Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:34

ja maar tieneke.... iemand die met een bit rijdt rijd nooit met zacht hand
Dan stapte ze wel over naar bitloos, daar rijden immers alleen maar mensen die naar hun dier kijken en luisteren en zachte hand hebben Ja Ja

Verward

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:36

runningkawa schreef:
ja maar tieneke.... iemand die met een bit rijdt rijd nooit met zacht hand
Dan stapte ze wel over naar bitloos, daar rijden immers alleen maar mensen die naar hun dier kijken en luisteren en zachte hand hebben Ja Ja

Verward

Come on, work with me here Knipoog Haha!

Anoniem

Tieneke schreef:
*Adem eens allemaal diep in en uit* Haha!

Zijn we het met het volgende eens?
"De al dan niet harde inwerking van een bepaalde optoming, heeft niets te maken met de optoming zelf, maar wel met de ruiter en zijn (on)kunde. Een bitloze optoming en een optoming met bit kunnen zo veranderen in marteltuigen, terwijl ze beide ook vriendelijk kunnen zijn, naarmate de kunde van de ruiter."

Waarom wel of niet mee eens?

Gedeeltelijk mee eens. Beide kunnen vreselijke gevolgen hebben als je er ruw/verkeerd mee omgaat.

Maar.... ga je er goed mee om, dan vind ik bitloos vriendelijker. Niet die hele ijzerhandel in de mond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

_Jessica schreef:
Gelukkig heb ik al lang geleden besloten Boaz bitloos te gaan berijden.

Hoop dat er mensen anders gaan denken door dit artikel al zijn er zoals te lezen in dit topic mensen die het beter denken te weten en er keihard tegenin gaan want hun paard heeft natuurlijk nergens last van.

*zucht* Boos!

Als je een zinvolle bijdrage wil leveren aan de discussie, lees dan eerst even de laatste paar pagina's door!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:38

RedPassion schreef:
Gedeeltelijk mee eens. Beide kunnen vreselijke gevolgen hebben als je er ruw/verkeerd mee omgaat.

Maar.... ga je er goed mee om, dan vind ik bitloos vriendelijker. Niet die hele ijzerhandel in de mond.

Ok, goed. En waarom vind je dat vriendelijker?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:38

RedPassion schreef:

Kun je jouw mening verder onderbouwen? Ik vind de plaatjes met de zenuwbanen namelijk erg interessant... Als je daarnaar kijkt zou je misschien kunnen stellen dat de neus/aangezicht gevoeliger is dan de lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:41

Dat de neus gevoelig is, daar twijfel ik niet aan. Maar met een bit (en zeker stang en trens) heb je nog eens te maken met tanden, lagen, tong, gehemelte.... een bit moet wel zeer goed passen en zeer goed gebruikt worden wil het dat niet raken, en soms bezeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:42

c_alsemgeest schreef:
omg Huilen van het lachen

ik zeg NIETS over jouw paard en over jouw rijkunsten... ik zeg dat een bitloos hoofdstel in harde handen ook evenveel schade aan kan richten... Je hebt mij niet horen zeggen dat jij met harde hand rijd, of dat jouw paard niet door zou lopen.
Ik zeg (nog een keer... echt om moedeloos van te worden deze discussie) dat het ligt aan de RUITER niet aan de OPTOMING.
Wanneer leren jullie eens lezen Duivel

Nee, JIJ snapt het verschil niet. Clown
Ik vind dat helemaal niemand met harde handen mag rijden. Met bit of zonder bit.
Maar er is wel degelijk een verschil. Rij je mijn paard zonder bit met harde handen met de bitloze optoming die wij gebruiken, dan durf ik wel te stellen dat hij daar dwars doorheen rent. Maar met bit, denk ik dat je wel degelijk door pijn hem dwingt te doen wat jij wilt. Dan heb je hem waarschijnlijk inderdaad meer onder controle. Maar wel met pijn.

Ik kan in alle eerlijkheid van mezelf zeggen dat ik met hele zachte handen rij. Hoe strakker ik mijn paard hou, hoe meer hij er tegenin gaat. Zo'n paard heb ik. Maar ik zou hem tot zaken kunnen dwingen met bit (of met een hackemore bijvoorbeeld, waar ik nooit van mijn leven mee wil rijden op mijn paard, even voor de goede orde. Niets voor ons). Snap je het verschil? Of snap je het nog steeds niet? Even buiten het feit om dat iedereen met harde handen een paard pijn doet. Met of zonder bitloze optoming. Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:44

jasmijn78 schreef:
Nadya schreef:
Ik weet wat ik rij en ik zie hoe mijn paard het doet. Denk niet dat jij daarover kan oordelen.
Altijd weer knap, die mensen op bokt die net doen alsof ze van alles zo goed weten.

Geldt dat voor ons bit-rijders niet niet zo goed? Ken jij ons wel? Kun jij wel over ons oordelen puur alleen op basis van het gegeven dat wij met bit rijden?

Weet je wat jammer is? Er worden door sommige mensen hier hele leuke argumenten neergezet die altijd ontkracht worden door opmerkingen als 'het is off-topic, want de titel is bladibla' of 'jij kent mij niet dus daar kan jij niet over oordelen'. Ik vind dat zeer kinderachtig.

Vele kennen elkaar niet persoonlijk op bokt, dus als daardoor volgens jou een discussie onmogelijk is, kun je beter misschien stoppen met posten?

Ik denk dat jij mijn posts eerst eens beter moet lezen en begrijpen. Knipoog
Jullie bitrijders stappen ook graag weer in een soort slachtofferrol als het zo uitkomt, he? Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:46

jeetje zeg loopt deze discussie nou nog steeds!! Vork Heb m toen vanaf de eerste pagina mee gelezen, maar wist niet dat ie nog liep.

Het is iig een leuke discussie geworden waarbij ik helaas nog steeds niet echt een mening heb. Ik wil alleen eigenljk straks wel een groen paard inrijden bitloos. Eigenlijk meer omdat ik het zelf een prettiger idee vind. Twijfel nu wel of het wel echt vriendelijker is nu ik al die plaatjes heb gezien

Vraag ik me wel 2 dingen af; je hebt wel eens van die paarden die buiten op ene bitloze optoming niet te houden zijn, terwijl ze dat met bit wel zijn. Dat gaf mij altijd de indruk dat een bit scherper in werkt.

Vraag 2; een paard dat heeft geleerd een bit in zijn mond te hebben en op die manier gereden te worden. Zal die minder goed op bitloos reageren dan een paard dat van begin af aan al bitloos is gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:48

SuperSmurf schreef:
Vraag 2; een paard dat heeft geleerd een bit in zijn mond te hebben en op die manier gereden te worden. Zal die minder goed op bitloos reageren dan een paard dat van begin af aan al bitloos is gereden?

Weet ik (nog) niet, maar ik denk het niet. Mijn pony en verzorgpaard zijn eerst altijd met bit gereden, maar ze pakten bitloos meteen goed op. Volgend jaar ga ik een pony bitloos inrijden, maar ik denk dat het niet veel verschil maakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:49

Op vraag 2 kan ik je wel antwoord geven. Jo is nu sinds oktober onder zadel en tot 3 weken geleden met bit gereden. Drie weken geleden (kan ook 2 weken zijn, weet ik niet meer) ben ik bitloos begonnen. Vanaf seconde 1 snapte ze het precies. En nog leuker: ze was halt te zetten. Dat lukte met bit nauwelijks.
Dus ik denk dat het niet veel uitmaakt. Als een paard gewend is om aan een halster mee te lopen, snapt ie ook wel hoe bitloos werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:49

Smurf
En de paarden die buiten niet te rijden zijn op bit omdat ze dat vastpakken volgens de ruiter, maar bitloos wel te stoppen zijn?

2, lijkt me niets uitmaken...rijden doe je voornamelijk op de zit, dan komen de teugelhulpen pas.
Dat is zo met en zonder bit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:53

SuperSmurf schreef:
Vraag ik me wel 2 dingen af; je hebt wel eens van die paarden die buiten op ene bitloze optoming niet te houden zijn, terwijl ze dat met bit wel zijn. Dat gaf mij altijd de indruk dat een bit scherper in werkt.

Tja, je kunt je toch afvragen hoe scherp de inwerking is, als een paard bitloos niet te houden is en met bit wel. Maar goed, daar mag je dus niets over zeggen blijkbaar. Clown

Ik heb inmiddels meerdere paarden gezien die bitloos werden gereden na altijd met bit te zijn gereden en ze deden het allemaal stuk voor stuk prima of zelfs nog beter, hoor. Het was meer dat de ruiter even een knopje in haar hoofd moest omdraaien. Haha!
Want ojee, de controle zou weg zijn..... Knipoog
Probeer het gewoon eens een keertje in de bak. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:01

RedPassion schreef:
een bit moet wel zeer goed passen en zeer goed gebruikt worden wil het dat niet raken, en soms bezeren.

Dus? We gaan er bij de stelling van Tineke toch van kunde uit? En van een goed passende optoming?

Nadya schreef:
Ik vind dat helemaal niemand met harde handen mag rijden. Met bit of zonder bit.

Denk dat iedereen het daar wel over eens is Slapen

Nadya schreef:
Rij je mijn paard zonder bit met harde handen met de bitloze optoming die wij gebruiken, dan durf ik wel te stellen dat hij daar dwars doorheen rent.

Als je mijn paard op het bit pakt veegt hij ook de heule bak met je aan hoor.... Gaat hij er gewoon met zijn volle gewicht in hangen. Zo'n paard heb ik Knipoog

Nadya schreef:
Snap je het verschil? Of snap je het nog steeds niet?

Nee, je argumenten zijn m.i. nog steeds niet overtuigend. Jij probeert een punt te maken a.d.h.v. jouw ervaringen gebaseerd op 1 paard, 1 optoming, 1 rijstijl. Daarmee kun je m.i. geen stelling goed onderbouwen (de stelling bitloos is vriendelijker/beter) die op moet gaan voor de gehele paardensport/alle disciplines/alle ruiters/alle paarden.

SuperSmurf schreef:
Het is iig een leuke discussie geworden waarbij ik helaas nog steeds niet echt een mening heb.

Misschien kun je beginnen met dat je niet anti het een hoeft te zijn als je pro het ander bent?

Nadya schreef:
Tja, je kunt je toch afvragen hoe scherp de inwerking is, als een paard bitloos niet te houden is en met bit wel. Maar goed, daar mag je dus niets over zeggen blijkbaar.

Over slachtofferrol gesproken.... Lips are sealed

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:01

Maanling schreef:
En nog leuker: ze was halt te zetten. Dat lukte met bit nauwelijks.

Doe je dat met je handen dan, halthouden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:02

Bij Jo wel jah. Ik heb nog nooit een ophouding met mijn benen kunnen maken, jij wel? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:04

jasmijn78 schreef:
RedPassion schreef:
een bit moet wel zeer goed passen en zeer goed gebruikt worden wil het dat niet raken, en soms bezeren.

Dus? We gaan er bij de stelling van Tineke toch van kunde uit? En van een goed passende optoming?

Goed, maar hoe kan je zien of een bit echt zo goed past dan? Je kan nou eenmaal niet kijken hoe het van binnen zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:04

Maanling schreef:
Bij Jo wel jah. Ik heb nog nooit een ophouding met mijn benen kunnen maken, jij wel? Knipoog

Ja. Ik leer paarden eerst hh aan de losse teugel, dan pas met ophouding.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:05

Ik probeer standaard bij al mijn 5 paarden uit wat ze zelf prettig vinden: bitloos (cross-links, hackamore, side-pull etc.) danwel met bit (enkelgebroken, dubbelgebroken, stang van ijzer, kunststofstang, leer). Daar waar mijn paarden standaard het meest relaxed onder presteren, gebruik ik.

Over het algemeen vinden ze het kunststofstangetje het meest prettig; ze zijn het meest happy/relaxed met een kunststofstangetje.
Zegt voor mij genoeg...
Theorie is mooi, maar de praktijk (het paard zelf) moet het bewijzen/aangeven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:09

Sizzle schreef:
Maanling schreef:

Ja. Ik leer paarden eerst hh aan de losse teugel, dan pas met ophouding.

Helaas gaat dat bij Jo niet op... die heeft zelfs een tijd gehad dat ze alleen stopte door haar tegen de muur te laten lopen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:09

@ Jasmijn; ik ben sowieso niet anti of pro, maar ik doelde meer op hoe ik zelf zou willen gaan rijden. Mijn vz paard is nu 24 en rijd ik niet meer. Af en toe nog een stapritje en dat gaat gewoon met een halster, gaat prima.

@ nadya; nou dat vind ik dus inderdaad wel een belangrijke vraag die je je kunt stellen, maar ik weet het antwoord niet. Ik weet ook niet of het een nou wel echt scherper inwerkt dan het ander.

@Rk, ja die mogelijkheid kan ook nog ja, had ik nog niet aan gedacht Haha! Wat betreft je tweede opmerking. Dat is natuurlijk wel zo, maar ik vroeg het me gewoon af. De meeste paarden zijn nl toch wel gewend aan ook hulpen via de teugels en dus in de mond te krijgen. Ik merk het aan die ouwe man van mij ook. As ik buiten rijd op halstertje en hij is heet, is hij veel moeilijker bij me te houden dan wanneer ik dit op bit zou doen.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:10

Puur ter info. Ik vond dit stukje tekst in "Het paard in beweging". Pagina 76.

C. Het koordhalster. Het gebruik van drukhalsters is tegenwoordig in zwang. Mensen grijpen er al gauw naar als het paard "moeilijk" is. Het lastige gedrag van het paard is echter vaak het gevolg van een lichamelijk ongemak, zoals een pijnlijk heiligbeengewricht. In zulke gevallen treedt spanning op, of zelfs pijn achter de oren. Het juiste gebruik van deze halster vereist een nauwkeurige timing en voldoende fijngevoeligheid, anders kunnen dergelijke halsters hevige pijn veroorzaken.

Het onderschrijft wel de gedachte dat de ruiterhand bepaald hoe vriendelijk het middel is.

Erg interessant boek om te lezen. Uiteraard gaat het boek op vele facetten in die ongerief bij het paard kunnen veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Ups op 26-03-08 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:10

RedPassion schreef:
Goed, maar hoe kan je zien of een bit echt zo goed past dan? Je kan nou eenmaal niet kijken hoe het van binnen zit.

Ze kunnen toch hun mond open doen? ( komt ook even binnenvallen hier ). Mijn paard in ieder geval wel, aangezien er ook wel eens een veearts of tandars binnen moet kijken Knipoog En dan kan ik heel goed zien of een bit goed ligt.

Voor de rest ben ik het met RK en Jasmijn eens Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:11

Maanling schreef:

En dat bedoel ik dus inderdaad Natuurlijk rijd je een paard zoveel mogeljk op je zit, maar inderdaad dit soort hulpen kun je niet zonder je teugels doen Haha! Dus daarom vraag ik me af of een paard dat anders op reageert als ie van begin af aan als bitloos loopt of niet. Leuk om te lezen dat jullie paarden het snel oppakken!