zo'n Fries, het zit er toch meestal wel heel erg in dat ze die kop zo hooooooog omhoog willen doen en ik kan me voorstellen dat dat niet zo heel comfortabel aanvoelt onder je zadel :=

Stalgenoot van me vroeger had een jonge Fries en haar veulen, dat was ook wel een leuk stel :j