[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:33

Of je doet gewoon de kussens van je Ghost in je dekje, als je genoeg hebt aan die dikte :)

Of wil je echt nog extra hoogte onder je bestaande kussens?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:18

@Sonja_vR bedankt voor je reactie, ik heb 17,5 & 18 inch zadels , en zelf ben ik maar een klein opdondertje :+ (1.63) maar dat zou nog kunnen dat mijn zadels te klein zijn, ik heb wel stevige boven benen.... Ik ga er eens na kijken, bedankt

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:08

Ik ben opzoek naar iemand die me zadel advies kan geven :)

Ik heb twee paardjes, een 10 jarige die erg schraal was toen ik haar in oktober kocht. We zijn langzaam bezig dit op te bouwen. Ze is een morgan, vrij lange rug, drukt deze graag weg en is zeer gevoelig. Mijn andere paardje is 3.5, nog niet ingereden en heeft een kortere rug. Voor mijn 10 jarige heb ik een aantal weken geleden (na 3 maanden oefeningen aan de hand te hebben gedaan) een barefoot cherokee maat 2 gekocht. Ikzelf heb maat 40 (dus zou in een maat 1 passen) maar heb vrij stevige bovenbenen, dus ben toch voor maat 2 gegaan.

Het zadel is qua lengte wat lang, maar kan net. Helaas merkt ik nu, na ongeveer 4 keer gereden, dat het toch niet lekker gaat. Het zadel schuift behoorlijk, ruggengraat is niet vrij (heb een grandeur pad eronder), kleppert aan de achterkant, glijdt naar achter en knelt op de schouders. Ik vind het ook vrij veel zadel voor het paard.

Afbeelding

Ik zat eerst te denken aan toch maar een boomzadel, maar ze is toch nog erg schraal, waardoor ik de voorkeur heb, voorlopig, aan boomloos. Het zou ook fijn zijn als ik mijn andere paardje met hetzelfde zadel kan inrijden (hoeft niet natuurlijk, maar zou fijn zijn), daarna krijgt die natuurlijk haar eigen :).

Nu heb ik jaren met veel plezier met een barefoot gereden op mijn haflinger, vandaar dat ik naar dit merk neig (ik sta open voor andere). Ik zit nu aan een maat 1 cherokee / cheyenne / london te denken, maar ik weet het niet zeker. Ik zie op het moment even de zadels door het zadelwoud niet meer.

Wat vinden jullie?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:33

Ik weet niet uit welke regio je komt @Oshaa maar je zou een passervice kunnen laten langskomen, of gewoon eens een testzadel bestellen? Niet elke Barefoot is hetzelfde qua pasvorm, maar er zijn nog zat andere boomloze merken ook, o.a. Ghost, Hidalgo, Trekker om er maar enkele te noemen.
Vind deze inderdaad wel aan de grote kant zo op de foto.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:35

Beauty, met die lengte verwacht ik niet dat de zadels te klein zijn kwa inchmaat tov beenlengte hoor :n
of je moet echt heule , heule, heule lange bovenbenen hebben (of een uitzonderlijk gevormde derrière)

uiteindelijk kan het van alles zijn, te groot, te klein, gewoon een verkeerde vorm voor je lijf.
veel boomloze zadels zijn een heel pak vlakker dan het gemiddelde boomzadel waardoor je veel meer zelf mag en kan zitten en je zelf niet beinvloed word door de vorm van de lepel die je voorover zou kunnen zetten of dat je misschien te ver naar achter gaat zitten in het zadel omdat de voorzijde een niet prettige vorm heeft etc etc ...net zo als dat een ander misschien wel helemaal niet fijn kan zitten in een heel vlak zadel om wat voor reden dan ook.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:45

Buitenzinnig schreef:
De inlagen van Grandeur zijn prima om onder de Ghost te doen, Christ heeft ook fijne inlagen. Maar dan moet het wel net in jou dekje passen..

Dankje, ga daar is naar kijken!

pmarena schreef:
Of je doet gewoon de kussens van je Ghost in je dekje, als je genoeg hebt aan die dikte :)

Of wil je echt nog extra hoogte onder je bestaande kussens?

Wil er graag voor extra zekerheid nog wat onder, het zadel is namelijk een prototype en daar zijn de kussens wat dunner van. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:59

Ik val hier even binnen met een vraag; weet iemand hier in de omgeving van Apeldoorn een goede zadelpasser die ook Hidalgo zadels heeft/aanbiedt/past/verstand van heeft?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:05

_Veer, goed idee! Ik zou inderdaad even kijken naar een pad met inlagen dan, just in case!

Oshaa, Je zou ook eens naar de Ghost zadels kunnen kijken, je kunt ze altijd eens testen ;)

Nachtlampje, www.hidalgo-zadel.nl. Ze zitten in Heeten, maar komen ook op locatie!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:36

De Ghost zadels zijn idd ook wel erg mooie zadels! Zal er morgen nog even goed naar kijken :).

@darkadia, het zadel toont / is idd erg groot. Ze is ook een vrij smal / klein paardje en dit zadel is wel erg veel zadel. Ik had vroeger een cheyenne maat 2 op mijn haflinger en daar leek het zadel bijna klein op :). Ik wil idd ook een testzadel gaan bestellen, maar ik moet er eerst een paar uitzoeken die ik graag zou willen testen - er zijn er zoveel :). Ik heb het topic vluchtig doorgelezen en ik kwam wel wat tegen over pas services voor verschillende boomloze zadel merken maar dat klonk meer alsof die nog opgericht moeten worden, of zit ik er helemaal naast?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:42

Sonja_vR ik heb maat 38/40 dus echt een uitzonderlijk achter werk heb ik niet... :+ maar ik ga eens kijken wat bij mij past bedankt voor t mee denken

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:42

Dankjewel Buitenzinnig!

Nog een vraagje... Vinden jullie het erg zinnig om een zadelpasser te laten komen?
Of zijn hidalgozadels "simpel" genoeg om met een kennend oog (stalbaas/instructrice/etc) zelf naar te kijken?
Het komt natuurlijk een stuk nauwer met boomzadels als met (semi) boomloze modellen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:52

Oshaa schreef:
Ik heb het topic vluchtig doorgelezen en ik kwam wel wat tegen over pas services voor verschillende boomloze zadel merken maar dat klonk meer alsof die nog opgericht moeten worden, of zit ik er helemaal naast?

http://www.boomlooszadelpasservice.nl

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:01

Nachtlampje schreef:
Dankjewel Buitenzinnig!

Nog een vraagje... Vinden jullie het erg zinnig om een zadelpasser te laten komen?
Of zijn hidalgozadels "simpel" genoeg om met een kennend oog (stalbaas/instructrice/etc) zelf naar te kijken?
Het komt natuurlijk een stuk nauwer met boomzadels als met (semi) boomloze modellen.

Het ligt eraan hoeveel kennis jij, je stalbaas en instructrice hebben. Voordeel is wel, dat ze met meerdere zadels komen welke je kunt passen. Het kan zomaar zijn dat een Hidalgo uit de 2 serie niet geschikt is voor jou en je paard, en die uit de special serie wel, of andersom. Je zult nu dan al een keuze moeten maken welke je zou willen testen. Uiteraard kan er via de mail veel duidelijkheid naar voren komen, welke geschikt zou zijn voor jou en je paard, maar tijdens het rijden/passen kunnen er altijd dingen naar voren komen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:06

Ja, dat is natuurlijk wel zo Buitenzinnig.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een zadelpasser meegemaakt en zou dus ook echt niet weten wat ze precies doen en hoe kundig ze ook echt zijn en hoeveel procent "aansmeren" is. Dat vind ik heel lastig.
Als ik een zadelpasser inhuur, zou ik namelijk niet een zadel bij ze willen kopen, maar daarna eenzelfde zadel als welke goed past tweedehands willen kopen.

Worden zadelpassers daar humeurig van? Krijg je dan niet een hele stroeve communicatie omdat ze aanvoelen dat je niets bij ze gaat kopen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:13

wie o wie kan me helpen
heb net de pommel uit mijn cheyenne gehaald wil er een in laten zetten met fork
deze pommel is wit en ong 26 cm de uiteinden wie weet welke maat dit dan is? met die maattabel kom ik er ook niet uit..

heb een cheyenne met vps

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:40

Ik zou nog foto's maken van westernpad onder de Cheyenne, maar heb ik even andere dingen waar ik me mee bezig hou. Aangezien ponylief spierbevangen staat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:41

SecretLIN: Je kunt natuurlijk even de maatsjablonen van de Barefoot site gebruiken, die kan je simpel uitprinten. Dan kan je passen en de goede pommel of fork aanschaffen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:27

Nachtlampje schreef:
Ja, dat is natuurlijk wel zo Buitenzinnig.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een zadelpasser meegemaakt en zou dus ook echt niet weten wat ze precies doen en hoe kundig ze ook echt zijn en hoeveel procent "aansmeren" is. Dat vind ik heel lastig.
Als ik een zadelpasser inhuur, zou ik namelijk niet een zadel bij ze willen kopen, maar daarna eenzelfde zadel als welke goed past tweedehands willen kopen.

Worden zadelpassers daar humeurig van? Krijg je dan niet een hele stroeve communicatie omdat ze aanvoelen dat je niets bij ze gaat kopen?

Ik niet. Uiteraard is het mooi als je wat kunt verkopen, maar ik ben ook geen voorstander van "weggooien", als een 2e hands zadel een nieuw doel kan hebben is dat ook mooi! Sommige verkopers geven het testgeld terug als je een zadel bij hun aanschaft. Ik doe dat niet.
Er zijn genoeg zadelverkopers die je iets willen aansmeren, en ongetwijfeld ook chaggie worden als je aangeeft niks te willen kopen maar 2e hands wilt kopen. Maar dat hoef je vooraf toch niet te melden?
Het kan wel zijn dat een zadel welke je 2e hands koopt anders zit en ligt dan het zadel wat je bij het het consult hebt gepast. Dit omdat hij meer of minder ingereden is etc.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:31

Al even geleden dat ik heb gereageerd. Inmiddels ben ik in het bezit van een Ghost Fanzolo :D Ben er echt heel erg blij mee! Hij ligt super stabiel, zit voor mij en mn bijrijdster erg fijn. Echt een verademing!
Heb nu alleen wel weer een zadel over, de Heather Moffet Flexee ligt nu stof te happen naast de Cheyenne. Hoop nu eindelijk klaar te zijn met het zadel drama hihi.

Oshaa waar in de regio Utrecht woon je? Als het niet te ver is wil ik wel een keer langs komen met mn barefoot cheyenne maat 1 en de Ghost Fanzolo? Nu moet ik wel zeggen dat ik de Ghost zelf wat lang vind, dus wellicht is deze dan te lang, maar dat zien we dan snel genoeg... Dan weet je in ieder geval of de Ghost wat zou kunnen zijn voor je (wellicht ander model als je niet lekker in de Fanzolo zit)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:40

Marcella beterschap voor je paardje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:36

Muppetmayo: foto's graag. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:09

jetta heb ik gedaan maar kom er niet uit haha ik wil een fork kopen en die in mijn cheyenne laten zetten

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:30

muppetmayo schreef:
Al even geleden dat ik heb gereageerd. Inmiddels ben ik in het bezit van een Ghost Fanzolo :D Ben er echt heel erg blij mee! Hij ligt super stabiel, zit voor mij en mn bijrijdster erg fijn. Echt een verademing!
Heb nu alleen wel weer een zadel over, de Heather Moffet Flexee ligt nu stof te happen naast de Cheyenne. Hoop nu eindelijk klaar te zijn met het zadel drama hihi.

Oshaa waar in de regio Utrecht woon je? Als het niet te ver is wil ik wel een keer langs komen met mn barefoot cheyenne maat 1 en de Ghost Fanzolo? Nu moet ik wel zeggen dat ik de Ghost zelf wat lang vind, dus wellicht is deze dan te lang, maar dat zien we dan snel genoeg... Dan weet je in ieder geval of de Ghost wat zou kunnen zijn voor je (wellicht ander model als je niet lekker in de Fanzolo zit)

Foto's!

Elk model Ghost kan ook 4cm korter besteld worden :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:38

@muppetmayo, bedankt voor het aanbod, dat zou super zijn! Alleen woon ik niet heel dichtbij, mijn paardjes staan in Noorden (klein gehucht bij Nieuwkoop), dus zo'n 25km van Moordrecht vandaan. Ik zou ook graag een foto van je Ghost op je paardje zien ;).

@buitenzinnig, fijn om te weten! Ik was er van overtuigd dat May een vrij lange rug heeft (zeker vergeleken met de mustangs die ik heb gereden), maar ik heb me denk ik een beetje vergist :P

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:47

Yvankaxx schreef:
Mijn instructrice vind dat het zadel (torsion) niet zo goed meer past op Serena (naast dat hij voor mijn komt ook niet geweldig is). Eerst had ze heeft veel vet op haar schouders en rug. Dat vet is nu weg, waardoor de pommel wat drukt in de schouders. Kunnen we dat nog enigszins aanpassen (sokken/handdoek whatever)? Of is t niks meer? Dan ben ik de banketstaaf :|.

Yvankaxx schreef:
Hier de beloofde foto's!

Close up van haar rug.
[ Afbeelding ]

Haar rug .
http://i58.tinypic.com/dnhj6r.jpg

Zadel vanaf de zijkant
[ Afbeelding ]

Close up zadel
http://i62.tinypic.com/11ufdx0.jpg

Zadel vanaf de voorkant
http://i58.tinypic.com/21j41hx.jpg

En met mij erop (door die jas lijk ik echt 10 kilo dikker :+ )
http://i61.tinypic.com/2a5bs7n.jpg

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!