Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:46

Djeradalover schreef:
Hebben jullie ook dat de pinnetjes van de gespen doorbuigen? Mijn hoofdstel is bijna 2 jaar oud, is dit al oud voor een micklem? Hij word wel intensief gebruikt en wekelijks mee naar het strand (inclusief door het water), ik ben niet zo heel netjes ermee want poets hem niet daarna maar dit zou voor de gespen niet uit moeten maken toch ivm het doorbuigen?

Edit: word wel met leerdoekje afgenomen na strandrit.

Komt voor bij de micklem, ik neem aan dat jij koperen gespjes hebt? Die zijn wat zwakker, buigen door. Mijn hoofdstel heeft dit ook, is overigens de nieuwe versie van het hoofdstel

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:58

Joanieke schreef:
wortelsussie schreef:
Zal morgen de neusriem gaatje hoger doen, kijken hoe die dan zit

Je kunt voelen of hij te laag zit. Ik denk namelijk ook dat hij te laag zit, maar dat is verder een inschatting. Hij valt zo wel mooi om het jukbeen heen, maar ik denk dat hij wel op het 'gevoelige' deel van het neusbot valt. Als je naar deze afbeelding kijkt zie je dat hij boven het losse deel van het neusbot valt. Ik heb even met een streep erbij gezet van waar ik denk dat hij valt. Als hier teveel druk op komt kun je je denk ik wel voorstellen dat het neusbot teveel druk krijgt en gaat buigen of zelfs breken.. Je kan dit overigens gewoon voelen, zie dit filmpje op 1:55 https://www.youtube.com/watch?v=NHgj6fAvyP8
Een gaatje hoger is denk ik te weinig om dit op te lossen, meer gaatjes hoger valt de neusriem op het jukbeen. Een kleinere micklem zou beter zijn voor je paardje..

[ [url=m/ceXw4P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn neusriem zit precies tussen waar ie hoort te zitten en waar jij denkt dat ie bij haar zit in. Het onderste deel ligt wel op t zachte, bovenste rand ligt wel boven de zachte inhammen. Maar als ik hem een gat korter maak ligt ie op het jukbeen. Tis een fijn hoofdstel, maar kan op sommige hoofden gewoon niet ideaal liggen

Mizora

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:05

Bij lage neusriemen was het zo dat hij wel op het zwevend neusbeen moest liggen en niet op helemaal op het puntje van het neusbot, maar als je hem hoger vastmaakte werd je voor gek verklaard. Nu was ik daar niet mee eens en heb ik daar met menig persoon discussie over gehad, maar uiteindelijk is een micklem een lage neusriem 2.0 en is de inwerking, mits je niet met het hoofdstel als sidepull rijdt, niet opeens gevaarlijk als hij een randje op het zwevend neusbot terecht komt van bovenaf. Hij werkt een tikkeltje scherper in, dat wel, maar kijk eens waar de meeste sperriemen lopen als ze eenmaal vastgemaakt zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:08

Mizora schreef:
Bij lage neusriemen was het zo dat hij wel op het zwevend neusbeen moest liggen en niet op helemaal op het puntje van het neusbot, maar als je hem hoger vastmaakte werd je voor gek verklaard. Nu was ik daar niet mee eens en heb ik daar met menig persoon discussie over gehad, maar uiteindelijk is een micklem een lage neusriem 2.0 en is de inwerking, mits je niet met het hoofdstel als sidepull rijdt, niet opeens gevaarlijk als hij een randje op het zwevend neusbot terecht komt van bovenaf. Hij werkt een tikkeltje scherper in, dat wel, maar kijk eens waar de meeste sperriemen lopen als ze eenmaal vastgemaakt zijn.

Daarom rij ik nu met een hoge neusriem zonder sperriem, zeer los. En ben opzoek naar een nieuw exemplaar , wat super lastig is. Ben zelf geen fan van dichte monden daarom twijfel ik ook over de micklem, ook al ga ik m wel proberen. Maar kopen doe ik niet.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:14

Dott schreef:
Joanieke schreef:
Je kunt voelen of hij te laag zit. Ik denk namelijk ook dat hij te laag zit, maar dat is verder een inschatting. Hij valt zo wel mooi om het jukbeen heen, maar ik denk dat hij wel op het 'gevoelige' deel van het neusbot valt. Als je naar deze afbeelding kijkt zie je dat hij boven het losse deel van het neusbot valt. Ik heb even met een streep erbij gezet van waar ik denk dat hij valt. Als hier teveel druk op komt kun je je denk ik wel voorstellen dat het neusbot teveel druk krijgt en gaat buigen of zelfs breken.. Je kan dit overigens gewoon voelen, zie dit filmpje op 1:55 https://www.youtube.com/watch?v=NHgj6fAvyP8
Een gaatje hoger is denk ik te weinig om dit op te lossen, meer gaatjes hoger valt de neusriem op het jukbeen. Een kleinere micklem zou beter zijn voor je paardje..

[ [url=m/ceXw4P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn neusriem zit precies tussen waar ie hoort te zitten en waar jij denkt dat ie bij haar zit in. Het onderste deel ligt wel op t zachte, bovenste rand ligt wel boven de zachte inhammen. Maar als ik hem een gat korter maak ligt ie op het jukbeen. Tis een fijn hoofdstel, maar kan op sommige hoofden gewoon niet ideaal liggen

Dat heb ik ook met mijn hoofdstel nu, heb hem zondag alleen nog gebruikt, ik ga er voor de volgende keer nog extra gaatjes bij in prikken tussen 2 bestaande gaatjes aan beide kanten, dan valt die hopelijk niet meer op het 'zachte/gevoelige' deel en zit de neusriem ook niet scheef

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:30

Ben ook wel eens aan t overwegen om terug te gaan maar een gewoon hoofdstel. Maar dan denk ik weer aan alle voordelen van deze... en waarom ik hem ooit kocht. (Plus ik heb nog een bruine liggen die ik nog in elkaar moet zetten)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:26

Als ik m 1 ophaal dan zitten ze idd op dee jukbenen! Dus had m zo gelaten. Met rijden merkte ik geen enkel verschil
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:59

de keelriem trekt hem waarschijnlijk wat meer naar beneden als je die vastmaakt, qua hoogte zit ie op de neus beter, mocht wat mooier om het jukbeen liggen. Sommige paarden hebben er gewoon ook niet hoofd naar

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:03

Cemlys schreef:
de keelriem trekt hem waarschijnlijk wat meer naar beneden als je die vastmaakt, qua hoogte zit ie op de neus beter, mocht wat mooier om het jukbeen liggen. Sommige paarden hebben er gewoon ook niet hoofd naar

Had ik gedaan maar helaas bleef die op de jukbeen liggen! Foto was al tijdens het uitdoen.

'Gelukkig' merkte ik geen verschil, dat scheelt haha! Ze liep even goed als met der hoge losse neusriem. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:29

Mijne valt echt precies goed nu met de extra gaatjes :D Hij had niet veel groter moeten zijn, anders had die niet gepast :')

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:05

Joanieke schreef:
Mijne valt echt precies goed nu met de extra gaatjes :D Hij had niet veel groter moeten zijn, anders had die niet gepast :')

[ [url=m/vELg5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit mooi ja!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:51

Ik kom hier nu (en vanmiddag) even het topic binnen vallen. Mijn Rambo Micklem Competition hoofdstel wordt tussen 11 en 12 geleverd. Ben benieuwd of die past! Paard heeft een groot hoofd dus heb maat XFull besteld, haha.

Lekker die korting bij Agradi! 35% + 5 euro kadobon voor m'n verjaardag, en ineens was het hoofdstel 98,99 i.p.v. 159,99! :o

Ik stuur hier vanmiddag even een foto, ik wil zeker weten dat hij goed zit! :) hopelijk willen jullie mij helpen!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:32

Zijn er eigenlijk ergens punten waar je een micklem kan lenen om te kijken of het past? :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:46

Ben zo benieuwd of paarden er echt anders mee lopen of dat vooral de ruiter dat 'denkt' zeg maar haha. Vind het nogal een investering, maar als het echt werkt vind ik dat wel waard

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:51

Esaqar schreef:
Ik kom hier nu (en vanmiddag) even het topic binnen vallen. Mijn Rambo Micklem Competition hoofdstel wordt tussen 11 en 12 geleverd. Ben benieuwd of die past! Paard heeft een groot hoofd dus heb maat XFull besteld, haha.

Lekker die korting bij Agradi! 35% + 5 euro kadobon voor m'n verjaardag, en ineens was het hoofdstel 98,99 i.p.v. 159,99! :o

Ik stuur hier vanmiddag even een foto, ik wil zeker weten dat hij goed zit! :) hopelijk willen jullie mij helpen!

Ik heb de multi maar ik heb eergister de Competition ook besteld bij de agradi idd! Af en toe lekkere aanbiedingen :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:51

Myrth97 schreef:
Ben zo benieuwd of paarden er echt anders mee lopen of dat vooral de ruiter dat 'denkt' zeg maar haha. Vind het nogal een investering, maar als het echt werkt vind ik dat wel waard

Ik vind het gewoon een mooi hoofdstel, en het geeft mij een goed gevoel dat hij anatomisch is. Of ze er anders door gaat lopen zal ik nooit weten, maar dat maakt mij verder ook niet zo uit. :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:04

Myrth97 schreef:

Haha ik had een nieuw hoofdstel nodig. Vind het mooie hoofdstellen en het anatomische gedeelte sprak me erg aan. Zolang mijn paard blijft lopen als ze eerst ook deed (of beter :o) vind ik het goed :)

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:09

Myrth97 schreef:

Of ie er echt anders van loopt dat weet ik niet. Maar het idee erachter vind ik fijner.

Wat ik wel heel erg bij hem gemerkt en nog steeds merk. In het begin had ik echt moeite met zijn bit in doen dat wilde hij niet maar sinds ik deze gebruik doet hij ze mond al open. Dus ik heb wel het idee dat hij het wel prettiger vind.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:11

Mariskaa3 schreef:
Myrth97 schreef:

Of ie er echt anders van loopt dat weet ik niet. Maar het idee erachter vind ik fijner.

Wat ik wel heel erg bij hem gemerkt en nog steeds merk. In het begin had ik echt moeite met zijn bit in doen dat wilde hij niet maar sinds ik deze gebruik doet hij ze mond al open. Dus ik heb wel het idee dat hij het wel prettiger vind.

Ik heb ook zon soort gevoel, maar uberhaupt valt het hoofdstel echt meteen mooi op het hoofd als je hem omdoet, heel apart.. :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:19

Myrth97 schreef:

Ik merkte echt wel veel verschil hoor, ze is veel rustiger met haar hoofd nu. Maar ik heb ook tegelijkertijd een ander bit in gebruik genomen. Maar dat had ik al uitgeprobeerd met een "gewoon" hoofdstel en daar was ze al wel rustiger mee, maar nu in combinatie met de Micklem ben ik echt heel blij :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:07

Oke dit klopt denk ik niet :') de neusriem moet je toch ook gewoon op de normale manier vastmaken? Dat pennetje zit aan de verkeerde kant hahahaha.... heb ik weer xd.
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:15

Kun je m niet schuin terugdraaien? Ik heb dit ook wel eens gehad met dit soort sluitingen van andere riempjes..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:18

Mijn pony reageerde er niet anders op dan bijv. met gecombineerde neusriem. De eerste paar keer rijden met de Micklem dacht ik ' Dit is het hoofdstel', maar ik vond haar naderhand met gecombineerde neusriem toch beter lopen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:20

Joanieke schreef:
Kun je m niet schuin terugdraaien? Ik heb dit ook wel eens gehad met dit soort sluitingen van andere riempjes..

Nee... ik kan echt duwen wat ik wil maar krijg hem helaas niet terug.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:22

Oh dat is balen.. Ik weet niet tot hoeverre je hem kan ruilen, zou even agradi bellen |o