Dan stapte ze wel over naar bitloos, daar rijden immers alleen maar mensen die naar hun dier kijken en luisteren en zachte hand hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:ja maar tieneke.... iemand die met een bit rijdt rijd nooit met zacht hand
Dan stapte ze wel over naar bitloos, daar rijden immers alleen maar mensen die naar hun dier kijken en luisteren en zachte hand hebben![]()
Tieneke schreef:*Adem eens allemaal diep in en uit*
Zijn we het met het volgende eens?
"De al dan niet harde inwerking van een bepaalde optoming, heeft niets te maken met de optoming zelf, maar wel met de ruiter en zijn (on)kunde. Een bitloze optoming en een optoming met bit kunnen zo veranderen in marteltuigen, terwijl ze beide ook vriendelijk kunnen zijn, naarmate de kunde van de ruiter."
Waarom wel of niet mee eens?
_Jessica schreef:Gelukkig heb ik al lang geleden besloten Boaz bitloos te gaan berijden.
Hoop dat er mensen anders gaan denken door dit artikel al zijn er zoals te lezen in dit topic mensen die het beter denken te weten en er keihard tegenin gaan want hun paard heeft natuurlijk nergens last van.
RedPassion schreef:Gedeeltelijk mee eens. Beide kunnen vreselijke gevolgen hebben als je er ruw/verkeerd mee omgaat.
Maar.... ga je er goed mee om, dan vind ik bitloos vriendelijker. Niet die hele ijzerhandel in de mond.
RedPassion schreef:Maar.... ga je er goed mee om, dan vind ik bitloos vriendelijker. Niet die hele ijzerhandel in de mond.
c_alsemgeest schreef:omg
ik zeg NIETS over jouw paard en over jouw rijkunsten... ik zeg dat een bitloos hoofdstel in harde handen ook evenveel schade aan kan richten... Je hebt mij niet horen zeggen dat jij met harde hand rijd, of dat jouw paard niet door zou lopen.
Ik zeg (nog een keer... echt om moedeloos van te worden deze discussie) dat het ligt aan de RUITER niet aan de OPTOMING.
Wanneer leren jullie eens lezen
jasmijn78 schreef:Nadya schreef:Ik weet wat ik rij en ik zie hoe mijn paard het doet. Denk niet dat jij daarover kan oordelen.
Altijd weer knap, die mensen op bokt die net doen alsof ze van alles zo goed weten.
Geldt dat voor ons bit-rijders niet niet zo goed? Ken jij ons wel? Kun jij wel over ons oordelen puur alleen op basis van het gegeven dat wij met bit rijden?
Weet je wat jammer is? Er worden door sommige mensen hier hele leuke argumenten neergezet die altijd ontkracht worden door opmerkingen als 'het is off-topic, want de titel is bladibla' of 'jij kent mij niet dus daar kan jij niet over oordelen'. Ik vind dat zeer kinderachtig.
Vele kennen elkaar niet persoonlijk op bokt, dus als daardoor volgens jou een discussie onmogelijk is, kun je beter misschien stoppen met posten?
SuperSmurf schreef:Vraag 2; een paard dat heeft geleerd een bit in zijn mond te hebben en op die manier gereden te worden. Zal die minder goed op bitloos reageren dan een paard dat van begin af aan al bitloos is gereden?
SuperSmurf schreef:Vraag ik me wel 2 dingen af; je hebt wel eens van die paarden die buiten op ene bitloze optoming niet te houden zijn, terwijl ze dat met bit wel zijn. Dat gaf mij altijd de indruk dat een bit scherper in werkt.
Vraag 2; een paard dat heeft geleerd een bit in zijn mond te hebben en op die manier gereden te worden. Zal die minder goed op bitloos reageren dan een paard dat van begin af aan al bitloos is gereden?
RedPassion schreef:een bit moet wel zeer goed passen en zeer goed gebruikt worden wil het dat niet raken, en soms bezeren.
Nadya schreef:Ik vind dat helemaal niemand met harde handen mag rijden. Met bit of zonder bit.
Nadya schreef:Rij je mijn paard zonder bit met harde handen met de bitloze optoming die wij gebruiken, dan durf ik wel te stellen dat hij daar dwars doorheen rent.
Nadya schreef:Snap je het verschil? Of snap je het nog steeds niet?
SuperSmurf schreef:Het is iig een leuke discussie geworden waarbij ik helaas nog steeds niet echt een mening heb.
Nadya schreef:Tja, je kunt je toch afvragen hoe scherp de inwerking is, als een paard bitloos niet te houden is en met bit wel. Maar goed, daar mag je dus niets over zeggen blijkbaar.
Maanling schreef:En nog leuker: ze was halt te zetten. Dat lukte met bit nauwelijks.
jasmijn78 schreef:RedPassion schreef:een bit moet wel zeer goed passen en zeer goed gebruikt worden wil het dat niet raken, en soms bezeren.
Dus? We gaan er bij de stelling van Tineke toch van kunde uit? En van een goed passende optoming?
Maanling schreef:Bij Jo wel jah. Ik heb nog nooit een ophouding met mijn benen kunnen maken, jij wel?
Sizzle schreef:Maanling schreef:Bij Jo wel jah. Ik heb nog nooit een ophouding met mijn benen kunnen maken, jij wel?
Ja. Ik leer paarden eerst hh aan de losse teugel, dan pas met ophouding.
RedPassion schreef:Goed, maar hoe kan je zien of een bit echt zo goed past dan? Je kan nou eenmaal niet kijken hoe het van binnen zit.
Maanling schreef:Bij Jo wel jah. Ik heb nog nooit een ophouding met mijn benen kunnen maken, jij wel?